Permalänk

Tisdags överklockning med en flaskhals!

Tjena!

Sitter här en tisdag eftermiddag och klockar datorn lite och just nu lagt mig på 3,7GHz på min 1090T och Gigabyte 890FX UD7

Inget fel på moderkortets tempraturer då allt är välkylt på lyft! och moderkort ligger under load på lite under 45C på nordbryggan bryggan så där finns gott om marignal!

min 1090T kyls av en H50 PnP med två Antec Tricool fläktar på högsta varv och vid 3.7Ghz så bottnar kylaren, finns inte mycket att hämta från den då pumpen är dålig i dessa och inte så mycket radiator yta(ja det är ju en H50)

Men processorn har dock mycket mer att ge har jag märkt! likadant med moderkort!
den är fullt stabil på 1.470V och 3.7Ghz vilket är en liten ökning av volt då original på denna är 1.450v.

Nu så sitter jag i den sitsen om man skall köpa en bättre kylare ála NH-D14 eller nöja sig med 3.7?

jag har egentligen inget behov av klocken alls då processorn funkar kalas ändå, men man vill ju gärna få upp den en del nu när ett nytt grafikkort är på ingång inför Battlefield 4!

Vad tror ni? ny kylare eller kommer det göra stor skillnad med en NH-D14/silver arrow/Phanteks eller en annan två torns kylare?

Permalänk
Medlem

kommer nog inte göra så stor skillnad bättre och vänta lite tills du kan testa battlefield 4 och se då om det behövs mer fart ifrån cpun...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Inte för att vara sån men du kör på en skadligt hög volt! Kolla här http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=640
Kan inte tänka mig att stock volt är 1.45v?

Edit: OnT Jag skulle inte tro att din cpu kommer flaska även om du sätter i ett GTX 770 faktiskt.

Permalänk

Jag kör min 1090t på mer eller mindre stock volt. höjt med 0,005 volt (1,455V) och har en Cooler Master V8 som är moddad med en annan fläkt. Men med oridinalfläkten så låg CPU:n på ca 40-50 grader i full load under sommartid. Mätte aldrig under vintern. Rumstempen på sommaren är ca 28-30 grader här.
Så jag tror att det hade gjort mycket för dig att byta kylaren men förvänta dig inte mirakel:D

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

Sitter här en tisdag eftermiddag och klockar datorn lite och just nu lagt mig på 3,7GHz på min 1090T och Gigabyte 890FX UD7

Inget fel på moderkortets tempraturer då allt är välkylt på lyft! och moderkort ligger under load på lite under 45C på nordbryggan bryggan så där finns gott om marignal!

min 1090T kyls av en H50 PnP med två Antec Tricool fläktar på högsta varv och vid 3.7Ghz så bottnar kylaren, finns inte mycket att hämta från den då pumpen är dålig i dessa och inte så mycket radiator yta(ja det är ju en H50)

Men processorn har dock mycket mer att ge har jag märkt! likadant med moderkort!
den är fullt stabil på 1.470V och 3.7Ghz vilket är en liten ökning av volt då original på denna är 1.450v.

Nu så sitter jag i den sitsen om man skall köpa en bättre kylare ála NH-D14 eller nöja sig med 3.7?

jag har egentligen inget behov av klocken alls då processorn funkar kalas ändå, men man vill ju gärna få upp den en del nu när ett nytt grafikkort är på ingång inför Battlefield 4!

Vad tror ni? ny kylare eller kommer det göra stor skillnad med en NH-D14/silver arrow/Phanteks eller en annan två torns kylare?

Jag förstår inte vad som är problemet? Det är väl bara att klocka högre? Vad har du för temp i load @ 3.7GHz på CPU?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Klocka högre går inte för att klockar jag den lite högre så börjar den throttla(70 grader) nu liger dne under!

sen att 1,450v är högt vill jag ju inte påstå allt under 1.5 är rätt lungt på AMD cpuer, iaf på min första 955BE. Den rullade på rätt fint! den rullar på än i min brors burk! Enl Bios så är stock volt på min processor 1,45v men jag får ta och testa lite mer om jag kan få ner volten och tweaka lite till!

Saken är ju den att H50 inte är den vassaste kylaren. funkar bra tills allt vatten är uppvärmt! och iom att detta systemet är rätt litet så finns där ju inte så mycket vatten.