Vattenkylning. destillerat vatten och glykol men kommer skumma flytande grejer

Permalänk

Vattenkylning. destillerat vatten och glykol men kommer skumma flytande grejer

Hej!
Titlen kanske inte är den bästa men kan inte komma på en bättre förklaring.
Tittande in i datorn presis och såg att de flyter små kulor, liknande kaviar.
Har haft i destillerat vatten samt blå glykol så tycker att de borde inte kunna leva så mycke i systemet.
Någon som har en idé? är inte helt sugen på att plocka ner allt och rengöra
http://imageshack.us/f/560/7n1z.jpg/

Permalänk
Avstängd

varför har du glykol i vattnet ? har man inte det för att vattnet inte sk frysa dock så kommer aldrig vattnet ditt att bli så kallt

edit; läste detta http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

då är min fråga hur mycke glykol blandade du? min första tanke är att glykolet löser upp slangen men jag är inte säker.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Kan vara skräp från radiatorn som reagerat med glykolet, rengjorde du radiatorn med destilerat vatten innan du började fylla loopen?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

TopTip: Använd inte glykol, destillerat vatten med lämplig tillsats. Många tillverkare avråder från UV vätskor och annat.

Helt vanlig destillerat vatten och en silvercoil är allt du behöver. TIllsatser och färger är kul för utseendet men inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

TopTip: Använd inte glykol, destillerat vatten med lämplig tillsats. Många tillverkare avråder från UV vätskor och annat.

Helt vanlig destillerat vatten och en silvercoil är allt du behöver. TIllsatser och färger är kul för utseendet men inget annat

Bästa är att köpa UV slangar och köra på med vanligt destilerat vatten och tillsats (bakteriedödande eller silvercoil)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kör också med glykol i mitt system (5%) , hur mkt glykol har du i loopen ?

Ska riva mitt om 3-4 veckor, kanske ska satsa på silvercoil då. Vem fan vill ha kaviar i sitt system ? :/

När bytte du senast ?

Spolat igenom kylare och block innan montering ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

Hej!
Har kört systemet på destillerat vatten och sånt anti alg medel till akvarium innan.
Men sedan rasade pumpen så fick byta vatten. sökte på nätet och hittade att glykolen skulle ta kål på alger.
Ska köpa sånt medel igen och byta vattnet. får ta och skölja systemet rejält

Har haft detta vatten kanske 1 månad

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

TopTip: Använd inte glykol, destillerat vatten med lämplig tillsats. Många tillverkare avråder från UV vätskor och annat.

Helt vanlig destillerat vatten och en silvercoil är allt du behöver. TIllsatser och färger är kul för utseendet men inget annat

Vet du nåt ställe som säljer killcoil eller liknande här i sverige? De svenska försäljare jag kollat säljer bara sån där vätska..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Vet du nåt ställe som säljer killcoil eller liknande här i sverige? De svenska försäljare jag kollat säljer bara sån där vätska..

Färdiirgblandad kylvätska är inte dyr heller, och då vet man att det blir rätt.

Värre var det att hitta kill coils i sverige, skulle maila Arthur på coolingstuff och fråga. Han är extremt hjälpsam och kan säkert fixa fram en.

Permalänk
Medlem

Borde funka med vilken silvertråd som helst, tror det finns i en del hobbybutiker.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Borde funka med vilken silvertråd som helst, tror det finns i en del hobbybutiker.

Det är nåt annat på också, google it.

Blir det fel legering kan effekten bli helt motsatt

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av JamesBanana:

Borde funka med vilken silvertråd som helst, tror det finns i en del hobbybutiker.

Stämmer, så länge det är 99,999% rent silver och volymen av silvret är proportionerlig mot mängden vatten. Urmakare och silversmed bör ha lämpligt material.

Skrivet av Lyckokaka:

Vet du nåt ställe som säljer killcoil eller liknande här i sverige? De svenska försäljare jag kollat säljer bara sån där vätska..

Jag ska kolla ifall Inet kan ta in killcoils, återkommer.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Stämmer, så länge det är 99,999% rent silver och volymen av silvret är proportionerlig mot mängden vatten. Urmakare och silversmed bör ha lämpligt material.

Jag ska kolla ifall Inet kan ta in killcoils, återkommer.

Inet rules!

Från det ena till det andra, det måste va fler som kör vattenkylning nu va? Eller så inbillar man sig för att man själv snöat in.

Intel köpte nog massa aktier i vattenkylnings branchen, sen släppte dom ivy och nu haswell. Bara håvar in cash på aktierna

Permalänk
Medlem

Googlade snabbt på det där med silver coil, fanns en UK sida med lager på det där. http://www.mayhems.co.uk/shop2/silver-coil-99.999-pure-silver...

Uh, har kört med glykol själv utan problem i olika system.

EDIT: Har för mig att det kan vara elakt mot vissa plaster.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Färdiirgblandad kylvätska är inte dyr heller, och då vet man att det blir rätt.

Värre var det att hitta kill coils i sverige, skulle maila Arthur på coolingstuff och fråga. Han är extremt hjälpsam och kan säkert fixa fram en.

Jämför man med batterivatten det väldigt dyrt. 4 liter för 40 spänn kontra 1 liter för 60-99 kr.

Arthur själv har ju sagt att det går utmärkt med glykol. Sänker kylprestandan någon enstaka grad men funkar prima i övrigt. Ska dock mejla honom för säkerhets skull.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av EricRIDDLE:

Hej!
Titlen kanske inte är den bästa men kan inte komma på en bättre förklaring.
Tittande in i datorn presis och såg att de flyter små kulor, liknande kaviar.
Har haft i destillerat vatten samt blå glykol så tycker att de borde inte kunna leva så mycke i systemet.
Någon som har en idé? är inte helt sugen på att plocka ner allt och rengöra
http://imageshack.us/f/560/7n1z.jpg/

Ser ut som ditt system haft alger osv sen innan helt enkelt bara gör rent och kör med glykol du kan börja skölja med vanligt varm vatten för att sedan gå över till dest vatten. Sen fyll upp med dest vatten + enstaka glykol.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Jämför man med batterivatten det väldigt dyrt. 4 liter för 40 spänn kontra 1 liter för 60-99 kr.

Arthur själv har ju sagt att det går utmärkt med glykol. Sänker kylprestandan någon enstaka grad men funkar prima i övrigt. Ska dock mejla honom för säkerhets skull.

Du tömmer loopen ofta eller

Nä men dest vatten, it's the shit.

Färdigblandad Ek vätska tex. har fryspunkt på -7, så nåt är det i som sänker den. Kan kolla på en burk hära.

Hum, finns ingen innehållsdeklaration på burken