Crytek söker utvecklare för Cryengine till Linux

Permalänk
Medlem

Mycket bra, det bådar gott för framtiden!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på Linux som desktop OS för den stora massan. Har jobbat med Linux sen 1993 och jag anser att det fortfarande inte duger som desktop OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tror inte på Linux som desktop OS för den stora massan. Har jobbat med Linux sen 1993 och jag anser att det fortfarande inte duger som desktop OS.

Nog "duger" det gott och väl som desktop. Men jag tror det har att göra med steambox i första hand. Och spel till linux i steam säljer långt över Valve's förväntan enligt demsjälva på flertalet av Gabe's framträdanden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Trevligt! Den överlägset största anledningen till att jag kör windows är spelen.

Om detta blir en trend kanske inte windows behövs om några år

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

DirektX är enda anledningen för mig att boota windows. Eller boota windows 2ggr rättare sagt, för det är ju alltid några uppdateringar som kräver en reboot..

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Jag tror inte på Linux som desktop OS för den stora massan. Har jobbat med Linux sen 1993 och jag anser att det fortfarande inte duger som desktop OS.

Du sitter inte kvar med en version från 1993?

Rekommenderar Linux Mint, blev förvånad över hur allt bara fungerade när jag installerade det. Inga problem alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tror inte på Linux som desktop OS för den stora massan. Har jobbat med Linux sen 1993 och jag anser att det fortfarande inte duger som desktop OS.

Jag har använt linux (Ubuntu) en hel den från och till men håller med dig, det kommer ta flera år eller till och med en generation till innan det kan utmana Windows eller OS-X

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

PS3´s operativsystem är baserat på freeBSD, samt ps4 kommer också vara baserad på BSD. Däremot är steget mellan Linux och BSD väldigt litet.
http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD

Okej, då vet jag det. Alltid trevligt att lära sig något nytt. Tack

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Du sitter inte kvar med en version från 1993?

Rekommenderar Linux Mint, blev förvånad över hur allt bara fungerade när jag installerade det. Inga problem alls.

Självklart sitter jag kvar på min Slackware

Permalänk
Medlem

Microsoft grävde sin egen grop...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

This Is Good News!

Fan enda anledningen man fortfarande sitter kvar på MS är ju att man spelar spel för det mesta

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Man kan ju hoppas att detta leder till att Linux-OS börjar användas lite mer av icke-utvecklare, så de mognar som mainstream-OS.

Permalänk
Medlem

Linux för programmering, Windows för spel. Ser inte det ändras på ett tag för min del då windows kommer fortsätta vara huvudplatformen för AAA-spel/AMD/Nvidia ett bra tag framåt.

Tror någon fortfarande att "i år så kommer linux att slå på desktop"? Förhoppningsvis så kommer saker förskjutas en aning allt eftersom microsoft går mot en mer kontrollerad platform vilket tvingar andra företag att satsa på någon annan platform som en försäkring. Microsoft skulle behöva göra en enorm tabbe för att driva folk till andra alternativ...

Permalänk
Medlem

Bra! Mer Linux åt folket!

Det som hindrar mig från att byta till Linux på mitt huvudsystem är pengakåta Adobe som vägrar släppa sina produkter (utom möjligtvis flash och Adobe Reader då) till Linux. Tyvärr måste jag kunna köra Photoshop, Indesign, Premiere mfl, så än så länge kan jag inte välja bort äckliga Windows.

För ett tag sedan hörde jag om The Darling Project, vilket är ett försök att med lägga ett kompatibilitetslager á la wine för OSx-program. Detta känns väldigt lovande med tanke på *nix grunden i OSx. Än så länge kan de inte göra så mycket, men om det lyckas tror jag det blir mycket bättre än wine (teoretiskt sätt felfritt, vilket wine inte kan uppnå)!
Så detta hoppas jag på - låt oss hålla tummarna för fler premiumprogram till Linux! Då kommer många gå över.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Bra! Mer Linux åt folket!

Det som hindrar mig från att byta till Linux på mitt huvudsystem är pengakåta Adobe som vägrar släppa sina produkter (utom möjligtvis flash och Adobe Reader då) till Linux. Tyvärr måste jag kunna köra Photoshop, Indesign, Premiere mfl, så än så länge kan jag inte välja bort äckliga Windows.

För ett tag sedan hörde jag om The Darling Project, vilket är ett försök att med lägga ett kompatibilitetslager á la wine för OSx-program. Detta känns väldigt lovande med tanke på *nix grunden i OSx. Än så länge kan de inte göra så mycket, men om det lyckas tror jag det blir mycket bättre än wine (teoretiskt sätt felfritt, vilket wine inte kan uppnå)!
Så detta hoppas jag på - låt oss hålla tummarna för fler premiumprogram till Linux! Då kommer många gå över.

"Folk" går inte över till Linux eftersom linux bara är gratis om ens tid är värdelös. Skulle jag installera senaste kärnan hade jag inte kunnat ha trådlöst internet p.g.a ingen support för mitt nätverkskort.

I övrigt är OS X UNIX. Det är inte *nix-like, linux-like, minix-like, *n*x-like, **x*DERe232^-like eller dylikt. Inga asterisker behövs.

Det är alltså UNIX. Punkt. Kan alla få det att fastna i långtidsminnet?

Permalänk
Medlem

Nja jag gick över till Linux för att det är lättare att förstå sig på, windows är magiskt man tror nästan att det lever och fattar ingenting varför felen uppstår som görs. I linux kan man förstå sig på vad som händer, sen är det oftast lättare att använda ui mässigt än windows har blivit.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nja jag gick över till Linux för att det är lättare att förstå sig på, windows är magiskt man tror nästan att det lever och fattar ingenting varför felen uppstår som görs. I linux kan man förstå sig på vad som händer, sen är det oftast lättare att använda ui mässigt än windows har blivit.

håller med, kör Fedora 18 på en SSD, och Win7 på den andra SSDn i en 2.5" HotSwap Bay, Win 7 används för spel idag, men om det rullar på så här så slipper jag snart Win7 å kan köra någon Linux Dist, jag föredrar dock Fedora eller CentOS framför Debian baserade Ubuntu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snurresprattoz:

"Folk" går inte över till Linux eftersom linux bara är gratis om ens tid är värdelös. Skulle jag installera senaste kärnan hade jag inte kunnat ha trådlöst internet p.g.a ingen support för mitt nätverkskort.

I övrigt är OS X UNIX. Det är inte *nix-like, linux-like, minix-like, *n*x-like, **x*DERe232^-like eller dylikt. Inga asterisker behövs.

Det är alltså UNIX. Punkt. Kan alla få det att fastna i långtidsminnet?

drivare till Linux Distar kommer prioriteras mycket mer när/om man även kan spela sina favvo spel i "Linux" å inte bara i Windows.
ända anledningen jag kör Win7 idag på ena SSDn för att spela de flästa spelen jag har.

visst finns Wine, men de funkar ju så där idag tyvärr.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snurresprattoz:

"Folk" går inte över till Linux eftersom linux bara är gratis om ens tid är värdelös. Skulle jag installera senaste kärnan hade jag inte kunnat ha trådlöst internet p.g.a ingen support för mitt nätverkskort.

I övrigt är OS X UNIX. Det är inte *nix-like, linux-like, minix-like, *n*x-like, **x*DERe232^-like eller dylikt. Inga asterisker behövs.

Det är alltså UNIX. Punkt. Kan alla få det att fastna i långtidsminnet?

Jag som trodde apple byggde på freebsd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag som trodde apple byggde på freebsd...

OSX från Apple är FreeBSD ja det stämmer, FreeBSD är Unix liknande, samma med Linux, det är Unix liknade.

Varken FreeBSD eller Linux Distar är direkta arv från Unix utan Unix-konvention och delar inget rent kodmässigt.

det är vad jag har lärt mig och förstått. sen om det är 100% rätt vågar jag inte svära på.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Är det så? Jag vände kanske på varumärkena.

Hur som haver, bättre stöd (och prestanda) hade varit trevligt - tillsammans med ett stort kliv bort från DirectX. Microsoft tvingar användare till nya OS pg.a ursäkter gällande DirectX. Det hade varit skönt med ett stort kliv för OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com

Linus Torvalds, Linux "skapare", har väl själv sagt det vad jag vet. Allt är väl Microsofts fel att Linux inte har DX. De ska ju ha pengar för allt de skapar, och utvecklar. Sen vet jag inte om jag vill hylla OpenGL heller, men det fungerar ju iallafall i Linux.

Skrivet av Commander:

Är detta personlig erfarenhet eller? Tittar vi på bugtrackers eller hur mycket AMD och nVidia visar sig på konferanser är AMD så långt ifrån det bara går. Det enda AMD gör är att släppa sina saker opensource lite då och då och betalar vad 1 developer?

Medans nVidia har flera personer som hjälper till med utvecklingen där det tydligt syns på Steams bugtracker på github men även på KDE samt deras egna forum. Medans det är helt tyst på AMDs bugtracker likaså deras forum.

Det är både personlig erfarenhet och det är Linus Torvalds egna ord om Nvidia, och varför AMD är bättre på Linux sidan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11