Permalänk
Medlem

Prova vattenkylning istället för luft

Hej

Har tänkt att kasta in mig i ett nytt område, vattenkylning.
Idag sitter jag på ett gammalt chassi med nya komponenter.
Delar jag har idag som jag har tänkt att kyla är:
MB: Asus Maximus V Formula
CPU: Intel 3570k
GPU: nVidia GTX Titan

Jag har tittat på dessa tre chassi som jag känner att det passar mig. Cosmos 2, Obsidian 800d och 900d.
Här tar jag gärna emot er erfarenhet.

Nu till vattenkylningen. Radiatorerna som helst ska sitta i chassit är 1st 140 och 1st 280.Har även tittat på att sätta in EK-BAY Spin RES DUAL Loop, för snygghetens skull och om den finns kvar vill säga. Sedan vet jag inte vilka saker som passar bäst ihop.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Skrivet av bambi87:

Hej

Har tänkt att kasta in mig i ett nytt område, vattenkylning.
Idag sitter jag på ett gammalt chassi med nya komponenter.
Delar jag har idag som jag har tänkt att kyla är:
MB: Asus Maximus V Formula
CPU: Intel 3570k
GPU: nVidia GTX Titan

Jag har tittat på dessa tre chassi som jag känner att det passar mig. Cosmos 2, Obsidian 800d och 900d.
Här tar jag gärna emot er erfarenhet.

Nu till vattenkylningen. Radiatorerna som helst ska sitta i chassit är 1st 140 och 1st 280.Har även tittat på att sätta in EK-BAY Spin RES DUAL Loop, för snygghetens skull och om den finns kvar vill säga. Sedan vet jag inte vilka saker som passar bäst ihop.

Ska du ha så lite radiatoryta behöver du inte någon av de chassin du nämnde. De små radiatorerna får du lätt plats med i exempelvis ett fractal design arc 2.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

jag är ingen fena på vattenkylning men det låter som lite radiatoryta?
Kan annars också rekomendera NZXT 810 (stort och prisvärt chassi)

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av xxxPaladinxxx:

jag är ingen fena på vattenkylning men det låter som lite radiatoryta?
Kan annars också rekomendera NZXT 810 (stort och prisvärt chassi)

140mm är lurigt, det blir snabbt mer än vad det ser ut i text. Radiatorytan på 140mm kontra 120mm är 1,36X.

Om vi antar att 120mm är standarden att räkna radiatorarea;

420*1,36=571,2
571,2/120=4,76

4,76 120mm-längder.

Dold text

Det är alltså nästan en 120.5-radiator, för att översätta det i en mer bekväm form. Det borde vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Med chassit tänkte jag mer på flexibiliteten för slangarna och kablarna. Jag kan tänka mig ett annat chassi.
Radioatornerna hade jag för utökning av ett till titan och även här kan man ändra sig.

De andra sakerna som nipplar, pump, slang och vätska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bambi87:

Med chassit tänkte jag mer på flexibiliteten för slangarna och kablarna. Jag kan tänka mig ett annat chassi.
Radioatornerna hade jag för utökning av ett till titan och även här kan man ändra sig.

De andra sakerna som nipplar, pump, slang och vätska?

Skickades från m.sweclockers.com

Nipplar:
Ekonomi - Vanliga barbs, förslagsvis 12-13mm. Kör du med en 16/10 eller 16/11-slang och lägger ändarna i kokande vatten så slipper du använda slangklämmor.
Smidighet - Compressions, priset återspeglar oftast utseendet. Funktionellt är de mer eller mindre identiska. Många billigare nipplar har en tendens att lämna ett glapp mellan botten på själva nippeln och skruvhylsan, men det är enbart estetik.

Pump:
Här vinner du på att lägga några kronor extra och skippa boxpumparna från EK och Phobya. Laing DDC och D5 finns i många olika former och namn, men designen och konstruktionen är identisk. Laing DDC är vettig om du har ont om plats och kan separera den från stommen av chassit.

D5 Vario är en favorit, då kan du ställa in pumphastigheten fysiskt med ett vred på pumpen. Vattenflöde har väldigt lite betydelse på vattentemperatur, och D5an har bra tryck genom hela spänningsspektrumet.

Glöm inte att köpa till en eftermarknadspump för bättre flödesegenskaper och anslutningsmöjligheter, kostar knappt något i sammanhanget. Här kan du köpa en som faller dig i smaken estetiskt helt enkelt, det är otroligt små skillnader mellan modeller och tillverkare på topparna.

Slang:
Jag rekommenderar att du väljer slang efter chassit, tjock ytterdiameter brukar se väldigt bulkigt ut och passar inte i alla byggen, likaså väldigt tunna. 3mm slangvägg är att föredra då det ger dig väldigt bra möjligheter för tighta slangdragningar och snygga böjar utan att "kinka", dvs falla ihop och böja sig, därmed restriktera flöde. 16/10 är en populär diameter.

Vilken slang du vill ha får du gräva runt lite i själv, vissa har problem med clouding (blir vitaktiga), drar åt sig färg och annat. Vissa andra slangar påstås ha antibakteriella egenskaper. Erfarenhet och en påse salt är att föredra vid slangköp, våga välja fel - särskilt om du har kompressionsnipplar.

Vätska:
Ett otroligt omdiskuterat ämne utan några egentliga riktlinjer. Antibakteriella tilläggsmedel, silver och andra metoder för att sterilisera vatten är vanligt.

Personlig rekommendation om du vill ha färgat vatten är att köra destillerat vatten och Mayhem's dye för att färga vattnet. Alla färger sönderdelas med tiden och värmen. Mayhem kräver bara någon droppe färgmedel per liter vilket ger en väldigt liten fysisk sönderdelning av färg, då det inte finns mycket rester att tillföra från början. Kasta väldigt gärna in en killcoil av 99,999% rent silver. Detta ger en i princip helt underhållsfri loop.

Annars är färgad slang ett säkert kort om du inte är så mycket för show.

Permalänk
Medlem

Cooler-Master HAF X lär vara en av kungarna när det gäller luftflöde iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

jag är ingen fena på vattenkylning men det låter som lite radiatoryta?
Kan annars också rekomendera NZXT 810 (stort och prisvärt chassi)

Den rekommenderar jag varmt. Stort och rymligt och får plats en hel del radiatorer i den.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Dom där spin bay reservoarerna är sådär kan jag tycka, dels låter den där lilla plastbiten som snurrar, går att plocka bort lätt. Men sen blir det även lätt ett porlande ljud av rinnande vatten. Det finns dock andra Bay varianter än den.

Enligt mig så är det alldeles för lite radiator även om du kör på tjocka rads så kommer du inte få optimala temperaturer direkt, bästa lösningen är att klämma i det största du får plats med. För oftast expanderar man loopen mer än man tror när man fått smak för vattenkylning. Och du kan köra pumparna på låga varv och även fläktarna på mkt låga varv(ljudlöst) om du har större kyleffekt.

Är man helt grön så skulle jag rekommendera ett kit från EK tex. Det innehåller allt du behöver, och instruktioner osv.

Använd endast kylvätska som är till för ändamålet, eller destillerat vatten(aka batterivatten på macken).

Två olika 360 ek kit:

http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Finns flera andra tillverkare som säljer kit också.

Det troligtvis mest prisvärda vattenkylnings chassiet, måste ju va Xigmatek Elysium, "super tower", tar HTPX mobos, plats för två PSU's, 12st 5,25 platser. Tar lätt en 64mm 360 eller 420 rad i taket, en 480 i fronten och en 240 i botten. Finns med eller utan förnster, från 1200kr. Håller riktigt bra kvalité dessutom. Och såna små hjul ingår, inget man bär omkring på helst.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917102

Permalänk
Medlem

Tar du ett större chassi så kläm in en 360 radiator och en 240.. nzxt 810 får plats med en 280 i taket och en 240 i botten.. för att få plats med större radiator i taket och även 280 så är man tvungen att kapa av en bit av 5.25" buren ovansida

kör du med spin res dual med 2 pumpar som jag gör i mitt system så är det 2 loopar i systemet. men tänk på att det låter mer med 2 pumpar jag är inne på att byta till en reservoar med 1 pump för hela systemet nu. typ denna http://coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

har lagt upp ett galleri av hur min dator ser ut nu med dubbel loop.
http://www.sweclockers.com/galleri/10673-projekt-hestia

lycka till

på coolingstuff har du allt du behöver.. sen är det bara att ringa Arthur om du har några frågor.. hjälpsam kille.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ska titta närmare på detta när jag har en dator framför mig.

JaZid hur menar du med en eftermarknadspump?

thereal_twisted tänkte inte på ljudet som plast och vatten gör. Tog snygghet före funktionalitet. Har tittat på dom paketen innan och dom är inte fy skam, men som en dator byggare man är så vill man prova sitt eget system.

Akarr av din egen erfarenhet av med dubbla loopar med två pumpar som jag var inne på för insättning av ett till grafikkort i sli. Ska man vänta tills man har det andra kortet och bara köra på en loop?
Lutar mig emot att det blir att köpa ifrån cooling stuff och ett samtal med Arthur om bygget nu när man har lite kött på benen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambi87:

Ska titta närmare på detta när jag har en dator framför mig.

JaZid hur menar du med en eftermarknadspump?

thereal_twisted tänkte inte på ljudet som plast och vatten gör. Tog snygghet före funktionalitet. Har tittat på dom paketen innan och dom är inte fy skam, men som en dator byggare man är så vill man prova sitt eget system.

Akarr av din egen erfarenhet av med dubbla loopar med två pumpar som jag var inne på för insättning av ett till grafikkort i sli. Ska man vänta tills man har det andra kortet och bara köra på en loop?
Lutar mig emot att det blir att köpa ifrån cooling stuff och ett samtal med Arthur om bygget nu när man har lite kött på benen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar nog ingen roll om du kör med en eller 2 loopar.. smaksak

men är du inne på dual res, så kan du faktiskt köra den med en pump och senare lägga till en pump till.. en 240/280 radiator bör du nog kunna köra sli på eventuellt lägga in en 240 samt en 120 i din nedre loop för din SLi sen en 240/280 i taket för din cpu.

tips.. skissa lite hur du vill ha det.. kolla hur andra har gjort.. sen är det bara att köra igång..

lite beror på budget oxo.. ska du köra dubbel ress med 2 pumpar och 2-3 radiatorer samt kyla moderkort och 2 grafikort med cpu så landar du på runt 7-8 tusen

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bambi87:

JaZid hur menar du med en eftermarknadspump?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag som är ett kötthuvud, eftermarknadstopp menar jag så klart!

Jag vet inte hur din budget ligger, men EK är helt okej för pengarna man betalar. Har du något större budget (inte mycket) så föreslår jag att du köper nästan uteslutande AquaComputer eller liknande som satsar mycket på entusiaster.

Trivialt;
Sedan 2009 har jag vattenkylt datorer. EK, Koolance, XSPC, Alphacool, Bitspower för att nämna några tillverkare som varit inblandade. Nu senast valde jag att gå med AquaComputer och Mips (numera nedlagt, men som referens) för att testa något nytt, och vilken skillnad det var. Funktionellt är det inga stora skillnader, radiatorerna kyler vatten, blocken kyler korten, världen lever vidare ännu en dag.

Anser du dig själv vara en entusiast så skulle jag verkligen föreslå att investera de där extra kronorna på Heatkiller eller Aquacomputer. Väldigt stor skillnad på själva användarupplevelsen och kvalitetskänslan när man bygger och lever med det från dag till dag. Något tyngre och solidare delar med lite mer påkostade materialval.

Ingenting för "bang for the buck"-installationer eller tight budget, men om du vill få en riktigt bra upplevelse så rekommenderar jag det varmt. Har du råd, gå inte och vela runt ekonomisegmentet som jag gjorde i många år, spara dig själv tiden och besväret och köp higher end direkt.

Känner du att du har viktigare saker i livet att lägga pengarna på ska du givetvis göra det, funktionellt är det samma skrot och korn som sagt.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köra två pumpar för att göra systemet mer effektivt, men är det onödigt så behövs det nog inte inte två pumpar och inte dual res

Budget borde man ha skrivit innan. Penga mässigt var det tänkt att lägga ut 5000kr, men som man är så kan man lägga ut 5000kr till.
Man är ju en entusiasm i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Skrivet av bambi87:

Hade tänkt att köra två pumpar för att göra systemet mer effektivt, men är det onödigt så behövs det nog inte inte två pumpar och inte dual res

Budget borde man ha skrivit innan. Penga mässigt var det tänkt att lägga ut 5000kr, men som man är så kan man lägga ut 5000kr till.
Man är ju en entusiasm i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill att det ska kännas mer custom kan du ju köpa ett HFX Ek kit för 2300(köper du delarna löst kostar prylarna närmare 4k) Plocka ur det ur kartongen och låtsas att dom kom löst Och ha 2700kr kvar av 5k budget till resten.

Point beeing, kitten är extremt prisvärda och du får montera ihop allt precis som annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om du vill att det ska kännas mer custom kan du ju köpa ett HFX Ek kit för 2300(köper du delarna löst kostar prylarna närmare 4k) Plocka ur det ur kartongen och låtsas att dom kom löst Och ha 2700kr kvar av 5k budget till resten.

Point beeing, kitten är extremt prisvärda och du får montera ihop allt precis som annars.

Helt sant i det du säger.

Men ser man till helheten, så ska man inte börja att lägga ut 10 000kr på ett vattensystem. Man kan se det som slutet i tunneln.
Som man brukar säga. Man måste börja någonstans innan man når slutet. Då kan EK kit vara början till något.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Skrivet av bambi87:

Helt sant i det du säger.

Men ser man till helheten, så ska man inte börja att lägga ut 10 000kr på ett vattensystem. Man kan se det som slutet i tunneln.
Som man brukar säga. Man måste börja någonstans innan man når slutet. Då kan EK kit vara början till något.

Trodde du var nånstans i början

Vi vet alla att det kommer sluta på 10k ändå men vi kan låtsas att vi inte vet

Ett HFX kit skulle fixa din cpu och gpu faktiskt, moderkorts kylningen skulle jag hoppa om du inte kör extrema OC. Går det att gänga ur orginal nipplarna förresten? Och undrar vilken gänga dom använder, vore ju trevligt att kunna köra vettiga anslutningar iaf

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Två olika 360 ek kit:

http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Finns flera andra tillverkare som säljer kit också.

Vilken av de kiten bör man skaffa om man planerar att byta ut pumpen mot VPP655?

Skrivet av JaZid:

Anser du dig själv vara en entusiast så skulle jag verkligen föreslå att investera de där extra kronorna på Heatkiller eller Aquacomputer.

Finns det något kit som är bättre än EK L360 eller EK H30 360 HFX?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Finns det något kit som är bättre än EK L360 eller EK H30 360 HFX?

Finns massor med kit som är likvärdiga eller bättre, det hela faller ner på prisfrågan. Kitet är bara så bra som radiatorn är, resten är mer eller mindre ointressant.

Skillnaden mellan ett billigt och ett dyrt vattenblock idag är någon fjuttig grad i load, samma sak med en pump som är långsam och en som tuffar på för glatta livet. Nipplar, slangar och reservoar påverkar flöde, men flöde är relativt ointressant ur ren prestandasynpunkt om man inte är extrem-entusiast.

Om du frågar mig personligen hade jag utgått från denna:

http://www.caseking.de/shop/catalog/Wasserkuehlung/Radiatoren...

Då får du en riktigt bra radiator, en stabil D5-pump med inbyggt eftermarknadstopp samt inbyggd reservoar.

Det enda man behöver utöver denna är 4 nipplar och ett CPU-block, eller 6 nipplar och CPU+GPU-block. Kvalitetsmässigt är det en helt annan värld än EK.

Är temperaturer av hög vikt skulle jag istället kolla på Alphacool NexXxoS UT60 eller NexXxoS Monsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Trodde du var nånstans i början

Vi vet alla att det kommer sluta på 10k ändå men vi kan låtsas att vi inte vet

Ett HFX kit skulle fixa din cpu och gpu faktiskt, moderkorts kylningen skulle jag hoppa om du inte kör extrema OC. Går det att gänga ur orginal nipplarna förresten? Och undrar vilken gänga dom använder, vore ju trevligt att kunna köra vettiga anslutningar iaf

Om du tänker på moderkortets innbyggda vatten så är ett inga gängor .. utan gjort att trycka. I slang och med buntband fästa dem..

Jag köpte till för mitt moderkort och tog bort asus blocken..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

JaZid, har kommit fram till Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm pump och Alphacool VPP655 radiator.
Men jag har ingen aning vad för CPU-block, nipplar, slangar, och fläktar jag ska ha..
Fläktar kan jag nog läsa på om själv men jag är helt lost om de andra sakerna.. hm..
Jag behöver alltså inte köpa en eftermarknadstopp eller reservoar om jag köper VPP655/D5?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Blackbird_CaD_:

JaZid, har kommit fram till Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm radiator och Alphacool VPP655 pump
Men jag har ingen aning vad för CPU-block, nipplar, slangar, och fläktar jag ska ha..
Fläktar kan jag nog läsa på om själv men jag är helt lost om de andra sakerna.. hm..
Jag behöver alltså inte köpa en eftermarknadstopp eller reservoar om jag köper VPP655/D5?

CPU-block kan du köpa något som faller dig i smaken rent estetiskt. Koppar eller nickel spelar ingen roll, men absolut inte vattenkontakt med aluminium i din loop.

Jag skrev en liten förklaring om nipplarna längre upp, men om du har råd så tycker jag att du ska köra på kompressionsnipplar (compression fittings). G1/4" är standardgänga och du bör kolla att alla sakerna du väljer har just G1/4. Slangbyten och service av loopen går på nolltid med kompressionsnipplar eftersom att du slipper koka och tvinga slangen över själva nippeln. Dra alltid åt nipplar med fingrarna, använd aldrig verktyg om inte annat specifieras. Drar man för hårt och överbelastar o-ringarna så är det väldigt stor risk för läckage. I vissa fall har även vattenblock spruckit.

Du bör alltid köpa eftermarknadstopp till DDC och D5 (samt alla klonerna, men du kan lätt urskilja vilka pumpar som är omdöpta). På radiatorn jag länkade sitter det på ena änden en pump-topp-reservoar-kombination och i just det fallet hade du inte behövt köpa en då det redan var integrerat.

Det är svårt att rekommendera slangar, alla verkar ha olika erfarenheter av märken. 16mm ytterdiameter/10mm innerdiameter är ett råd som ofta ekar i vattenkylningsvärlden, 3mm slangvägg brukar generellt sett ge dig mycket mer frihet i slangdragningen (skarpare böjar och naturligare dragning) då det krävs rätt mycket för att dessa ska "twistas" och "kinkas" (se post #6).

Mitt förslag är att våga köpa fel saker, för det är enda sättet att verkligen få riktig erfarenhet inom området. Slangar kan du lätt byta till något som passar dig bättre om du har kompressionsnipplar. Vattenblock kan öppnas och rengöras. Vatten kan bytas.

Det är otroligt få saker i en vattenkylningsloop som kan ta permanent skada, så länge man inte gör något väldigt fel.
Det vanligaste felet folk gör är att dra åt nipplar för hårt så att o-ringarna tappar sin funktion, drar åt vattenblock för hårt så att kretskorten böjs (mindre kontaktyta med värmeskölden) och att man har för långa fläktskruvar till radiatorn så att man punkterar vattenkanalerna.

Alphacool UT60 har skydd så att du inte kan dra fläktskruvarna för långt, så där behöver du inte oroa dig.

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Om du tänker på moderkortets innbyggda vatten så är ett inga gängor .. utan gjort att trycka. I slang och med buntband fästa dem..

Jag köpte till för mitt moderkort och tog bort asus blocken..

Nä jag vet hur som ser ut, tänkte att man kan gänga ur dom som du trycker på slangen på(nipplarna)

Men har du köpt riktiga block så är det ju inget som är relevant anyways

Permalänk

Nu blev det ett svårt val mellan att köpa den där radiatorn med inbyggd pump-topp-reservoar eller köpa allt separat.
Är lite förvirrad angående pumpen.. den där radiatorn har alltså nån Aquacomputer pump eftersom på bilderna står det Aquacomputer på pumpen, men själva pumpen är egentligen Laing D5? Och Alphacool VPP655 är också Laing D5 egentligen?

Eftersom pumpen sitter i själva radiatorn.. betyder det att det blir mindre slangar kors och tvärs i chassit? Slipper man 2 st slangar helt på grund av det?

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte om det går att byta ut nipplarna på moderkortet.
Testade mig fram på cooling stuffs hemsida att plocka ihop ett eget system och hamnade strax under 5000kr.
Det är inte lätt att göra ett vattensystem då man är van vid luft. Det är en rolig utmaning.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Skrivet av bambi87:

Vet faktiskt inte om det går att byta ut nipplarna på moderkortet.
Testade mig fram på cooling stuffs hemsida att plocka ihop ett eget system och hamnade strax under 5000kr.
Det är inte lätt att göra ett vattensystem då man är van vid luft. Det är en rolig utmaning.

Om det går så är det säkert nån skum japansk gängstigning ändå

Permalänk
Medlem

Det går inte att byta dom.. jag kan skicka det gamla blocket till dig så kan du testa.. sen har du ingen kylning på mosfet eller nb innbyggt

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du skriver om radiator med pump? Menar du reservoar?
Jag har kört på min tidigare med separat pump och resevoar. det är smidigare att köra pump/resa combo.. vid installation har du trångt om utrymme så är det att rekommendera.

Ett tips om du vill ha låg ljudnivå med bra kylning.. ha så mycket radiatorer du kan.. och med lågvarvade fläktar, tänk på att du kan seriekoppla radiatorer.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nu blev det ett svårt val mellan att köpa den där radiatorn med inbyggd pump-topp-reservoar eller köpa allt separat.
Är lite förvirrad angående pumpen.. den där radiatorn har alltså nån Aquacomputer pump eftersom på bilderna står det Aquacomputer på pumpen, men själva pumpen är egentligen Laing D5? Och Alphacool VPP655 är också Laing D5 egentligen?

Eftersom pumpen sitter i själva radiatorn.. betyder det att det blir mindre slangar kors och tvärs i chassit? Slipper man 2 st slangar helt på grund av det?

Det faller nog ner på vad du vill uppnå. Aquacomputer-kombinationen är ett lätt sätt att få allting renare, men loopen kommer ju inte att bli lika exotisk estetiskt sett.

Alphacool VPP655, Swiftech MCP-650 / MCP-655, Laing D5, EK's nya serie. Alla som är visuellt identiska tillhör samma familj/serie/vad du vill kalla det.

Det som kan skilja är hastighetsinställningen (ratten baktill) och effekten (watt). Konstruktionen i övrigt är identisk, samma impeller, chassi, motor etc.
D5 och DDC är OEM-pumpar som man som tillverkare köpa in billigt och sätta på egna klistermärken, sedan bundla hur man vill internt.

Jag har inte själv använt AMS-D5-kombon än så jag vet inte hur användarvänlig den är, men jag ser samtidigt inga problem med den heller. Den kan eventuellt vara lite krångligare eftersom att pumpen måste sitta på samma nivå horisontellt som reservoaren i detta fall, eller under radiatorn vertikalt.

Det är ett svårt val, och i slutet helt upp till dig. Oavsett vilken du väljer av AC-kombon eller lösa delar kan du bygga ut efter smak och tycke senare.

AMS-serien av radiator är dock helt modulär, så du kan bygga ut systemet hur du vill. Är du osäker kan du även köpa en AMS-radiator utan pump- och reservoardelen, för att senare köpa det löst.

Ta en titt här så förstår du snabbt om det är något du är intresserad av eller ej.

Skrivet av Akarr:

Du skriver om radiator med pump? Menar du reservoar?

Vi diskuterar denna. D5-pump, reservoar och radiator i ett.

Permalänk

Funkar alla dessa grejer ihop och är det bra komponenter osv?

Vätska: http://www.coolerkit.se/shop/feser-one-cooling-2609p.html (eller köpa destillerat vatten från Biltema/nån mack ifall det blir billigare. Blir 2 liter bra? Eller kanske ännu mer eftersom man kommer skölja ur radiatorn med det för att få bort skräp.)
Additiv: http://www.coolingstuff.se/p/483/feser-base
Pump: http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-vpp655-single-3285p.ht...
Reservoar: http://www.coolingstuff.se/p/852/ek-d5-x-res-100-csq-acetal (velar lite ifall man borde köra på den lite högre 140 versionen istället, den kanske skulle se bättre ut i ett stort chassi som Corsair 900D, jag vet inte..)
Radiator: http://www.coolingstuff.se/p/790/alphacool-nexxxos-ut60-fc-36...
Fläktar: http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:2580691 (kanske köpa nån fläktkontroller också.)
Nipplar: http://www.coolingstuff.se/p/681/rak-sm10-16-g1-4-black (6 st ska jag väl ha? 2 mindre eftersom pump och reservoar är kombinerat)
CPU block: http://www.coolingstuff.se/p/850/koolance-380i
Slang: http://www.coolingstuff.se/p/615/masterkleer-10-16-transparen... (blir 2 meter bra? Chassit kommer vara Corsair 900D (stort)
Vibrationsdämpning: http://www.coolingstuff.se/p/346/phobya-noise-destructor-v-1 (Antagligen onödigt men kanske bäst att köpa det för säkerhets skull.)
ATX PSU Starter: http://www.coolerkit.se/shop/atx-psu-starter-2394p.html
EK-UNI Holder D5: http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:5912757

Hehe hoppsan, många delar blev det..