Permalänk

Snabb hjälp gällande ESD-band

Hejsan!

Jag har införskaffat nya delar till min dator och tänkte sätta in RAM-minnet i dag i väntan på nätagget så jag kan sätta in övriga delar. Jag har även köpt ett ESD-band utan direkt erfarenhet hur det fungerar. Så jag har en fråga hur jag ska göra det här:

Både RAM-minnet och bandet ligger i sin förpackning, hur ska jag gå tillväga för att "få bort" den statiska elektriciteten? Är det så lätt som att hitta en punkt i chassit som är metall och inte målat och fästa sladden där, ta på mig armbandet och stoppa i RAM-minnet eller är det något annat jag ska göra? Läste något om att det är bra om datorn ligger på ett träbord och jag har ett målat träbord som det står på nu.

Tacksam för snabba svar hur jag ska använda bandet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem

Nätagget ska vara fastskruvat i chassit och inkopplat i väggen. Sätt på armbandet på dig själv och kläm fast den andra änden i chassit. Mer än så behöver du inte göra. Du kommer inte skada några komponenter och om du nu vill slösa tid så kan du trycka dina förpackningar mot ett element.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Nätagget ska vara fastskruvat i chassit och inkopplat i väggen. Sätt på armbandet på dig själv och kläm fast den andra änden i chassit. Mer än så behöver du inte göra. Du kommer inte skada några komponenter och om du nu vill slösa tid så kan du trycka dina förpackningar mot ett element.

Ska jag trycka på switch-knappen där bak på datorn för att stänga av den eller räcker det med att jag stänger av från mjukvaran? (klickar på "Shutdown")

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Nätagget ska vara fastskruvat i chassit och inkopplat i väggen. Sätt på armbandet på dig själv och kläm fast den andra änden i chassit. Mer än så behöver du inte göra. Du kommer inte skada några komponenter och om du nu vill slösa tid så kan du trycka dina förpackningar mot ett element.

Nästa människa som säger att man ska ha elektriska komponenter nära ett element får en låda hundskit med posten.
Allting du skriver är korrekt, sedan rekommenderar du något som med god sannolikhet förstör komponenterna.
Uttala dig inte när du uppenbart inte har en aning om hur saker fungerar!

Element behöver inte alltid vara jordade, det kan dessutom finnas en potentialskillnad mellan element och jord, så om du jordar dig och sedan gnuggar dina datorkomponenter mot ett element så är chansen att du leder ström genom dem, och har sönder dem.

Element är INTE säkra, och ska aldrig användas för att motverka ESD. De är inte ett alternativ till jord, inte ens om jord saknas.
End of story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Ska jag trycka på switch-knappen där bak på datorn för att stänga av den eller räcker det med att jag stänger av från mjukvaran? (klickar på "Shutdown")

Ska inte spela någon roll om du bara ska pula in lite RAM, men stäng alltid av strömmen med knappen ändå. Knappen bryter bara anslutningen för matning, inte jord (:

Permalänk
Medlem

Du behöver bara ansluta dig till en punk på chassit som ger god kontakt och ingenting annat. Antistatpåsarna är svagt konduktiva och kommer jämna ut potentialskillnaden mellan dig och komponenten.
Vårat elnäts jordreferens kan du strunta i.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Man ska ha elektriska komponenter nära ett element.

Vadå? Jag var tvungen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Du kan även, montera armbandets "klämma" i jorden på uttaget i väggen!
Kläm fast den i den lilla "bruna" biten där, sedan runt handleden!

Lycka till!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillen99:

Du kan även, montera armbandets "klämma" i jorden på uttaget i väggen!
Kläm fast den i den lilla "bruna" biten där, sedan runt handleden!

NEEEEEEJ!!!! En gång för alla nu. Bandet ska sättas mellan dig själv och någon del i lådan där metallen är bar. Det viktiga är att alla komponenter inklusive dig själv har samma potential, det är potentialskillnader som är farliga. Som tex om du är jordad och din dator inte är det. Jag rekommenderar inte heller att ha sladden i datorn när du pillar i den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

NEEEEEEJ!!!! En gång för alla nu. Bandet ska sättas mellan dig själv och någon del i lådan där metallen är bar. Det viktiga är att alla komponenter inklusive dig själv har samma potential, det är potentialskillnader som är farliga. Som tex om du är jordad och din dator inte är det. Jag rekommenderar inte heller att ha sladden i datorn när du pillar i den.

JOOOO!!!!
Hur ska man ha då?!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Du kan även, montera armbandets "klämma" i jorden på uttaget i väggen!
Kläm fast den i den lilla "bruna" biten där, sedan runt handleden!

Lycka till!

Mvh: Eric

Alldrig rekommenderat att pilla fast saker i eluttag, även fast man vet va man gör kan de gå snett. Man vet aldrig när de är kortis i ett uttag och sätter man då fast något däri precis då kan de gå illa, mycket illa.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Inaktiv

Något som få förstå så på så har inte alla jordade uttag i sitt hem, så spelar det ingen roll om varken nätagget eller "klämman" sätter rätt. Retar fortfarande gallfebern i mig då på tok för många "förstå-sig-på-are" vill ha sin röst hörd.

Att jorda sig "rätt" när man håller på med datorkomponenter kan man diskutera om, men enbart chassit räcker som en jordpunkt för detta ändamål om du inte sitter och montera på en ryamatta.

EDIT: Har monterat komponenter i snart 20 år utan ESD band, och har då aldrig lyckats förstöra något. En blixt dock på några miljoner volt har lyckats förstöra ett 56k US Robotics modem en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Blir inte det bra om man kopplar bandet mot jordat uttag i mitt hus? eller är det fel ut antistatisk synpunkt?

Alltid trott att det räckt men har heller inte forskat i det så jag vet egentligen inte

//Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Något som få förstå så har inte alla jordade uttag i sitt hem, så spelar det ingen roll om varken nätagget eller "klämman" sätter rätt. Retar fortfarande gallfebern i mig då på tok för många "förstå-sig-på-are" vill ha sin röst hörd.

Att jorda sig "rätt" när man håller på med datorkomponenter kan man diskutera om, men enbart chassit räcker som en jordpunkt för detta ändamål om du inte sitter och montera på en ryamatta.

Så man leder spänningen till chassit? , för kopplar man sin dator till ett ojordat uttag som många fortfarande har så är inte datorn jordad.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

Så man leder spänningen till chassit? , för kopplar man sin dator till ett ojordat uttag som många fortfarande har så är inte datorn jordad.

Datorn behöver inte vara inkopplad i 220 volts uttag. Enbart chassit i sig räcker som en jordpunkt.
Själv jordade jag datorn "som va i drift" i ett skrivbord i SS metall när jag saknade jordade uttag, något som funkade fin fint enligt multimätaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Datorn behöver inte vara inkopplad i 220 volts uttag. Enbart chassit i sig räcker som en jordpunkt.
Själv jordade jag datorn i ett skrivbord i SS metall när jag saknade jordade uttag, något som funkade fin fint enligt multimätaren

Ok , trodde att man skulle leda strömmen till jorden så den sk , försvinner . Men räcker chassit till det så tackar jag för informationen då jag har kopplat mig mot jordledningen på mitt element när jag har monterat dator prylar

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

JOOOO!!!!
Hur ska man ha då?!

Mvh: Eric

Skriv inte hur folk ska göra om du själv inte har någon aning.
Det enda som är intressant är att man har/får samma potential som komponenten man jobbar med.
Finns det ingen potentialskillnad så finns det ingen spänning och då kan ingen urladdning ske.
Jorden i elnätet är i detta fallet ointressant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det många som inte fattar att det är när det är potenskillnad mellan komponenten och den saken som vidrör den, om jag är uppladdad i 100000 volt och mitt grafikkort likaså händer ingenting när jag tar i det!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt , ny lärdom för mig iaf

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon25463:

Datorn behöver inte vara inkopplad i 220 volts uttag. Enbart chassit i sig räcker som en jordpunkt.
Själv jordade jag datorn "som va i drift" i ett skrivbord i SS metall när jag saknade jordade uttag, något som funkade fin fint enligt multimätaren

Är meningslöst att göra så ifall du inte kopplar dig till chassit/skrivbordet med esd-armband. Skrivbordet håller kanske 0v men vad hjälper det när du, ifört din kattskinnsmössa, håller 5000v?

Skrivet av Mogwaii:

Ok , trodde att man skulle leda strömmen till jorden så den sk , försvinner . Men räcker chassit till det så tackar jag för informationen då jag har kopplat mig mot jordledningen på mitt element när jag har monterat dator prylar

Som sagt är detta helt meningslöst. Glöm allt om att vara "jordat". Spelar ingen roll om man är laddat till 5000v så länge chassits laddning ligger på samma volt. Koppla esd-armbandet till chassit.

Skrivet av Barak:

Skriv inte hur folk ska göra om du själv inte har någon aning.
Det enda som är intressant är att man har/får samma potential som komponenten man jobbar med.
Finns det ingen potentialskillnad så finns det ingen spänning och då kan ingen urladdning ske.
Jorden i elnätet är i detta fallet ointressant.

Thumps up.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det bästa är att ha en ESD matta och ett ESD armband, koppla chassi i mattan och hanleden i mattan. Men det är inte så många som har en sån matta längre.

Koppla armbandet i chassi, se till så du öppnar esd påsen när du är kopplad till chassi, då kan det inte gå fel. Om elkabelen är i eller ur har ingen betydelse..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Om jag bytar tex kylare på ett grafikkort då är jag utanför datorn ska jag då koppla bandet till grafikkortet? ;p

Eller kopplar jag mot chassi så min ev urladdning dör ut i chassit?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogwaii:

Om jag bytar tex kylare på ett grafikkort då är jag utanför datorn ska jag då koppla bandet till grafikkortet? ;p

Eller kopplar jag mot chassi så min ev urladdning dör ut i chassit?

Först kopplar du dig till datorn när du plockar ur grafikkortet, sedan kopplar du dig till grafikkortet. Lättast är dock att ha en ESD-matta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det bästa är att ha en ESD matta och ett ESD armband, koppla chassi i mattan och hanleden i mattan. Men det är inte så många som har en sån matta längre.

Koppla armbandet i chassi, se till så du öppnar esd påsen när du är kopplad till chassi, då kan det inte gå fel. Om elkabelen är i eller ur har ingen betydelse..

Jag köpte faktiskt en sådan matta när jag delidade min cpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ok om man nu ska koppla bandet till produkten man jobbar med hur kopplar man då man ska delida en cpu?
Liksom aligator klämma på cpu. Inget hag skulle vågat iaf

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft band på mig när jag bytat minne,
Dumt eller tur från min sida kanske men vi snackar 15-20 tillfälle och har inte förstört något minne än.

Obs gör inte så om man är osäker jag har kanske bara haft en satans tur:)

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av screamin-daemon:

Är meningslöst att göra så ifall du inte kopplar dig till chassit/skrivbordet med esd-armband. Skrivbordet håller kanske 0v men vad hjälper det när du, ifört din kattskinnsmössa, håller 5000v?

Vill isf veta hur du ska lyckas ladda dig själv med 5000V.... Rekordet i "självladdning ligger på 10.000V, och det va någonstans i ett Kinesiskt hotell där en man vandrade runt i 3 timmar på en ryamatta.
Har sagt mitt och står fortfarande kvar på det. Ett skrivbord kan slå ut Volt så länge det är stort nog. Hur tror du annars ett jordat uttag ser ut? Är det inkopplat i Vattenfalls boxar som står längst vägkanterna? Icket, det är bara en jordpunkt som är draget runt huset nog stort till en jordplint i säkringshållaren. Inget mer magiskt än så.

EDIT: Självklart ska du ha ESD bandet kopplat till chassit, men att datorn är inkopplad till 220 volt behövs inte. Va kanske inte tillräckligt tydlig på den saken.
Men fortfarande. Självklart håller en jordning 0V, annars vore det dumt att jorda överhuvudtaget. Jorden ska ju "slå" ut +V. Annars får du ju + mot + vilket skjuter säkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Du kan även, montera armbandets "klämma" i jorden på uttaget i väggen!
Kläm fast den i den lilla "bruna" biten där, sedan runt handleden!

Lycka till!

Mvh: Eric

Men söte Jesus, var kommer detta ifrån som man ser i varje ESD-fråga. Det du skriver är FEL!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon25463:

Vill isf veta hur du ska lyckas ladda dig själv med 5000V.... Rekordet i "självladdning ligger på 10.000V, och det va någonstans i ett Kinesiskt hotell där en man vandrade runt i 3 timmar på en ryamatta.
Har sagt mitt och står fortfarande kvar på det. Ett skrivbord kan slå ut Volt så länge det är stort nog. Hur tror du annars ett jordat uttag ser ut? Är det inkopplat i Vattenfalls boxar som står längst vägkanterna? Icket, det är bara en jordpunkt som är draget runt huset nog stort till en jordplint i säkringshållaren. Inget mer magiskt än så.

Tog bara ett fiktivt tal. Tex måste man hålla ca 3000v innan det ska kännas som en liten stöt, 5000v är inte orealistiskt.

Hur som helst gäller det inte hålla 0v. Ta ditt exempel: Vi antar att ditt skrivbord jämnar ut all spänning, vad hjälper det när du, uppladdat till flera tusen volt, tar i en komponent som ligger på skrivbordet? Ifall du kopplade in esd-armband mellan dig och datorn/skrivbordet, ber jag om ursäkt. Isf. har jag missuppfattat ditt förra inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ska man ha ett monterat och ikopplad nätagg innan man fäster klämman i chassit som vissa säger?