Nytt moderkort från Inet, CPUn blir väldigt varm.

Permalänk

Nytt moderkort från Inet, CPUn blir väldigt varm.

Hej igen kära SweClockare!
Jag skall ny berätta bakrunden till mitt problem. Det hela började med att jag fick USB over current status detected error. Jag åkte därför till inet service med mitt moderkort för att få problemet fixat. Jag lämnade för bekvämlighetens skull kvar både processor och processorkylare på moderkortet. Jag har aldrig btt kylpasta förut och fruktade att jag skulle göra någonting fel när jag själv satte på den. De sa på servicen att det inte var några problem och att de själva skulle byta pastan om det behövdes, vilket de gjorde. Jag fick tillbaka ett nytt moderkort med min processor och kylare monterat och klart! Tack Inet

Men när jag kommer hem och har monterat in allting i chassit och slår på datorn så fick jag "CPU-Fan error" "proceed"? Jag klickade proceed och insåg samtidigt att det jag precis läst betydde att cpu fläkten inte snurrade. Jag kopplade ur 4-pin fan kontakten och in den igen. Fick samma error och testade då att manuellt putta igång fläkten. Den snurrade genast igång och jag var äntligen nöjd!

Så kommer jag in i Windows och tänkte kolla tempen då jag trodde att Inet kanske satt på kylpastan extremt bra. I hopp om mycket låga temperaturer märker jag att det faktiskt är tvärtom! Processorn Idlar på ca: 49grader och innan idlade den på ca: 43grader. Fläkten låg och myste på runt 1000rpm (HWMonitor) och jag tänkte därför försöka få upp hastigheten genom att starta Prime95. Processorn hann komma upp i 67grader innan jag stoppade testet, mer vågade jag inte. Innan kom den upp i 63grader som max i Prime95.

Någon som vet vad som kan vara felet?
Processorn är fortfarande undervoltad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej igen kära SweClockare!
Jag skall ny berätta bakrunden till mitt problem. Det hela började med att jag fick USB over current status detected error. Jag åkte därför till inet service med mitt moderkort för att få problemet fixat. Jag lämnade för bekvämlighetens skull kvar både processor och processorkylare på moderkortet. Jag har aldrig btt kylpasta förut och fruktade att jag skulle göra någonting fel när jag själv satte på den. De sa på servicen att det inte var några problem och att de själva skulle byta pastan om det behövdes, vilket de gjorde. Jag fick tillbaka ett nytt moderkort med min processor och kylare monterat och klart! Tack Inet

Men när jag kommer hem och har monterat in allting i chassit och slår på datorn så fick jag "CPU-Fan error" "proceed"? Jag klickade proceed och insåg samtidigt att det jag precis läst betydde att cpu fläkten inte snurrade. Jag kopplade ur 4-pin fan kontakten och in den igen. Fick samma error och testade då att manuellt putta igång fläkten. Den snurrade genast igång och jag var äntligen nöjd!

Så kommer jag in i Windows och tänkte kolla tempen då jag trodde att Inet kanske satt på kylpastan extremt bra. I hopp om mycket låga temperaturer märker jag att det faktiskt är tvärtom! Processorn Idlar på ca: 49grader och innan idlade den på ca: 43grader. Fläkten låg och myste på runt 1000rpm (HWMonitor) och jag tänkte därför försöka få upp hastigheten genom att starta Prime95. Processorn hann komma upp i 67grader innan jag stoppade testet, mer vågade jag inte. Innan kom den upp i 63grader som max i Prime95.

Någon som vet vad som kan vara felet?
Processorn är fortfarande undervoltad.

det är ju inte jättehöga temperaturer direkt, använder du originalkylare?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

det är ju inte jättehöga temperaturer direkt, använder du originalkylare?

Japp det är orginalkylare, men det känns inte alls bra då Phenom II x4 processorerna har max temp på 62grader.. Om jag till och med har undervoltat processorn så borde de ju inte överstiga 63grader som det var innan?

Tror du att det kan vara så att det handlar om att "bränna in" kylpastan?

Permalänk
Avstängd

Originalkylaren till 965 är inte så bra. Det är mest ett lotteri om du får den att kyla bra. Jag skulle investerat i någon bättre kylning. För 69 grader är lite väl hög temp.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Originalkylaren till 965 är inte så bra. Det är mest ett lotteri om du får den att kyla bra. Jag skulle investerat i någon bättre kylning. För 69 grader är lite väl hög temp.

Jo jag ska antagligen köpa ett slutet vattnekylningssystem när jag får mina sommarjobsspengar! Antagligen Cooler Master Seidon 120M
Lyckades iaf få ner tempen till max 65grader under Prime95 genom att aktivera Cool'n Quiet i bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jo jag ska antagligen köpa ett slutet vattnekylningssystem när jag får mina sommarjobsspengar! Antagligen Cooler Master Seidon 120M
Lyckades iaf få ner tempen till max 65grader under Prime95 genom att aktivera Cool'n Quiet i bios!

Jag kommer aldrig förstå mig på AMD, låga max-temp, skyhög TDP och skitkassa originalkylare, hur tänker dom att det ska gå ihop?

För övrigt så hade jag inte köpt ett slutet skitvätskekylsystem, satsa på någon ordentlig luftkylare istället, samma pris, kyler lika bra men håller och är tystare än krånglande pumpar.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Jag kommer aldrig förstå mig på AMD, låga max-temp, skyhög TDP och skitkassa originalkylare, hur tänker dom att det ska gå ihop?

För övrigt så hade jag inte köpt ett slutet skitvätskekylsystem, satsa på någon ordentlig luftkylare istället, samma pris, kyler lika bra men håller och är tystare än krånglande pumpar.

Jo tanken var faktiskt från början att köpa en noctua men sen insåg jag att kylarn max får vara 148,5mm hög. Därför tänkte jag att en vattenkylare skulle vara bra för mitt chassi.
Du verkar dock ha koll, är http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 mycket sämre än http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jo tanken var faktiskt från början att köpa en noctua men sen insåg jag att kylarn max får vara 148,5mm hög. Därför tänkte jag att en vattenkylare skulle vara bra för mitt chassi.
Du verkar dock ha koll, är http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 mycket sämre än http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att läsa omdömena
Folket verkar som om de är nöjda med den

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Bara att läsa omdömena
Folket verkar som om de är nöjda med den

Ska kolla lite recensioner när jag kommer hem från jobbet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Jag kommer aldrig förstå mig på AMD, låga max-temp, skyhög TDP och skitkassa originalkylare, hur tänker dom att det ska gå ihop?

För övrigt så hade jag inte köpt ett slutet skitvätskekylsystem, satsa på någon ordentlig luftkylare istället, samma pris, kyler lika bra men håller och är tystare än krånglande pumpar.

Mobba inte AMD´s stock-kylare.
Dom tillskillnad från Intel´s, verkar ju vara något att ha, iallafall min stockare, till min AMD Phenom II x6 1100T BE.
35 grader idle och 57 grader genom en hel prime-95 körning.
Ändå så har jag oftast mellan 23-27 grader i rummet om inte mer ibland. Pga att det inte är jättestort direkt.
Dock vill jag byta ut "Sven" som jag kallar den då jag vill komma högre i överklockning än 3.7 GHZ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Mobba inte AMD´s stock-kylare.
Dom tillskillnad från Intel´s, verkar ju vara något att ha, iallafall min stockare, till min AMD Phenom II x6 1100T BE.
35 grader idle och 57 grader genom en hel prime-95 körning.
Ändå så har jag oftast mellan 23-27 grader i rummet om inte mer ibland. Pga att det inte är jättestort direkt.
Dock vill jag byta ut "Sven" som jag kallar den då jag vill komma högre i överklockning än 3.7 GHZ.

Jag hade uppfattningen av att intels var lite mindre skitdålig än AMDs faktiskt, jo du bör ju köpa dig en hyper evo, man måste ju klocka skiten ur allt!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Jag hade uppfattningen av att intels var lite mindre skitdålig än AMDs faktiskt, jo du bör ju köpa dig en hyper evo, man måste ju klocka skiten ur allt!

Lätt, är det inte överklockat, duger det inte helt enkelt.
Min checklista.
Processor: överklockad med OV: Check
Ramminnen: överklockade med OV: Check
Grafikkort: överklockning under process.

Nu är det bara PSU och HDD´s kvar HAHA.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Att du får Fan error låter ju som du kopplat fel. Fick samma fel när jag råkat koppla in den i ett uttag där chassit fläkten skulle sitta

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Cool n quiet borde inte påverka alls när du kör prime 95 för det handlar om hur den uppför sig vid låg last och inte max.
och 1000rpm låter oerhört lågt för en originalkylare speciellt om cpun går så pass varmt, har du varit in i bios och kollat hur den styrs?
Ett test på originlkylarna http://www.silentpcreview.com/amd-phenom-coolers 3300 - 4000rpm ska de göra som max.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.