Permalänk
Inaktiv

Överklockning för nybörjare

Tjenare!

Jag har nu haft min självbyggda dator i ett par månader med bra specs. Men som vanligt är jag inte riktigt nöjd och vill ha mer ;)... Jag har nu kommit in på överklockning och vill testa på det, men mina kunskaper inom det liksom mycket annat räcker inte till för att jag ska känna mig säker.

Jag vill överklocka min intel core i5-3570K @ 3.40GHz men behöver lite hjälp. I min dator finns nog med fläktar osv men hur mycket är säkert att överklocka utan att behöva öka volten osv?

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Tjenare!

Jag har nu haft min självbyggda dator i ett par månader med bra specs. Men som vanligt är jag inte riktigt nöjd och vill ha mer ;)... Jag har nu kommit in på överklockning och vill testa på det, men mina kunskaper inom det liksom mycket annat räcker inte till för att jag ska känna mig säker.

Jag vill överklocka min intel core i5-3570K @ 3.40GHz men behöver lite hjälp. I min dator finns nog med fläktar osv men hur mycket är säkert att överklocka utan att behöva öka volten osv?

Hjälp uppskattas!

det finns massvis med överklockning för nybörjare här på swec! men som vanligt, vad för kylare har du?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

För det första så är 3570k en av de mest använda processorerna så jag kan garantera att det finns minst ett hundratal trådar bara på SweC om detta.

För det andra så är det olika för varje person, så du får testa dig fram. Det tipset jag kan ge är att inte öka multiplier för mycket i taget.

Permalänk
Inaktiv

Men herregud, hur kunde jag glömma att kolla efter guider här... Aja tack för hjälpen! Ni är awesome!