Vill överklocka mitt nya bygge, vad bör jag tänka på gällande moderkort?

Permalänk

Vill överklocka mitt nya bygge, vad bör jag tänka på gällande moderkort?

Hej!

Håller på och plockar ihop delar till ett bygge. Kommer köra i5 4670K och den vet jag att man kan klocka, däremot är jag extremt osäker på vad som gäller med moderkort. Finns det någon sorts markering på produktnamn likt K:et ovan, även för moderkort?

Är det någon skillnad på mATX/ATX/mITX vad gäller möjlighet att överklocka?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad på mATX/ATX/mITX direkt.
Om du främst kollar på Z87 baserade moderkort så kommer dessa att gå att klocka, dom lite mer påkostade moderkorten kan innehålla mer funktioner som underlättar att klocka mycket, samt har lite bättre komponenter, kraftigare bättre strömförsörjning till CPU och minne, m.m

I moderkort brukar lagom vara bäst för dom flesta, inte billigaste inte dyraste.

Går man upp till tex Asus ROG kort så mer funktioner, och mänder av parametrar att ställa in för klockning, problemet för 9 av 10 kanske att det blir så mycket funktioner och alternativ att många blir förvirrade av allt detta, sådana moderkort kräver också goda kunskaper i klockningens ädla konst, själklart är programvaru klockning i windows banlyst
Vill man göra det kan man hålla sig bland budgetkorten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ingen skillnad på mATX/ATX/mITX direkt.
Om du främst kollar på Z87 baserade moderkort så kommer dessa att gå att klocka, dom lite mer påkostade moderkorten kan innehålla mer funktioner som underlättar att klocka mycket, samt har lite bättre komponenter, kraftigare bättre strömförsörjning till CPU och minne, m.m

I moderkort brukar lagom vara bäst för dom flesta, inte billigaste inte dyraste.

Har kikat lite på B85-kort, men inte lyckats luska ut om de går att överklocka med något vidare. Lutar annars motett Z87, men de ligger några prisklasser högre tyvärr. Kanske värt de hundralapparna..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Har kikat lite på B85-kort, men inte lyckats luska ut om de går att överklocka med något vidare. Lutar annars motett Z87, men de ligger några prisklasser högre tyvärr. Kanske värt de hundralapparna..

Vissa Asrock och Asus b85 har överklockningsmöjligheter.
Detta är inte officiellt stöd av intel utan kan komma att ändra sig.

Z85 och Z87 är de som du ska kolla på. Z85 är väldigt ovanliga och Z87 är de som är intressantast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vissa Asrock och Asus b85 har överklockningsmöjligheter.
Detta är inte officiellt stöd av intel utan kan komma att ändra sig.

Z85 och Z87 är de som du ska kolla på. Z85 är väldigt ovanliga och Z87 är de som är intressantast.

Så om jag vill vara säker på att det går bör jag satsa på ett Z87 helt enkelt? Har du något gött konkret förslag? Behöver inte ha stöd för SLI/CF, men gärna 4x RAM. Helst inte över tusenlappen

Har kikat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864076 men eftersom det är så billigt tänker jag automatiskt att det borde vara nåt fel på det. Är riktigt svårt att hitta några bra konkreta reviews av moderkort tyvärr :/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Så om jag vill vara säker på att det går bör jag satsa på ett Z87 helt enkelt? Har du något gött konkret förslag? Behöver inte ha stöd för SLI/CF, men gärna 4x RAM. Helst inte över tusenlappen

Har kikat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864076 men eftersom det är så billigt tänker jag automatiskt att det borde vara nåt fel på det. Är riktigt svårt att hitta några bra konkreta reviews av moderkort tyvärr :/

1100-1400kr brukar vara magiska prislappen för en ny generation Skulle vilja tipsa om MSI G45 Gaming Edition. Mängder av precis lagom funktionalitet, ca 1300kr dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876451
Annars tycker jag denna verkar trevligare än den Asrocken du har tittat på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

1100-1400kr brukar vara magiska prislappen för en ny generation Skulle vilja tipsa om MSI G45 Gaming Edition. Mängder av precis lagom funktionalitet, ca 1300kr dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876451
Annars tycker jag denna verkar trevligare än den Asrocken du har tittat på.

Har haft ögonen på MSI G45 sedan jag såg recensionen av årets sommardator riktigt snyggt kort och verkar ha allt man behöver plus lite extra.

Japp, lär köra på MSI Z87M. Har dock inte riiiktigt besämt mig för om jag ska köra på ett mATX-bygge eller ATX... Vill gärna ha gott om plats för sladdar samt kunna dra sladdar bakom moderkortet. Nåväl, lite fel del av forumet för det snacket

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vissa Asrock och Asus b85 har överklockningsmöjligheter.
Detta är inte officiellt stöd av intel utan kan komma att ändra sig.

Z85 och Z87 är de som du ska kolla på. Z85 är väldigt ovanliga och Z87 är de som är intressantast.

Glöm inte även att vissa mATX-brädor är smått begränsade jämfört med ATX när det gäller överklockning (Om du tänker tillbaka på när du försökte hjälpa mig med överklockning med mitt "mATX MSI - Inet Edition")

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Glöm inte även att vissa mATX-brädor är smått begränsade jämfört med ATX när det gäller överklockning (Om du tänker tillbaka på när du försökte hjälpa mig med överklockning med mitt "mATX MSI - Inet Edition")

Lär nog bli http://www.inet.se/produkt/1902438/msi-z87m-g43-matx, som är mATX. Bör jag oroa mig?

Har dessutom absolut noll koll på vad gäller alla utgångar/ingångar på ett moderkort och hur mycket jag bör ha för att kunna ha tillräckligt många fläktar, och dessutom kunna styra fläktarna

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Glöm inte även att vissa mATX-brädor är smått begränsade jämfört med ATX när det gäller överklockning (Om du tänker tillbaka på när du försökte hjälpa mig med överklockning med mitt "mATX MSI - Inet Edition")

Det har du så rätt i Begränsning på Spänningsökningen. Inget vidare men 4.5GHz är inte helt fel

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det har du så rätt i Begränsning på Spänningsökningen. Inget vidare men 4.5GHz är inte helt fel

Är det generellt så att man begränsas till 4.5 Ghz i ett mATX? Inte för att det inte räcker, men det kan vara bra att veta

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Är det generellt så att man begränsas till 4.5 Ghz i ett mATX? Inte för att det inte räcker, men det kan vara bra att veta

Det tror jag inte
Mitt mITX kan ta min processor längre än och högre än 4.5GHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

mATX kan vara lika bra för överklockning och med samma funktioner rent generellt som ett ATX, dock priset kan vara aningen mer för dessa, och med ITX hoppar priset upp en bit till för motsvarande.

Dom allra mest extrema moderkorten är nog dock ATX eller snäppet över det, men det är ju inte ett sånt du eftersöker heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

mATX kan vara lika bra för överklockning och med samma funktioner rent generellt som ett ATX, dock priset kan vara aningen mer för dessa, och med ITX hoppar priset upp en bit till för motsvarande.

Dom allra mest extrema moderkorten är nog dock ATX eller snäppet över det, men det är ju inte ett sånt du eftersöker heller.

Tänkte nog köra på ett http://cdon.se/hemelektronik/msi_z87m-g43_intel_z87_4xddr3_cr.... Är ju väldigt billigt så man börjar ju undra vad som är fel

Hur är det med värmeutveckling på ett mATX jämfört med ATX vid överklockning? Någon anmärkningsvärd skillnad?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk

att komma upp i 4.5 ghz vore inte vara något problem, men jag skulle inte snåla på moderkort. hitta något som har fått bra recensioner och stämmer bra överens med ditt bygge överhuvud taget

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Tänkte nog köra på ett http://cdon.se/hemelektronik/msi_z87m-g43_intel_z87_4xddr3_cr.... Är ju väldigt billigt så man börjar ju undra vad som är fel

Hur är det med värmeutveckling på ett mATX jämfört med ATX vid överklockning? Någon anmärkningsvärd skillnad?

Det var värst vad du skulle snåla på moderkortet...

Jag hade inte köpt det där moderkortet och sedan överklockat, titta på begagnat marknaden ifall du inte kan vänta tills du har mera pengar.

Vilket som helst av dessa (ej dom under 1000kr för dom har strömförsörjning som bebisar) hade nog inte tagit gigabyte kortet ändå... Mitt val där, asus gryphon om man ska snåla på pengarna. http://www.inet.se/filter?CategoryId=260&properties.Index=0&p...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Det var värst vad du skulle snåla på moderkortet...

Jag hade inte köpt det där moderkortet och sedan överklockat, titta på begagnat marknaden ifall du inte kan vänta tills du har mera pengar.

Vilket som helst av dessa (ej dom under 1000kr för dom har strömförsörjning som bebisar) hade nog inte tagit gigabyte kortet ändå... Mitt val där, asus gryphon om man ska snåla på pengarna.

Det blir tydligare och tydligare för mig att man inte ska snåla på moderkortet

Lär snåla in några hundralappar på grafikkortet (gå ner till 660 ti typ) och lägga de hundralapparna på modekort. Är Maximus V gene något att ha?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Varför snåla på det viktiga?

Jag kan tyvärr inte ge dig några utlåtande angående det du talar om för jag har inte pillat med sådant..

Men, jag köpte ett gryphon mATX, och jag känner mig riktigt nöjd än så länge, det har en känsla av kvalitet över sig och verkar klara av allt du söker.

Jag kommer inom en snar framtid att kika på att överklocka cpu och då vill man ha 5 år garanti ifall ngt skulle gå i sönder vid högre belastning(vad vet jag jag har 0 koll).. Garantier är gött och funktionatliteter är gött men det kostar och är ofta värt det.

Edit: Blev även rekomenderad det moderkortet här på swec av en medlem.
Edit 2: Jag var enbart ute efter mATX

TLDR;
Jag köpte länkat moderkort pga att jag vill ha kvalitet på en av de viktigaste komponenterna samt god garanti som 5 år =).

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Skrivet av ARL650:

Jag kan tyvärr inte ge dig några utlåtande angående det du talar om för jag har inte pillat med sådant..

Men, jag köpte ett gryphon mATX, och jag känner mig riktigt nöjd än så länge, det har en känsla av kvalitet över sig och verkar klara av allt du söker.

Jag kommer inom en snar framtid att kika på att överklocka cpu och då vill man ha 5 år garanti ifall ngt skulle gå i sönder vid högre belastning(vad vet jag jag har 0 koll).. Garantier är gött och funktionatliteter är gött men det kostar och är ofta värt det.

Edit: Blev även rekomenderad det moderkortet här på swec av en medlem.
Edit 2: Jag var enbart ute efter mATX

TLDR;
Jag köpte länkat moderkort pga att jag vill ha kvalitet på en av de viktigaste komponenterna samt god garanti som 5 år =).

Lutar mot ett gryphon synd att det ska se ut som en bajskorv i moderkortsformat dock. Men då har jag fått det rekommenderat från flera håll, det bådar gott! Får se hur många slantar jag har till övers när jag väl ska välja kort.

Enbart mATX här med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Det blir tydligare och tydligare för mig att man inte ska snåla på moderkortet

Lär snåla in några hundralappar på grafikkortet (gå ner till 660 ti typ) och lägga de hundralapparna på modekort. Är Maximus V gene något att ha?

Du kan inte ta ett moderkort med 1155 socket till en 1150 CPU:)

Men förstår vad du menar med färgschemat.. Har du inte tid till att spara in lite extra pengar eller inte vill kolla runt på begagnat marknaden så rekommenderar jag att skippa utseendet denna gången för att spelen som kommer i höst och i vår kommer gå tungt på grafikkorten och då vill du inte ha offrat något där heller om det var spel du hade i åtanke.

Ifall du har ett chassi med fönster och gillar när det ser stiligt ut och lyser så brukar det vara ganska lätt att få moderkortet att se ut som en annan färg med rätt leds.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Lutar mot ett gryphon synd att det ska se ut som en bajskorv i moderkortsformat dock. Men då har jag fått det rekommenderat från flera håll, det bådar gott! Får se hur många slantar jag har till övers när jag väl ska välja kort.

Enbart mATX här med.

Jo jag håller med valet av färger kanske inte är så lysande, men såsom jag ser det så kommer den mesta av moderkortsyta täckas av grafikkort, cpu kylfläns osv så det blir ju väldigt lite man ser det. Det jag kan säga om moderkortet är att de känns kvalitativt när man packar upp det och monterar det. (funktioner är jag för n00b för att gå in på)

Lycka till med bygget

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Skrivet av ARL650:

Jo jag håller med valet av färger kanske inte är så lysande, men såsom jag ser det så kommer den mesta av moderkortsyta täckas av grafikkort, cpu kylfläns osv så det blir ju väldigt lite man ser det. Det jag kan säga om moderkortet är att de känns kvalitativt när man packar upp det och monterar det. (funktioner är jag för n00b för att gå in på)

Lycka till med bygget

Haha, ja jag lär inte lägga några extra slantar på snygga komponenter. Planerar inte ha ett fönster i chassit ändå

Tack!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Du kan inte ta ett moderkort med 1155 socket till en 1150 CPU:)

Men förstår vad du menar med färgschemat.. Har du inte tid till att spara in lite extra pengar eller inte vill kolla runt på begagnat marknaden så rekommenderar jag att skippa utseendet denna gången för att spelen som kommer i höst och i vår kommer gå tungt på grafikkorten och då vill du inte ha offrat något där heller om det var spel du hade i åtanke.

Ifall du har ett chassi med fönster och gillar när det ser stiligt ut och lyser så brukar det vara ganska lätt att få moderkortet att se ut som en annan färg med rätt leds.

Ah, missade socket helt.

Känner ändå att 660ti borde räcka för denna generation och nästa på medelinställning. Enligt SweC:s prastandaindex så är 660ti endast 6-7% sämre än 760. Jag behöver bara klara mig fram till våren på detta grafikkort sen kanske jag köper ett till 660ti och kör SLI alternativt bara uppgraderar till ett 780 eller liknande. Jag lägger hellre de pengar jag sparar på grafikkortet på moderkortet då jag inte lär byta det i första taget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX