Permalänk
Medlem

Varför går alltid ram sönder?

Hej, jag har ett problem.

Jämt när jag bygger en dator så pajar ram-minnena. Slår aldrig fel. Att man får en BSOD och allt börjar strula.
Som nu, byggde en ny dator, tog ett minne från den gamla. Direkt så blir BSOD. Eftersom jag har råkat ut för det tidigare så kör jag memtest.

Klart att det blir ca: 65000 errors. Byter minnen med annan dator jag har. Visar inga fel. Hur f*an kan ett minne bara gå sönder genom att jag flyttar det från en slot till en annan? Så nu har jag bara 8 GB på en dator pga av att jag var tvungen att ersätta det på HTPC:n.

Börjar bli lite lack

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Använder du ESD skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Använder du ESD skydd?

Självklart gör jag det. Det är det som är så konstigt. Jag är alltid väldigt försiktig, nästan för försiktig. Blir alltid skitorolig när något blir krångligt. Typ att man inte får i en sladd ordentligt. Ram måste vara den känsligaste delen i en dator?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft sönder ett ram-minne och jag använder aldrig esd-skydd. Tur i oturen, eller bara skicklighet? Tja, inte vet jag.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Själv hittade jag en RAM-sticka i bottnen på min strumplåda, den måste ha legat där i minst ett år. Tryckte in den i min labbdator bara för skojs skull; fungerade utan några som helst problem.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Självklart gör jag det. Det är det som är så konstigt. Jag är alltid väldigt försiktig, nästan för försiktig. Blir alltid skitorolig när något blir krångligt. Typ att man inte får i en sladd ordentligt. Ram måste vara den känsligaste delen i en dator?

Det är potentialskillnad som är farligt, inte potential i sig, det vill alltså till att det du jobbar med har samma potential som du har. Det kan mycket väl vara så att ramstickan är statiskt laddad, och att en urladdning sker när du som är jordad via ditt ESD-skydd tar i den.

Du kan minska risken genom att hålla i någon av chassits metalldelar en liten stund innan du börjar fippla med ramstickan, så är det i alla fall större sannolikhet att potentialskillnaden minskat.

Själv tillhör jag också gänget som aldrig använt ESD-skydd, och aldrig heller dödat ramminne. Brukar bara se till att tafsa så lite som möjligt på de elektriskt ledande delarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Själv hittade jag en RAM-sticka i bottnen på min strumplåda, den måste ha legat där i minst ett år. Tryckte in den i min labbdator bara för skojs skull; fungerade utan några som helst problem.

Det är detta som är så otroligt. Under hela mitt liv som jag har lekt med datordelar så har jag slitit och slängt ram i högar. Men nu när jag börjar bli försiktig, då trasslar det sig De två senaste datorerna iaf.

Skrivet av kaput:

Det är potentialskillnad som är farligt, inte potential i sig, det vill alltså till att det du jobbar med har samma potential som du har. Det kan mycket väl vara så att ramstickan är statiskt laddad, och att en urladdning sker när du som är jordad via ditt ESD-skydd tar i den.

Du kan minska risken genom att hålla i någon av chassits metalldelar en liten stund innan du börjar fippla med ramstickan, så är det i alla fall större sannolikhet att potentialskillnaden minskat.

Själv tillhör jag också gänget som aldrig använt ESD-skydd, och aldrig heller dödat ramminne. Brukar bara se till att tafsa så lite som möjligt på de elektriskt ledande delarna.

Jag brukar ta på elementet, sedan fäster jag ESD-skyddet i chassit och tar även en extra gång på nätaggregatet. Och försöker ha kläder som inte är så laddade.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är detta som är så otroligt. Under hela mitt liv som jag har lekt med datordelar så har jag slitit och slängt ram i högar. Men nu när jag börjar bli försiktig, då trasslar det sig De två senaste datorerna iaf.

Jag brukar ta på elementet, sedan fäster jag ESD-skyddet i chassit och tar även en extra gång på nätaggregatet. Och försöker ha kläder som inte är så laddade.

Men vad har elementet med något ESD skydd att göra? Du vet uppenbarligen inte hur man skyddar sina komponenter från ESD skador

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Men vad har elementet med något ESD skydd att göra? Du vet uppenbarligen inte hur man skyddar sina komponenter från ESD skador

Jag har alltid hört att man ska ta i ett element lite. Men jag använder som sakt ett armband hela tiden också. Hur ska man göra annars eftersom jag inte har någon aning. Du får gärna tala om det. Det roliga är att du själv rekommenderar en av de sakerna jag gör i ett annat inlägg. Ljuger du då för personen?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Hej, jag har ett problem.

Jämt när jag bygger en dator så pajar ram-minnena. Slår aldrig fel. Att man får en BSOD och allt börjar strula.

Du är inte magnetisk ??
Finns personer som klockor ständigt går sönder på... vet någon som tog provade en klocka i en klockaffär och den började gå baklänges om du flyter som en kork i vatten är det ett till tecken på detta ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du är inte magnetisk ??
Finns personer som klockor ständigt går sönder på... vet någon som tog provade en klocka i en klockaffär och den började gå baklänges om du flyter som en kork i vatten är det ett till tecken på detta ^^

Haha! Nej, det tror jag inte. Men jag kan vara något på spåret om du läser kommentaren lite längre upp.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maysay:

Det är detta som är så otroligt. Under hela mitt liv som jag har lekt med datordelar så har jag slitit och slängt ram i högar. Men nu när jag börjar bli försiktig, då trasslar det sig De två senaste datorerna iaf.

Antagligen har de minnena redan varit kaputt så det är inget du ev kunde gjort annorlunda ändå. Min rent subjektiva tanke ang detta är att en del tillverkare inte har den där riktigt goda kontrollen på sina minnen och säljer på sitt goda namn. Men detta är ju inte som gäller enbart minnen, för vi har sett detta för på både moderkort, grafikkort och nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Själv hittade jag en RAM-sticka i bottnen på min strumplåda, den måste ha legat där i minst ett år. Tryckte in den i min labbdator bara för skojs skull; fungerade utan några som helst problem.

Gav mig ett härligt skratt, måste passa på att fråga: Vad i hela friden gör en RAM-sticka i din strumplåda?

OnT: Har aldrig varit med om att RAM jag köpt gått sönder. Körde däremot ett testprogram för RAM med en 1GB DDR sticka som fick flera tusen errors, till saken hör att jag aldrig haft problem med stickan vid användande och när jag körde ett annat liknande program (tror det var memtest 86) så fick det inga errors. Således var det kanske ett fel i ena programmet men annars har jag som sagt inte varit med om minnen som gått sönder. Har inte minnen "lifetime warranty"?

Permalänk

Haha, jag bände loss kylflänsar från mina minnen för att få plats med en större kylare. Drog för kung och fosterland, fick bort dem och skrapade bort det gamla limmet med en skruvmejsel. Båda fungerar utmärkt!

Jag tippar på otur, du har helt enkelt fått flera trasiga minnen i rad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag brukar ta på elementet, sedan fäster jag ESD-skyddet i chassit och tar även
en extra gång på nätaggregatet. Och försöker ha kläder som inte är så laddade.

Har du jordade uttag?
Har du nätagg med strömbrytare på baksidan?

I så fall, ha datorn ansluten till elnätet.
Stäng av nätagget på baksidan (men låt sladden sitta kvar)
Tryck på datorns powerknapp eller vänta en liten stund för att ström som lagras i nätagget ska försvinna. exempelvis om moderkortet har någon lysdiod som lyser även när datorn är avstängd så ser du när den slocknar.
Anslut esd armband antingen till någon del i datorns chassi eller till en jordpin i samma grenuttag som datorn är inkopplad på
Försök att inte pilla på de kontakter på minnena som du trycker ner i minnesslotten. Minnen med kylflänsar (behöver inte vara stora, "low profile" duger bra) är jätte bra för man kan hålla minnena i kylflänsarna utan att peta på några elektriska ledare. Om det är nakna minnen, om du har långa fingrar går det att hålla minnena i kortsidorna.

Om du inte har jordade uttag så kan du lika gärna dra ut datorns strömsladd. Du kan fortfarande ansluta klämma från esd armband någonstans i datorns chassi.

Permalänk
Medlem

Känns som du gör något fel, ram'et är väl delen man är mest oförsiktigt med och har aldrig gjort sönder något heller.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Haft ett ram som varit trasigt det var dock DoA. Annars har jag satt i många stickor utan problem även utan esd skydd.

Permalänk
Medlem

Inget skydd här heller. Aldrig varit med om nån ESD skada

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av semmel:

Inget skydd här heller. Aldrig varit med om nån ESD skada

Du har alltså aldrig varit med om att någon av dina datorprylar gått sönder? Hur många datorer har du byggt eller hanterat?

Gällande RAM så är min uppfattning att Corsair levererat undermålig kvalitet ett tag (många trasiga direkt ur kartong), därför bytte jag till Kingston som fortfarande inte levererat ett trasigt minne till mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Använder ESD-skydd när jag bygger dator, men det händer att jag byter någon komponent snabbt mellan mina burkar utan skydd, med att ladda ur på radiatorn och sedan jordar mot chassit. Det är som med resten av livet. använd kondom om du vill vara säker. Därför rekommenderar jag inte att man inte ser till att skydda sina kära komponenter och ej gör som jag har gjort, även om jag inte har fått någon del trasig än ;p

Permalänk
Medlem

Jag har också haft sönder ett antal ram stickor på 12års byggande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det behöver inte ens vara fel på minnena, kan vara dålig kompatibilitet med moderkortet, har märkt att vissa minnen ger fel på vissa moderkort men funkar fint på andra. Sen får man väl vad man betalar för, dom billigaste minnena har nog sämre marginaler i tillverkningen, samma med moderkorten.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Du har alltså aldrig varit med om att någon av dina datorprylar gått sönder? Hur många datorer har du byggt eller hanterat?

Inte jag heller. Är försiktigt när jag hanterar komponenter men i övrigt så nä. Den äldsta datorn jag byggd har gått i 10 år, den fungerar säkerligen fortfarande. Har säkert byggt 10 - 20 datorer under den tiden och ordnat med min egen (som har uppgraderat under tiden givetvis) över 100 gånger. De enda trasiga komponenterna jag varit med om är en hårddisk som gett upp och ett DOA ljudkort. Jag brukar inte heller lägga mina komponenter på fleecefiltar eller andra material som lätt laddas upp.

Det är inte alls säkert att ett ESD armband, matta, stövlar och foliehatt skyddar mot spänningskillnader. Är du laddad när du bestämmer dig för att ta i ditt nya grafikkort så kan det bli en urladdning, oavsett om du står på en antistatpåse och trycker fingrarna i ett jordat uttag.

Skall man hålla på i produktion så kan jag tänka mig att man vill ha en så steril och ESD säker miljö som möjligt. Men som privatperson i ett vanligt rum tror jag inte att ett armband räcker så långt om man inte har rätt skor, kläder, arbetsyta etc.

Permalänk
Medlem

Har vart med om en död sticka (DoA, Corsair) och en hel del som överlevt rejält tuff behandling (Råkade gå runt en hel arbetsdag med en hög DDR2 i en byxficka). Verkar vara lite av ett lotteri med RAM.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

grejat med ramminnen sedan tiden före EDO...
inte stött på trasiga minnen vad jag kan komma på, skumma inkompatibilitetsproblem ram/mobo/mjukvara har hittats ett par gånger...
ESD-skydd har jag bara haft undantagsvis, mkt dyra system och ej mina egna, dock av rent försäkringstekniska anledningar...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd

Tror att du bara har haft otur med stickorna, faktiskt.
Ibland levereras stickor som inte är kollade nog och om man har otur händer det flera gånger i rad. Jag tror verkligen inte att det är _ditt_ fel att de har gått sönder.

Lite OT; 15års erfarenhet utav byggande. En trasig sticka tack vare ESD (DDR2), två trasiga stickor tack vare fukt (DDR2).
Snittat runtom 4 "nybyggen" per år, samt _minst_ 15-20 ombyggnationer (byte utav chassi, rengöring etc).

Ett tiotal delar har dött under denna tid och väldigt få utav handhavarfel.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag har alltid hört att man ska ta i ett element lite. Men jag använder som sakt ett armband hela tiden också. Hur ska man göra annars eftersom jag inte har någon aning. Du får gärna tala om det. Det roliga är att du själv rekommenderar en av de sakerna jag gör i ett annat inlägg. Ljuger du då för personen?

Du borde ta i chassit istället för det är ju till chassit du vill jorda och inte elementet

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Arbetar dagligen med ram-minnen och har gjort det i snart ett år. ALDRIG haft sönder ett minne, och jag använder inte ESD-skydd.

Jag tror att det är något i ditt rum som får dig väldigt laddad med ESD, kanske en tröja? Någon specialplast i chassiet? Något annat dylikt i närheten av dig eller datorn?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du kör för moderkort, vilken slot, vilka minnen du kör tillsammans med. Vilka slots du kör tillsammans med de andra minnena osv osv osv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har du jordade uttag?
Har du nätagg med strömbrytare på baksidan?

I så fall, ha datorn ansluten till elnätet.
Stäng av nätagget på baksidan (men låt sladden sitta kvar)
Tryck på datorns powerknapp eller vänta en liten stund för att ström som lagras i nätagget ska försvinna. exempelvis om moderkortet har någon lysdiod som lyser även när datorn är avstängd så ser du när den slocknar.
Anslut esd armband antingen till någon del i datorns chassi eller till en jordpin i samma grenuttag som datorn är inkopplad på
Försök att inte pilla på de kontakter på minnena som du trycker ner i minnesslotten. Minnen med kylflänsar (behöver inte vara stora, "low profile" duger bra) är jätte bra för man kan hålla minnena i kylflänsarna utan att peta på några elektriska ledare. Om det är nakna minnen, om du har långa fingrar går det att hålla minnena i kortsidorna.

Om du inte har jordade uttag så kan du lika gärna dra ut datorns strömsladd. Du kan fortfarande ansluta klämma från esd armband någonstans i datorns chassi.

Jag brukar stänga av den helt och låta den stå ett tag. Så att den ska ladda ur om man säger så. För vad jag har hört så kan det ligga kvar även om man stängt av den.

Skrivet av Ninji:

Du borde ta i chassit istället för det är ju till chassit du vill jorda och inte elementet

Som jag skrev innan så kör jag inte enbart element pga av vad jag förstår så laddas man upp ganska snabbt igen. Jag gör det enbart för att om det finns någon större laddning. Men sedan är det ESD-band. Även så brukar jag bygga med plasten som moderkortet ligger i under så mycket som möjligt. Jag kanske har lite otur.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)