Permalänk
Medlem

Luft eller vattenkylning i mitx chassi

Hej sweclockers!

Jag ligger i tankarna om att köpa en ny kylare till min processor men jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Jag vet inte om jag ska köpa en tjock vattenkylare (h80 etc) eller en lågprofils luftkylare. Jag far runt ganska mycket på lan så jag vill gärna ha det som är smidigast.

Chassi: silverstone sg06
Moderkort: asrock z77 itx

Kom gärna med förslag.

Permalänk

Jag föredrar luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Hej sweclockers!

Jag ligger i tankarna om att köpa en ny kylare till min processor men jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Jag vet inte om jag ska köpa en tjock vattenkylare (h80 etc) eller en lågprofils luftkylare. Jag far runt ganska mycket på lan så jag vill gärna ha det som är smidigast.

Chassi: silverstone sg06
Moderkort: asrock z77 itx

Kom gärna med förslag.

Vad är det som ska kylas? Strömsnål i3 eller monsterklockad i7? Och hur ser resten av systemet ut?

EDIT: I vilket fall slänger jag in några lämpliga kandidater.
http://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...
http://www.inet.se/produkt/6909305/silverstone-nitrogon-nt06-...
Jag tror inte att sluten vattenkylning lämpar sig i ditt fall.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det som ska kylas? Strömsnål i3 eller monsterklockad i7?

En i5a 3570k som ska överklockas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

En i5a 3570k som ska överklockas

Varför valde du i så fall ett mITX-chassi? Kan bli svårt...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Varför valde du i så fall ett mITX-chassi? Kan bli svårt...

Pga att jag lanar ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det som ska kylas? Strömsnål i3 eller monsterklockad i7? Och hur ser resten av systemet ut?

EDIT: I vilket fall slänger jag in några lämpliga kandidater.
http://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...
http://www.inet.se/produkt/6909305/silverstone-nitrogon-nt06-...
Jag tror inte att sluten vattenkylning lämpar sig i ditt fall.

Varför Tror du inte sluten vattenkylning lämpar sig, har sett andra som gjort det. Tack för tipsen förresten

Permalänk
Medlem

Om du har rum i chassit för en 120mm slot så skulle jag nog säga H60 V2 med bra fläktar.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Varför Tror du inte sluten vattenkylning lämpar sig, har sett andra som gjort det. Tack för tipsen förresten

Låt oss säga att du har ett moderkort med ganska dålig kylning på nordbryggan, och ett grafikkort med en ganska dålig eftermarknadskylare. Systemet går redan ganska varmt, och du funderar på att höja temperaturen ytterligare genom att sätta en radiator vid luftintaget som både begränsar luftflöde och värmer upp luften som går genom den. Om det här stämmer borde du inte ha sluten vattenkylning, utan istället använda en trevlig luftkylare.

Om du däremot har ett svalt moderkort och referenskylare på grafikkortet ser jag inga problem med att köra sluten vattenkylning.

Personligen skulle jag aldrig köra sluten kylning, dels pga ljudnivån och dels för att jag inte riktigt gillar att ha vätska som rinner runt i burken. Men så kör ju jag ATX också och har inga direkta storleksbegränsningar. Det kan min Dark Rock Pro 2 på 1,2 kg bekräfta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tycker att en schysst sluten vattenkylare kan vara jäkligt bra för en sån mitx-burk. jag skulle nog kört den som utblås såvida inte temperaturerna blir helt åt helvete av det. Hellre dra av en eller tvåhundra mhz på överklocken.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Låt oss säga att du har ett moderkort med ganska dålig kylning på nordbryggan, och ett grafikkort med en ganska dålig eftermarknadskylare. Systemet går redan ganska varmt, och du funderar på att höja temperaturen ytterligare genom att sätta en radiator vid luftintaget som både begränsar luftflöde och värmer upp luften som går genom den. Om det här stämmer borde du inte ha sluten vattenkylning, utan istället använda en trevlig luftkylare.

Om du däremot har ett svalt moderkort och referenskylare på grafikkortet ser jag inga problem med att köra sluten vattenkylning.

Personligen skulle jag aldrig köra sluten kylning, dels pga ljudnivån och dels för att jag inte riktigt gillar att ha vätska som rinner runt i burken. Men så kör ju jag ATX också och har inga direkta storleksbegränsningar. Det kan min Dark Rock Pro 2 på 1,2 kg bekräfta.

Mycket av det du säger är dock inte rätt,
Tynga kylare kan skada moderkortet om man har otur och åker mycket. Fläktar flyttar även så mycket luft att det inte blir mycket varmare efter radiatorn. Radiatorn värmer runt 5 C bara. Att ha en stor luftkylare som värmer all luft passar sämre.
I ett litet chassi lämpar sig vattenkylning, jag har testat många olika lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av LemonIllusion:

Låt oss säga att du har ett moderkort med ganska dålig kylning på nordbryggan, och ett grafikkort med en ganska dålig eftermarknadskylare. Systemet går redan ganska varmt, och du funderar på att höja temperaturen ytterligare genom att sätta en radiator vid luftintaget som både begränsar luftflöde och värmer upp luften som går genom den. Om det här stämmer borde du inte ha sluten vattenkylning, utan istället använda en trevlig luftkylare.

Om du däremot har ett svalt moderkort och referenskylare på grafikkortet ser jag inga problem med att köra sluten vattenkylning.

Du har helt rätt, Intel har dock flyttat nordbyggan del för del in till processorn på senare generationer. Idag finns det bara sydbrygga kvar på t.ex. Z77. Det ska väldigt mycket till för att få värmeproblem på den fronten idag, det var mycket mer aktuellt på t.ex. S775.

Jag hade i TS fall vänt på det hela, så att varmluften blåser ut genom fronten istället, och sätta radiatorn där. Då borde alla möjliga problem elimineras.

Sluten vattenkylnings starkaste sida är att man kan rikta flödet av varmluft så pass lätt och effektivt, så jag hade valt en radiatorlösning över en traditionell kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du har helt rätt, Intel har dock flyttat nordbyggan del för del in till processorn på senare generationer. Idag finns det bara sydbrygga kvar på t.ex. Z77. Det ska väldigt mycket till för att få värmeproblem på den fronten idag, det var mycket mer aktuellt på t.ex. S775.

Jag hade i TS fall vänt på det hela, så att varmluften blåser ut genom fronten istället, och sätta radiatorn där. Då borde alla möjliga problem elimineras.

Sluten vattenkylnings starkaste sida är att man kan rikta flödet av varmluft så pass lätt och effektivt, så jag hade valt en radiatorlösning över en traditionell kylare.

Mhm, nu lärde jag mig något. Jag har aldrig använt något annat än AMD på min primära dator så har inte så mycket koll på intels konstiga påhitt. Men strömfaser eller sydbrygga eller något kan också bli varmt.

Och det låter faktiskt som en bra ide att sätta radiatorn som utblås i fronten. Jag ser inget direkt problem med det förutom att man förlorar övertrycket, men det blir säkert bra ändå. Eller att ha den som insug om TS har referensgrafikkort. På mitt moderkort är det iaf inget annat än nordbryggan som går någorlunda varmt och om den inte finns så går det väl lika bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.