Permalänk

Tips ang Vattenkylt system (total novis)

Hej där, ska försöka summera alla mina tankar så lättläst som möjligt.

Jag sitter idag bokstavligt talat i ett rum som egentligen är en garderob.

I denna garderob har jag fått in en stol och min "rig".

Problemet jag har är att rummet idag är GALET varmt, när jag har stängt dörr och spelar typ BF3, bolmar värme ur toppen på burken och jag typ dör.

Burken jag har är en:

http://www.inet.se/produkt/6900699/corsair-graphite-600tm-sva...

I burken sitter också:
GPU: 1 st Gigabyte 570 SOC
CPU: i7 2600k

FYI: Jag tänkte uppgradera burken med ett ASUS GTX 780 DirectCU II OC

Hjälper det datorn om jag skaffar vattenkylning för att hålla nere tempen i burken, samt "bolmar" det mindre värme från chassit om man har effektivt kyl-system?

I så fall, vad för "system" är att föredra om man vill slippa att ha två stycken pumpar till att kyla både CPU och GPU?

PS: Jag har kollat på färdiga kit på cool...någontin.se men det känns bättre att sätta ihop ett eget system.

Tack för att du orkade läsa och för att du bryr dig.

Permalänk
Avstängd

Vattenkylning kommer inte att lösa ditt problem. Rekommenderar att du antingen flyttar din dator eller helt enkelt står ut med värmen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty_Harry:

Hej där, ska försöka summera alla mina tankar så lättläst som möjligt.

Jag sitter idag bokstavligt talat i ett rum som egentligen är en garderob.

I denna garderob har jag fått in en stol och min "rig".

Problemet jag har är att rummet idag är GALET varmt, när jag har stängt dörr och spelar typ BF3, bolmar värme ur toppen på burken och jag typ dör.

Burken jag har är en:

http://www.inet.se/produkt/6900699/corsair-graphite-600tm-sva...

I burken sitter också:
GPU: 1 st Gigabyte 570 SOC
CPU: i7 2600k

FYI: Jag tänkte uppgradera burken med ett ASUS GTX 780 DirectCU II OC

Hjälper det datorn om jag skaffar vattenkylning för att hålla nere tempen i burken, samt "bolmar" det mindre värme från chassit om man har effektivt kyl-system?

I så fall, vad för "system" är att föredra om man vill slippa att ha två stycken pumpar till att kyla både CPU och GPU?

PS: Jag har kollat på färdiga kit på cool...någontin.se men det känns bättre att sätta ihop ett eget system.

Tack för att du orkade läsa och för att du bryr dig.

Tja!

Vattenkylning är ett helt klart effektivare system för att hålla nere temperaturen på komponenter, dock alstrar komponenterna fortfarande lika mycket värme... och värmen måste ju förflyttas.
Dock tycker jag själv att det "bolmar" mindre värme från min burk sedan jag uppgraderade till vattenkylning. Jag tror att det har och göra med att mycket av värmen som kommer från komponenterna blir kvar i vattnet och i radiatorerna, vilket då inte direkt går ut i rummet.

Jag byggde själv ihop mitt paket från främst aquatuning.com och blev väldigt nöjd med slutprodukten men det finns självklart färdiga kit hos bl.a. inet.se och coolingstuff.com som i regel bara är en färdig plockad kundvagn med prylar för att göra allt själv.

Om du ska kyla både CPU och GPU så råder jag dig att sätta dig en stund och rita upp hur du vill att "loopen" ska se ut. Vart vill du ha pump, radiator och i vilken ordning ska det kopplas (Du behöver bara en pump). Då ser du direkt om det är några särskilda kopplingar du behöver samt hur mycket slang du behöver.

Jag skulle kanske kolla på något av Inet kiten och sedan slänga på ett GPU-block + eventuell radiator. Men vill du bygga helt själv så är det bara att sätta dig ner och gå igenom vad du behöver, sedan kolla på de olika alternativen som finns.

Hoppas jag gav lite insikt.

//Tobbe

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Tack Tobbe!

Vad skall ha för "märke" på prylarna, jag antar att det är som med allt annat, ju mer du pungar ut detso bättre är det.

Som pumpen till exempel.. Vad är en BRA pump?

Permalänk
Hedersmedlem

Köp aircondition och fixa lite till och från luft.. Både du och datorn blir svalare men bara du som blir förkyld

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty_Harry:

Tack Tobbe!

Vad skall ha för "märke" på prylarna, jag antar att det är som med allt annat, ju mer du pungar ut detso bättre är det.

Som pumpen till exempel.. Vad är en BRA pump?

Märke hit och märke dit, när det kommer till vattenkylning så är skillnaderna rätt små. En 1000 kr radiator och en 400 kr står oftast rätt tätt när det kommer till prestanda. När det kommer till cpublock så finns det en del skillnader, men jag äger själv xspc raystorm och det ligger på topp när det kommer till prestanda och priset är hyffsat lågt.

När det kommer till pump så finns det bara en pump som enligt mig ska användas, och det är d5. Swifttech har en pump som de kallar MCP655, det är en d5 med en top och 1-5 hastighetskontroller som är väldigt användbar. Den pumpen är inte billig, men på steg 1-2 är den näst intill ljudlös och presterar fortfarande extremt bra.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk

Vad betyder d5 då? Och vart får man tag på Swiftech MCP655?