Hur länge håller en SSD?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en SSD?

Jag försöker komma på hur farligt det är att använda min SSD, är torrents döden eller inte?

Jag har en Samsung 840 pro. I ett Datablad på deras hemsida står det.

MTBF
- 1,500,000 Hours*
*assumes a maximum average workload of 40GB/day

Vilket jag får till 2500TB. Jag har 100 Mbit ner dvs max ca 1 TB/dag. Med lite mer matte (sönderfallskonstant = 2500 TB) kommer jag nu fram till att för varje månad (25 dagar) är risken 1% att min ssd dör. Om jag nu lyckas ladda ner en TB per dag.

Låter det här rimligt? Eller är det att cellerna dör kontinuerligt dvs att min SSD blir 1% mindre per månad (var 25e TB)?

I vilket fall så ser jag inte det som något stort problem för den normale användaren. Jag tror inte jag gick långt över 1 TB förra året (0,04% Fail).

Hur gör folk? Är ni rädda om era SSDer?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Varför har du inte ditt torrentprogram på en lagringsdisk där filmer etc förmodligen ändå hamnar?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Varför har du inte ditt torrentprogram på en lagringsdisk där filmer etc förmodligen ändå hamnar?

När jag seedar många stora (lagliga) filer samtidigt så flaskar mina WD green då de inte kan casha så mycket på en gång. Lite som att starta 10 parallella Copy/Paste. Jag gissar att en SSD skulle klara det bättre men jag har inte testat.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Har inte räknat på det själv men av allt jag har läst så är livslängden på en SSD inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

När jag seedar många stora (lagliga) filer samtidigt så flaskar mina WD green då de inte kan casha så mycket på en gång. Lite som att starta 10 parallella Copy/Paste. Jag gissar att en SSD skulle klara det bättre men jag har inte testat.

Vad har den i cache?
Caviar Black har ju 64 MB...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har helt rätt i det jag säger, men känns som hela den här risken är överspelad. Det bör inte vara jätte lätt att dra ner 1TB varje dag (måste radera stuff för att göra plats för 1TB kont nedladdning).
Men min SSD Intel X25-M från 2009 har fortfarande 100% Health. Jag låter chrome cache, win temp ibland även hibernation ligga på SSD, ser inga problem alls. Har även en till SSD från förra året som rullar på med 100% health.

SSD klarar definitivt cache bättre än en HDD

Jag skulle göra så att allt jag vill snabba upp använder jag SSDn till, om dess liv blir ngt år kortare (8år istället för 10?) så är det fine. Disken kommer troligen inte dö av att dess celler inte går att skriva till ngt mer utan de lär dö av kontrollerkortsfel eller liknande.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Min ssd har överlevt längre än 3 mekaniska jag hade.

Permalänk
Skrivet av arry:

När jag seedar många stora (lagliga) filer samtidigt så flaskar mina WD green då de inte kan casha så mycket på en gång. Lite som att starta 10 parallella Copy/Paste. Jag gissar att en SSD skulle klara det bättre men jag har inte testat.

Inte så du kan ha en billig ssd bredvid?

Inte så att cellerna tvärdör. Klarar 1.000 skrivningar per cell och pro klara den inte 10k per cell? Tror det var så. Så risken är inte så stor att den dör på ett år

Men skulle tagit en billig ssd som lätt att byta när den tagit för mycket stryk;)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vilken cluster size har du på torrentpartitionen?

Jag har tidigare inte använt någon SSD för torrents utan istället några traditionella WD Green på 3 TB. Har du några förslag på att jag ska ha en specifik storlek för att minimera risker? Jag har inte tillräckligt med plats på min systemdisk för att ha så mycket torrents på den. Därför så jag funderar på att köpa en till.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

När jag seedar många stora (lagliga) filer samtidigt så flaskar mina WD green då de inte kan casha så mycket på en gång. Lite som att starta 10 parallella Copy/Paste. Jag gissar att en SSD skulle klara det bättre men jag har inte testat.

Måste vara VÄLDIGT många filer isf, jag kan seeda 30+ torrents på 6-15GB st samtidigt utan bekymmer till och med från min externa disk och samtidigt maxa min bandbredd på 100Mbit, gäller ju bara att man ställer in sin klient korrekt så att man avsätter tillräckligt med RAM för en ordentlig cache.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Jag har tidigare inte använt någon SSD för torrents utan istället några traditionella WD Green på 3 TB. Har du några förslag på att jag ska ha en specifik storlek för att minimera risker? Jag har inte tillräckligt med plats på min systemdisk för att ha så mycket torrents på den. Därför så jag funderar på att köpa en till.

Sätt den till 64kB - använd aldrig en systempartition till annat än till systemet.
Köp en WD Black för prestanda och kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Måste vara VÄLDIGT många filer isf, jag kan seeda 30+ torrents på 6-15GB st samtidigt utan bekymmer till och med från min externa disk och samtidigt maxa min bandbredd på 100Mbit, gäller ju bara att man ställer in sin klient korrekt så att man avsätter tillräckligt med RAM för en ordentlig cache.

Intressant, jag använder µtorrent och har vad jag vet inte gjort några inställningar för att allokera ram för seeding. Du och jag seedar ungefär lika mycket men min hårddisk nämner hela tiden att den ligger på 100%. Problemet kanske ligger i att den inte kan skriva och läsa samtidigt. Hur går det för dig när du maxar både upp och ner?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Hedersmedlem

En SSD håller tillräckligt länge för att du ska hinna se priserna gå ner så mycket att du skrattade åt vad du betalade för den när du köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Intressant, jag använder µtorrent och har vad jag vet inte gjort några inställningar för att allokera ram för seeding. Du och jag seedar ungefär lika mycket men min hårddisk nämner hela tiden att den ligger på 100%. Problemet kanske ligger i att den inte kan skriva och läsa samtidigt. Hur går det för dig när du maxar både upp och ner?

Samma här, när jag drar hem flera torrents samtidigt så ligger ofta min WD Green på 100%.

Jag skulle dock aldrig lägga torrents på SSD bara för att det minskar belastningen, eftersom bandbredden fortfarande verkar begränsa mer än att HDDn blir lite överbelastad. Sen får man ju flytta över filerna till lagrings-hårddisken iaf efteråt.

Iofs kan man ju ställa in så att alla färdiga filer flyttas automatiskt till HDD, men jag tror att det är så lite tid jag skulle spara så jag låter dem vara på HDDn hela tiden.

EDIT: Rent slitage-mässigt skulle jag dock inte alla vara orolig, jag tor jag räknade på att min Intel 80GB skulle hålla i 50 år vid min normala användning och om jag skulle skriva 100GB om dagen, (när den är på totalt 80GB, så rätt osannolikt) skulle den ändå hålla 5 år garanterat utan att ha börjat bli mycket sämre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Jag använder min SSD utan att tänka på det, trots att den kostade över 3500 kronor. Känns tråkigt att behöva vara orolig hela tiden, så jag skiter i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Intressant, jag använder µtorrent och har vad jag vet inte gjort några inställningar för att allokera ram för seeding. Du och jag seedar ungefär lika mycket men min hårddisk nämner hela tiden att den ligger på 100%. Problemet kanske ligger i att den inte kan skriva och läsa samtidigt. Hur går det för dig när du maxar både upp och ner?

Om du går in på
inställningar/inställningar/avancerat/Diskcache
vad har du för inställningar där?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

Lägg det på en mekanisk disk istället. Det råder utan tvivel att du kan vänta de extra sekunder det tar att lägga det på en mekanisk disk istället för SSD.

Jag kör själv mycket torrent-trafik och allt lägga på mekaniska diskar (WD Red). Aldrig har jag märkt att hastigheten går ner för att det just lagras på en mekanisk disk istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om du går in på
inställningar/inställningar/avancerat/Diskcache
vad har du för inställningar där?

Nu är jag hemma och har kunnat se efter. Vilken rad syftar du på? Här är några
cache_reduce_minutes 9
cach_stripe 128
coalesce_write_size 2097152
coalesce_writes true
max_write_queue 32

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen kan med säkerhet säga nått om hur länge en ssd håller slitagemässigt men det finns statistiska metoder för att uppskatta det och Samsung har ju sitt Magician som hjälpprogram som visar info och på ett lätt sätt kan tweaka lite.
MTBF brukar man inte ha som ett mått på normalt slitage på delar som slitst utan det är ett mått på hur ofta nått går sönder utanför det som brukar avses med normalt slitage, dvs det är antagligen allt utom minnesslitaget som bedöms där, typ kontrollern och byggkvalitet som lödnningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Nu är jag hemma och har kunnat se efter. Vilken rad syftar du på? Här är några
cache_reduce_minutes 9
cach_stripe 128
coalesce_write_size 2097152
coalesce_writes true
max_write_queue 32

Han syftade på dessa inställningar

Detta är för övrigt de jag kör med och har inte haft några som helst problem med disk overload på många år (innan jag fixade till dessa inställningar)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Han syftade på dessa inställningar
http://i.imgur.com/7G7wjDm.png

Detta är för övrigt de jag kör med och har inte haft några som helst problem med disk overload på många år (innan jag fixade till dessa inställningar)

LOL jag såg aldrig pluset Tack!

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Min ssd har överlevt längre än 3 mekaniska jag hade.

Intressant. Jag har i datorn, 6x500gB, (2 Seagate, 4 WD) samt en Samsung 830 120gB i burken, & 1 630gB & 1 1tB i USB cabinet.
4 2tB (Seagate) i en NetGear ReeadyNAS, på vilken det hänger 2 300gB (WD) via USB.
4 120gB (Seagate) i en HP X310.

Av dessa har 1 disk gått sönder. Ett par månader efter att de 4'a 2tB diskarna stoppades i NAS'en så la en av dem av.
Min fråga blir därför. Hur har du lyckats ta livet av 100% av dina diskar, på den tid SSD'er har varit tillgängliga till konsumentpriser. Du har inte funderat på om du gör något onormalt, eller om någon faktor runt diskarna är onormal? Jag tänker då närmast på stötar, (o)avsiktliga slag och sparkar, (exempelvis) vibrationer, eller hög temperatur. De äldsta diskarna jag har, är utan tvekan de 4'a 120GB diskarna. De är i kontinuerlig drift har inte varit avstängda mer än en vecka om året totalt, och systemen de suttit i, har kanske stängts av och startats om 10 gånger om året. Eftersom HP's X310 mediaserver inte stödjer SMART kan jag inte titta efter.

För att hålla oss till tråden. Min Samsung 830 har enligt SSDLife Free startats 107 gånger, jag antar att det inkluderar systemomstarter, powersave osv.
Jag har skrivit 3307gB till den, för närvarande är driftstiden 1 år, 2 månader och 11 dagar. (10464 timmar) Förväntad sista funktionsdag, 26 mars, 2022. Så hur länge håller en SSD. Troligtvis inte lika länge som mina 120gB diskar har klarat sig när de ger upp, men runt 10 år är fan inte dåligt. Och åtminstone i teorin så är det mindre risk för slumpartade funktionsavbrott, eftersom de inte har några rörliga delar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.