Permalänk

Rengöra vattenkylningen

Har fått färgklumpar i vattnet som sätter sig i slangarna och undrar om det finns något medel som löser upp färgen som man bara kan hälla i systemet och köra i ett par timmar eller liknande, för att sedan tömma och fylla på med nytt vatten.

Färgen kommer ifrån en radiator som vart köpt beg och har själv ingen färg i systemet förutom det lilla.

Eller är det enda rätta att byta alla slangar och sedan rengöra resterande med t-röd eller liknande?

Permalänk

De gångerna jag inte orkat plocka isär hela loopen har jag kört kokhett vatten och citronsyra som jag lät cirkulera tills vätskan var jummen. Det var inte jätte effektivt men funkade iaf att ta bort lite av beläggningen på slangen.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmobbare

Var försiktig om du skulle köra kokhett vatten genom loopen, den vanligaste orsaken att slangar lossnar är att vattnet blivit för varmt och gjort att slangen blivit mjuk och expanderat.

Den klart bästa lösningen hade varit att ta isär hela systemet och nogrannt rengöra varje del för sig, du skjuter egentligen bara upp problemen annars.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Var försiktig om du skulle köra kokhett vatten genom loopen, den vanligaste orsaken att slangar lossnar är att vattnet blivit för varmt och gjort att slangen blivit mjuk och expanderat.

Den klart bästa lösningen hade varit att ta isär hela systemet och nogrannt rengöra varje del för sig, du skjuter egentligen bara upp problemen annars.

Helt riktigt, hade uppsikt hela tiden osv. Dock så släppte bara skiten på första halvan av loopen så får se när det blir till att ta isär allt. Sitter väll en del skit i blocken.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

När jag hade problem med skit i mitt system så tog jag ett vattenfilter och kopplade in i loopen och sen fick det stå med bara pumpen igång ett par timmar så var det rent. Visserligen inte en jättelångsiktig lösning men det funkar för allt ta bort att som är löst i vattnet.

Permalänk

Blir nog ett söndagsprojekt att rengöra och plocka isär systemet. blir nog bra för då kan jag nog ta och olja in bordet i samma veva.

Permalänk

T-röd löser all skit. Häll i lite i slangarna och skaka runt. lika så i växlarna och blocken.

Därefter köper du batterivatten på mekonomen eller någon mack. Tillsätt glykol eller allra helst köldbärarsprit. Max 10% koncentration av spriten.

Permalänk
Medlem

Har du kopparblock så skölj dem med vinäger och sen en ny mjuktandborste tillsammans med destillerat vatten, och byt ut alla slangar när du är i gång.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Var försiktig om du skulle köra kokhett vatten genom loopen, den vanligaste orsaken att slangar lossnar är att vattnet blivit för varmt och gjort att slangen blivit mjuk och expanderat.

Den klart bästa lösningen hade varit att ta isär hela systemet och nogrannt rengöra varje del för sig, du skjuter egentligen bara upp problemen annars.

Precis vad som hände mig i torsdags, är nu ett 7970 fattigare...

Permalänk
Proffsmobbare

Undvik kontakt med oringar på både nipplar och vattenblock om du ska blanda in vinäger i rengöringsprocessen. Vinäger innehåller syror som kan äta upp gummit med tiden, lite beroende på vad för material det är. Inte värt risken, ta bort alla oringar innan blocken kommer i kontakt med vinäger.

Permalänk

Öhhmm, batterivatten kan ni använda. Inget annat, absolut inte kranvatten.

Töm loopen, häll i destillerat vatten(batterivatten) i rad, plugga hålen och skaka. Töm ur, gör om(samma med blocken) Slangarna får fastnar det inget i, om det gör det har ni allvarliga problem lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

T-röd löser all skit. Häll i lite i slangarna och skaka runt. lika så i växlarna och blocken.

Därefter köper du batterivatten på mekonomen eller någon mack. Tillsätt glykol eller allra helst köldbärarsprit. Max 10% koncentration av spriten.

Tänker fortsätta på den, köldbärarsprit är inget fancy shit utan det är praktiskt taget samma som T-spriten du köper på macken.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Oftast räcker det med destillerat vatten samt tandborste, dom få gångerna det är riktigt illa har jag fått göra rent med destillerat vatten samt lite vit vinäger inblandat (20%). Jag brukar låta blandningen gå runt i systemet ca 12 timmar sedan körs en runda till med endast destillerat vatten. Töm sedan systemet och gör rent blocken manuellt med tandborste, alternativt vinäger blandningen. Jag brukar göra detta ingrep efter 2 år, då byter jag även slangar samt o-ringar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64