Funderar på SSD men har lite frågor

Permalänk

Funderar på SSD men har lite frågor

Hej

Jag funderar på att införskaffa en SSD 256 Samsung. Just nu kör jag med en mekanisk HD på 1 TB.
Jag kommer att installera OS på SSD och även några få spel som jag lirar.
Måste jag formatera min gamla HD när jag ska lägga in SSD:n? Vill gärna slippa överföringen från min nuvarande HD till det externa då det är mycket tidskrävande. Vad rekommenderar ni? Hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem

Koppla in din nya ssd. Installera os på den. Har du os på din 1 tb så bör du ju klart ta bort os från den först.
Enklast vore ju en formatering.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill formatera din andra gamla hårddisk så se till att plocka bort allt från disken som har med os-et att göra manuellt iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag har OS på min nuvarande mekaniska HD. Ska jag formatera först och sedan koppla in SSD:n?
Ska man formatera SSDn när man lagt in den i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Jag funderar på att införskaffa en SSD 256 Samsung. Just nu kör jag med en mekanisk HD på 1 TB.
Jag kommer att installera OS på SSD och även några få spel som jag lirar.
Måste jag formatera min gamla HD när jag ska lägga in SSD:n? Vill gärna slippa överföringen från min nuvarande HD till det externa då det är mycket tidskrävande. Vad rekommenderar ni? Hur går man tillväga?

Enklaste är att bara installera ditt os på din nya SSD. koppla ur din nuvarande HDD innan bara. Efter installationen så kan du koppla in den "gamla" disken och formatera, har du använt mindre utrymme på din "gamla" hårddisk så kan du ju alltid klona den, men det förutsätter att du inte har utnyttjat mer än formaterad kapacitet på din nya SSD.

Permalänk
Medlem

Instämmer med att du bör först koppla ur din nuvarande hårddisk, ta ut SATA sladden räcker.
Koppla sedan in din SSD och installera OS på den. Boota om åtminstånde en gång innan du kopplar in din gamla hårddisk för att kolla att allt fungerar som det ska.

Anledningen är att på detta sättet så är du säker på att allt för OSet installeras på SSDn. Låter omständligt men samtidigt så slipper du klia dig i huvvet varför din dator inte vill boota när du plockar bort / formaterar din gamla hårddisk (detta sker ifall du installerar OS på SSDn men att installationsprogrammet får för sig att några delar lika gärna kan ligga på den gamla hårddisken).
Oj "ja" ovan från personlig erfarenhet

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Ok tack, jag kommer att följa ovanstående och kommer att informera er om resultaten

Permalänk
Medlem

När du sedan kopplar in hårddisken igen så får du i BIOS ställa in vilken disk den ska boota på först. Heter nog "Boot order"-någonting i de flesta BIOS.
Som vanligt - prova först och se vilken disk datorn bootar på, är det hårddisken så pilla i BIOS och ändra boot ordning, annars pillar vi inte i onödan

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Lol, ok jag ska försöka låta bli att pilla i onödan Tack för tipset

Permalänk
Avstängd

Din 1TB HDD, är den i bara en partition alltså C: eller delad i flera partitioner exempelvis C:, D: och kanske flera partitioner?
Är det bara en partition så får du radera Windows, program, och andra filer som hör till OS:et. Windows skapar också en 100 MB "Reserverad av systemet"partition på C: disken som du också kan ta bort. Tänk på att det finns en mängd (massor) med dolda filer och mappar som hör till Windows.

Är 1TB disken ordnad i partitoner så räcker det oftast med att ta bort C: partitionen + 100MB partitionen för hårddisken ska vara ren från OS:et/Windows.
Kvarvarande partition kan man utöka med det fria utrymmet med hjälp av Högerklicka på Datorn-Hantera-Lagring-Diskhantering lokal.
Du kan ta bort partitioner på samma sökväg.

Glöm inte att koppla SSDn på moderkortets första Sata plats, istället för 1TB hårddisken.

Visa signatur
Permalänk

Min 1TB HDD är delad i två partitioner C: och D: . Windows ligger på C: Samt alla program som används under stunden.
Hur tar jag bort enbart C partitionen? D: partitionen användar jag enbart för att lagra .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Min 1TB HDD är delad i två partitioner C: och D: . Windows ligger på C: Samt alla program som används under stunden.
Hur tar jag bort enbart C partitionen? D: partitionen användar jag enbart för att lagra .

Du behöver bara koppla in din 1TB HDD efter installationen och boota Windows på din nya SSD, sedan kan du bort den lilla reserverade partitionen och systempartitionen C: och skapa en ny partition (ny volym) i diskhantering http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/delete-a-hard-dis...

Visa signatur

janee

Permalänk

Det låter utmärkt

Permalänk
Medlem

Linus visar hur man installerar Windows 7 på en ny SSD http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men vad händer när det finns två C: enheter? fixar windows detta eller blir det konflikt?
När du tagit bort C: partitionen på gamla disken kan du också expandera D: partitionen så den får hela disken i anspråk utan att förstöra data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Men vad händer när det finns två C: enheter? fixar windows detta eller blir det konflikt?
När du tagit bort C: partitionen på gamla disken kan du också expandera D: partitionen så den får hela disken i anspråk utan att förstöra data

Om du bootar din SSD först så kommer den att ta C: så din gamla C: på 1TB kommer att få en ny enhetsbeteckning.

Jag vet ej om Windows diskhantering klarar att utöka när den borttagna partitionen ligger till vänster om den sparade partitionen, jag har tidigare använt programmet GParted när jag vill flytta och utöka partitioner, men det är ganska stora risker att något går fel när man utökar eller flyttar partitioner så detta brukar jag undvika.

Visa signatur

janee