Hur ivriga är ni när ni köpt nya datorkomponenter, upgraderingar och moderkort,processor

Permalänk
Avstängd

Hur ivriga är ni när ni köpt nya datorkomponenter, upgraderingar och moderkort,processor

Hejsan jag är en kille som alltid tyckt det varit kul att testa nya dator grejor sitter i nuläget på en I7 3770k och asus maximus 5 moderkort.
För ett tag sen så hade inet kampanj på gigabyte z87 nåt oc moderkort (i Orange tema) och en quiet kylare. ja intresserad som man är så valde jag trots att jag inte behöver detta, att köpa nytt. I söndags kom jag åxå över en i7 4770k som va kartongskadad på webhallen för 350kr under det pris som prisjakt anger. När jag sen inventerar allt då jag fick hem processorn igår så ser jag inget fel på respektive del. kändes bra då jag sen installerade processorn i moderkortet. hade sen innan åxå 16gb i corsair 1600minnen.

Ja de va inte meningen jag skulle skriva en dagbok om detta utan mer fråga:

Hur ivriga är ni när ni vet att ni har grejor hemma att princip bara installera allt i en låda och sen köra?

Skälv så känner jag det att det kan va gött o finna men jag väntar ett tag med att installera detta tills jag känner motivation.Ni tänker säkert hur korkad är den grabben köper grejor för 4500:- och sen dra ut på det hela.
Ja jag har byggt så mycke datorer så jag är nästan less men prylbög som jag är så känner man att fan man måste bara testa ny generation.

ja jag va bara tvungen att prata av mig lite

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag bygger heller inte direkt när jag fått hem nya delar. Väntar tills jag har tid och motivation. Gäller allt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Känner igen det där Även fast jag själv inte byter så ofta.

För ett par veckor sedan blev jag mer eller mindre tvingen att till sist byta min SSD, då den (Corsair) har strulat sen jag tjackade den.

Sagt å gjort, köpte en Samsung Pro på 256gb. Sen tänkte jag, äh va fan kan lika bra byta Moderkortet med än gång när jag ändå håller på
Kan lika bra byta ut ramstickorna till max (32gb). Sen blev det ett nytt grafikkort också. Va på väg att byta ut proppen (2600k) också , men lyckades hejda mig där.
Men bra blev det !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

Hejsan jag är en kille som alltid tyckt det varit kul att testa nya dator grejor sitter i nuläget på en I7 3770k och asus maximus 5 moderkort.
För ett tag sen så hade inet kampanj på gigabyte z87 nåt oc moderkort (i Orange tema) och en quiet kylare. ja intresserad som man är så valde jag trots att jag inte behöver detta, att köpa nytt. I söndags kom jag åxå över en i7 4770k som va kartongskadad på webhallen för 350kr under det pris som prisjakt anger. När jag sen inventerar allt då jag fick hem processorn igår så ser jag inget fel på respektive del. kändes bra då jag sen installerade processorn i moderkortet. hade sen innan åxå 16gb i corsair 1600minnen.

Ja de va inte meningen jag skulle skriva en dagbok om detta utan mer fråga:

Hur ivriga är ni när ni vet att ni har grejor hemma att princip bara installera allt i en låda och sen köra?

Skälv så känner jag det att det kan va gött o finna men jag väntar ett tag med att installera detta tills jag känner motivation.Ni tänker säkert hur korkad är den grabben köper grejor för 4500:- och sen dra ut på det hela.
Ja jag har byggt så mycke datorer så jag är nästan less men prylbög som jag är så känner man att fan man måste bara testa ny generation.

ja jag va bara tvungen att prata av mig lite

Jag är då inte så ivrig att jag gör meningslösa uppgraderingar (som 3770k till 4770k ;P), men det e klart att man är ivrig när man beställt och fått hem saker. Bygger så fort jag får möjlighet...ibland är ju dock jobb ivägen

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

När jag äntligen får råd till något nytt till burken så kommer jag hem, sparar ner allt vikigt och sen skrider jag till verket. Brukar alltid uppstå problem som jag brukar lösa med en snabb re-install men det är värt det när jag ser performance-increase

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

Brukar ta mig ca 2minuter från det jag får in sakerna genom ytterdörren tills moderkortet sitter på plats. Även om jag är full som ett ägg eller magsjuk. Nästan så att jag köper datorer/delar bara för att få skruva/klocka/modda

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag har _aldrig_ råd att köpa nya delar, så när jag väl gör det (typ 1 gång/år något för 500kr kanske i snitt) - ja, då blir jag ivrig.

Lukten av ny elektronik är...gud.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

Brukar ta mig ca 2minuter från det jag får in sakerna genom ytterdörren tills moderkortet sitter på plats. Även om jag är full som ett ägg eller magsjuk. Nästan så att jag köper datorer/delar bara för att få skruva/klocka/modda

jag va sådan för några år sen, Men det går för fort fram med allt. Och skälet jag upgraderade nu va bara för att det va en ny sockel. Jag får hoppas intel stannar på den ett tag nu. men det lär dom nog inte göra hehe

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Har väntat i snart 2 veckor på mitt nya chassi. Beställde från UK och nått har strulat i leveransen. Börjar bli spastisk snart för alla nya komponenter ligger på bordet och väntar.

Vill säga att jag är superivrig att börja bygga.

Permalänk
Avstängd

Jag vill göra det med en gång, älskar verkligen montera nya fräscha delar i datorn och är en del ivrig och vill inte att någon ska komma in till mig och störa och jag köper alltid nått till datorn varje månad, Intresset är ju som sagt på topp

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Hur ivriga är ni när ni vet att ni har grejor hemma att princip bara installera allt i en låda och sen köra?

Just för att jag HAR byggt ihop en herrans massa datorer, så gör jag det på en gång. Det går så fort när man är van, så att till och med binda upp kablage och "göra fint" tar en bråkdel av vad det gjorde i början.

Man är beredd att få sitta en helg liksom, sen tar det en eftermiddag knappt, så är man igång och småpillar program redan X)

Skulle något krångla så har jag svårt att gå och lägga mig även om jag har jobb dagen efter, så det har blivit några sömnlösa nätter, hehe.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Just när det gäller att beställa nya grejer och uppgraderingar är jag inte ivrig alls och impulsköp, mm händer i princip aldrig, där är det snarare motsatsen att jag drar ut på det för att spara in i det sista.

Men när väl jag beställt grejer och dom kommit på posten, då jävlar går det undan och går i princip före allt att hämta och testa nya prylarna.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag va sådan för några år sen, Men det går för fort fram med allt. Och skälet jag upgraderade nu va bara för att det va en ny sockel. Jag får hoppas intel stannar på den ett tag nu. men det lär dom nog inte göra hehe

Jag har varit sådan sen jag byggde min första dator. Men nu när man har för lite vett blir det nya datorkomponenter varje månad =P

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

I och med att jag moddar de flesta komponenter så blir jag inte ivrig alls.
Allting kräver mycket förarbete för att det ska bli så fint som möjligt.
Får hem nytt chassi ifrån NZXT i veckan, ett Phantom 820

och det skall ju förarbetas så det heter duga. Kommer antagligen inte stoppa i någon komponent där förns i slutet på sommaren

Men förr fick man ju stånd bara man visste att något var på väg hem till en.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Så fort jag hinner, typ. Men är man skitslut och hellre slappar så kan väl nya prylar vänta en dag eller så.

Permalänk
Medlem

Precis köpt en SSD, men den flyger i inatt när jag spelat färdigt

Permalänk
Medlem

innan jag ens beställt grejorna så kan jag sitta och ändra och byta ut olika komponenter minst 10 gånger...
När väl grejorna är hemma då sätter jag ihop allt direkt, grejorna hinner knappt komma innan för dörren för fan.
Att vänta en dag och sätta ihop det när man kommer hem från skolan för att det är sent, det alternativet finns bara inte.

Ska snart köpa ny dator och har nog redan haft över 15st olika sorters kombinationer med komponenter, blir förmodligen fler innan jag väl beställer.

Permalänk
Medlem

Blivit mer entusiast på det senaste. Innan räckte det att jag köpte mina grejer, smällde ihop och sen fick det vara bra i några år. Nu tittar jag hela tiden på nytt o byter ut lite efter vad jag får lust med! Nästan att jag bytte ut min processor till haswell för några veckor sedan bara för att jag ville byta moderkort!

Grejerna jag köper stoppar jag dock in asap.

Permalänk
Medlem

Öppnar saker redan på vägen hem

Permalänk
Medlem

Sekunden paketet anlänt på posten och man kört hem det.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Hejsan jag är en kille som alltid tyckt det varit kul att testa nya dator grejor sitter i nuläget på en I7 3770k och asus maximus 5 moderkort.
För ett tag sen så hade inet kampanj på gigabyte z87 nåt oc moderkort (i Orange tema) och en quiet kylare. ja intresserad som man är så valde jag trots att jag inte behöver detta, att köpa nytt. I söndags kom jag åxå över en i7 4770k som va kartongskadad på webhallen för 350kr under det pris som prisjakt anger. När jag sen inventerar allt då jag fick hem processorn igår så ser jag inget fel på respektive del. kändes bra då jag sen installerade processorn i moderkortet. hade sen innan åxå 16gb i corsair 1600minnen.

Ja de va inte meningen jag skulle skriva en dagbok om detta utan mer fråga:

Hur ivriga är ni när ni vet att ni har grejor hemma att princip bara installera allt i en låda och sen köra?

Skälv så känner jag det att det kan va gött o finna men jag väntar ett tag med att installera detta tills jag känner motivation.Ni tänker säkert hur korkad är den grabben köper grejor för 4500:- och sen dra ut på det hela.
Ja jag har byggt så mycke datorer så jag är nästan less men prylbög som jag är så känner man att fan man måste bara testa ny generation.

ja jag va bara tvungen att prata av mig lite

Dold text

Då jag inte köper nya komponenter ofta (max en gång per år) är jag riiiktigt ivrig när jag får hem det Förstår att man kan bli trött på det om man dock köper nytt oftare.

Permalänk
Medlem

Paketet hämtas så fort sms:et kommer om att det har kommit fram. Plockar alltid upp och inspekterar sakerna så fort jag kommer hem, sedan blir det montering när det passar sig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För nästan 10 år sedan, när jag köpte min första helt nya dator för egna pengar, då
var jag riktigt ivrig, men tog ändå god tid på mig under själva byggtiden.
Men började iaf bygga så fort jag kom åt grejerna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast

Beror på vad det är och om jag behöver dator till något. En extra hårddisk t.ex åker in medan jag tar av mig skorna, och en ny router packar jag upp redan i bussen påvägen hem. Medan vattenkylningen dröjde flera veckor efter att jag hade fått hem allt. Jag ville vara säker på att jag kunde vara utan dator i några dagar ifall något gick snett

Permalänk
Medlem

Jag var rätt ivrig förr.. nu känns det bara jobbigt när man uppgraderar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Lego Master

Beror på vad det är. Är det en "skojuppgradering", typ bättre grafikkort eller byta en slö HDD mot SSD så går det fort utav bara helvete. Är det nåt lite mindre upphetsande, som en extra HDD till en raid-konfig eller en något tystare chassifläkt kan det ta ett par dagar innan jag orkar släpa fram datorn från under skrivbordet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag öppnar allt i epan medans jag kör hem ;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket tid jag har, och vad det är för delar som köpts, grafikkort byter jag direkt oavsett tid då det är mitt största komponent intresse,

medans nätagg och fläktar kan ta flera dagar innan jag orkar bry mig, kompletta system brukar ta en dag då jag först hämtar ner alla rutiner,bios och går igenom allt.
Men har jag gott om tid och känner mig sugen så brukar det bli med en gång, så har det varit under 20 år.

Dock var jag mer på förr i tiden, då var jag väldigt väldigt otålig på att få hem grejerna för att börja, som tex under Athlon 64 Geforce 6/7 tiden, det är inte samma sak längre då man hållit på för länge, därimot går det i vågor, jag kan få tillbaka den forna känslan då och då.

Men oavsett hur sugen jag är så bygger jag ihop mina datorer lika noggrant varje gång,allt ska se ut,dras och vara så bra det bara går.

Men jag försöker att inte göra helt onödiga (uppgraderingar) jag bytte tex från i7 920 till en i5 2500k vilket var lite onödigt och sen till en i7 3770k förra sommaren främst pga att min 2500k inte överklockade så bra men också för att få mer trådar o va mer framtidssäker,likaså gick jag från GTX580 till GTX680 vilket ger 40% mer prestanda, helst vill jag inte tjäna mindre än 30% i prestanda.

Men jag skulle aldrig byta ut min i7 3770k för en i7 4770k då skillnaden är så extremt liten, det är samma sak som att byta ut mitt GTX680 till ett GTX770 eller min FX 8320 till FX 8350 eller min Phenom X4 9850 till 9950 med 100mhz mer

Denna generation från intel skippar jag helt då dom bara släpper onödiga processer pga bristen på konkurrens,ja hoppas stark att AMD släpper en kanon cpu snart.
Dock kanske jag skaffar mig ett GTX780/Titan vartefter då den skillnaden är märkbar.

Det senaste jag köpte till mig Gaming och sovrums dator var en Samsung 840 250GB och 120GB ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jag bygger heller inte direkt när jag fått hem nya delar. Väntar tills jag har tid och motivation. Gäller allt

Samma. Men har man tid när man får hem allt så går det ju

Permalänk

När jag fått hem nya delar så sätter jag igång med en gång. Ser ingen vits med att gå och våndas och längta.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate