Windows 8.1 får bättre stöd för högre upplösning och flera skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

För mig är det ett problem. I Win8 kan man inte klona olika upplösningar och ändå fylla ut båda skärmarna. Den skärmen med högre upplösning får således nöja sig med svarta kanter runt om skrivbordet.

Om du väljer att använda skalning då, då borde det ju gå att få till det så det passar?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Nice!

Tyvärr är hela operativsystemet något jag hoppar över - men förhoppningsvis kommer detta även till Windows "9".

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Om du väljer att använda skalning då, då borde det ju gå att få till det så det passar?

Exakt, man måste använda skalning. Vilket knappast kan ses som en acceptabel lösning.

Det krävs att skärmar går upp bra mycket i upplösning innan man kan stå ut med daglig användning av en bild som inte är pixelperfekt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jättebra, om det funkar. Det har inte funkat särskilt bra i Windows 7. Ändå tjatar folk om högre upplösning.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Exakt, man måste använda skalning. Vilket knappast kan ses som en acceptabel lösning.

Det krävs att skärmar går upp bra mycket i upplösning innan man kan stå ut med daglig användning av en bild som inte är pixelperfekt.

Att klona skärmen så att den är pixelperfekt på två skärmar med olika upplösningar och samtidigt inte ha svarta kanter eller någon form av skalning låter som mission impossible för mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Att klona skärmen så att den är pixelperfekt på två skärmar med olika upplösningar och samtidigt inte ha svarta kanter eller någon form av skalning låter som mission impossible för mig.

Inte alls. Se bara på tex interfacet på en PS3, det ser likadant ut (på håll) oavsett om en TV har 1080p eller 720p
Dock kräver det att mjukvaran designas på ett annat sätt än hur det ser ut på Windows idag, varenda liten komponent måste ha skalbar storlek.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Grattis Microsoft, Ni kanske har lyckats med något som har varit standard i *nix X11 förmodligen sedan tidernas begynnelse. För mig var det mest frustrerande att fönstren alltid skalade på något konstigt sätt (font storlek anpassas automatiskt efter skärmens DPI) men när man väl förstod vad det berodde på var det mycket trevligt.

Ett problem är dock det fåtalet skärmar som skickar felaktig fysisk bildskärmsyta i EDID.

Men att utveckla program som skalas av OS -> inte lika roligt.