Flytta OS mellan HDD?

Permalänk
Medlem

Flytta OS mellan HDD?

Tjena!

För en liten tid sedan så slängde jag ihop en stationär surfdator till min lillasyrra av lite grejer jag hade hemma.
Bland annat fick den då innehålla en HDD hårddisk på 1TB, vilket är betydligt mer utrymme än hon någonsin kommer göra av med.
Jag skulle där emot med glädje byta ut hennes hårddisk mot en annan, mindre disk på 500GB som används som backup i min dator nu.
Problemet jag står inför nu är att 500GB hårddisken inte har något OS installerat, den har tömts totalt av någon tidigare.

Min fråga är då om man med några smarta knep kan flytta över OS från den större hårddisken till den mindre?
Det vore kul om det går att utföra på något sätt, vilket jag kan tänka mig borde fungera.
Jag tänker att om man köper en ny hårddisk till datorn så ska man väl inte behöva installera nytt OS, eller är det så jävligt?

Tack på förhand /Alex

Permalänk
Medlem

Du kan klona disken med valfritt kloningsprogram så länge som det inte finns mer data på den gamla än vad som får plats på den nya.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan klona disken med valfritt kloningsprogram så länge som det inte finns mer data på den gamla än vad som får plats på den nya.

Perfekt! Det är precis vad jag vill göra.
Den stora disken som jag vill flytta OS från har kanske 260GB uppfyllt av bara filer, så det lär ju få plats utan problem.
Kan du rekommendera mig något kloningsprogram som fungerar bra att kopiera OS med?

Mvh/Alex

Permalänk
Medlem

Det enda jag använt själv är Acronis True Image och Ghost, båda dessa kostar dock pengar och Ghost uppdateras inte längre, men det finns en hel drös med kloningsprogram.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_cloning_software

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ska bara påminna om skillnaden mellan 2.5" och 3.5"-hårddiskar, så du slipper klona och krångla i onödan.
Jag antar att din dator är stationär eftersom den har flera hårddiskar, och då är det troligen en 3.5"-hårddisk som sannolikt inte får plats i laptopen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Ska bara påminna om skillnaden mellan 2.5" och 3.5"-hårddiskar, så du slipper klona och krångla i onödan.
Jag antar att din dator är stationär eftersom den har flera hårddiskar, och då är det troligen en 3.5"-hårddisk som sannolikt inte får plats i laptopen.

Vart ser du något om en laptop?
Ser ut som TS ska byta diskar mellan 2 stationära i första posten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det enda jag använt själv är Acronis True Image och Ghost, båda dessa kostar dock pengar och Ghost uppdateras inte längre, men det finns en hel drös med kloningsprogram.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_cloning_software

Okej, finns det något tillgängligt program som inte kostar pengar?

Skrivet av aniron:

Ska bara påminna om skillnaden mellan 2.5" och 3.5"-hårddiskar, så du slipper klona och krångla i onödan.
Jag antar att din dator är stationär eftersom den har flera hårddiskar, och då är det troligen en 3.5"-hårddisk som sannolikt inte får plats i laptopen.

Vad är egentligen skillnaden, förutom storleken?

Skrivet av TiasE:

Vart ser du något om en laptop?
Ser ut som TS ska byta diskar mellan 2 stationära i första posten.

Stämmer helt, ska byta ut en 3,5" mot en annan 3,5" med mindre kapacitet bara för att det går.
Vill liksom få utnyttjat minneskapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, finns det något tillgängligt program som inte kostar pengar?

Kolla länken jag postade, finns ett tiotal olika gratisprogram listade där, men har som sagt inte provat något av dem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kolla länken jag postade, finns ett tiotal olika gratisprogram listade där, men har som sagt inte provat något av dem.

Jag kollade in de program som fanns i länken precis men förstår inte riktigt vilket av alla som är något att ha.
Nu kommer det förstås låta väldigt lat av mig men jag skulle nästan föredra om någon kände till ett program sedan innan,
helst ett gratisprogram som fungerar bra och flyttar över all data utan några konstigheter.
Skulle det kosta en liten summa som typ 29:- i engångssumma så är det OK, jag är inte hur snål som helst.
Det är just det där med att inte själv ha någon koll på vad som är något att ha.
Jag är duktig på vissa saker, mjukvara är inte en av mina specialiteter.