AMD Athlon II X4 760K 3.8Ghz, idle temp ~50°C, load ~85°C ?!?

Permalänk

AMD Athlon II X4 760K 3.8Ghz, idle temp ~50°C, load ~85°C ?!?

Hej
Jag köpte denna processor på Inet nyligen, samt detta moderkort.
Provade först med stockkylaren (+kylpasta) och fick då de i rubriken höga temperaturerna?!
(Loadtempen på 85°C är efter endast 15 minuters spelande med Skyrim)
Jag provade sedan med en annan kylare+ny pasta, men lyckades endast trycka ned temparna ca 4-5 grader (denna fläkt körde då på max varvtal nästan hela tiden?!)
Processorn körs på sin orginal-frekvens (3.8GHz), men ska kunna köras upp till 4.1GHz med turbo.
Temp-avläsningen gjordes med HWmonitor och Coretemp, samt i Bios (Win7 oladdat)
Min fråga är om dessa temperaturerna är rimliga för denna processor?
Jag har ej kunnat hitta någon vidare information om den då den är relativt ny (släpptes förra månaden, på AMDs hemsida hittar jag den ej överhuvudtaget).
Har jag fått ett sk "måndagsexemplar", eller löser det sig med att köpa en dyrare kylare?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

De är väl inga farliga temps i sig, tror jag inte.
Intels stockkylare är ju kända för att hålla de kraftigare processorerna runt 95°C så omöjligt är det inte.

Vad har du använt för kylpasta?
Du kanske borde kolla andra recensioner av CPUn för att se om det verkligen stämmer med tempen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

De är väl inga farliga temps i sig, tror jag inte.
Intels stockkylare är ju kända för att hålla de kraftigare processorerna runt 95°C så omöjligt är det inte.

Vad har du använt för kylpasta?
Du kanske borde kolla andra recensioner av CPUn för att se om det verkligen stämmer med tempen

bra svar från en som sitter på en intel processor. DU vet inte att amd processorerna har lägre gräns innan den trottlar? och den ligger kring 60grader. medans i5 2500k ligger på 100grader

TS:
tror du får sikta in dig på att köpa en andrepart kylare. jag kör min 5800k i 4,3ghz och den sticker rätt iväg där med så jag köpte en ny kylare och tempen skönk. så amds stockkylare är inte byggd för mer en max 3,6ghz typ

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

bra svar från en som sitter på en intel processor. DU vet inte att amd processorerna har lägre gräns innan den trottlar? och den ligger kring 60grader. medans i5 2500k ligger på 100grader

TS:
tror du får sikta in dig på att köpa en andrepart kylare. jag kör min 5800k i 4,3ghz och den sticker rätt iväg där med så jag köpte en ny kylare och tempen skönk. så amds stockkylare är inte byggd för mer en max 3,6ghz typ

i5 Sandy trottlar vid 98°C exakt.

Och om hans processor går ned vid 60°C, hur kommer det sig då att han vid 84°C rapporterar standardfrekvensen på 3.8GHz?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

i5 Sandy trottlar vid 98°C exakt.

Och om hans processor går ned vid 60°C, hur kommer det sig då att han vid 84°C rapporterar standardfrekvensen på 3.8GHz?

ja nått är fel helt klart !! troligen undermåttlig kylare för den processorn, eller felaktig temperatur program

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, din processor stöds i BIOS version 6201 eller senare.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Jekean:

De är väl inga farliga temps i sig, tror jag inte.
Vad har du använt för kylpasta?
Du kanske borde kolla andra recensioner av CPUn för att se om det verkligen stämmer med tempen

Artic Silver

Recensioner, samt info rent allmänt är svårt att hitta (finns ej ens på AMDs hemsida)

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Uppdatera BIOS, din processor stöds i BIOS version 6201 eller senare.

Fo3

Tack, men det var det första jag gjorde!