Dags för ny dator, kan jag använda min gamla hårddisk?

Permalänk

Dags för ny dator, kan jag använda min gamla hårddisk?

Hej!

Ska bygga ny dator och tänkte vara så snål som det bara går så därför undrar jag om denna hårddisk:

WDC WD7501AALS-00E8B0 ATA Device (750 GB, 7200 RPM, SATA-II)

Hittar tyvärr inte exakt den modellen på prisjakt. Hårddisken är dock ca 4 år gammal, men jag tänkte då i samband med nya datorn köpa en SSD där jag kan lägga OS och spel som jag använder mycket.

Vad sägs?

PS. Är ganska grön på området DS.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Det kommer gå bra. Förutsatt att det är en stationär dator du köper.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Det kommer gå bra. Förutsatt att det är en stationär dator du köper.

Det är en stationär, ja

Behöver jag oroa mig för kompatibilitet osv till det nya moderkortet?

För övrigt.. hur långt räcker en 120gb SSD egentligen? OS + 2-3 spel. Och är det bara att flytta om som vanligt i disken om jag börjar använda andra spel/program mer?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Det skall inte vara några problem alls jag har hdd som är 8+ år gamla.
som de är sata 2 och du köper moderkort med sata 3 skall det inte vara några problem heller sata är bakåtkommplatibla och det kommer inte göra mycket skillnad

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Det skall inte vara några problem alls jag har hdd som är 8+ år gamla.
som de är sata 2 och du köper moderkort med sata 3 skall det inte vara några problem heller sata är bakåtkommplatibla och det kommer inte göra mycket skillnad

Jag förstår, grymt ju! Trodde verkligen man var tvungen att byta hela skiten när det var dags.

Blir inte hårddisken sliten efter ett tag och presterar sämre? Känns som att det bara vore logiskt om det vore så.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av Axelssonen:

Det är en stationär, ja

Behöver jag oroa mig för kompatibilitet osv till det nya moderkortet?

För övrigt.. hur långt räcker en 120gb SSD egentligen? OS + 2-3 spel. Och är det bara att flytta om som vanligt i disken om jag börjar använda andra spel/program mer?

Så länge som det är SATA brukar det inte vara några problem med äldre diskar.

Hur långt 120 GB räcker beror på vad du ska installera. I min HTPC räcker 60 GB till Win8 och några program som används, men inte så mycket mer. En SSD kan förlora hastighet om den fylls för mycket. Men din uppskattning på 2-3 spel är rimlig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Så länge som det är SATA brukar det inte vara några problem med äldre diskar.

Hur långt 120 GB räcker beror på vad du ska installera. I min HTPC räcker 60 GB till Win8 och några program som används, men inte så mycket mer. En SSD kan förlora hastighet om den fylls för mycket. Men din uppskattning på 2-3 spel är rimlig.

Och det är bara att flytta runt program/spel i en SSD som vanligt eller hur?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Blir inte hårddisken sliten efter ett tag och presterar sämre? Känns som att det bara vore logiskt om det vore så.

Jo så är det, så det beror på hur gammal din hårddisk är. Ibland lever hårddiskar i 10 år och mer, i andra fall rasar de efter bara några år. Men du kan ofta höra på hur den låter om den börjar låta gammal och sliten, och börjar bli ovanligt seg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jo så är det, så det beror på hur gammal din hårddisk är. Ibland lever hårddiskar i 10 år och mer, i andra fall rasar de efter bara några år. Men du kan ofta höra på hur den låter om den börjar låta gammal och sliten, och börjar bli ovanligt seg

Det enda jag hör är ju det vanliga skrivljudet. Men segare har den nog blivit, å andra sidan ska jag väl i framtiden bara använda den till att lagra filer och program/spel jag inte använder så ofta.

Men att jag kan använda den till mitt nya bygge är good news!

Jag behöver heller inte oroa mig för kompatibilitetsproblem?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Jag förstår, grymt ju! Trodde verkligen man var tvungen att byta hela skiten när det var dags.

Blir inte hårddisken sliten efter ett tag och presterar sämre? Känns som att det bara vore logiskt om det vore så.

Jo hårddiskar har större chans att rasa ju äldre dom är..
Men 4år.. tja den kan ju hålla ett tag till, svårt att säga.. kanske kolla den med CrystalDiskInfo och se vad det säger om disken.

Har själv en 750GB disk.. som jag är osäker på hur gammal den är... drifttid 30.464 timmar.. och ehm varning på den också.
så dags att byta ut den.