min dator visar inte min nya SSD

Permalänk
Medlem

min dator visar inte min nya SSD

jag har precis köpt denna som är länkad under och har kopplat in det in i moder kortet och skaffat ström samt alla olika grejer man skall.
däremot så när jag är inne på windows så ser jag inte någon HDD. jag går in i device manager och där syns den och samma i BIOS.

jag vet att man skall ställa in ACHI mode (eller liknande) men på moderkortet står det ej som alternativ för sata 5-6 (där den sitter) men för 1-4 och om jag sätter det på 1-4 så kan jag ställa in det på 5-6 men jag har två diskar i port 1-2 som är raid på så jag kan inte ha ahci på den.
jag undrar om jag kan köra mina två vanliga HDD på AHCI? och vad jag skall göra.

jag ville hitta hårddisken innan jag installerar Windows på den (jag skall passionera raid diskarna då de är 8 år gamla)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773515

jag tänkte infoga bilder från windows och bios men verkar inte som denna vill infoga bilder från ens dator "/

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Du kommer hitta den om du högerklickar på dator, väljer Hantera, samt sen efter det startar diskhanteraren.
Dock du behöver inte göra nått med disken när du är där., det sköter installationsprogrammet för Windows om.

Så länge alla diskar är SATA så bör du ställa alla på AHCI.
SSD disken bör du nog flytta till den porten med det lägsta numret, sen har du fler SATA kontrollers på moderkortet så välj den bästa, tex kör du Intel CPU med intel chipset så ska den sitta på Intels kontroller med lägsta portnummer.

Koppla ur alla andra diskar när du ska installera Windows på din nya SSD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad kör du för moderkort i datorn?
Hur stora är dina gamla diskar?

Jag antar att du vill köra ditt OS från den nya disken?

Hur tänker du spara dina privata filer? Finns dom på en fysiskt egen disk?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kommer hitta den om du högerklickar på dator, väljer Hantera, samt sen efter det startar diskhanteraren.
Dock du behöver inte göra nått med disken när du är där., det sköter installationsprogrammet för Windows om.

Så länge alla diskar är SATA så bör du ställa alla på AHCI.
SSD disken bör du nog flytta till den porten med det lägsta numret, sen har du fler SATA kontrollers på moderkortet så välj den bästa, tex kör du Intel CPU med intel chipset så ska den sitta på Intels kontroller med lägsta portnummer.

Koppla ur alla andra diskar när du ska installera Windows på din nya SSD

datorn hittade den där. Jag tänkte på min Raid på moderkortet skall jag reseta kortet eller kommer det att fungera att sätta in ssd:n där och en annan disk på de andra? (inte allt för insatt i detta)

Skrivet av OldComputer:

Vad kör du för moderkort i datorn?
Hur stora är dina gamla diskar?

Jag antar att du vill köra ditt OS från den nya disken?

Hur tänker du spara dina privata filer? Finns dom på en fysiskt egen disk?

mina gamla diskar är 250Gb styck jag hade tänkt att installera OS på den nya disken men massa saker kan bli fel och ville kolla att datorn hittade den.
Jag har två andra diskar som är 2Tb stora så de privata filerna är inge problem.

MOBO: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490260

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

jag har precis köpt denna som är länkad under och har kopplat in det in i moder kortet och skaffat ström samt alla olika grejer man skall.
däremot så när jag är inne på windows så ser jag inte någon HDD. jag går in i device manager och där syns den och samma i BIOS.

jag vet att man skall ställa in ACHI mode (eller liknande) men på moderkortet står det ej som alternativ för sata 5-6 (där den sitter) men för 1-4 och om jag sätter det på 1-4 så kan jag ställa in det på 5-6 men jag har två diskar i port 1-2 som är raid på så jag kan inte ha ahci på den.
jag undrar om jag kan köra mina två vanliga HDD på AHCI? och vad jag skall göra.

jag ville hitta hårddisken innan jag installerar Windows på den (jag skall passionera raid diskarna då de är 8 år gamla)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773515

jag tänkte infoga bilder från windows och bios men verkar inte som denna vill infoga bilder från ens dator "/

Du måste skapa en partition och formatera den innan den syns i windows. Detta görs i administrationsverktyg - diskhantering. Vill du ha mer utförliga instruktioner så är det bara att söka, det finns mängder av trådar om just detta ämne...

Permalänk
Hedersmedlem

Tidigare AMD-kort hade lite egenheter med port 5-6, bl a följande: Använder du AHCI syns inte längre port 5-6 i BIOS och du måste även se till att rätt AHCI-drivrutiner är installerade i Windows, annars fungerar det inte där heller. Alla portar ska fungera med AHCI i Windows med rätt drivrutiner, så minns jag det iaf.

Det är normalt sett inga problem att köra vanliga HD med AHCI.

Allt står för övrigt i manualen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Men eftersom jag har raid 0 på mina gamla diskar och då ställer de till AHCI istället för raid så kommer inte raiden fungera. (redan testad)
men det som egentligen kvarstår nu är om jag måste ta bort raiden innan jag sätter in SSD:n i den första porten med att reseta moderkortet?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Men eftersom jag har raid 0 på mina gamla diskar och då ställer de till AHCI istället för raid så kommer inte raiden fungera. (redan testad)
men det som egentligen kvarstår nu är om jag måste ta bort raiden innan jag sätter in SSD:n i den första porten med att reseta moderkortet?

Nu skulle du väl inte ha kvar raid IOM du du ska köra SSD.
Med nuvarande OS, backa up det viktiga du har på Raid disken, bara kopiera. till en annan disk
Sen kan du ta bort diskarna osv. och sen göra som du vill med Raid diskarna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Men eftersom jag har raid 0 på mina gamla diskar och då ställer de till AHCI istället för raid så kommer inte raiden fungera. (redan testad)
men det som egentligen kvarstår nu är om jag måste ta bort raiden innan jag sätter in SSD:n i den första porten med att reseta moderkortet?

Förstår inte problemet? Du ser den i bios och du ser den i device manager? Då behöver du (precis som jag skrev tidigare) gå in i diskhanteringen i administrationsverktyg och skapa en partiton som du sedan formaterar, sedan syns den normalt i windows...eller har jag missat något fundamentalt i denna diskussion?