Permalänk
Medlem

val av pump.

Hej har börjat att bygga om vattenkylningen med en 360 radde och 10/13 slangar och cpu block. Men tänker även köpa en 240 radde och cpu block... men frågan är vad ska jag ha för pump. har hört att EK pumpar låter ganska mycket och jag försöker bygga en tyst dator men ändå ganska så övercklockad mm
tack för svar och lämna en kommentar om ni behöver mer info...

Permalänk
Skrivet av dav123x:

Hej har börjat att bygga om vattenkylningen med en 360 radde och 10/13 slangar och cpu block. Men tänker även köpa en 240 radde och cpu block... men frågan är vad ska jag ha för pump. har hört att EK pumpar låter ganska mycket och jag försöker bygga en tyst dator men ändå ganska så övercklockad mm
tack för svar och lämna en kommentar om ni behöver mer info...

Helt rätt att undvika EK när det kommer till pumpar.
Finns 2 alternativ enligt mig. Antingen en D5a eller en mcp-350. Den första är starkare och dyrare men än bättre pump, den andra är tystare och lite billigare. Båda två är kanon pumpar.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att MCP pumparna låter mycket mer och vibrerar mycket mer. D5 har alltid vart bra, haft ungefär 3st, och ingen har någonsin fått mig missnöjd. Riktigt tysta med.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Säljer en pump som funkar utmärkt med de slangarna och 360mm rad, själv använt med de. Kolla mina annonser.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Hade ek 4.0 pump i mitt system bytade ut den efter 3-4 dagar till Alphacool VPP655 / D5 single edition .
Något dyrare men den är helt tyst gämfört med ek 4.0

tveka inte utan köp rätt från början

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Jag har alltid tyckt att MCP pumparna låter mycket mer och vibrerar mycket mer. D5 har alltid vart bra, haft ungefär 3st, och ingen har någonsin fått mig missnöjd. Riktigt tysta med.

Du vet att D5an är en MCP655 pump va? Är helt enkelt en av deras lite dyrare modeller med fler funktioner som tex ställbar hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Säljer en pump som funkar utmärkt med de slangarna och 360mm rad, själv använt med de. Kolla mina annonser.

Du säljer en EK pump som vi precis sagt är högljudd och inte att rek.

Skrivet av Mogwaii:

Hade ek 4.0 pump i mitt system bytade ut den efter 3-4 dagar till Alphacool VPP655 / D5 single edition .
Något dyrare men den är helt tyst gämfört med ek 4.0

tveka inte utan köp rätt från början

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...

+1

Gjorde likadant. Kunde inte vart mer nöjd.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du vet att D5an är en MCP655 pump va? Är helt enkelt en av deras lite dyrare modeller med fler funktioner som tex ställbar hastighet.

Förlåt, menade naturligtvis MCP-350

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Du säljer en EK pump som vi precis sagt är högljudd och inte att rek.

+1

Gjorde likadant. Kunde inte vart mer nöjd.

Nu är de inte en EK utan en phobya men de är samma modell då de är en OEM pump.

Dock är de här 2.2 modellen och den är MYCKET tystare. Hade 4.0 pump innan och kan absolut hållla med om att den lät då den är alldeles för kraftfull för de flesta byggen. Denna är dock mycket bättre och till och med jag har svårt att höra den som är allergisk mot irriterande ljud, och då har jag till och med haft den liggandes direkt mot metallen i chassit utan att vara monterad.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Förlåt, menade naturligtvis MCP-350

Det jag kommit fram till är att en mcp350 låter ungefär lika mycket som en D5a på steg 2 (av 5) vilket i alla fall jag (och inte 95% av alla andra som bygger) inte hade någon anledning att gå högre än då det bara medförde mer oväsen.

Nuförtiden verkar det dock hänt en del med prissättning där en D5 är mindre än 100 lappen dyrare än en mcp350 jämfört med nästan dubbla priset när jag köpte min pump för drygt 2 år sen, så med dagens prissättning får jag nog hålla med om att en D5a är att rekommendera i samtliga fall

Skrivet av slobodan87:

Dock är de här 2.2 modellen och den är MYCKET tystare. Hade 4.0 pump innan och kan absolut hållla med om att den lät då den är alldeles för kraftfull för de flesta byggen. Denna är dock mycket bättre och till och med jag har svårt att höra den som är allergisk mot irriterande ljud, och då har jag till och med haft den liggandes direkt mot metallen i chassit utan att vara monterad.

Antar att du tycker en "standard" 120mm fläkt i 1800RPM är rätt tyst då också?

Permalänk
Medlem

Jag kör min på steg 5 utav 5 pjag hör inte min pump. Enda jag hör är ett ljust vinande typ tinnitus men inget jag störs av. Fläktarna och datorns ljud överröstar det endå

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Denna ska vara grym och tyst och kan styras med kontroll via moderkortet.
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x-2890p.html

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar och har varit i sommarstugan och har ej kunnat svara men jag har fått svar så att det räcker tack och trevlig sommar =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Hade ek 4.0 pump i mitt system bytade ut den efter 3-4 dagar till Alphacool VPP655 / D5 single edition .
Något dyrare men den är helt tyst gämfört med ek 4.0

tveka inte utan köp rätt från början

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...

är den bara att sätta på anslutningar och köra eller ska man köpa till något till den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav123x:

är den bara att sätta på anslutningar och köra eller ska man köpa till något till den..

Du behöver ett pump hus eller vad det kallas

http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb