Windows till ny hårddisk?

Permalänk

Windows till ny hårddisk?

Hur får jag in Windows på en sprillans ny hårddisk? Jag har inte tillgång till en annan dator eller tillgång till min gamla dator. Måste jag köpa Windows för att det ska gå?

Min tidigare hårddisk gick sönder, därav frågan.

Permalänk
Medlem

Antagligen på samma sätt som du fick in windows på din gamla hårddisk, du har väl en installationsskiva?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Har du kvar nyckeln till Windows (den du får skriva in för att aktivera) så ska det fungera att bara installera och ange den, fast det är lite beroende av vilken version av Windows du har. På XP så fanns det olika typer av skivor och en nyckel som gällde för en typ (exempelvis OEM) fungerade bara på skivor av samma typ. På sjuan fungerar det smidigare och du kan ta valfri Windowsskiva av samma version som nyckeln gäller för (alltså Pro, Home, Ultimate eller dylikt) och bara installera och ange din nyckel, språk spelar ingen roll så du kan exempelvis installera ett svenskt Windows med en nyckel som gäller för engelskt (dock måste skivan vara i det språk du vill ha). Om du går in och redigerar lite på skivan/ISO-filen innan installation så kan du använda valfri skiva för att installera valfri version, vilken som installeras bestäms av vilken nyckeln gäller för. På åttan är det så från start, har du en W8 nyckel för "hem-versionen" (den som bara heter Windows 8) så kan du använda en Pro-skiva direkt, den version nyckeln gäller installeras automatiskt.

Har du ingen Windowsskiva så går det att ladda ner, sjuan tillhandahåller MS via technet till allmänheten i alla versioner men inga andra Windowsversioner utan de får du ta ner från andra ställen.

Permalänk

Skulle vara ytterst tacksam om någon kunde länka en legit fil på Windows 7 som jag kan lägga på USB:et. Antingen är jag dum eller blind, men jag hittar inget lämpligt.

Kollade lite på Technet men blev inte klokare för det...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som sagt, ny hårddisk ska köpas och jag har tittat på denna https://www.inet.se/produkt/4304323/750gb-wdl-scorpio-black Den bör väl duga? Jag vill inte att datorn ska bli varmare eller låta mer när jag spelar. Så det kanske räcker med 5400rpm disk? Datorn kommer användas till basic saker, såsom titta på filmer och jag kommer spela lite WoW samt CS:GO på den. Vilken SSD bör jag ta istället till liknande pris som kan matcha mina kriterier? En extra tusing blir klurigt att lägga i nuläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniellow:

Som sagt, ny hårddisk ska köpas och jag har tittat på denna https://www.inet.se/produkt/4304323/750gb-wdl-scorpio-black Den bör väl duga? Jag vill inte att datorn ska bli varmare eller låta mer när jag spelar. Så det kanske räcker med 5400rpm disk? Datorn kommer användas till basic saker, såsom titta på filmer och jag kommer spela lite WoW samt CS:GO på den. Vilken SSD bör jag ta istället till liknande pris som kan matcha mina kriterier? En extra tusing blir klurigt att lägga i nuläget.

Tja, en SSD gör ganska mycket för hur datorn känns, man slipper de där millisekunderna när man exempelvis trycker på start osv., men förutom att snabba upp uppstarten så gör det inte så mycket för själva funktionen av datorn. Spel och program laddas aningen snabbare men när de väl ligger i minnet så gör det ju ingen skillnad till exempel. Installationer är ett område där en SSD gör skillnad också, de går sjukt mycket snabbare än på en vanlig disk, men har man inte så stor budget så är detta saker som man kanske kan bortse från/leva med?

Jag menar, man får ju lätt en 2TB disk för samma pris som en 120/128GB SSD. Räcker 120Gb för alla dina behov så kör på en SSD, men annars kommer du säkert att vara nöjd med en dator utan SSD också.