Permalänk
Medlem

Intel Core i3 vs. AMD FX-6300

Hej!

Jag funderar på att bygga en speldator och jag undrar vilken processor jag ska välja.
Vad jag har läst så verkar i3:an bättre i spel medans 6300:an verkar vara bättre när det kommer till livestreaming, vilket jag inte håller på med i nuläget. Vilken kommer att hålla upp bäst när det kommer till nästa generationens spel?

Mvh

Permalänk
Medlem

1. Ingen som vet några systemkrav för spel som kommer i framtiden.
2. Vad för spel, typ av spel osv?

i3 (du har inte skrivit vilken modell du syftar på) har troligtvis högre prestanda i enkeltrådade spel.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av El Satan:

Hej!

Jag funderar på att bygga en speldator och jag undrar vilken processor jag ska välja.
Vad jag har läst så verkar i3:an bättre i spel medans 6300:an verkar vara bättre när det kommer till livestreaming, vilket jag inte håller på med i nuläget. Vilken kommer att hålla upp bäst när det kommer till nästa generationens spel?

Mvh

båda är bra processorer men personligen hade jag kört på 6300 då den har upp till ca:45% höger prestanda och sen presterar i3an bättre i vissa spel och 6300 i andra så valet är ditt. spelar du typ bf3 så kör på 6300 eller om du spelar spel som bara använder 2 kärnor kör på i3an.
6300 är mer framtidssäker och går att överklocka

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Ta FX 6300 + En bra budget kylare som Argon Ar01 eller Hyper Evo 212 och överklocka den så blir prestanda bättre än en i3.

Ifall du spelar gamla spel så kan du fundera på i3 eftersom Intel IPC är mycket bättre än AMD

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

1. Ingen som vet några systemkrav för spel som kommer i framtiden.
2. Vad för spel, typ av spel osv?

i3 (du har inte skrivit vilken modell du syftar på) har troligtvis högre prestanda i enkeltrådade spel.

2. BF3 är väl det mest krävande (men BF4 vore ju också trevligt), men annars är det väl typ CoD, Dirt 3 och kanske Borderlands 2.

Jag syftar på i3 3220 (Ivy Bridge).

Permalänk

Är det inte så att 3220 är multiplier-locked medans FX-6300 är unlocked?

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Skrivet av AlanSmithee:

Är det inte så att 3220 är multiplier-locked medans FX-6300 är unlocked?

ja och därför går det knappt klocka i3

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)