Behöver jag 7200 RPM?

Permalänk

Behöver jag 7200 RPM?

Hej!
Ska beställa en ny hårddisk som egentligen enbart ska användas för att lägga över mina digitala foton samt egenfilmat filmmaterial (i HD). Det viktigaste kravet jag har är att den inte ska lagga när jag snabbt vill kunna kolla igenom mina foton och filmer. Är den dessutom tyst och strömsnål är det ett stort plus!

Det jag kortfattat undrar över är om jag behöver en hårddisk med 7200 RPM för detta eller om 5400 RPM räcker? Har fått för mig att 5400-diskarna är både tystare, strömsnålare och hållbarare??

Är inne på att köpa någon av följande, men behöver hjälp i djungeln!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1335006,842984,984882

PS! Den ska INTE sitta i en NAS utan i min stationära dator, är det då dumt med en "RED"-disk?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Hej!
Ska beställa en ny hårddisk som egentligen enbart ska användas för att lägga över mina digitala foton samt egenfilmat filmmaterial (i HD). Det viktigaste kravet jag har är att den inte ska lagga när jag snabbt vill kunna kolla igenom mina foton och filmer. Är den dessutom tyst och strömsnål är det ett stort plus!

Det jag kortfattat undrar över är om jag behöver en hårddisk med 7200 RPM för detta eller om 5400 RPM räcker? Har fått för mig att 5400-diskarna är både tystare, strömsnålare och hållbarare??

Är inne på att köpa någon av följande, men behöver hjälp i djungeln!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1335006,842984,984882

PS! Den ska INTE sitta i en NAS utan i min stationära dator, är det då dumt med en "RED"-disk?...

Om det bara är för långtidslagring så räcker 5400RPM diskar. Om man t.ex ska ha spel och andra filer som man öppnar och ändrar mycket så kan det vara bra med 7200RPM.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag har nyss beställt en Red disk för lagring i min stationära. Kostar en hundring extra (på 3tb versionen). Och då är det tex 1 år längre garanti. Bara det tycker jag gör det värt. Och sedan så visar det väl även att WD är säker på att de diskarna ska hålla bra.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av simon253:

Om man ska föra över något från en 5400RPM HDD så drar det mer ström än en på 7200RPM om inte jag minns fel.
Tysthet är ju lite beroende på hur känslig man är men tycker inte mina HDDs låter så mycket (5400 och 7200RPM) vet dock inget om hu hållbara hårddiskar är beroende på hastighet. Jag tycker du ska ta det billigaste alternativet då det knappt verkar vara någon skillnad på hårddiskar längre.

RED innebär bara att den är gjord för att kunna köras 24/7 men det finns inget som säger att en vanlig inte klarar det. Min kompis kör RED som sekundär lagring i sin speldator.

är det mig du menar? jag har en RE4 inte RED.

ONT: RED hårddiskar är för NAS och raid liknande setups som skriver och läser mer än vad en vanlig hårddisk gör. men 5400 rpm är ju strömsnålare i längden och bör i teorin hålla sig längre och även utveckla mindre värme så att den slits ut långsammare. tror nog en WD green skulle passa dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg om det var på idg jag läste detta, men det är sån pass obetydlig skillnad i strömförbrukning mellan 5400 och 7200 rpm att det inte fanns eller finns nån som helst anledning att välja 5400 disken. Det enda du egentligen
får ut är sämre prestanda och en så pass minimal strömförbruknings skillnad att det inte är värt det.
Dagens diskar drar i stort sett lika mycket oavsett 5400 ellet 7200 rpm, är bland annat därför Seagate har gått ut och sagt attt man kommet fasa ut 5400 diskarna i framtiden. Tror det var från samma artikel från idg jag läste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Kommer inte ihåg om det var på idg jag läste detta, men det är sån pass obetydlig skillnad i strömförbrukning mellan 5400 och 7200 rpm att det inte fanns eller finns nån som helst anledning att välja 5400 disken. Det enda du egentligen
får ut är sämre prestanda och en så pass minimal strömförbruknings skillnad att det inte är värt det.
Dagens diskar drar i stort sett lika mycket oavsett 5400 ellet 7200 rpm, är bland annat därför Seagate har gått ut och sagt attt man kommet fasa ut 5400 diskarna i framtiden. Tror det var från samma artikel från idg jag läste det.

Minns du om det även stod något om ljudnivåskillnad mellan 5400 & 7200-diskar? Gissar att det knappt är märkbart, men vore intressant att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Minns du om det även stod något om ljudnivåskillnad mellan 5400 & 7200-diskar? Gissar att det knappt är märkbart, men vore intressant att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en WD Green 5400 rpm'are i min burk (dator i sign) och den tenderar att låta lite grand, men i jämförelse med min andra Seagate 7200're låter dom ungefär lika. Det är inte direkt störande, utan som vilken disk som helst i stort sett. Anledningen till att min Green låter lite extra ibland tror jag dock beror på att jag slarvat lite med HD-upphängningen i chassit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kommer inte ihåg om det var på idg jag läste detta, men det är sån pass obetydlig skillnad i strömförbrukning mellan 5400 och 7200 rpm att det inte fanns eller finns nån som helst anledning att välja 5400 disken. Det enda du egentligen
får ut är sämre prestanda och en så pass minimal strömförbruknings skillnad att det inte är värt det.
Dagens diskar drar i stort sett lika mycket oavsett 5400 ellet 7200 rpm, är bland annat därför Seagate har gått ut och sagt attt man kommet fasa ut 5400 diskarna i framtiden. Tror det var från samma artikel från idg jag läste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Dem är tystare och svalare därför köper jag enbart gröna diskar till lagring har haft 7200 rpm men ingen skillnad skönare med tysta diskar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Dem är tystare och svalare därför köper jag enbart gröna diskar till lagring har haft 7200 rpm men ingen skillnad skönare med tysta diskar

Jag har som sagt haft ett par 2-3 mekaniska diskar genom åren, 2 Seagate av varierande modell (barracuda tror jag) och nån Western Digital. Just värmeutveckling och temperaturer och hela den biten så har du rätt i det du säger, dom är definitivt svalare. Men rent ljudmässigt har jag inte upplevt nån som helst skillnad, kan vara så att just Seagates green serie "väsnas lite", men det är inget jag kan uttala mig om då jag som sagt bara haft Western.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag har som sagt haft ett par 2-3 mekaniska diskar genom åren, 2 Seagate av varierande modell (barracuda tror jag) och nån Western Digital. Just värmeutveckling och temperaturer och hela den biten så har du rätt i det du säger, dom är definitivt svalare. Men rent ljudmässigt har jag inte upplevt nån som helst skillnad, kan vara så att just Seagates green serie "väsnas lite", men det är inget jag kan uttala mig om då jag som sagt bara haft Western.

Jag märker skillnad men då har jag 5 diskar i datorn men mycket beror som sakt på chassit kvalite hur bra upphängings vagorna är byggda.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Kommer inte ihåg om det var på idg jag läste detta, men det är sån pass obetydlig skillnad i strömförbrukning mellan 5400 och 7200 rpm att det inte fanns eller finns nån som helst anledning att välja 5400 disken. Det enda du egentligen
får ut är sämre prestanda och en så pass minimal strömförbruknings skillnad att det inte är värt det.
Dagens diskar drar i stort sett lika mycket oavsett 5400 ellet 7200 rpm, är bland annat därför Seagate har gått ut och sagt attt man kommet fasa ut 5400 diskarna i framtiden. Tror det var från samma artikel från idg jag läste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var Seagate som kom med det påståendet efter att inte kunnat konkurrera med WDs Green-diskar. Seagate var helt enkelt för sent ute och hade en sämre produkt. Deras egna 5900rpm, som de körde med för att nischa sig, drog liknande som deras 7200. WDs Green har alltid dragit väsentligt mindre än 7200, både sina egna och andras.

Tråkigt när marknadsföring från företag blir tagen som sanning. Det är för övrigt omöjligt att få en 7200 lika strömsnål, enkel fysik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte WD Red till min NAS och monterade dom i 5,25" fack med http://www.inet.se/produkt/6308649/scythe-hard-disk-stabilize...
Tyst och smidigt. För lagring av filer behöver man inte 7200 rpm.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer det mellan diskarna, 2W? Vad jag vet så drar en disk kanske ~30W i spin-up och sedan ~10W i drift. Om man bara har en disk hemma som inte ens går 24/7, är verkligen strömsnålhet ett argument som håller?

Green-diskar har mycket kortare tid innan de går ner i standby jämfört med andra diskar och behöver därför snurra upp oftare vilket sliter på disken.

Permalänk
Testpilot

Spelar ingen större roll om du väljer 5.4k eller 7.2k, varken ström eller ljudnivå kommer göra skillnad (som du märker), dock är 7.2k RPM rekommenderat för spel/program.

Enda jag skulle tänka på är att undvika Seagate, haft 2st sådana (extern och intern) och är inte nöjd alls.. min externa disk gör HEMSKA klick-ljud och slutar läsa/skriva i 3-5sek varje minut och detta är tydligt ett vanligt fel på den serien av diskar, går inte ens att reklamera..
Skulle alla dagar i veckan köpt en WD eller Hitachi disk idag, mycket nöjd med dem!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Snabbare spin = snabbare söktid. Men överföringshastighet (såvida den inte är mycket fragmenterad) så gör det inte stor skillnad.
Strömåtgång, knappt märkbar skillnad.
Strömsparläge, om man gillar att vänta 1-2 sekunder på att den skall snurra upp igen när man skall komma åt den efter den gått ner i sparläge.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Precis införskaffat en Western Digital Caviar Green 3 TB men särskilt tyst tycker jag inte det är. tycker det låter som den skriver konstant. Som en syrsa typ vilket jag inte vet hur skoj det kommer va i längden. Drygt för jag köpte den just för att den förhoppningsvis skulle gå svalare och hålla längre trots att den inte är direkt snabb.

Hoppas man klarar sig utan aktiv kylning i alla fall. Har gott om space runtom har bara en SSD förutom denna. Har inte lust stoppa in ännu en fläkt som höjer ljudnivån. Har en 140 mm fläkt ovanför som har helt fritt fram till grafikkortet för tillfället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Snabbare spin = snabbare söktid. Men överföringshastighet (såvida den inte är mycket fragmenterad) så gör det inte stor skillnad.
Strömåtgång, knappt märkbar skillnad.
Strömsparläge, om man gillar att vänta 1-2 sekunder på att den skall snurra upp igen när man skall komma åt den efter den gått ner i sparläge.

Söktiden, som är tiden för att läshuvudet förs till rätt spår, är oberoende av rotationshastigheten. Latensen är direkt proportionell mot rotationshastigheten. Accesstiden, som är summan av söktid och latens, är lägre vid högre varvtal. Överföringshastigheten är vid samma lagringstäthet proportionell mot rotationshastigheten. Diskar med färre plattor har högre lagringstäthet än lika stora med flera plattor.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Precis införskaffat en Western Digital Caviar Green 3 TB men särskilt tyst tycker jag inte det är. tycker det låter som den skriver konstant. Som en syrsa typ vilket jag inte vet hur skoj det kommer va i längden. Drygt för jag köpte den just för att den förhoppningsvis skulle gå svalare och hålla längre trots att den inte är direkt snabb.

Hoppas man klarar sig utan aktiv kylning i alla fall. Har gott om space runtom har bara en SSD förutom denna. Har inte lust stoppa in ännu en fläkt som höjer ljudnivån. Har en 140 mm fläkt ovanför som har helt fritt fram till grafikkortet för tillfället.

Är det en ny Green så ska den klara sig utan kylning, låter som ett dåligt ex för mina överröstas av undervoltade fläktar och definitivt av min 7200 RPM Seagate.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Spelar ingen större roll om du väljer 5.4k eller 7.2k, varken ström eller ljudnivå kommer göra skillnad (som du märker), dock är 7.2k RPM rekommenderat för spel/program.

Enda jag skulle tänka på är att undvika Seagate, haft 2st sådana (extern och intern) och är inte nöjd alls.. min externa disk gör HEMSKA klick-ljud och slutar läsa/skriva i 3-5sek varje minut och detta är tydligt ett vanligt fel på den serien av diskar, går inte ens att reklamera..
Skulle alla dagar i veckan köpt en WD eller Hitachi disk idag, mycket nöjd med dem!

Alla märken av hårddiskar har någon dålig serie eller måndagsexemplar.
Skulle nog inte säga att Seagate är sämmre än någon annan.
Har haft fler WD som failat än Seagate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fagerja:

Söktiden, som är tiden för att läshuvudet förs till rätt spår, är oberoende av rotationshastigheten. Latensen är direkt proportionell mot rotationshastigheten. Accesstiden, som är summan av söktid och latens, är lägre vid högre varvtal. Överföringshastigheten är vid samma lagringstäthet proportionell mot rotationshastigheten. Diskar med färre plattor har högre lagringstäthet än lika stora med flera plattor.

Vad är latensen?

Permalänk
Medlem

Latensen är den tid det tar för rätt sektor att komma under läshuvudet sedan läshuvudet nått rätt spår. Medelvärdet på latensen är tiden för ett halvt varv.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fagerja:

Latensen är den tid det tar för rätt sektor att komma under läshuvudet sedan läshuvudet nått rätt spår. Medelvärdet på latensen är tiden för ett halvt varv.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör wd Green när jag köper diskar kommer nog köra segaste 7200 rpn eller wd blazk blue som torrent disk. Vad jag hört är dem gröna inte lämpade för det då dem parkerar sina läshuvuden något sånt å
Och slits mycket mer. Dock har jag kört gröna till torrents utan problem. Just nu kör jag deras enterprice diskar gröna men vet inte om dem parkerar sig hela tiden. En re4 har dock kastat in handduken för mig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d