Permalänk
Medlem

Ny billig 27" IPS - PHILIPS 274E5QHAB

Hej!

Vad tror folket om denna? Den verkar ny men så vitt jag kan se är specsen väldigt lika denna fast med vesa stöd och lite andra anslutningar. Är det värt att kliva upp från den här som är lite billigare?

Permalänk
Hedersmedlem

1920x1080 på en 27" är för lågt. Ska du köra 27" så satsa på en med 2560x1440.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

1920x1080 på en 27" är för lågt. Ska du köra 27" så satsa på en med 2560x1440.

Beror på om du sitter med förstoringsglas eller 10cm från skärmen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

1920x1080 på en 27" är för lågt. Ska du köra 27" så satsa på en med 2560x1440.

Äh, det fungerar. Hade en förut. Men visst, 2560x1440 är trevligt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Detta rykte om att man måste köra 2560x1440 på 27" fetebullshit.

Upplösning har med avstånd till skärmen och vad man pysslar med.

Spela spel, surfa och allmänt trams m.m. så fungerar 1920 bättre än 2560 oftast....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det borde vara olagligt med så låg upplösning på så stor skärm. Maximal dpi åt folket!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

funkar säkert för film osv men text o sånt lär ju bli en aning pixligt... kolla i en affär och försök bilda dig en uppfattning alternativt om du har ett djupt skrivbord behöver du nog inte oroa dig.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det borde vara olagligt med så låg upplösning på så stor skärm. Maximal dpi åt folket!

Gå till elgiganten och sätt upp lappar där det står "försäljningsförbud" på varenda tv du ser. Du kanske kommer i tidningen och blir sätt av sharp, Lg, Samsung mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Spela spel, surfa och allmänt trams m.m. så fungerar 1920 bättre än 2560 oftast....

Huh?
Jag har precis köpt en 27" med 1440 upplösning och jag tycker det är skitbra. Mitt behov av dubbla skärmar har nästan försvunnit då jag får plats med video, webläsare, chat osv på samma skärm. Det hade inte fungerat på en 27" med 1080 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Huh?
Jag har precis köpt en 27" med 1440 upplösning och jag tycker det är skitbra. Mitt behov av dubbla skärmar har nästan försvunnit då jag får plats med video, webläsare, chat osv på samma skärm. Det hade inte fungerat på en 27" med 1080 upplösning.

Själv skulle jag säga att flera skärmar alltid är skönare än en men högre upplösning är väldigt mycket trevligare att titta på, (1m).

Filmer i 1080p, spelar ingen roll.

Spel, tycker nästan 1080, lättare att driva och har inte mörkt någon skillnad i spelkänsla eller kvalite om jag ska vara ärlig men spelar inte speciellt mycket heller och när jag gör det så blir det fps i multiplayer och då är jag mer tacksam över responstiden och 120hz.

Optimalt hade varit en av varje display i likadana "chassin" om man nu inte kan få det bästa av båda världarna i en skärm.

Men det var väl inte ens det som TS frågade om.

TS, Jag hade inte bytt skärm ifall du är nöjd med den du har förrän det kommer en skärm som DU bara måste ha.

När den tiden kommer hoppas jag att du ger mer information om vad du använder skärmen till och vad du helst vill ha för funktioner:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Man får ju en 2560x1440 för samma pris om man vågar köpa en koreansk skärm från ebay....
Denna Är nog den enda jag skulle köpa i dagsläget, även om den kanske är lite dyrare, men kan inte gå tillbaka till 60hz igen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Man får ju en 2560x1440 för samma pris om man vågar köpa en koreansk skärm från ebay....
Denna Är nog den enda jag skulle köpa i dagsläget, även om den kanske är lite dyrare, men kan inte gå tillbaka till 60hz igen :/

Jag köpte min 27" på ebay från korea. Det är en av märket Qnix, den går att mjukvaruklocka till 96-120Hz. Min går till 96, i 120 så får jag lite artefakter.
Betalade 2000kr och jag har inte fått någon inbetalning från FedEx angående moms osv, man får räkna med nästan 3000kr inkl moms men det är fortfarande billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Jag köpte min 27" på ebay från korea. Det är en av märket Qnix, den går att mjukvaruklocka till 96-120Hz. Min går till 96, i 120 så får jag lite artefakter.
Betalade 2000kr och jag har inte fått någon inbetalning från FedEx angående moms osv, man får räkna med nästan 3000kr inkl moms men det är fortfarande billigt.

Det är inte så farligt faktiskt, men vi kanske borde ta det i PM då det är lagomt offtopic. Är Ute efter en ny skärm o är inne på en Catleap/Crossover/Qnix men man läser lite olika och de ger olika resultat, den jag länkade verkar bäst för ~3800 och ska klara upp emot 120hz utan problem.
Sen ska grafikkortet spela in rätt mycket med. Personligen känns det säkarare med en som mer elle rmindre är garanterad 96-120hz än en 60hz utan garantier. Overlord ska även ha lite bättre support än koreanerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

1920x1080 på en 27" är för lågt. Ska du köra 27" så satsa på en med 2560x1440.

Skrivet av Dallebull:

Man får ju en 2560x1440 för samma pris om man vågar köpa en koreansk skärm från ebay....
[..] kan inte gå tillbaka till 60hz igen :/

Skrivet av backfeed:

Det borde vara olagligt med så låg upplösning på så stor skärm. Maximal dpi åt folket!

Skrivet av femkantig:

funkar säkert för film osv men text o sånt lär ju bli en aning pixligt... kolla i en affär och försök bilda dig en uppfattning alternativt om du har ett djupt skrivbord behöver du nog inte oroa dig.

Haha, jag misstänkte att detta skulle spåra ur i en "du måsta ha minst xx specifikationsenheter av y". Nåja.

Jag hade gärna haft högre dpi men har helt enkelt inte råd (eller lust) att betala dubbla detta pris för en skärm (beställa från korea/amazon/ebay är inte aktuellt för mig av diverse skäl). Jag är student och har en någorlunda tight budget, tittade först på instegsmodeller med tn-panel men tyckte att det trots allt är vettigt att pynta lite för en vettig skärm då man antagligen har den ett par år. Jag kommer från många år med enbart bärbara datorer med sunkiga tn-paneler och är således inte särskilt orolig för 60 hz eller tn-paneler heller men ska kolla i butik för dpi innan jag lägger någon order. Jag hade givetvis köpt en dell, eizo, cinema display eller någon annan bra om jag hade haft möjlighet men det är tyvärr inte läget just nu.

Skrivet av derpious:

Huh?
Jag har precis köpt en 27" med 1440 upplösning och jag tycker det är skitbra. Mitt behov av dubbla skärmar har nästan försvunnit då jag får plats med video, webläsare, chat osv på samma skärm. Det hade inte fungerat på en 27" med 1080 upplösning.

Bildkvalitet kommer ju även in i bilden och där kan jag tycka att det är värt att titta på högre upplösningar men om vi enbart beaktar multitaskande skulle jag inte köpa en skärm för samma pengar som jag kan köpa två (vilket faktiskt är prisskillnaden mellan 1080 och 1440). Krasst sett får du ju faktiskt också färre pixlar och därmed mindre reell arbetsyta.

Skrivet av Curemylife:

[..]

TS, Jag hade inte bytt skärm ifall du är nöjd med den du har förrän det kommer en skärm som DU bara måste ha.

När den tiden kommer hoppas jag att du ger mer information om vad du använder skärmen till och vad du helst vill ha för funktioner:)

Måste alltså köpa skärm oavsett. Jag pluggar en del framför datorn (text, kodning, pdfer) men ärligt talat så är det väl i huvudsak internettande som görs, serier några gånger i veckan, kanske kommer spela lite fifa över några öl med kompisar - inga stora krav alltså. Alternativen är neråt i pris, inte uppåt så vi talar om 24" (för högre dpi) eller liknande 27".

Men för att återgå till frågan, är det någon som har nån fundering på skärmen jag postade eller för all del liknande (bättre?) alternativ i en liknande prisklass? Jag slutade för länge sedan ha koll på specifikationer i termer av kontrastvärden och liknande, tyvärr - ser det vettigt ut sett till pengen? Tillverkar fortfarande LG.Philips panelerna som sitter i dessa? Finns det något sätt att ta reda på vad det är för panel och vilka andra skärmar den sitter i, i sådant fall? Eller är det bara vänta på recensioner som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Gå till elgiganten och sätt upp lappar där det står "försäljningsförbud" på varenda tv du ser. Du kanske kommer i tidningen och blir sätt av sharp, Lg, Samsung mm

Hehe, ingen dum idé egentligen, men när det gäller tv tycker jag tvärtom - 4K är onödigt, 1920x1080 räcker gott och väl.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hehe, ingen dum idé egentligen, men när det gäller tv tycker jag tvärtom - 4K är onödigt, 1920x1080 räcker gott och väl.

Med dpi tycker jag enbart att det är avståndet som avgör. Sitter man långt ifrån är det viktigare med stor skärm än hög dpi och tvärtom om man sitter nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Spela spel, surfa och allmänt trams m.m. så fungerar 1920 bättre än 2560 oftast....

Sant!

Den som störs av upplösningen på 1920x1080 27" har en direkt hälsovådlig position framför skärmen. Du ska aldrig sitta närmare än 50 cm från en bildskärm. Ögat klarar helt enkelt inte av det. Då små pixlar bara för en närmare skärmen är 1920x1080 bättre än 2560x1440 på 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Sant!

Den som störs av upplösningen på 1920x1080 27" har en direkt hälsovådlig position framför skärmen. Du ska aldrig sitta närmare än 50 cm från en bildskärm. Ögat klarar helt enkelt inte av det. Då små pixlar bara för en närmare skärmen är 1920x1080 bättre än 2560x1440 på 27".

Källa på det?

Till endel andra.
Kan vi inte alla bara komma överens om vad som räcker och inte är en subjektiv känsla som vi inte behöver pracka på varandra vår egen tycke och smak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Sant!

Den som störs av upplösningen på 1920x1080 27" har en direkt hälsovådlig position framför skärmen. Du ska aldrig sitta närmare än 50 cm från en bildskärm. Ögat klarar helt enkelt inte av det. Då små pixlar bara för en närmare skärmen är 1920x1080 bättre än 2560x1440 på 27".

Då borde mina ögon ramlat ur som kört en MBPr med 2880x1800 på 15". Nej, tvärtom, så är det den behagligaste skärmen jag har använt.Tror snarare att en hög upplösning, och skarp bild, är behagligt för ögonen då det inte blir suddigt.

En 27"-skärm med 1080p från 50cm kommer se ut som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Med dpi tycker jag enbart att det är avståndet som avgör. Sitter man långt ifrån är det viktigare med stor skärm än hög dpi och tvärtom om man sitter nära.

Jo, så är det ju. Målet är att det inte ska gå att urskilja enskilda pixlar, och där spelar ju avstånd från skärmen lika stor roll som dpi.

Jag sitter ca 60 cm från skärmen vid datorn, och vill då ha högre dpi än tv:n, som jag sitter ca 3,5 meter ifrån. Förenklat så behöver skärmen ha 5 ggr så hög dpi som tv:n för att ge samma upplevda pixelstorlek, i mitt fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Den som störs av upplösningen på 1920x1080 27" har en direkt hälsovådlig position framför skärmen. Du ska aldrig sitta närmare än 50 cm från en bildskärm. Ögat klarar helt enkelt inte av det. Då små pixlar bara för en närmare skärmen är 1920x1080 bättre än 2560x1440 på 27".

Varför skulle ögat inte klara av mindre än 50 cm avstånd från skärmytan? Risken för att få synproblem pga att man hela tiden fokuserar på samma avstånd borde vara ungefär lika stor, men möjligen att man blir mer närsynt ju närmare man sitter, eventuellt. "Hälsovådligt" tror jag inte på, om det nu inte är rigoröst uppbackat av seriös forskning?

För min del är målet med hög upplösning inte att kunna packa in så mycket som möjligt på så lite skärmyta som möjligt, utan att inte kunna urskilja en enskild pixel. Alltså, jag ställer t.ex. in högre typsnittsstorlek (fler pixlar per tecken) och får därmed bättre "skärpa", men texten är lika stor på skärmen som den var i lägre upplösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Återupplivar denna tråd om det är någon som har en riktig synpunkt på hur denna skärm är.
Hade tänkt köpa 3 stycken och köra Eyefinity då de har tunna kanter och Dustin säljer dem för 2K.

Och ja, jag vet att vissa tycker att 1920x1080 på 27" är litet. Men jag har en 27" 1920x1080 med TN-panel idag, så IPS bör väl ge ett lyft.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Återupplivar denna tråd om det är någon som har en riktig synpunkt på hur denna skärm är.
Hade tänkt köpa 3 stycken och köra Eyefinity då de har tunna kanter och Dustin säljer dem för 2K.

Och ja, jag vet att vissa tycker att 1920x1080 på 27" är litet. Men jag har en 27" 1920x1080 med TN-panel idag, så IPS bör väl ge ett lyft.

Är nöjd med min Philips 274E skärm, blev iofs. inget stort lyft mot min gamla som var en HP L2335 S-ips skärm den var/är riktigt bra, iofs. kostade den 13000:- år 2005.

Fast foten var inte mycket att hurra för, bytte den mot en fot från en gammal HP L1955 skärm med vesa fäste.

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Är nöjd med min Philips 274E skärm, blev iofs. inget stort lyft mot min gamla som var en HP L2335 S-ips skärm den var/är riktigt bra, iofs. kostade den 13000:- år 2005.

Fast foten var inte mycket att hurra för, bytte den mot en fot från en gammal HP L1955 skärm med vesa fäste.

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Oj! Tack för ditt svar, men det är mer än ett år sedan jag postade det där inlägget.

Visa signatur

Insert funny joke here