Permalänk
Medlem

Radiator och Prime95 fråga

Tjenare!

Har två snabba frågor.

När jag kör prime 95 eller IBT som stressar processorn så blir radiatorn varm (förstår absolut att det ska vara så), ganska mycket så. Innebär detta att fläktarna inte klarar av att kyla ner den, så jag måste skaffa mer eller snabbare fläktar för att det ska funka bättre? Tänkt att skaffa en till 240mm, tror ni detta skulle hjälpa lite?

Sen en fråga angående Prime95.

Har en socket 2011 i7 3820 som jag nu stabilitetsstressar på 4.75ghz. Den klarar LinX i 30min på 4GB, men craschar på nya AVX Prime95 (LinX är också AVX).

Dock så klarar den 7 timmar (hittils) av Prime95 utan AVX.

Vad är det som strular?

Mvh,
David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Vad har du för fläktar på radiatorn nu?

Hur varm blir cpu och vilken spänning kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad har du för fläktar på radiatorn nu?

Hur varm blir cpu och vilken spänning kör du på?

Scythe Gentle Typhoon 1450RPM, endast push.

i LinX blir den 71-68-68-71 med 1.36 vcore 4.62ghz

Luften som kommer ur radiatorn är varm, samt radiatorn är varm.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Scythe Gentle Typhoon 1450RPM, endast push.

i LinX blir den 71-68-68-71 med 1.36 vcore 4.62ghz

Luften som kommer ur radiatorn är varm, samt radiatorn är varm.

Det är väl klart att radiatorn är varm när det flödar 71° vatten genom den!
Dom temperaturerna är det inget fel på. Kör du med höjd multiplier eller hur överklockar du?
Kraschar det även på 4,62GHz? Gör det inte det så kanske du borde nöja dig där.

Edit: Ja antagligen skulle en till 240mm radiator hjälpa till att kyla ännu mer, men jag skulle inte tro att det är processor tempen som är problemet. Det kan också vara moderkortet eller nätagg.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ligger vatten tempen på? och kyler du endast cpu med en 240 så bör det räcka. Dina temps är inte oroande höga men hade vart trevligt att veta vad du har för prylar i övrigt i loopen? Sen är jag av den sorten som nöjer mig med att den ska vara stabil i ca 1-2h på prime95 beroende på hur lång filmen är sen ett par repor med 3dmark är den stabil då är den stabil för resten:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

LinX är ju en variant på linpack och sterssar ju CPU betydligt mer är tex bara Prime95.
Sen finns det ju olika grader av belastning med linpack från ganska milt till rejäl stressning.

Köra med bara standard prime95 är ju helt onödigt, bara slöseri med tid, det är dock bra för grovinställning av klockning och för att få en referens temperatur, då belastningen med prime95 är jämn hög och snäll mot CPU, men ingen att köra för att se om CPU är stabil.

Rött vanligt att man kan få en dator prime95 stabil hur länge som helst, men sen när man använder den på normalt sätt så kraschar den för minsta lilla.

Att det kraschar med det ena men inte andra osv är ju inget konstigt, är klockningen ostabil så är den...
Justera klockningen, tills den är stabil.

Brukar köra med Intel burn test när jag klockar, först med standard 3 vändor tills den blir stabil där sen 5 vändor på maximum och går det bra utan överhettning eller error så är den stabil.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så jag också tänker. Så håller med dig absolut.

Dock så körde jag på Maxiumum i en och en halv timma, vilket var typ 22 rundor eller så utan problem. Men efter 8 timmar AVX Prime så craschar den. Vet inte vad som strular. Använt den i spel och diverse i en vecka nu och inga problem alls. Något är det som spökar.

Skrivet av ggustavsson:

LinX är ju en variant på linpack och sterssar ju CPU betydligt mer är tex bara Prime95.
Sen finns det ju olika grader av belastning med linpack från ganska milt till rejäl stressning.

Köra med bara standard prime95 är ju helt onödigt, bara slöseri med tid, det är dock bra för grovinställning av klockning och för att få en referens temperatur, då belastningen med prime95 är jämn hög och snäll mot CPU, men ingen att köra för att se om CPU är stabil.

Rött vanligt att man kan få en dator prime95 stabil hur länge som helst, men sen när man använder den på normalt sätt så kraschar den för minsta lilla.

Att det kraschar med det ena men inte andra osv är ju inget konstigt, är klockningen ostabil så är den...
Justera klockningen, tills den är stabil.

Brukar köra med Intel burn test när jag klockar, först med standard 3 vändor tills den blir stabil där sen 5 vändor på maximum och går det bra utan överhettning eller error så är den stabil.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Så jag också tänker. Så håller med dig absolut.

Dock så körde jag på Maxiumum i en och en halv timma, vilket var typ 22 rundor eller så utan problem. Men efter 8 timmar AVX Prime så craschar den. Vet inte vad som strular. Använt den i spel och diverse i en vecka nu och inga problem alls. Något är det som spökar.

Var lite försiktig med att köra linpack länge, stressar CPU väldigt mycket, max 10 vändor på max, men 5 ska räcka.

Tex om man kör vanilla prime95, jämfört med max på linpack kan man se tempskillnad på upp till 15c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tänkte att en timma bevisade att den var stabil nog, men ska tänka på det du skrev.

Max temperatur på 4.62Ghz 1.36 vcore med en i7 3820 är runt 64 grader. Temperaturerna är samma i Prime95. Då snackar vi dock Prime95 med AVX.

Skrivet av ggustavsson:

Var lite försiktig med att köra linpack länge, stressar CPU väldigt mycket, max 10 vändor på max, men 5 ska räcka.

Tex om man kör vanilla prime95, jämfört med max på linpack kan man se tempskillnad på upp till 15c

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tänkte att en timma bevisade att den var stabil nog, men ska tänka på det du skrev.

Max temperatur på 4.62Ghz 1.36 vcore med en i7 3820 är runt 64 grader. Temperaturerna är samma i Prime95. Då snackar vi dock Prime95 med AVX.

Prime95 med AVX är en ganska tidig beta, kan vara därför det kraschar.
Antar det är v27.3 du testar.

Finns ju utrymme att höja volt lite, men funkar den bra i Intel burn test på max utan error, skulle jag nog vara nöjd

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

v27.9 är den jag kört.

Kan vara därför. Haft den uppe i 4.8Ghz med 1.4 undefär, och maxtemp på 71. Funkar i LinX på max i 10 rundor, men icke i Prime95 med AVX.

Kan man säkert avstå från Prime95 i dagsläget?

Skrivet av ggustavsson:

Prime95 med AVX är en ganska tidig beta, kan vara därför det kraschar.
Antar det är v27.3 du testar.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Kan också meddela att jag köpte en EK 360 radiator och temperaturerna gick ner runt 8 grader.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Din propp ska klara 91grader innan den börjar throttla så det ska inte vara några problem med temperaturen.

Men om du vill se att din propp är 100% stabil så skulle jag säga kör prime95 small FFTs i 48timmar.

Strunta dock i Versioner som är färdiga än (aka betaversioner).

Kör du med small FFTs i 48timmar så stresstestar du proppen mer än du normalt skulle använda den och grejar den tiden så är det inga problem.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Din propp ska klara 91grader innan den börjar throttla så det ska inte vara några problem med temperaturen.

Men om du vill se att din propp är 100% stabil så skulle jag säga kör prime95 small FFTs i 48timmar.

Strunta dock i Versioner som är färdiga än (aka betaversioner).

Kör du med small FFTs i 48timmar så stresstestar du proppen mer än du normalt skulle använda den och grejar den tiden så är det inga problem.

Skulle vara tacksam för version samt länk till den i så fall, så man kör rätt.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Skulle vara tacksam för version samt länk till den i så fall, så man kör rätt.

Den här versionen kör jag på och det ska vara en stabil build jag körde min propp i 4,2Ghz i 48timmar med 1,216V (jag vet mesklock men sitter på ett nätagg som inte kan ge mer kräm till cpun): http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Den här versionen kör jag på och det ska vara en stabil build jag körde min propp i 4,2Ghz i 48timmar med 1,216V (jag vet mesklock men sitter på ett nätagg som inte kan ge mer kräm till cpun): http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Tacksam för svar!

Btw vad kör du med för nätagg

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tacksam för svar!

Btw vad kör du med för nätagg

Inga problem, jag kör med ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold som efter mycket sökande på nätet ger dålig kräm till 12v och lägger tydligen all kräm till grafikkorten nästan. :/
Kraften till 12v räcker och blir över om man bara klockar lätt till en 4kärnig propp tydligen...

En liten länk till nätagget och stället jag köpte det om du vill läsa mera: http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

EDIT/ När du klockar ökar du bara volten och ändrar multipeln eller ändrar du någonting annat också?
Jag vet att på mitt MSI kort så måste man även ändra "system agent voltage" för att nå högre stabila överklockningar men det kan dock heta någonting annat på ditt Asus-kort.../EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Inga problem, jag kör med ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold som efter mycket sökande på nätet ger dålig kräm till 12v och lägger tydligen all kräm till grafikkorten nästan. :/
Kraften till 12v räcker och blir över om man bara klockar lätt till en 4kärnig propp tydligen...

En liten länk till nätagget och stället jag köpte det om du vill läsa mera: http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

EDIT/ När du klockar ökar du bara volten och ändrar multipeln eller ändrar du någonting annat också?
Jag vet att på mitt MSI kort så måste man även ändra "system agent voltage" för att nå högre stabila överklockningar men det kan dock heta någonting annat på ditt Asus-kort.../EDIT

Jag ökar VCSSA, vilket är det du pratar om. Pillar på lite annat för att vara säker på att det är bara vcore som behövs höjas.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display