Är raid 0 värt allt krångel?

Permalänk

Är raid 0 värt allt krångel?

Tjenare jag har just nu 2 WD caviar blue och undrar om det är värt allt krångel med att formatera disken och sätta upp en raid? Jag har bara spel och några program på diskarna. Jag har 2 så undrar om det är värt krånglet? (Jag ställer frågan här för fick inte svar på min gammla tråd)

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Tjenare jag har just nu 2 WD caviar blue och undrar om det är värt allt krångel med att formatera disken och sätta upp en raid? Jag har bara spel och några program på diskarna. Jag har 2 så undrar om det är värt krånglet? (Jag ställer frågan här för fick inte svar på min gammla tråd)

Det borde inte vara något större krångel.

Raid 0 ger bättre prestanda (i princip dubbla hastigheten vid sekventiella operationer) men gör dig mer sårbar; om den ena disken går sönder så försvinner i värsta fall allt (eller ja, hälften av varje fil).

Så länge du bara har program/spel på diskarna så riskerar du ju dock inte så mycket (bara besväret med att installera om på nya diskar om det slutar illa).

Jag tycker att det kan vara värt det om man behöver just en stor hyggligt snabb lagringsyta där man aldrig behöver lägga viktiga saker utan bara saker som ändå kan återskapas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det borde inte vara något större krångel.

Raid 0 ger bättre prestanda (i princip dubbla hastigheten vid sekventiella operationer) men gör dig mer sårbar; om den ena disken går sönder så försvinner i värsta fall allt (eller ja, hälften av varje fil).

Så länge du bara har program/spel på diskarna så riskerar du ju dock inte så mycket (bara besväret med att installera om på nya diskar om det slutar illa).

Jag tycker att det kan vara värt det om man behöver just en stor hyggligt snabb lagringsyta där man aldrig behöver lägga viktiga saker utan bara saker som ändå kan återskapas.

Tror du det är lätt att sätta upp raid0 på ett fatality performance?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Nej.

Stora sekventiella läs/skriv ger prestanda (ska du läsa/skriva en massa stora filmer/musik på diskarna?)
Program och spel består nästan aldrig av en massa stora filer. Ointressant. Ska du agera mirror på Youtube med en massa filmfiler som skapas/raderas/flyttas är det intressant. Normalt inte.
EN disk är borta och du får hämta BÅDA diskarnas innehåll från backup.
Glömde jag säga backup? Du måste såklart ha backup, raid eller inte.
Har du inte fler diskar skulle jag kört disk1 - apps/spel. Disk2 - backup på disk1.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Nej.

Stora sekventiella läs/skriv ger prestanda (ska du läsa/skriva en massa stora filmer/musik på diskarna?)
Program och spel består nästan aldrig av en massa stora filer. Ointressant. Ska du agera mirror på Youtube med en massa filmfiler som skapas/raderas/flyttas är det intressant. Normalt inte.
EN disk är borta och du får hämta BÅDA diskarnas innehåll från backup.
Glömde jag säga backup? Du måste såklart ha backup, raid eller inte.
Har du inte fler diskar skulle jag kört disk1 - apps/spel. Disk2 - backup på disk1.

Alltså jag behöver inte någon backup på det. Det är bara spel som går få ner från orgin/spel sen ska jag ju ha lite musik och film på och redigera lite smått.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

I så fall hade jag kört
Disk1 - Apps/spel
Disk2 - Musik och film
Disk3 - Backup på disk2

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

I så fall hade jag kört
Disk1 - Apps/spel
Disk2 - Musik och film
Disk3 - Backup på disk2

Jag tycker backup är helt onödigt på dom här 2 diskarna. Jag har inget viktigt på den

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Inaktiv

Eller så köper du 2 stycken SSD Jag ska köpa 2 http://www.inet.se/produkt/5315142/corsair-ssd-force-gt-240gb Och köra Raid 0

Permalänk
Medlem

Hoppas du då inte redigerar egna saker utan kan bara "leker omkring" med annat som du redigerar.
Program/spel ger ingenting i raid0.
De flesta vill ha raid0 för att det "'är häftigt" men det ger ofta ingenting praktiskt. Visst om du har väldigt många stora filer som sparas/kopieras/raderas och jobbar mycket med stora filmer/musikstycken så är det bra... men att göra musik/film som inte är viktigt förstår jag inte vitsen med. Hålla på med saker som inte är intressant?

Emil_98197
Raid0 på SSD är helt ointressant. Ska du spara dina filmer på SSD?
För OS och spel/apps ger det ingenting (jag vet, har provat)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Hoppas du då inte redigerar egna saker utan kan bara "leker omkring" med annat som du redigerar.
Program/spel ger ingenting i raid0.
De flesta vill ha raid0 för att det "'är häftigt" men det ger ofta ingenting praktiskt. Visst om du har väldigt många stora filer som sparas/kopieras/raderas och jobbar mycket med stora filmer/musikstycken så är det bra... men att göra musik/film som inte är viktigt förstår jag inte vitsen med. Hålla på med saker som inte är intressant?

Emil_98197
Raid0 på SSD är helt ointressant. Ska du spara dina filmer på SSD?
För OS och spel/apps ger det ingenting (jag vet, har provat)

Såcdu tycker att jag bara ska lägga in den andra disken och låta dem va enskilda?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Hoppas du då inte redigerar egna saker utan kan bara "leker omkring" med annat som du redigerar.
Program/spel ger ingenting i raid0.
De flesta vill ha raid0 för att det "'är häftigt" men det ger ofta ingenting praktiskt. Visst om du har väldigt många stora filer som sparas/kopieras/raderas och jobbar mycket med stora filmer/musikstycken så är det bra... men att göra musik/film som inte är viktigt förstår jag inte vitsen med. Hålla på med saker som inte är intressant?

Emil_98197
Raid0 på SSD är helt ointressant. Ska du spara dina filmer på SSD?
För OS och spel/apps ger det ingenting (jag vet, har provat)

Är inte så väldigt insatt i det, men borde inte hastigheterna från RAID 0 vara positivt för ett spel som laddar t.ex? Sen är det ju praktiskt om man vill spela in med t.ex Dxtory, där är den extra hastigheten väldigt välkommen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Hoppas du då inte redigerar egna saker utan kan bara "leker omkring" med annat som du redigerar.
Program/spel ger ingenting i raid0.
De flesta vill ha raid0 för att det "'är häftigt" men det ger ofta ingenting praktiskt. Visst om du har väldigt många stora filer som sparas/kopieras/raderas och jobbar mycket med stora filmer/musikstycken så är det bra... men att göra musik/film som inte är viktigt förstår jag inte vitsen med. Hålla på med saker som inte är intressant?

Emil_98197
Raid0 på SSD är helt ointressant. Ska du spara dina filmer på SSD?
För OS och spel/apps ger det ingenting (jag vet, har provat)

Skrivet av Lasergurka:

Är inte så väldigt insatt i det, men borde inte hastigheterna från RAID 0 vara positivt för ett spel som laddar t.ex? Sen är det ju praktiskt om man vill spela in med t.ex Dxtory, där är den extra hastigheten väldigt välkommen.

Precis det hjälper ju jag har ju allt utom windows där

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

För OS/Spel/Apps är det ointressant. Raid0 ger bara hastighet för väldigt stora filer (film?).
Operativsystem, program och spel blir inte mycket snabbare. Det består av många mindre filer.
Ska du inte syssla med att kopiera/överföra/radera massor med stora filer (filmbibliotek/filmredigering?) ger det ingenting. Det är bara en massa extra jobb och problem med redundans och backup.

Lasergurka: Om spelet inte hanterar väldigt stora filer ger det knapp nått (som spel oftast är gjorda). Det ger en rejäl prestandaskjuts - men bara på stora filer. Folk tror att det ökar hastigheten på allt.
Knappast.
Bättre att köpa en enda stor SSD då pga att de oftast är aningen snabbare i grunden än att köpa två mindre snabba och tro att raid0 ska ge snabbt OS eller spel.
Visst om den ska ladda in en stor jättefil varje gång (designfel tycker jag) så kan det ge något.
Troligtvis inte.

Jag har kört både OS raid0 och kör för tillfälligt en 480GB Revodrive 3 på spel/apps. Den ger 1000MB/s. Gör den det på spelens alla små filer? Nej. knappast. Det ger nästan inget. Ett syntetriskt benchmark kanske (s.k. kukförlängare) men inte i verkligheten.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pappy:

För OS/Spel/Apps är det ointressant. Raid0 ger bara hastighet för väldigt stora filer (film?).
Operativsystem, program och spel blir inte mycket snabbare. Det består av många mindre filer.
Ska du inte syssla med att kopiera/överföra/radera massor med stora filer (filmbibliotek/filmredigering?) ger det ingenting. Det är bara en massa extra jobb och problem med redundans och backup.

Lasergurka: Om spelet inte hanterar väldigt stora filer ger det knapp nått (som spel oftast är gjorda). Det ger en rejäl prestandaskjuts - men bara på stora filer. Folk tror att det ökar hastigheten på allt.
Knappast.
Bättre att köpa en enda stor SSD då pga att de oftast är aningen snabbare i grunden än att köpa två mindre snabba och tro att raid0 ska ge snabbt OS eller spel.
Visst om den ska ladda in en stor jättefil varje gång (designfel tycker jag) så kan det ge något.
Troligtvis inte.

Jag tycker raid 0 på två ssd diskar ger bättre laddningstider osv? Så jo det är värt och inget direkt krångel och om han har spel där så kör på enligt mig...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Jag tycker raid 0 på två ssd diskar ger bättre laddningstider osv? Så jo det är värt och inget direkt krångel och om han har spel där så kör på enligt mig...

Placebo eller har du siffror på det? Logiken är emot dig, den större skillnaden är något längre söktider och ingen TRIM vad jag vet.

Edit: Vänta TRIM ska fungera från Ivy bridge och framåt, jag hänger inte riktigt med

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Pappy:

För OS/Spel/Apps är det ointressant. Raid0 ger bara hastighet för väldigt stora filer (film?).
Operativsystem, program och spel blir inte mycket snabbare. Det består av många mindre filer.
Ska du inte syssla med att kopiera/överföra/radera massor med stora filer (filmbibliotek/filmredigering?) ger det ingenting. Det är bara en massa extra jobb och problem med redundans och backup.

Lasergurka: Om spelet inte hanterar väldigt stora filer ger det knapp nått (som spel oftast är gjorda). Det ger en rejäl prestandaskjuts - men bara på stora filer. Folk tror att det ökar hastigheten på allt.
Knappast.
Bättre att köpa en enda stor SSD då pga att de oftast är aningen snabbare i grunden än att köpa två mindre snabba och tro att raid0 ska ge snabbt OS eller spel.
Visst om den ska ladda in en stor jättefil varje gång (designfel tycker jag) så kan det ge något.
Troligtvis inte.

Jag har kört både OS raid0 och kör för tillfälligt en 480GB Revodrive 3 på spel/apps. Den ger 1000MB/s. Gör den det på spelens alla små filer? Nej. knappast. Det ger nästan inget. Ett syntetriskt benchmark kanske (s.k. kukförlängare) men inte i verkligheten.

Jo, kom på sen att det fortfarande borde ta samma tid att hitta filen i fråga som ska föras över, även om överföringshastigheten är högre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

...om filen inte är väldigt stor ger det då ingenting eftersom den ska gå genom många små filer, inte en jättestor fil.
RAID0 gör INTE att allt blir snabbare. Bara stora filer. Ska du alltså hålla på med filmredigering eller ett filmbibliotek som du hanterar stora filer i är det bra, annars - skaffa en större och bättre SSD istället. RAID0 är oftast bara ren ePeen (vilket kan vara kul i sig om det bara är det man är ute efter).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

...om filen inte är väldigt stor ger det då ingenting eftersom den ska gå genom många små filer, inte en jättestor fil.
RAID0 gör INTE att allt blir snabbare. Bara stora filer. Ska du alltså hålla på med filmredigering eller ett filmbibliotek som du hanterar stora filer i är det bra, annars - skaffa en större och bättre SSD istället. RAID0 är oftast bara ren ePeen (vilket kan vara kul i sig om det bara är det man är ute efter).

Men nu har jag ju 2 diskar redan. Hur svårt är det att sätta upp en raid0?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Om man nu vill ha en ganska stor snabb enhet för att ha spel och liknade på är det väl bättre att skaffa en WD 500GB VelociRaptor eller ännu hellre och snabbare WD 1TB VelociRaptor.

Då kommer den vara snabb på både stora och små filer, samt som ensam disk ha nära samma topprestanda, som 2 WD blu 500 diskar som från början inte är mycket att hänga i granen prestandamässigt, beror lite också på vilka modeller det är av WD 500Gb blu, senaste varianterna är dock hyfsat snabba.

Det är inte bara fördelar med raid 0, utan flera nackdelar också, läsning av småfiler som det till 90% kommer handla om i det här fallet riskerar att få sämre prestanda istället, eller åtminstone inte direkt bättre, det man vinner på hastighet, förlorar man på access tid istället.
Stora filer som Film kanske musik, visst går det snabbare, men film, musik och ren lagring finns det ju inga fördelar med att ha på raid0 diskar, utom när man kopierar eller flyttar dom.

Är självklart inte svårt att sätta upp Raid0, men ser inte vitsen med det riktigt, blir mest bara att man förlorar utrymme utan att få nått annat tillbaka, hade det varit andra diskar hade det kanske varit mer intressant, dock nu vet vi ju inte vilka diskar TS har, WD 500Gb blue finns det många varianter av.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om man nu vill ha en ganska stor snabb enhet för att ha spel och liknade på är det väl bättre att skaffa en WD 500GB VelociRaptor eller ännu hellre och snabbare WD 1TB VelociRaptor.

Då kommer den vara snabb på både stora och små filer, samt som ensam disk ha nära samma topprestanda, som 2 WD blu 500 diskar som från början inte är mycket att hänga i granen prestandamässigt, beror lite också på vilka modeller det är av WD 500Gb blu, senaste varianterna är dock hyfsat snabba.

Det är inte bara fördelar med raid 0, utan flera nackdelar också, läsning av småfiler som det till 90% kommer handla om i det här fallet riskerar att få sämre prestanda istället, eller åtminstone inte direkt bättre, det man vinner på hastighet, förlorar man på access tid istället.
Stora filer som Film kanske musik, visst går det snabbare, men film, musik och ren lagring finns det ju inga fördelar med att ha på raid0 diskar, utom när man kopierar eller flyttar dom.

Är självklart inte svårt att sätta upp Raid0, men ser inte vitsen med det riktigt, blir mest bara att man förlorar utrymme utan att få nått annat tillbaka, hade det varit andra diskar hade det kanske varit mer intressant, dock nu vet vi ju inte vilka diskar TS har, WD 500Gb blue finns det många varianter av.

Kan man förlpra prestanda om man sätter upp raid 0?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Du kommer ju ha två hårddiskar som jobbar hela tiden. Jag tycker ljudet skulle vara jobbigt.
Spar till en SSD istället. Absolut värt det.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Du kommer ju ha två hårddiskar som jobbar hela tiden. Jag tycker ljudet skulle vara jobbigt.
Spar till en SSD istället. Absolut värt det.

Alltså jag har redan 2 diskar!!! Jag tänker inte köpa en till ssd heller. Jag frågar för jag har 2 diskar redan..

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Jag kör raid 0 själv för tillfället på två mekaniska diskar, dock av de äldre slaget. Det går ju lite snabbare som jag upplever det men om det skulle krabba är det lite segt at installera om. Hade två diskar och ingen användning så kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Men nu har jag ju 2 diskar redan. Hur svårt är det att sätta upp en raid0?

Om du inte har windows på någon utav diskarna kan du gå direkt in i windows diskhanterarn och sätta upp raid0 där, svårighetsgrad 2.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Jag ska köra raid 0 på 2 ssd hårddiskar, och har kört raid 0 på 2st western digital 250gb i år nu.. Använder som speldisk.. Men uppgraderar nu i början på augusti och då blir de två 250gb ssder och köra windows/Program och spel på..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Du kanske kan googla fram en guide för hur du sätter upp raid 0 och sedan bilda dig en egen uppfattning om hur svårt det är. Det är inte så lätt för andra att bedöma vad du tycker är svårt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Filip1727:

Men nu har jag ju 2 diskar redan. Hur svårt är det att sätta upp en raid0?

Nej jätteenkelt, man aktiverar funktionen på moderkortet och går sedan in i raidbioset och talrr om vika diskar som ska ingå.

Skrivet av Filip1727:

Kan man förlpra prestanda om man sätter upp raid 0?

Ja söktiderna blir högre med en enkelt raid eftersom diskarna inte jobbar helt synkroniserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja söktiderna blir högre med en enkelt raid eftersom diskarna inte jobbar helt synkroniserat.[/QUOTE]

Hur stor skillnad tror du det blir. Blir det stor och jobbig?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Rekordmedlem

Den påverkas lite negativt, men hur mycket det gör i verkligheten är svårt att säga för det beror på hur man använder diskarna, som tidigare sagts så är ssd bättre för småfiler.
Söktiden bli iallafall inte mindre med en raid 0, i bästa fall är den oförändrad men den kan öka något ibland eftersom diskarna inte är helt i synk, en liten skillnad i praktiken men den finns och ju flera småfiler man ska nå desto mera spelar det roll men ibland kan datahastigeten kompensera det men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Placebo eller har du siffror på det? Logiken är emot dig, den större skillnaden är något längre söktider och ingen TRIM vad jag vet.

Edit: Vänta TRIM ska fungera från Ivy bridge och framåt, jag hänger inte riktigt med

Vad tror du det är för söktider egentligen, sekunder? Skillanden i mitt fall var en ökning med 0.1 ms men läshastigheten ökade från ~250 till ~500 MBps (SATA 2.0 3 Gbps). Den ökade söktiden är absolut inget man märker - trots "logiken"

Stöd för TRIM erbjuds bara i styrkretsar från Intels 7-serien och med Windwos 7 vad jag har kunnat läsa mig till. Ivy Bridge har ju även 8-serien. Kan vara bra att känna till detta så man inte målar in sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net