Vilket är det bästa färdiga vattenkylnings kitet

Permalänk

Vilket är det bästa färdiga vattenkylnings kitet

Hej som titeln lyder så undrar jag det. Å då menar jag inte typ h100i å de utan riktiga vattenkylnings kit.

Jag har beställt det här men det är lite leverans tid på det.

http://www.coolingstuff.se/p/845/alp...-set-360-lt-st

Är det bra eller finns det bättre jag misstänkter att pumparna inte är dom bästa i sådana kit.

Är det någon som har koll på det eller har tips på pump som man kan uppgradera till sen.

Tackar för svar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Prylarna i kitten är samma som om du köper löst, ingen skillnad. Förutom att du sparar en dryg tusenlapp på att köpa i kit.

Det finns andra tillverkare än EK som kränger kit dock, finns med 480rad men det är inget du får plats med i en storm trooper låda. Det går att få in en 360rad i fronten på CM storm trooper om du moddar det lite.

Detta är det bästa EK kittet iaf.

http://www.coolingstuff.se/p/541/ek-kit-h3o-supreme-hfx-360-c...

Kittet du länkade tror jag inet bland andra har i lager, kika på prisjakt, flera av dom stora "vanliga" webbutikerna säljer EK kit's.

Men som sagt om du ska ha det i ett CM storm trooper så är det max 280 i taket. Men en 360 går som sagt i fronten om du moddar chassiet

Permalänk
Proffsmobbare

Köp kitten i delar istället, då slipper du de hemska EK DCP-pumparna, och kan köpa precis vad du vill ha istället.

Permalänk

Angående pump så är VPP655 ett mycket bra val. Glöm inte att köpa en top också.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Köp kitten i delar istället, då slipper du de hemska EK DCP-pumparna, och kan köpa precis vad du vill ha istället.

Eller så köper man ett kit, och för dom 1000kr man sparat jämfört med att köpa allt löst så köper man en pump och skrotar DCP pumpen

Permalänk

Jag går i tankarna att köpa Corsair 900d så då behöver jag inte modda chassit. Och så finns det plats för senare uppgradering framöver.

Den här vpp655 pumpen är det bara att köpa vilken top som helst till den eller.

Sen så har jag semester nu så det gör inte så mycket på leveranstiden igentligen. Så det blir inte så mycket skruva nu ändå för man solar o badar och tar det lugnt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2352... eller http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2363... är bra delar i ett kit. Sen finns det bättre kit:s men de kostar ju mer oxo, men dessa ger en shysst början på bygget.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av thereal_twisted:

Eller så köper man ett kit, och för dom 1000kr man sparat jämfört med att köpa allt löst så köper man en pump och skrotar DCP pumpen

Man sparar bara 250:- om man bortser från all onödig skit som hänger med. Då kan man likagärna bygga ett eget kit precis som man vill ha det och undvika 13/10-anslutningar, billiga pumpar och taskiga fläktar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625275/2013-07-21

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Nej tack, vattenkylning och färdiga kit går inte hem i min bok. Är man sugen på vattenkylning får man skaffa kunskapen nog att plocka ihop ett eget paket.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Man sparar bara 250:- om man bortser från all onödig skit som hänger med. Då kan man likagärna bygga ett eget kit precis som man vill ha det och undvika 13/10-anslutningar, billiga pumpar och taskiga fläktar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625275/2013-07-21

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Nej tack, vattenkylning och färdiga kit går inte hem i min bok. Är man sugen på vattenkylning får man skaffa kunskapen nog att plocka ihop ett eget paket.

Tycker ändå det är en bra början, som helt färsk lär det vara en enorm djungel bara att få rätt anslutningar mer eller mindre. Var där själv för inte jätte längesedan

Vilka pumpar håller du högst? Har en EK dcp 4.0(HFX Kit) och den är ju inte det tystaste i pumpväg, inga imponerande spec's heller för den delen. Kör bara ett cpu block i nuläget men ek fullcover block till 7970 matrix är på väg, borde vart här redan men posten måste missat min sms avisering så får hålla mig tills måndag antar jag.

Mer än så tänker jag inte köra i loopen innan jag bygger ut med en 480 rad och ett par gpu block till då.

Pump rek från expertisen? Tyst ska det va det är viktigt, men även palla med att driva runt allt utan att tumma på temps. Kör med en ordentlig fläktkontroller som bör palla dom flesta pumpar, bara dom inte går över 45W. Kan förvisso koppla ihop två kanaler från fläktkontrollern om det skulle va så men tvivlar

TS: Ska du skaffa ett 900D eller liknande riktigt chassie så kör på så stor rad du får plats med typ, det är inte jätte mkt dyrare och kylförmåga kan man inte få nog av, loopen tenderar dessutom att växa mkt fortare än man tänkt sig och då är det ju trevligt att ha en ordentlig radiator. Det värsta är ju om man köper en mindre och tvingas byta ut den, så go big direkt..

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Tycker ändå det är en bra början, som helt färsk lär det vara en enorm djungel bara att få rätt anslutningar mer eller mindre. Var där själv för inte jätte längesedan

Vilka pumpar håller du högst? Har en EK dcp 4.0(HFX Kit) och den är ju inte det tystaste i pumpväg, inga imponerande spec's heller för den delen. Kör bara ett cpu block i nuläget men ek fullcover block till 7970 matrix är på väg, borde vart här redan men posten måste missat min sms avisering så får hålla mig tills måndag antar jag.

Mer än så tänker jag inte köra i loopen innan jag bygger ut med en 480 rad och ett par gpu block till då.

Pump rek från expertisen? Tyst ska det va det är viktigt, men även palla med att driva runt allt utan att tumma på temps. Kör med en ordentlig fläktkontroller som bör palla dom flesta pumpar, bara dom inte går över 45W. Kan förvisso koppla ihop två kanaler från fläktkontrollern om det skulle va så men tvivlar

TS: Ska du skaffa ett 900D eller liknande riktigt chassie så kör på så stor rad du får plats med typ, det är inte jätte mkt dyrare och kylförmåga kan man inte få nog av, loopen tenderar dessutom att växa mkt fortare än man tänkt sig och då är det ju trevligt att ha en ordentlig radiator. Det värsta är ju om man köper en mindre och tvingas byta ut den, så go big direkt..

Jag skaffar nog en 480 senare när jag har blivit mer haj på detta område. Men tack för tipsen alla:)

Jag kan sätta 360 i ett hörn sedan HeHe när jag skaffar en 480.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av thereal_twisted:

Tycker ändå det är en bra början, som helt färsk lär det vara en enorm djungel bara att få rätt anslutningar mer eller mindre. Var där själv för inte jätte längesedan

Vilka pumpar håller du högst? Har en EK dcp 4.0(HFX Kit) och den är ju inte det tystaste i pumpväg, inga imponerande spec's heller för den delen. Kör bara ett cpu block i nuläget men ek fullcover block till 7970 matrix är på väg, borde vart här redan men posten måste missat min sms avisering så får hålla mig tills måndag antar jag.

Mer än så tänker jag inte köra i loopen innan jag bygger ut med en 480 rad och ett par gpu block till då.

Pump rek från expertisen? Tyst ska det va det är viktigt, men även palla med att driva runt allt utan att tumma på temps. Kör med en ordentlig fläktkontroller som bör palla dom flesta pumpar, bara dom inte går över 45W. Kan förvisso koppla ihop två kanaler från fläktkontrollern om det skulle va så men tvivlar

Förstår hur du tänker, men jag tycker att man ska besitta viss kunskap och orka forska lite i djungeln själv innan man ger sig in på vattenkylning, för det är lätt att köpa ett kit och sätta ihop men har man ingen djupare förståelse i vad man gjort så sitter man där utan en aning om vad som gick fel eller varför.

Jag gillar Laing-pumpar. Främst DDC pga storleken men D5 är ibland ett bättre val, särskilt med lite fler komponenter i loopen. D5 är mer av en "industry-grade"-pump, eller ansågs iallafall som det när jag var grön på området. En valfri pumptopp så sjunker ljudnivå, flöde och tryck ökar samt ofta fler anslutningsmöjligheter.

Jag har haft både DCP2.2 och 4.0 och kan intyga på att det är hemska pumpar. Funktionellt är det ingen större skillnad, men ljudnivå och vibrationer drev mig galen. Jag hade min DCP2.2 inlindad i skumgummi, fristående på ett bord och den skapade ändå bakgrundsoljud utan att ha luft i systemet. Den är svårslagen på en budgetnivå men å andra sidan skiljer det inte många hundralappar mot en riktig pump.

Nervoltade/lågenergi-modeller av DDC har jag haft bra erfarenhet av förr, runt 10W. Men i ditt fall kan du nog köra på en D5 direkt utan att ligga sömnlös om nätterna.

Du kan hämta ut paket med trackingnummer och ID-handling, btw!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Man sparar bara 250:- om man bortser från all onödig skit som hänger med. Då kan man likagärna bygga ett eget kit precis som man vill ha det och undvika 13/10-anslutningar, billiga pumpar och taskiga fläktar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625275/2013-07-21

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Nej tack, vattenkylning och färdiga kit går inte hem i min bok. Är man sugen på vattenkylning får man skaffa kunskapen nog att plocka ihop ett eget paket.

Du skrev här att man skulle undvika 13/10 anslutningar men det egen plockade kitet du länkade så är det 13/10 anslutningar. Eller har jag fel. Varför kan det inte vara samma anslutningar på allt inom vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Gunner357:

Du skrev här att man skulle undvika 13/10 anslutningar men det egen plockade litet du länkade så är det 13/10 anslutningar. Eller har jag fel. Varför kan det inte vara samma anslutningar på allt inom vattenkylning.

Paketet jag plockade ihop är exakt likadant som det färdiga, exklusive tillbehören. Jag ville bara visa den "relevanta" rabatten man får på det kompletta EK-kittet.

Jag plockar inte ihop färdiga paket till någon, jag lämnar bara rekommendationer om enskilda produkter. Jag tycker att det är viktigt att man plockar ihop sitt eget paket precis som man vill ha det, det är trots allt du som ska bygga och leva med det.

Anledningen att det finns så många olika storlekar är i stort estetiskt. Stora chassin ser bäst ut med grova slangar, mindre lådor brukar bli mer estetiskt tilltalande med mindre.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625436/2013-07-21

Nu har jag provat att sätta mig in o plocka ihop ett eget kit. Funkar det här eller är det fel synpunkter på det tack.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

mitt alternativ för bästa färdiga kittet http://specialtech.co.uk/spshop/customer/XSPC-Raystorm-D5-RX3...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Laine:

Förstår hur du tänker, men jag tycker att man ska besitta viss kunskap och orka forska lite i djungeln själv innan man ger sig in på vattenkylning, för det är lätt att köpa ett kit och sätta ihop men har man ingen djupare förståelse i vad man gjort så sitter man där utan en aning om vad som gick fel eller varför.

Jag gillar Laing-pumpar. Främst DDC pga storleken men D5 är ibland ett bättre val, särskilt med lite fler komponenter i loopen. D5 är mer av en "industry-grade"-pump, eller ansågs iallafall som det när jag var grön på området. En valfri pumptopp så sjunker ljudnivå, flöde och tryck ökar samt ofta fler anslutningsmöjligheter.

Jag har haft både DCP2.2 och 4.0 och kan intyga på att det är hemska pumpar. Funktionellt är det ingen större skillnad, men ljudnivå och vibrationer drev mig galen. Jag hade min DCP2.2 inlindad i skumgummi, fristående på ett bord och den skapade ändå bakgrundsoljud utan att ha luft i systemet. Den är svårslagen på en budgetnivå men å andra sidan skiljer det inte många hundralappar mot en riktig pump.

Nervoltade/lågenergi-modeller av DDC har jag haft bra erfarenhet av förr, runt 10W. Men i ditt fall kan du nog köra på en D5 direkt utan att ligga sömnlös om nätterna.

Du kan hämta ut paket med trackingnummer och ID-handling, btw!

Jo, det enda som hörs i systemet är pumpen. Och jag har precis som du en jäkla massa absorberande prylar som den står på och runt den, överallt lol. Spelar ingen roll om jag skulle hänga upp den i en gummisnodd, det är nåt mekaniskt ljud från motorn eller nåt.

Jag gillar faktiskt Ek's tub reservoarer, fast det lär vara en fördel att skaffa en större än den 150mm jag har nu. Vad gäller utrymme i lådan så har jag så det blir över och lite till. Det är ju lika bra att ta en ordentlig pump som fixar utbyggnad med 480rad och minst matrix 1 gpu block till. Eller behöver man två pumpar då tro? Har ett 3'e 7970 också dock mest för benchmarks då det är rätt så overkill till allt annat än att plocka bench poäng.

Typ D5, Ek D5 x-top och 400mm res,

Ska fan sticka ner å kräva mitt paket nu hehe, återkommer med nytt 3dmark rekord förhoppningsvis hehe

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625436/2013-07-21

Nu har jag provat att sätta mig in o plocka ihop ett eget kit. Funkar det här eller är det fel synpunkter på det tack.

Tänk på att radiatorn är 64mm tjock. Fläktar på det blir ganska ordentligt tjockt. Så bra att ta reda på att det funkar att montera i taket utan att det tar i moderkortet eller den förbannade 8pins kontakten som alltid är i vägen Går ju att montera i front eller nåt inga problem i ett 900D.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Gunner357:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3625436/2013-07-21

Nu har jag provat att sätta mig in o plocka ihop ett eget kit. Funkar det här eller är det fel synpunkter på det tack.

Ser helt okej ut, men du behöver bara 8 nipplar.

Reservoar=inlet+outlet
Pump+topp=inlet+outlet
Radiator=inlet+outlet
CPU-block=inlet+outlet

8st totalt.

Eventuellt skulle du ha nytta av ett fäste samt dämpsats till pumpen.

Skrivet av thereal_twisted:

Jag gillar faktiskt Ek's tub reservoarer, fast det lär vara en fördel att skaffa en större än den 150mm jag har nu. Vad gäller utrymme i lådan så har jag så det blir över och lite till. Det är ju lika bra att ta en ordentlig pump som fixar utbyggnad med 480rad och minst matrix 1 gpu block till. Eller behöver man två pumpar då tro? Har ett 3'e 7970 också dock mest för benchmarks då det är rätt så overkill till allt annat än att plocka bench poäng.

Typ D5, Ek D5 x-top och 400mm res,

Du har ingen nytta av två pumpar, du uppar flödeshastigheten lite men det påverkar inte temperaturer mer än någon grad här och där, och det ökar vibrationer och ljudnivå signifikant.

Angående reservoar, storleken på en reservoar har ingen inverkan på prestanda. En reservoar kyler inte på något sätt vattnet, enda uppgiften är att mata pumpen med vatten och fånga luft i toppen. Det gör det helt enkelt lättare att fylla loopen. Man behöver egentligen inte ha någon reservoar alls, det går att använda sig av en T-koppling, men det är inte lika estetiskt tilltalande.

D5an är som sagt konstruerad för tung belastning och mer restriktion, så en ensam D5 bör inte ha några som helst problem.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ser helt okej ut, men du behöver bara 8 nipplar.

Reservoar=inlet+outlet
Pump+topp=inlet+outlet
Radiator=inlet+outlet
CPU-block=inlet+outlet

8st totalt.

Eventuellt skulle du ha nytta av ett fäste samt dämpsats till pumpen.

Du har ingen nytta av två pumpar, du uppar flödeshastigheten lite men det påverkar inte temperaturer mer än någon grad här och där, och det ökar vibrationer och ljudnivå signifikant.

Angående reservoar, storleken på en reservoar har ingen inverkan på prestanda. En reservoar kyler inte på något sätt vattnet, enda uppgiften är att mata pumpen med vatten och fånga luft i toppen. Det gör det helt enkelt lättare att fylla loopen. Man behöver egentligen inte ha någon reservoar alls, det går att använda sig av en T-koppling, men det är inte lika estetiskt tilltalande.

D5an är som sagt konstruerad för tung belastning och mer restriktion, så en ensam D5 bör inte ha några som helst problem.

Å andra sidan, en större volym kylmedia tar längre att värma upp än en mindre volym. Men det är nog mest teoretiskt

Ok inte prio på res, we will see Tackar ödmjukast för goda råd fö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Å andra sidan, en större volym kylmedia tar längre att värma upp än en mindre volym. Men det är nog mest teoretiskt

Det tar längre tid att kyla ner oxo igen:)
Men tanken är något man ser till att det finns vätska i systemet fungerar utan oxo med en fillport tex.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

En sak jag funderar över är när man sedan kopplat in vattenkylningen ska man använda cpu fan kontakten till någon av fläktarna eller ska cpu fan inte användas då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En sak jag funderar över är när man sedan kopplat in vattenkylningen ska man använda cpu fan kontakten till någon av fläktarna eller ska cpu fan inte användas då.

Du kan köra någon av fläktarna på cpu_fan om du vill det, jag disablar den i regel i bios att den inte ska varna pga kör en chassifläkt på den om jag minns rätt. Fläktarna till vattenkylningen kör jag på en fläktkontroll.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

En sak jag funderar över är när man sedan kopplat in vattenkylningen ska man använda cpu fan kontakten till någon av fläktarna eller ska cpu fan inte användas då.

I regel kör man pumpen i cpu_fan för att man ska kunna hålla koll på den lite.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

I regel kör man pumpen i cpu_fan för att man ska kunna hålla koll på den lite.

Du skojar väl??

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MarkSix:

Du skojar väl??

Så länge man inte matar på något monster till pump (18W+) så ska det inte vara några problem.

Jag har gjort det flera gånger genom åren med lyckade resultat. Är det under 10W så är det inget att fundera över ens.

Permalänk

Låt säga att man har en radiator på taket på en Corsair 900D.
Borde fläktarna suga luft utifrån eller trycka luft inifrån?
Suga luft utifrån borde förstås ge lägre CPU temps, men nackdelen är att det hettar upp chassit..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Låt säga att man har en radiator på taket på en Corsair 900D.
Borde fläktarna suga luft utifrån eller trycka luft inifrån?
Suga luft utifrån borde förstås ge lägre CPU temps, men nackdelen är att det hettar upp chassit..

Om allt i din dator är vattenkylt så har du inget som avger värme på samma sätt. Du kan alltså ha fläktar som suger luft från insidan av chassit och ut genom toppen.

Är allting vattenkylt bör du ha rumstemperatur i lådan. Vattenblock och ramminne etc. radierar försumbar värmeenergi.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Om allt i din dator är vattenkylt så har du inget som avger värme på samma sätt. Du kan alltså ha fläktar som suger luft från insidan av chassit och ut genom toppen.

Är allting vattenkylt bör du ha rumstemperatur i lådan. Vattenblock och ramminne etc. radierar försumbar värmeenergi.

Okej men grafikkortet kommer inte vara vattenkylt..

Permalänk

Jag kommer inte kyla grafikorten till en början med vattenkylning. Men jag tror inte att dom ska bli så varma mot vad jag har dom nu ca 60 grader i bf3. En 900D flyttar nog skapligt med luft ändå.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Laine:

Så länge man inte matar på något monster till pump (18W+) så ska det inte vara några problem.

Jag har gjort det flera gånger genom åren med lyckade resultat. Är det under 10W så är det inget att fundera över ens.

EK DCP 4.0 skiten som jag har är speccad till 22W(10W går nog åt till att föra oljud lol), så kör den direkt på 12v men med rpm givare på cpu fan kontakten. Fick dock hem lamptron kontrollern idag så ska köra på den(vilken kvalitet's känsla fö). Och tömma loopen å klämma in min nya kärlek :

Slängde upp kortet på köksvågen, 1.6kg med blocket på lol