RAID1-setup eller enterprisedisk?

Permalänk
Medlem

RAID1-setup eller enterprisedisk?

Hej,

Jag har en lite udda fråga kanske men jag tänkte att ni ska få försöka reda ut begreppen åt mig.

Jag har under en längre tid kört med externa diskar för långtidslagring och har nu fått mitt första haveri. Trist så klart men sådant händer ju. För att undvika framtida haveri så hade jag tänkt att jag skulle fixa en mer "säker" setup. Den första tanken var då så klart en RAID-setup, och då RAID1 förslagsvis. Sannolikheten att båda diskarna havererar samtidigt finner jag som väldigt låg vilket innebär att när det väl en disk lägger av, i värsta fall efter ett par år, så kan man köpa två nya diskar, konfigurera dem som RAID1, och sedan lägga över all data från den av ursprungsdiskarna som inte havererat. Allt gott så långt.

En annan approach är dock att köpa en enterprisedisk, jag tänker främst på WDs RE-serie, och då endast ha en denna disk parallellt med min gamla RE-disk. Huruvida dessa ska ligga som RAID eller ej vet jag inte men det är självklart en möjlighet. Det kanske dock blir svårt då mycket av det jag vill långtidsspara ligger på just denna gamla RE-disk. Jag antar att alla diskar formateras när de läggs till i en RAID-setup? Denna approach vore således att köra någon slags manuell RAID där jag lägger över data på bägge diskarna. När sedan min gamla RE-disk (just nu drygt sex år gammal) lägger av så köper jag en ny RE-disk, sparar manuellt och väntar på nästa haveri. Jag inser ju att detta system ställer mer krav på mig att hålla ordning på vad jag sparat dubbelt eller ej men jag ser detta bara som ett smärre problem.

Skillnaden skulle snarare vara att antingen köpa två st av en lite billigare disk, halva priset av RE-versionen, och köra dem i RAID1. En WD Red 2 TB ligger på ca 800-900 kr medan en WD RE4 ligger på omkring det dubbla, runt 1600 kr. Skulle det bli billigare i längden att köpa RE-diskar eftersom de, i teorin, har en längre livslängd eller vad tror ni? Jag har som sagt en gammal RE-disk i nuläget och är helnöjd med den. Eller ja, den har inte havererat än. Det är väl den enda definitionen på en disk man är "helnöjd" med. Jag har för närvarande plats för tre ytterligare 3,5"-diskar i min HDD-bur så någon platsbrist råder ej. Om någon nu har någon annan finurlig lösning. Även om jag gärna inte fyller burken med en massa mekaniska diskar i onödan då jag precis moddat datorn till att vara mer eller mindre knäpptyst vid idle.

Tacksam för alla synpunkter!
/fogy

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lyssna på Jookeer.
Raid är INTE backup - alls.
Frågan du har är följande: Behöver din dator stå på 24/7 utan att ta ner den, eller finns det tid att plocka ner den i med ny disk och ladda tillbaka från backup?
Om den inte måste vara uppe 100% - varför raid? Ner med datorn - in med backup (riktig backup).

Du måste ha backup. Raid1 som får korrupta filsystem/korrupta filer/du raderar fel etc etc räddas inte av raid1. Du måste ha riktig backup.

Ang. diskvalet: Nu är ju inte lite dyrare SATA-diskar riktiga enterprisediskar (då pratar vi helt andra diskar) men personligen har jag faktiskt köpt en ES.2-disk för torrents. Det är en mycket tuff miljö som sliter hårt där jag fått för mig att det kan vara bättre med lite bättre disk. Som disk i en vanlig hemmadator är det oftast bara dyrt.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Backup går före alla typer av redundans.

Skrivet av Pappy:

Lyssna på Jookeer.
Raid är INTE backup - alls.
Frågan du har är följande: Behöver din dator stå på 24/7 utan att ta ner den, eller finns det tid att plocka ner den i med ny disk och ladda tillbaka från backup?
Om den inte måste vara uppe 100% - varför raid? Ner med datorn - in med backup (riktig backup).

Du måste ha backup. Raid1 som får korrupta filsystem/korrupta filer/du raderar fel etc etc räddas inte av raid1. Du måste ha riktig backup.

Ang. diskvalet: Nu är ju inte lite dyrare SATA-diskar riktiga enterprisediskar (då pratar vi helt andra diskar) men personligen har jag faktiskt köpt en ES.2-disk för torrents. Det är en mycket tuff miljö som sliter hårt där jag fått för mig att det kan vara bättre med lite bättre disk. Som disk i en vanlig hemmadator är det oftast bara dyrt.

Mina $0.02

Det ligger mycket i det ni säger. Mitt förslag med RAID var nog mest en tanke jag fick om att ha en extra disk utifall en disk havererar och att jag då har allt backupat. Det handlade aldrig om någon prestandavinst så då funkar ju en helt vanlig backup på två olika diskar lika bra, precis som ni säger.

Ang. diskval. Jag kommer inte att köra några saker som sliter nämnvärt på disken eftersom jag mer är ute efter långtidslagring av bilder, filmer och annat. Således funderar jag starkt på att köpa en WD Green eftersom den, i alla fall i teorin, är lite tystare och dessutom är billigare än Red/RE4.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Om du vill ha lite säkerhet på dina data så ska du inte lagra dem i samma maskin, även om det är olika diskar, raid, kopia etc.
Det räcker att du får ett virus, en bugg, hårdvarufel, klantar dig eller vad som helst så kan båda diskarna vara tömda/korrupta på några ögonblick, den skenbara säkerheten är satt ur spel på några tiondelar av en sekund.

Visst, jag gör också så, har en burk där jag lägger filer etc och även har en extradisk jag lägger viktiga saker på, MEN, jag ser till att spara mina data på en annan maskin också, risken att båda rasar är inte så stor, men om åskan slår rakt i huset så försvinner kanske allt ändå.

En hårddisk kan gå sönder precis när som helst, hur som helst och oavsett ålder, kvalité etc, för att säkra data ser man till att sprida ut den på olika platser och kanske på olika medier.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Prata med en kompis om du kan backup:a hemma hos honom.
Själv har jag det viktigaste backup:at även hos min bror. Vi har båda server och backup:ar i varandra via nätet.
Då kan huset brinna ner eller en tjackpundare stjäla datorn - det mesta finns kvar.
Mitt tips.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Det lutar mer och mer åt att gå tillbaka till externa diskar men då kanske genom att köpa en HDD-docka genom vilken jag kan ta en backup och sedan lagra disken i en antistatpåse på någon undangömd plats. Då kan det blixtra och dundra bäst det vill. Så länge inte huset brinner ner vill säga men mot det finns knappast någon säkerhet. Kan tilläggas att jag snart kommer att sätta upp en NAS i hemmanätverket så då blir det ytterligare ett ställe att lägga grejer på så småningom.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Har man minst EN ledig SATA-port kan man från den dra ut en lös kabel baktill + en SATA-strömkabel.
Vid behov kopplar man sin backupdisk dit som läggs på golvet upp-å-ner.
Då behövs inga dockningsstationer.

Permalänk
Rekordmedlem

Wd re är väl inte riktiga enterprisediskar, titta på Seagate Constellation istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480413 det är väl den enda riktiga enterprisedisken som finns med satainterface, det är dessutom den snabbaste satadisk som finns, den äter "raptorer" till frukost och i en raid så ger den snudd på ssd prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wd re är väl inte riktiga enterprisediskar, titta på Seagate Constellation istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480413 det är väl den enda riktiga enterprisedisken som finns med satainterface, det är dessutom den snabbaste satadisk som finns, den äter "raptorer" till frukost och i en raid så ger den snudd på ssd prestanda.

Har någon WD RE4 liggandes.. det står iaf "Enterprise Storage" på den.. du tänker nog på WD Red som är en vanlig disk.

Är nog bara att ta vilken som av Seagate Constellation ES.2 eller Western Digital RE4....
om de nu inte finns ES.3 eller RE5 då jag inte köpt diskar på ett tag ^^

Men även om du har enterprise diskar så måste du ändå ha backup...
har haft 2 raid partitioner som havererat på jobbet med enterprise diskar.
Även om dom antagligen är något bättre och gjorda för att köras 24/7 så kan det fortfarande bli fel på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har man minst EN ledig SATA-port kan man från den dra ut en lös kabel baktill + en SATA-strömkabel.
Vid behov kopplar man sin backupdisk dit som läggs på golvet upp-å-ner.
Då behövs inga dockningsstationer.

Jovisst, detta är ju också en lösning som skulle funka. Jag tittade dock på en lösning med intern docka idag. Typ,

http://www.inet.se/produkt/4903160/internt-kabinett-3-5-sata-...

eller

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/91459-deltaco_hd_kase...

Då slipper jag böja mig ned och ha en massa lösa kablar hängande bakpå men ändå få lite bättre drag än att köra via en usb-docka. Den sistnämnda har dock bara SATA-II så den går kanske bort.

Att sedan ha både stöd för 2,5"- och 3.5"-enheter vore ju kanon. Typ som,

http://www.dustinhome.se/product/5010639789/icy-box-module-fo...

Men den är också lite långsam tyvärr.

Det lutar åt att köpa den lite snabbare varianten från Inet.

Sedan kan jag köpa vilken disk som helst för extern backup eftersom den mestadels kommer att ligga och vila i en antistatpåse.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA