Permalänk
Medlem

testat nu med coolaboratory kylpastan.

har för ett par timmar sen lagt på Liquid pro kylpasta från coolaboratory.

Måste verkligen säga att det var skillnad mina grader droppade från 70-75 load till 55-60 load i intel burntest.

kör vattenkylning och har delidad cpu.. sista tiden var mina temps väldigt höga upp mot 80c i ett nytt spel jag spelar men nu så har jag komit som högst 63c på en kärna då jag var uppe och nickade på 83c igår, trodde mitt vatten hadde kläggat igen eller nåt men räckte med att byta pastan.. får se hur lägen det håller..

jag är glad och kan rekommendera den..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Liquid ultra ovanpa die sen liquid pro ovanpa IHS ska ge bast resultat, men det ar sakert fragan om nagra grader bara

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

har för ett par timmar sen lagt på Liquid pro kylpasta från coolaboratory.

Måste verkligen säga att det var skillnad mina grader droppade från 70-75 load till 55-60 load i intel burntest.

kör vattenkylning och har delidad cpu.. sista tiden var mina temps väldigt höga upp mot 80c i ett nytt spel jag spelar men nu så har jag komit som högst 63c på en kärna då jag var uppe och nickade på 83c igår, trodde mitt vatten hadde kläggat igen eller nåt men räckte med att byta pastan.. får se hur lägen det håller..

jag är glad och kan rekommendera den..

Om tempen gick ner 15 grader när du bytte pasta kan jag direkt säga att nåt var galet med den förra installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om tempen gick ner 15 grader när du bytte pasta kan jag direkt säga att nåt var galet med den förra installationen.

Behöver det inte vara eftersom han tog av IHS på processorn och bytte pastan under den

TS: Trevliga resultat

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har en Liquid ultra på väg på posten, så det blir intressant att se resultaten för mig också. Jag har en deliddad 4670K som är rmonterad helt utan IHS. MX2 ger en maxtemperatur av 77 grader i OCCT samt 89 grader med Linpack. Postar nya resultat när pastan dykt upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreddieT:

Behöver det inte vara eftersom han tog av IHS på processorn och bytte pastan under den

Var i posten står detta? Jag håller med Svensktiger om att ingen korrekt installation kan ge så stora skillnader bara genom att man byter kylpasta. Det har varit bristfällig kontakt tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av giplet:

Var i posten står detta? Jag håller med Svensktiger om att ingen korrekt installation kan ge så stora skillnader bara genom att man byter kylpasta. Det har varit bristfällig kontakt tidigare.

Finns folk globalt som f[tt uppemot ca 20 till 25 grader skillnad...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var i posten står detta? Jag håller med Svensktiger om att ingen korrekt installation kan ge så stora skillnader bara genom att man byter kylpasta. Det har varit bristfällig kontakt tidigare.

Jag tippar på detta också. Jag har kollat diverse tester och det verkar visa på en minskning på ca 3 grader vilket är långt ifrån de 15 grader som TS har upplevt. Jag köpte själv coolaboratory-pastan, om det nu ger 3 graders skillnad som diverse tester har påvisat är det ändå en ganska påtaglig minskning. Det blir spännande att testa.

Skrivet av trisse23:

Finns folk globalt som f[tt uppemot ca 20 till 25 grader skillnad...

Det är nog snarare folk som deliddat och bytt kylpasta i ett svep. Både byte av kylpasta och deliddning ger resultat, men jag har mycket svårt att se att någon av dessa steg enskilt skulle ge 20 graders skillnad. Dessutom har vi såklart saker som rumstemperatur samt montering som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var i posten står detta? Jag håller med Svensktiger om att ingen korrekt installation kan ge så stora skillnader bara genom att man byter kylpasta. Det har varit bristfällig kontakt tidigare.

Han skrev : delidad cpu .

Då antar man att han bytar pastan mellan core och Ihs , annars ingen vits med delid.

Jag hade noctua kylar pasta på min delidade i5 3570k och bytade till CLU mellan Core - Ihs - vattenblock.

och jag sänkte min temperatur med ytterliggare 15grader.

Kan klocka 100mhz högre nu och har lägre temp än med noctua.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag tippar på detta också. Jag har kollat diverse tester och det verkar visa på en minskning på ca 3 grader vilket är långt ifrån de 15 grader som TS har upplevt. Jag köpte själv coolaboratory-pastan, om det nu ger 3 graders skillnad som diverse tester har påvisat är det ändå en ganska påtaglig minskning. Det blir spännande att testa.

Det är nog snarare folk som deliddat och bytt kylpasta i ett svep. Både byte av kylpasta och deliddning ger resultat, men jag har mycket svårt att se att någon av dessa steg enskilt skulle ge 20 graders skillnad. Dessutom har vi såklart saker som rumstemperatur samt montering som ställer till det.

När jag delidade min i5 och bytade pasta till noctua NT-H1 som för övrigt är en mycket bra kylpasta, så sjönk min temperatur med ca 10 grader , men eftersom jag hört så mycket om CLU så tänkte jag testa o gämföra , och som jag skrev precis så gick temperaturen ner ytterliggare bara genom att byta ut NT-H1.

Sen om man testar på morgonen med 20 grader i rummet eller om det är på eftermiddagen med varmt dator rum tex 30c så påverkar det såklart temperaturen på överklockningen så man får väl se test siffrorna lite som cirka mått då det säkert kan gå upp 5 grader om rummet är 30 istället för 20.

Bifogar lite före och efter bilder i prime95,har tyvärr ingen 4,5ghz test efter byte av pastan då jag kör 4,6. vänstra bilderna är efter delid med Noctua pastan, högra bilderna är efter byte till CLU.

Såklart är alla processorer olika och beror också hur bra man får till monteringen. Min montering med CLU är nog inte perfekt då den rörde sig lite i sidled när jag skruvade på vattenblocket pga har vattenloopen intakt och slangarna jävlades lite med mig

//Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

När jag delidade min i5 och bytade pasta till noctua NT-H1 som för övrigt är en mycket bra kylpasta, så sjönk min temperatur med ca 10 grader , men eftersom jag hört så mycket om CLU så tänkte jag testa o gämföra , och som jag skrev precis så gick temperaturen ner ytterliggare bara genom att byta ut NT-H1.

Sen om man testar på morgonen med 20 grader i rummet eller om det är på eftermiddagen med varmt dator rum tex 30c så påverkar det såklart temperaturen på överklockningen så man får väl se test siffrorna lite som cirka mått då det säkert kan gå upp 5 grader om rummet är 30 istället för 20.

Bifogar lite före och efter bilder i prime95,har tyvärr ingen 4,5ghz test efter byte av pastan då jag kör 4,6. vänstra bilderna är efter delid med Noctua pastan, högra bilderna är efter byte till CLU.

http://i43.tinypic.com/29byqhd.png

Såklart är alla processorer olika och beror också hur bra man får till monteringen. Min montering med CLU är nog inte perfekt då den rörde sig lite i sidled när jag skruvade på vattenblocket pga har vattenloopen intakt och slangarna jävlades lite med mig

//Rickard

Väldigt intressanta resultat. Jag kör i skrivande stund med MX2 och mina temperaturer är ganska precis som dina med Noctua-pastan. Jag beställde som tidigare nämnt en spruta CLU igår, så ifall den kommer idag så blir det åka av.

Smetade du CLU både på IHS och vattenblocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Väldigt intressanta resultat. Jag kör i skrivande stund med MX2 och mina temperaturer är ganska precis som dina med Noctua-pastan. Jag beställde som tidigare nämnt en spruta CLU igår, så ifall den kommer idag så blir det åka av.

Smetade du CLU både på IHS och vattenblocket?

http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-club

Smetade både på kärnan och insida Ihs som vissa guiden visar.
Sen smetade jag på utsida IHS som normalt innan man monterar vattenblocket.

Själv var jag väldigt förvånad när jag såg hur mycket temperaturen sjönk.

Lycka till och gör gärna före och efter test så vi kan se hur mkt det gör för din cpu.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-club

Smetade både på kärnan och insida Ihs som vissa guiden visar.
Sen smetade jag på utsida kärna som normalt innan man monterar vattenblocket.

Själv var jag väldigt förvånad när jag såg hur mycket temperaturen sjönk.

Lycka till och gör gärna före och efter test så vi kan se hur mkt det gör för din cpu.

Jag kör utan IHS så jag var mest nyfiken på om jag skulle smeta både på kärnan och vattenblocket, men kan testa endast på kärnan till att börja med. Jag är beredd att montera om ett par gånger om temperaturerna inte är helt förträffliga.

Före CLU:

Delta T på varmaste kärnan är 53-54°C.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog smetat på Kärnan bara och vad jag förstår så har du 4670k då bör du nog isolera vrm eller vad det är under core så du inte får clu på dem o kortsluter cpu.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag hade nog smetat på Kärnan bara och vad jag förstår så har du 4670k då bör du nog isolera vrm eller vad det är under core så du inte får clu på dem o kortsluter cpu.

Already ahead of you. Det blir en fin bit eltejp ovanpå transistorerna. Nagellack ska uppenbarligen också vara en höjdare, men som ungkarl så har jag generellt inte tillgång till det i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Already ahead of you. Det blir en fin bit eltejp ovanpå transistorerna. Nagellack ska uppenbarligen också vara en höjdare, men som ungkarl så har jag generellt inte tillgång till det i hemmet.

Lite offtopic men;
Passa på om du drar hem någon en helg, fruntimmer har ofta ett helt kit med sig i väska dom asar med sig

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var i posten står detta? Jag håller med Svensktiger om att ingen korrekt installation kan ge så stora skillnader bara genom att man byter kylpasta. Det har varit bristfällig kontakt tidigare.

Felaktigt eller inte så testade jag olika pastor innan jag till slut beställde hem liquid.. första gången med mx2 hade jag på för mycket men testade fram lite olika sett.. men tempswn var höga.... Med liquid så droppa det ner till.. under 60 i load.. på första försöket.. men som sagt att tionde gången fick jag till det.. Hehe

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

En sak till.. om ni köper hem liquid köp 2 .... Inte så mycket i den lilla sprutan och blir det fel så står du där

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kör utan IHS så jag var mest nyfiken på om jag skulle smeta både på kärnan och vattenblocket, men kan testa endast på kärnan till att börja med. Jag är beredd att montera om ett par gånger om temperaturerna inte är helt förträffliga.

Före CLU:
http://hraffe.se/images/sweclockers/46-1252v-occt.png

Delta T på varmaste kärnan är 53-54°C.

Nu är det fixat och klart äntligen.

Tyvärr måste jag samtidigt meddela att förra testet inte gick att jämföra med. Uppenbarligen så har min prolle en ganska rejäl "burn-in" tid och 1.252V är i princip 0.020V för lågt numera.

Däremot så gjorde jag samtidigt ett kortare test med Linpack som utan tvekan belastar prollen enormt. Jag lyckades göra om testet idag med ovanstående för låga spänning och det var faktiskt skillnad! Inte ens nära de utlovade 10-20 graderna, men ändå så pass mycket som 6 grader! Det är dubbelt så mycket som jag trodde det skulle bli, så lite nöjd är jag.

MX-2 4.6GHz @ 1.252V

CLU 4.6GHz @ 1.252V

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Nu är det fixat och klart äntligen.

http://hraffe.se/images/sweclockers/DSCN1989.JPG

Tyvärr måste jag samtidigt meddela att förra testet inte gick att jämföra med. Uppenbarligen så har min prolle en ganska rejäl "burn-in" tid och 1.252V är i princip 0.020V för lågt numera.

Däremot så gjorde jag samtidigt ett kortare test med Linpack som utan tvekan belastar prollen enormt. Jag lyckades göra om testet idag med ovanstående för låga spänning och det var faktiskt skillnad! Inte ens nära de utlovade 10-20 graderna, men ändå så pass mycket som 6 grader! Det är dubbelt så mycket som jag trodde det skulle bli, så lite nöjd är jag.

MX-2 4.6GHz @ 1.252V
http://hraffe.se/images/sweclockers/46-1252v-linpack.png

CLU 4.6GHz @ 1.252V
http://hraffe.se/images/sweclockers/46_1252v+clu-linpack.png

Smälter inte tejpen ihop o blir som lim om man tejpar där.?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Smälter inte tejpen ihop o blir som lim om man tejpar där.?

För att den ska smälta tippar jag att temperaturen måste nå närmare 100 grader och det lär den inte göra på PCB:n. Däremot lär den ju bli lite saggig.

Eftersom jag inte nådde de utlovade 10-20 graderna temperatursänkning lär jag montera om kylaren om ett par dagar. Då får jag ta en god titt på tejpen! OCCT kommer att rulla hela natten för att testa 1.274V, så tejpen lär ju få sig en omgång om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Nu är det fixat och klart äntligen.

http://hraffe.se/images/sweclockers/DSCN1989.JPG

Tyvärr måste jag samtidigt meddela att förra testet inte gick att jämföra med. Uppenbarligen så har min prolle en ganska rejäl "burn-in" tid och 1.252V är i princip 0.020V för lågt numera.

Däremot så gjorde jag samtidigt ett kortare test med Linpack som utan tvekan belastar prollen enormt. Jag lyckades göra om testet idag med ovanstående för låga spänning och det var faktiskt skillnad! Inte ens nära de utlovade 10-20 graderna, men ändå så pass mycket som 6 grader! Det är dubbelt så mycket som jag trodde det skulle bli, så lite nöjd är jag.

MX-2 4.6GHz @ 1.252V
http://hraffe.se/images/sweclockers/46-1252v-linpack.png

CLU 4.6GHz @ 1.252V
http://hraffe.se/images/sweclockers/46_1252v+clu-linpack.png

det ser ut som du toppar 80c i din realtemp..

hur mycket mer kör linpack med cpu en vad t.ex intel burntest gör på maximum?

när jag kör intel burntest på max. så toppar den på 61c..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

det ser ut som du toppar 80c i din realtemp..

hur mycket mer kör linpack med cpu en vad t.ex intel burntest gör på maximum?

när jag kör intel burntest på max. så toppar den på 61c..

Intel Burn Test är ett frontend för Linpack och förutom att köra en äldre version av Linpack så stressar det inte prollen speciellt hårt med standardinställningarna. Jag vill minnas att jag låg på ca 55 grader, men jag testade inte speciellt länge eftersom jag märkte att det inte var så taxerande.

Jag ser däremot ingen direkt användning av att köra Linpack. Man kommer aldrig under några omständigheter att belasta prollen så hårt vid vanlig användning och det är ganska värdelöst att använda för att testa stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Intel Burn Test är ett frontend för Linpack och förutom att köra en äldre version av Linpack så stressar det inte prollen speciellt hårt med standardinställningarna. Jag vill minnas att jag låg på ca 55 grader, men jag testade inte speciellt länge eftersom jag märkte att det inte var så taxerande.

Jag ser däremot ingen direkt användning av att köra Linpack. Man kommer aldrig under några omständigheter att belasta prollen så hårt vid vanlig användning och det är ganska värdelöst att använda för att testa stabilitet.

kör mest intel burntest för att kolla load temperaturer.. annars är det prime95 jag kör med för stabilitet.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge en snabb uppdatering av mina temps och min klock efter ännu en ommontering. Jag kan börja med att ge en varning till alla som tänkt montera ett EK-supremacy block på ett Asus Z87-PRO, det går aldrig att få en bra montering om man inte tar fram saxen och klipper lite i gummipackningen som ska vara på baksidan av moderkortet. Det står även i manualen att man endast ska använda handkraft för att fästa skruvarna i bakplåten... total tjurdynga! Ett tips är att tejpa upp metallen på en tång och dra fast skruvarna så långt som tejpen håller.

Jag tog mig även risken att köra utan tejpbit på transistorerna och egentligen är ju det inga problem så länge man inte smetar på allt för mycket CLU-pasta. Det är även omöjligt att få bort att CLU från vattenblocket, det ser nästan ut som att man har ett nickelplätterat block nu. Av vad jag har läst så gör det absolut ingenting om lite av pastan är kvar så länge man har fått bort det värsta.

Angående stabiliteten så berodde det inte alls på att prollen hade någon speciell burn-in, snarare så hade jag lite problem med mina minnen. G.skill-minnena (1.25V) som alltid fungerat bra var inte stabila på den här plattformen och de krävde lite extra spänning. Märkte det av en slump när jag slängde in lite fler minnen i burken av märket A-Data som ska behöva 1.35V. På den spänningen fungerar allt utmärkt samt att jag nu har 16GB istället för 8.

CLU 4.6GHz @ 1.252V efter ommontering

CLU 4.8GHz @ 1.326V

CLU 4.8GHz @ 1.326V 8 timmar OCCT

Inne på fjärde timman av Prime95, får se om 4.8GHz visar sig vara stabilt där i 24 timmar.