Flytta användarmappen i Windows?

Permalänk

Flytta användarmappen i Windows?

Jag känner mig som en tönt som inte kan något om datorer när jag ställer den här frågan :/

Men nu är det så att jag vill få Min "Användare" mapp på en annan hårddisk för att spara minne på den här hårddisken. Verkar inte fungera att bara flytta och jag undrar om någon kan beskriva lite snabbt och enkelt hur man gör. Länka gärna videos eller tutorials.
Ska flytta mappen från SSD till HDD, Mest för att få AppData mappen som kan ta upp en del utrymme på en större hårddisk.
Windows ligger på SSDn och finns inte på HDDn. Vet inte vad mer ni vill veta.

Tack som fan!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Annars kan du ju bara flytta innehållet som tar mycket plats i användare och flytta över det till din andra disk :).

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Jag känner mig som en tönt som inte kan något om datorer när jag ställer den här frågan :/

Men nu är det så att jag vill få Min "Användare" mapp på en annan hårddisk för att spara minne på den här hårddisken. Verkar inte fungera att bara flytta och jag undrar om någon kan beskriva lite snabbt och enkelt hur man gör. Länka gärna videos eller tutorials.
Ska flytta mappen från SSD till HDD, Mest för att få AppData mappen som kan ta upp en del utrymme på en större hårddisk.
Windows ligger på SSDn och finns inte på HDDn. Vet inte vad mer ni vill veta.

Tack som fan!

http://lmgtfy.com/?q=move+user+folder

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av harald705:

Annars kan du ju bara flytta innehållet som tar mycket plats i användare och flytta över det till din andra disk :).

Vill gärna ha det automatiskt

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Vill gärna ha det automatiskt

Aha då förstår jag

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Entusiast

Tyvärr går det inte på ett smidigt sätt i Windows 7. Tidigare var det ju bara att högerklicka och sedan trycka move så var det klart. Nu går det inte att göra med användarmappen längre. Det enkla sättet är att flytta mapparna i användarmappen. De går nämligen fortfarande att högerklicka och trycka move på. Tyvärr hjälper det inte helt då vissa program skapar egna mappar i User och de hamnar då fortfarande på din SSD. Det är så jag löst det.

Det ska finnas en annan metod där man går in och pillar i registret för att flytta hela mappen. Jag har inte testat den. Planen är att göra det nästa gång jag behöver installera om datorn. Googla lite så kommer du hitta guider som beskriver hur man gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag har fixat det, minns dock inte hur man gjorde. Det jag minns är att det var relativt simpelt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
99:e percentilen

Borde gå med en symlink.

Men är inte %AppData% en sån grej man vill ha på SSD:n?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Borde gå med en symlink.

Men är inte %AppData% en sån grej man vill ha på SSD:n?

Det är det som är problemet med att flytta sin %userprofile%. Rätt dumt egentligen då det verkar vara i min _Personliga_ mapp som jag sparar mina personliga filer.
Någon som vet om man kan göra en symlink i sin symlink? Typ att man har %userprofile% på en annan disk men %userprofile%\appdata och %userprofile%\documents (vissa program sparar inställningar där, typ alla skins i rainmeter som man vill ska laddas in snabbt). Det hade varit asgött ju.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Det är det som är problemet med att flytta sin %userprofile%. Rätt dumt egentligen då det verkar vara i min _Personliga_ mapp som jag sparar mina personliga filer.
Någon som vet om man kan göra en symlink i sin symlink? Typ att man har %userprofile% på en annan disk men %userprofile%\appdata och %userprofile%\documents (vissa program sparar inställningar där, typ alla skins i rainmeter som man vill ska laddas in snabbt). Det hade varit asgött ju.

Du kan som sagt flytta varje enskild mapp i User genom att högerklicka. Så om du flyttar allt utom Userdata så får du ju samma sak. Tar lite tid bara.

Jag längtar efter att stora SSD blir billiga så jag slipper trassla så mycket så jag kan ha My Documents och hela den skiten på C:. Det hade gjort mitt liv lite enklare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan som sagt flytta varje enskild mapp i User genom att högerklicka. Så om du flyttar allt utom Userdata så får du ju samma sak. Tar lite tid bara.

Jag längtar efter att stora SSD blir billiga så jag slipper trassla så mycket så jag kan ha My Documents och hela den skiten på C:. Det hade gjort mitt liv lite enklare.

Fast om jag skapar mappen %userprofile%\Excel kan jag inte flytta den till min HDD och fortfarande ha den i %userprofile%. Och nu tänker du att jag kan ju lika gärna göra den mappen på Q:\svamp istället, men då kvarstår mitt problem i den här tråden. Jag använder den knappen mycket frekvent och kan inte leva utan den.

EDIT: Nu märkte jag att det inte ens hjälpte att använda fliken plats i egenskaper för att flytta. Det blir ändå inte en symbolisk länk, utan den flyttar helt enkelt bara mappen. I vilket fall kvarstår problemet att få start-menyn att peka till rätt plats.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Fast om jag skapar mappen %userprofile%\Excel kan jag inte flytta den till min HDD och fortfarande ha den i %userprofile%. Och nu tänker du att jag kan ju lika gärna göra den mappen på Q:\svamp istället, men då kvarstår mitt problem i den här tråden. Jag använder den knappen mycket frekvent och kan inte leva utan den.

EDIT: Nu märkte jag att det inte ens hjälpte att använda fliken plats i egenskaper för att flytta. Det blir ändå inte en symbolisk länk, utan den flyttar helt enkelt bara mappen. I vilket fall kvarstår problemet att få start-menyn att peka till rätt plats.

När du flyttar en mapp från user folder genom att högerklicka så hänger informationen med i operativsystemet. Så på något vis ändrar du en pekare i operativet. Så flyttar du My Music genom att högerklicka så ändras alla referenser till My Music plus att alla framtida program som vill skapa mappar i just My Music kommer göra det på rätt plats. Så varför vill du då ha kvar den i %userprofile%?

Antar att en symbolisk länk fungerar liknande men jag har haft lite trassel med symboliska länkar. De fungerar inte riktigt som vanliga mappar har jag märkt. Framför allt vill inte alla backupprogram veta av symboliska länkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När du flyttar en mapp från user folder genom att högerklicka så hänger informationen med i operativsystemet. Så på något vis ändrar du en pekare i operativet. Så flyttar du My Music genom att högerklicka så ändras alla referenser till My Music plus att alla framtida program som vill skapa mappar i just My Music kommer göra det på rätt plats. Så varför vill du då ha kvar den i %userprofile%?

Antar att en symbolisk länk fungerar liknande men jag har haft lite trassel med symboliska länkar. De fungerar inte riktigt som vanliga mappar har jag märkt. Framför allt vill inte alla backupprogram veta av symboliska länkar.

Det är inte att jag vill ha kvar den i %userprofile% som spelar roll, men knappen "Sture" i start-menyn pekar till %userprofile% och jag vill att den pekar till mappen där jag sparar filer. Så så länge den pekar till %userprofile% måste jag ha mina mappar och filer där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Det är inte att jag vill ha kvar den i %userprofile% som spelar roll, men knappen "Sture" i start-menyn pekar till %userprofile% och jag vill att den pekar till mappen där jag sparar filer. Så så länge den pekar till %userprofile% måste jag ha mina mappar och filer där.

Jo det är irriterande men jag löste det enkelt genom att flytta alla undermapparna och sedan se till att spara alla filer i undermappar. Fast genvägen i startmenyn går inte direkt till %userfolder%.

Fönstret till höger är genvägen i startmenyn som visar alla mappar som borde ligga i %userfolder%. Fönstret till vänster är %userfolder% om jag går genom filträdet genom c:/users och som du ser saknas en del mappar där. Det beror på att My Documents, My Music, My Video och så vidare är flyttade till en annan enhet. Så så länge du sparar allt i undermappar går det bra att flytta dem och så ska det fungera som du vill. Men att spara filer direkt i %userfolder% är tyvärr kört.

Lite tråkigt att Microsoft krånglat till det så här. Vore trevligt om man enkelt kunde lämna bara appdata på en viss enhet och sedan flytta resten av %userfolder% till en annan plats.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24