Microsoft tyngs av sex miljoner osålda Surface RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Finns det någonting som Windows 8 RT kan eller gör bättre än Android/iOS?
Om svaret är nej så förstår jag inte hur Windows kunde föreställa sig att det skulle slå...

Jag har knappt kört Android så jag håller mig till iOS och Windows RT här.
- Windows RT klarar multiuser-inloggning som en vanlig windowsdator, dvs alla familjemedlemmar kan ha eget konto och behöver inte dela mail, inställningar, appar och favoriter med andra.
- Windows RT klarar multitasking, dvs köra mer än en app samtidigt
- Windows RT tillåter dig att stoppa i ett USB minne och kopiera ut filer/bilder som på en vanlig dator
- Windows RT har live tiles. Du behöver alltså inte öppna alla appar för att få reda på väder, aktiekurser, tidtabeller, kalenderpåminnelser osv.
- MS Office ingår i Windows RT
- Du kan logga på med ditt vanliga Microsoft-konto (samma som på dina Windows 8 datorer) och få tillgång till samma inställningar och filer som på vanliga datorn.

Har Windows RT färre appar? Japp! Men om fler skulle känna till att Microsoft också gör surfplattor, och faktiskt testar dem innan man skriver sina slentrianmässiga analysbefriade one-line-hate-inlägg, så tror jag att fler skulle upptäcka att det faktiskt finns en rad fördelar som gör att antalet appar kanske inte är den viktigaste faktorn.

Om folk hade testat både Windows RT och iOS inför sig köp av surfplatta, och vägt fördelar och nackdelar mot varandra, så tror jag att det skulle bli ett ganska jämnt lopp.

Skrivet av havoc:

Däremot håller jag inte riktigt med dig vad gäller apparna, jag hoppade på Android tåget förhållandevis tidigt (köpte en HTC desire på lanseringsdagen i April 2010) och då var situationen faktiskt rätt likartad med den situation Microsoft befinner sig i kanske med den skillnaden att de appar som då fanns till Android överlag var av rätt låg kvalité.

Och hur många här tycker att Google då lika gärna kunde lägga sig ner och dö som jag på fullt allvar sett nån haft som lösning på hur Microsoft skall förhålla sig till RT och app-situationen (eller om det rent av gällde hela Microsofts produktkatalog).

Helt riktigt. Lika ologiskt som det vore för Microsoft att lägga sig ner och dö, vore det för Apple att lägga ner MacOSX. Eller varför skriker inte folk om att MacOSX ska läggas ner? Det har ju funnits i över 10 år och alla versioner tillsammans har ju inte ens nått över 8-9% av desktopmarknaden?

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Men vad som stör mig är propagandan om den "ständigt" sjunkande stationära marknaden. Hur många kvartal har försäljningen sjunkit? Inte många. Tomtar.

Plus att jag tror hela analysen är felaktig. Det handlar (mestadels) inte om att folk byter till telefon och padda, det handlar om att folk inte uppgradrar sina datorer, för att de helt enkelt inte behöver. Varför skulle man behöva köpa en ny dator idag? En fem år gammal dator spelar dagens spel bara bra, och att surfa & titta på film behöver man varken CPU- eller GPU-kraft till.

Citat:

Men... Vi ska kanske inte räkna ut Ballmer & Co. riktigt än. Microsoft har en vana att gå ut långsamt och sen öka genom att kasta massor med pengar på projektet i fråga.

De har dumpat Windows RT, men de har inte alls gett upp på Metro än. De gjorde absolut minsta möjliga eftergifter i Windows 8.1 för att få folk att sluta hata nya Windows, och planerar säkert fortfarande att låsa in användarna och avliva Desktop och den stationära datorn.

Skrivet av havoc:

Däremot håller jag inte riktigt med dig vad gäller apparna, jag hoppade på Android tåget förhållandevis tidigt (köpte en HTC desire på lanseringsdagen i April 2010) och då var situationen faktiskt rätt likartad med den situation Microsoft befinner sig i kanske med den skillnaden att de appar som då fanns till Android överlag var av rätt låg kvalité.

Fast då fanns det inga alternativ. Det fanns inget annat OS med massor av bra appar. Idag finns det TVÅ, så varför skulle nån idag köpa det sämre tredje alternativet?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Varför har de ens köpt in så mycket av en ofärdig produkt?

De har inte ens en plattform där de kan köra samma app som telefonen i tablets. XAML-ramverken är inte kompatibla. Dvs kompatibiliteten är inte bättre än den var när de gav support för Silverlight på skrivbordet som kunde köra samma handikappade .NET-kod. WOA är slöare än Atom och erbjuder sämre batteritid när vi tittar på deras egna prylar. Klientmarknaden adresseras inte alls av RT och inte i åttan fören något med 8.1. Boot to desktop finns företagskunders inte whiners. En R2a av en serverprodukt efter bara ett år är något som borde vara helt otänkbart. Förbli ett mjukvaruföretag så klarar ni er fint Microsoft. WP har inte ens större userbase än Blackberry, så det enda de lyckades med var att döda Nokia och Europeisk konkurrens på operativsystemmarknaden, dock tog Kanadensarna samma Qt/QML-ramverk som Nokia jobbade med och tidigare ägde och det fungerar galant och de lansera fler nativeprogram vid lansering än WP fick ihop under flera år på marknaden, och dessutom bättre program och de flesta man förväntar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Plus att jag tror hela analysen är felaktig. Det handlar (mestadels) inte om att folk byter till telefon och padda, det handlar om att folk inte uppgradrar sina datorer, för att de helt enkelt inte behöver. Varför skulle man behöva köpa en ny dator idag? En fem år gammal dator spelar dagens spel bara bra, och att surfa & titta på film behöver man varken CPU- eller GPU-kraft till.

De har dumpat Windows RT, men de har inte alls gett upp på Metro än. De gjorde absolut minsta möjliga eftergifter i Windows 8.1 för att få folk att sluta hata nya Windows, och planerar säkert fortfarande att låsa in användarna och avliva Desktop och den stationära datorn.

Fast då fanns det inga alternativ. Det fanns inget annat OS med massor av bra appar. Idag finns det TVÅ, så varför skulle nån idag köpa det sämre tredje alternativet?

Nu sitter jag mer på företagsmarknaden och där har desktopen varit döende de senaste fem åren ungefär.
Då var det 75% desktop och 25% laptop som köptes in.
I år blir det 80-85% laptops, runt 15% plattor och sen får tunna klienter och desktops dela på det som blir över.
motståndet mot 8.X är fortfarande massivt så länge man inte lägger tillbaka en riktig startmeny.
Företagen ser stora kostnade i avsaknaden av startmenyn och man kommer itne förbi den diskussionen utan det är "återkom när nin har lagt tillbaka startmenyn" som gäller i princip överallt

Sen för att återknyta till RT:n
+ USB
+ stryktålig som bara den
+ VPN
+ MicroSD kortplatsen
+ Tagentbordsmöjligheterna
+ Batteritiden (inga problem att spela musik och läsa eböcker över Atlanten tex)

- saknas appar (väntar på VLC)
- 8.X är halvklart. På RT hade jag velat skrota desktopen helt. Det vart lite bättre med 8.1 men då förstörde man IE totalt istället så nix, det blir ingen uppgradering

Jämfört med en Ipad så är RT mer dator och har så mycket mer flexibilitet. Ja den är begränsad och det finns inlåsningseffekter men jämfört med en I-pryl så är det ju otroligt fritt när man kan stoppa i ett SD kort med sin egen musik tex.
Till 8.0 finns det Jailbreak också om man vill. Har testat transport tycoon på RT

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Nu sitter jag mer på företagsmarknaden och där har desktopen varit döende de senaste fem åren ungefär.
Då var det 75% desktop och 25% laptop som köptes in.
I år blir det 80-85% laptops, runt 15% plattor och sen får tunna klienter och desktops dela på det som blir över.

Fast gäller inte samma sak där? Att det inte finns anledning att uppgradera? Det ställs ännu lägre krav på företagsdatorer.
Jag fick igenom att byta min stationära maskin tidigare i år för att jag kör mycket simulationer, innan dess satt jag med en sju år gammal Dell. Den funkade utmärkt för att köra två skärmar med Word, Excel och Powerpoint.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Kan inte för mitt liv förstå hur man motiverar ett köp av RT framför Pro... Men, men... Det är säkert bara jag. Jag har inga som helst problem att förstå varför RT är svårsåld när det finns en Pro!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

om jag hade suttit med i microsoft styrelse så hade hag lobbat för att byta ut den där galningen till CEO dom har, Steve Ballmer. han verkar gilla kokain eller något, kolla här bara, detta är bara ett av 100 exempel som finns att se på youtube, inte så förtroende ingivande direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegen2:

om jag hade suttit med i microsoft styrelse så hade hag lobbat för att byta ut den där galningen till CEO dom har, Steve Ballmer. han verkar gilla kokain eller något, kolla här bara, detta är bara ett av 100 exempel som finns att se på youtube, inte så förtroende ingivande direkt.

http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

Jag skulle oxå skrika sådär om jag va lika rik som han... Hey man, he's rich as fuck...

OT: De skulle satsat mer på "Surface Pro"
De läste av marknaden fel, nu gråter dem.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

De skulle satsat mer på "Surface Pro"
De läste av marknaden fel, nu gråter dem.

Nej det är en värdelös produkt, medan andra OEMer inte bara låter kunden nedgradera utan tom levererar uteslutande med Windows 7 Pro förinstallerat på t ex företagsinriktade Haswell-bärbara så kan inte ens kunden själv nedgradera Surface Pro för de lämnar ingen support, inga drivrutiner och stödjer det inte överhuvudtaget. Det går inte att få det rulla som det ska. Detta trotts att licensen – Windows 8 Pro tillåter nedgradering antingen via volymlicensen (som behövs för att göra images och anpassa datorerna i företagsnät) eller via OEMen antingen förinstallerat eller levereras med mjukvara som gör att man kan byta OS, alltså en form av återställning som ger W7P. W7P är det företag använder ute i verkligheten – även på tablets. Det finns mycket bättre tablet-pcs som Lenovo ThinkPad X230T, HP Revolve 810, EliteBook 2760p, Fujitsu T902 med flera, och penstödet är precis lika bra i Windowsprogram i W7 som i W8. Det finns ändå inga professionella Metro-applikationer och i den mån det körs i företag så är det ändå avaktiverat, så du kan inte köra eller installera något i startskärmen. Även om 8.1 blir lite bättre på klienter (tänk företag) så är det mest för att det finns Boot to desktop och lite teknik för/som kom med 2012 Server. Du förlorar fortfarande saker som gratis XP Mode för legacy men affärskritiska program i åttan som du har i W7P. Företag vill helst inte ha några klienter på nya plattformar innan de uppgraderat program, testat kompatibiliteten och utvecklat lite nytt in-house, så en blandad miljö är inte riktigt vad de vill ha i detta skede. Metros miljö är dessutom svårare att migrera program till än till Android eller OS X. Helt irrelevant för företagen.

Låt det vara ett mjukvaruföretag, att lägga på massor extra lager och bygga med samma UI överallt är inget som någon är intresserad av. De gör det inte för att flytta från Win32 utan allt är helt beroende och byggs med Win32 och att bygga ramverk på det sättet är ingen god idé, det är lite som att ge vanliga Mac-program sina vanliga Cocoa-apier och ge Mac App Store-program ett gäng andra apier i en sandlåda som i sin tur är beroende av Cocoa under det hela och låta de programmen bara fungera i fullscreen och enligt helt andra paradigm än vanliga program. Ingen skulle gå på det där och ingen har gått på det på Windows. De byter inte bort eller ersätter något, de kommer inte kunna skala bort de gamla APIerna eftersom Metro-programmen antingen använder dem via WinRT-ramverket (Runtime inte som i versionen RT) eller körs som vanliga exe och dller med ett faux-metroläge som bara vissa program får använda.

Tänk hur företagen t ex ser på att Server 2012 kommer i en R2-version bara 1 år efter ursprungliga. De kan inte planera något alls som de håller på och velar och släpper ofärdiga grejer från Microsoft som aldrig kommer kunna leva upp till förväntningarna, inte ens Microsofts egna löften hålls på långa vägar. 8.1 får tom ny drivrutinsmodell för grafiken. Deras mobila strategi är inget att följa, WP8 lever knappt upp till löftena om vad WP var lovat att vara 2011, varenda version lovar att fixa allt, men inget händer. Det finns ingen kompatibilitet att tala om, XAML för telefoner är inte kompatibelt för pekplattor osv.

Permalänk
Skrivet av boegen2:

om jag hade suttit med i microsoft styrelse så hade hag lobbat för att byta ut den där galningen till CEO dom har

Ja, fast Ballmer är dessutom en av de största enskilda ägarna i Microsoft, så han sitter väldigt säkert.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är en värdelös produkt, medan andra OEMer inte bara låter kunden nedgradera utan tom levererar uteslutande med Windows 7 Pro förinstallerat på t ex företagsinriktade Haswell-bärbara så kan inte ens kunden själv nedgradera Surface Pro för de lämnar ingen support, inga drivrutiner och stödjer det inte överhuvudtaget. Det går inte att få det rulla som det ska. Detta trotts att licensen – Windows 8 Pro tillåter nedgradering antingen via volymlicensen (som behövs för att göra images och anpassa datorerna i företagsnät) eller via OEMen antingen förinstallerat eller levereras med mjukvara som gör att man kan byta OS, alltså en form av återställning som ger W7P. W7P är det företag använder ute i verkligheten – även på tablets. Det finns mycket bättre tablet-pcs som Lenovo ThinkPad X230T, HP Revolve 810, EliteBook 2760p, Fujitsu T902 med flera, och penstödet är precis lika bra i Windowsprogram i W7 som i W8. Det finns ändå inga professionella Metro-applikationer och i den mån det körs i företag så är det ändå avaktiverat, så du kan inte köra eller installera något i startskärmen. Även om 8.1 blir lite bättre på klienter (tänk företag) så är det mest för att det finns Boot to desktop och lite teknik för/som kom med 2012 Server. Du förlorar fortfarande saker som gratis XP Mode för legacy men affärskritiska program i åttan som du har i W7P. Företag vill helst inte ha några klienter på nya plattformar innan de uppgraderat program, testat kompatibiliteten och utvecklat lite nytt in-house, så en blandad miljö är inte riktigt vad de vill ha i detta skede. Metros miljö är dessutom svårare att migrera program till än till Android eller OS X. Helt irrelevant för företagen.

Låt det vara ett mjukvaruföretag, att lägga på massor extra lager och bygga med samma UI överallt är inget som någon är intresserad av. De gör det inte för att flytta från Win32 utan allt är helt beroende och byggs med Win32 och att bygga ramverk på det sättet är ingen god idé, det är lite som att ge vanliga Mac-program sina vanliga Cocoa-apier och ge Mac App Store-program ett gäng andra apier i en sandlåda som i sin tur är beroende av Cocoa under det hela och låta de programmen bara fungera i fullscreen och enligt helt andra paradigm än vanliga program. Ingen skulle gå på det där och ingen har gått på det på Windows. De byter inte bort eller ersätter något, de kommer inte kunna skala bort de gamla APIerna eftersom Metro-programmen antingen använder dem via WinRT-ramverket (Runtime inte som i versionen RT) eller körs som vanliga exe och dller med ett faux-metroläge som bara vissa program får använda.

Tänk hur företagen t ex ser på att Server 2012 kommer i en R2-version bara 1 år efter ursprungliga. De kan inte planera något alls som de håller på och velar och släpper ofärdiga grejer från Microsoft som aldrig kommer kunna leva upp till förväntningarna, inte ens Microsofts egna löften hålls på långa vägar. 8.1 får tom ny drivrutinsmodell för grafiken. Deras mobila strategi är inget att följa, WP8 lever knappt upp till löftena om vad WP var lovat att vara 2011, varenda version lovar att fixa allt, men inget händer. Det finns ingen kompatibilitet att tala om, XAML för telefoner är inte kompatibelt för pekplattor osv.

Kloka ord, det finns mer att säga som bekräftar att det inte finns någon fungerande plan för Windows. Trist att Canonical mer eller mindre lyckades döda intresset för Linux som desktop plattform när de skippade Gnome till fördel för touchskitinterfacetmedonämnbartnamn i sin egna fåfänga touch fixerade dröm som även den floppar innan den ens försökt flyga - hade det inte varit för det så hade nu varit den rätta tiden för en massflykt ifrån m$ till linux, men men... Är man lagd åt konspirationsteorier så kan man ju spekulera i vad Canonical egentligen hade för agenda med att döda Linux på normalanvändarens skrivbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Kloka ord, det finns mer att säga som bekräftar att det inte finns någon fungerande plan för Windows. Trist att Canonical mer eller mindre lyckades döda intresset för Linux som desktop plattform när de skippade Gnome till fördel för touchskitinterfacetmedonämnbartnamn i sin egna fåfänga touch fixerade dröm som även den floppar innan den ens försökt flyga - hade det inte varit för det så hade nu varit den rätta tiden för en massflykt ifrån m$ till linux, men men... Är man lagd åt konspirationsteorier så kan man ju spekulera i vad Canonical egentligen hade för agenda med att döda Linux på normalanvändarens skrivbord...

Canonical misslyckas med så mycket annat, bland annat för att de aldrig har stöd för hårdvaran de "certifierar" så vissa Dellmaskiner de sålts på har man sen inte kunnat uppgradera, och på andra välanvända modeller har de aldrig fixat buggar så man fått använda workarounds för att ens installera. Kan man inte stå ut med massor regressioner så funkar det inte riktigt och de lägger aldrig till ordentligt stöd för ny hårdvara i äldre releaser, vilket gör LTS ganska värdelöst.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Trist att Canonical mer eller mindre lyckades döda intresset för Linux som desktop plattform när de skippade Gnome till fördel för touchskitinterfacet --- Är man lagd åt konspirationsteorier så kan man ju spekulera i vad Canonical egentligen hade för agenda med att döda Linux på normalanvändarens skrivbord...

Det är nog inte konstigare än att Canonical precis som Microsoft anser att den klassiska datorn med tangentbord och mus är döende, och att i framtiden kommer alla att använda plattor med touchinterface. Man kan också notera att det enda Linux som har blivit riktigt stort - Android - har touchinterface.

Men ja, Unity är ett nästan lika dåligt interface för en dator med tangentbord och mus som Metro.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~