Restore på formaterad disk fungerar inte

Permalänk
Medlem

Restore på formaterad disk fungerar inte

Har en disk som blivit formaterad under en service. Har fått ersättning för detta, men kvar ändå är en
formaterad disk som jag väldigt gärna skulle vilja återställa. Efter tips i en annan tråd har jag nu börjat
prova att återställa disken, men problemet är att alla filer som jag lyckas återställa ej går att öppna.
Nästan alla är trasiga, t.ex så går nästan ingen JPG-fil att öppna. Filmer vägrar starta och de få Mp3-
filer som fungerar börjar långt in i låten, eller så är de sammanfogade med en annan låt.

Fram till nu har jag provat Recuva och Puran File Recovery. Recuva hittar ca 50 filer som jag inte
känner igen att jag någonsin ägt (DLL- och CAT-filer). Vid en djupare analys med Recuva hittar den
några få media-filer också, inget att hurra över direkt.
Puran File Recovery fungerar mycket bättre. Den hittar upp mot 100k-200k olika filer. Den lyckas
även att återställa mina mappar till stor del. Disken är på 149Gb och programmet lyckades att
återställa över 500Gb (saker från långt tillbaka i tiden). Men problemet som sagt är att nästan alla
filer är korrupta och trasiga.

Jag tog bort alla återställda filer och är tillbaka på ruta ett igen. Programmet hittar filerna men kan
inte återställa dem korrekt. Jag har programmet GetData Pro, men som jag inte kört ännu. Tänkte
först fråga här om någon har tips, eller som vet vad som går galet vid återställningen? Personligen
tycker jag att det verkar galet att återställa 500Gb från 149Gb och skulle önska att det finns ett
program som låter mig att endast återställa filer som använts nyligen. Även om filerna hade funkat
så skulle det ta månader att gå igenom allt.

Kanske någon som varit i en liknande situation och kan tipsa om ett program som fungerade bättre?

Jättetacksam för svar och hjälp.
Mvh : Lunkan

Permalänk
Medlem

Troligtvis är problemet att delar av dina godsaker blivit överskrivna av service stället, och du är därför helt körd när det kommer till återskapande. GetDataBack från runtime software har varit mig till mycken nytta, men i det här läget är jag inte hoppfull, det spelar ingen större roll vilken mjukvara du använder, om alla ursprungsfilerna blivit helt eller delvis överskrivna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Servicestället säger att de endast har gjort "en vanlig enkel formatering". Så om det är sant så borde
inte filerna vara överskrivna, väll? En tanke var att de hade installerat Windows på fel disk, men det
tror jag inte då jag borde hittat många fler filer som har med Windows att göra?

Permalänk
Medlem

Vid formatering skapas en ny MFT, dvs den gamla blir överskriven/obrukbar.
De g:la filfragmenten finns i stora delar kvar men du har inte längre någon MFT som pekar ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vid formatering skapas en ny MFT, dvs den gamla blir överskriven/obrukbar.
De g:la filfragmenten finns i stora delar kvar men du har inte längre någon MFT som pekar ut dem.

Jag vet vad en formatering innebär. Frågan var snarare hur jag får tillbaka filerna i brukbart skick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan81:

Jag vet vad en formatering innebär. Frågan var snarare hur jag får tillbaka filerna i brukbart skick?

Motsägelse!

Vet man vad en formatering innebär inser man att det inte går med säkerhet att få tillbaka filerna i "brukbart skick".
Har du tur kan delar av den g:la MFT'n finnas kvar - dessa filer kan ev. delvis återvinnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Motsägelse!

Vet man vad en formatering innebär inser man att det inte går med säkerhet att få tillbaka filerna i "brukbart skick".
Har du tur kan delar av den g:la MFT'n finnas kvar - dessa filer kan ev. delvis återvinnas.

Jag försöker inte vara otrevlig, tvärtom så välkomnar jag information och hjälp. Men du kommer med
självklarheter som jag redan vet, och vi går bakåt nu, inte framåt. Jag vet att man inte kan garantera
någonting. Men, om disken blivit utsatt för "enklaste möjliga formatering" (inte mina ord) så borde det
samtidigt vara enklare att återställa filerna, än om sektorerna blivit överskriva (vilket de enligt teknikern
inte har blivit i detta fall).

Så, jag vet att det förmodligen inte går att återställa filerna, som det verkar. Men enligt flera personer
ska det vara en "barnlek" att återställa filer. Så då måste jag fråga mig själv om jag kanske gör något
fel - kanske finns bättre metoder eller program som skulle kunna återställa fler filer.

Okej, jag köper det du skriver. Du har rätt, så vad blir nästa steg enligt dig? Hur går vi vidare?

Mvh : Lunkan

Permalänk
Medlem

Du kan försöka med återställa med kriminaltekniska program (photorec, foremost (linuxprogram)). Kriminaltekniska program är oberoende av filsystem. De hittar filerna på basen av de inledande byten, som anger filtyp. Men om disken har varit kraftigt fragmenterad så är det svårt att kombinera filfragmenten rätt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du kan försöka med återställa med kriminaltekniska program (photorec, foremost (linuxprogram)). Kriminaltekniska program är oberoende av filsystem. De hittar filerna på basen av de inledande byten, som anger filtyp. Men om disken har varit kraftigt fragmenterad så är det svårt att kombinera filfragmenten rätt.

Bara det att dessa forensic-verktyg är ngt som endast stater har tillgång till. Jag vet inte ett enda som är ett riktigt forensic-verktyg, men som är till för privat bruk. Det finns ett amerikanskt program, mig veterligen, som privatpersoner kan köpa, men till ett löjligt pris. Som om det inte vore nog att det är USA-knackat.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur du går tillväga och vad det är för produkt. Ställer mig följande frågor.
Vad är det för produkt (laptop, stationär, usb-disk etc)?
Varför var den på service?

Lade servicestället in ett operativsystem?

Hur går du till väga?
Har du skrivit något till disken efter att du fick tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Datorn startade inte en morgon, skickade in den på service, datorn kom tillbaka och man hade av misstag lyckats
formatera båda diskarna när man gjorde en systemåterställning. Bakgrundshistoria går att hitta i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1221708

Den formaterade disken var min D-disk (en backupdisk). En vanlig intern hårddisk (Seagate Barracuda) på 149 Gb.
Som man sagt, så har man inte skrivit över några filer på servicestället. Jag själv har inte heller skrivit någon data
till disken. Jag plockade ut den så fort jag upptäckte detta och har sedan väntat på en ny hårddisk för att kunna
försöka mig på en återställningen (vilket jag nu gjort). Vi pratar stationär dator här.

Jag har använt programmen jag nämnt ovan. Jag har provat enkel sökning, Deep Scan och Full Scan. Självklart
ger de senare bättre resultat. Jag hittar som sagt filerna, men programmen klarar inte av att återställa filerna.
Jag har nämnt några exempel på problem i OP. Nästan alla filer är korrupta.

Jocke92, hoppas det besvarade dina frågor. Har du några tips att ge?

Mvh : Lunkan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunkan81:

Datorn startade inte en morgon, skickade in den på service, datorn kom tillbaka och man hade av misstag lyckats
formatera båda diskarna när man gjorde en systemåterställning. Bakgrundshistoria går att hitta i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1221708

Den formaterade disken var min D-disk (en backupdisk). En vanlig intern hårddisk (Seagate Barracuda) på 149 Gb.
Som man sagt, så har man inte skrivit över några filer på servicestället. Jag själv har inte heller skrivit någon data
till disken. Jag plockade ut den så fort jag upptäckte detta och har sedan väntat på en ny hårddisk för att kunna
försöka mig på en återställningen (vilket jag nu gjort). Vi pratar stationär dator här.

Jag har använt programmen jag nämnt ovan. Jag har provat enkel sökning, Deep Scan och Full Scan. Självklart
ger de senare bättre resultat. Jag hittar som sagt filerna, men programmen klarar inte av att återställa filerna.
Jag har nämnt några exempel på problem i OP. Nästan alla filer är korrupta.

Jocke92, hoppas det besvarade dina frågor. Har du några tips att ge?

Mvh : Lunkan

Hur vet du att Komplett inte skrivit över disken? För att de säger så? Det hade jag inte litat på.

De kanske råkade installera OS på fel disk, upptäckte sitt misstag och bytte. Därför var båda raderade och då är stora delar av din datadisk överskriven. Hade det varit en vanlig snabb formattering så borde i princip inte några filer alls vara överskrivna. Att du hittar filer du inte känner igen tyder väl på att de skrivit över med annan data.

Inte trevligt med svordomar i trådrubrikerna, så jag editerar det.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på vad som har hänt. Man har installerat nytt OS, och sen har den tomma formaterade disken använts som temp av något, möjligen windows update men mer troligt av individuella manuellt installerade paket, och det har packats upp drivrutiner som gödslar med DDL & CAT filer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur vet du att Komplett inte skrivit över disken? För att de säger så? Det hade jag inte litat på.

De kanske råkade installera OS på fel disk, upptäckte sitt misstag och bytte. Därför var båda raderade och då är stora delar av din datadisk överskriven. Hade det varit en vanlig snabb formattering så borde i princip inte några filer alls vara överskrivna. Att du hittar filer du inte känner igen tyder väl på att de skrivit över med annan data.

Inte trevligt med svordomar i trådrubrikerna, så jag editerar det.

*Trådrubrik redigerad*

Litar på vet jag inte. Jag kan bara försöka informera er så gott jag kan, med den information som jag har. Dock
tror jag inte att de installerat Windows på fel disk, då borde jag ha hittat fler Windowsfiler. DLL- och CAT-filerna
som jag hittar är 38 till antalet. Disken är gammal och det kan mycket väl vara jag som ansvarat för dem, och
sedan glömt det. Men någon Windowsinstallation tror jag inte det rör sig om.

Enligt Komplett så raderar de alltid ALLA diskar i en dator (se svar från dem i tråden jag länkade ovan). Man
kan tydligen be dem att inte radera vissa diskar, men i mitt fall så fick jag aldrig någon sådan information, och
jag tog för givet att D-disken skulle förbli orörd. Men jag hade fel, och här är vi nu.

Just nu kör jag ett nytt program - GetData Recover My Files Professional. Programmet har en preview-sektion
och enligt den har programmet lyckats hitta fler hela filer än tidigare program. Hoppas den klarar att återställa
filerna också. Återstår att se.

Vilken otroligt arbiträr cencurering det där var. En halvdan svordom får dig att gå in i censorship mode? Allvarligt?
Om du måste ändra titel så ändra till "fungerar inte". "Åt skogen" blir bara larvigt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunkan81:

Litar på vet jag inte. Jag kan bara försöka informera er så gott jag kan, med den information som jag har. Dock
tror jag inte att de installerat Windows på fel disk, då borde jag ha hittat fler Windowsfiler. DLL- och CAT-filerna
som jag hittar är 38 till antalet. Disken är gammal och det kan mycket väl vara jag som ansvarat för dem, och
sedan glömt det. Men någon Windowsinstallation tror jag inte det rör sig om.

Enligt Komplett så raderar de alltid ALLA diskar i en dator (se svar från dem i tråden jag länkade ovan). Man
kan tydligen be dem att inte radera vissa diskar, men i mitt fall så fick jag aldrig någon sådan information, och
jag tog för givet att D-disken skulle förbli orörd. Men jag hade fel, och här är vi nu.

Just nu kör jag ett nytt program - GetData Recover My Files Professional. Programmet har en preview-sektion
och enligt den har programmet lyckats hitta fler hela filer än tidigare program. Hoppas den klarar att återställa
filerna också. Återstår att se.

Vilken otroligt arbiträr cencurering det där var. En halvdan svordom får dig att gå in i censorship mode? Allvarligt?
Om du måste ändra titel så ändra till "fungerar inte". "Åt skogen" blir bara larvigt!

Läs reglerna, speciellt §11.

Censurering? Det handlar om att forumet ska se trevligt ut, där trådöversikten är speciellt viktig, och där hör svordomar inte hemma.

Vill du framföra ytterligare åsikter är du välkommen att skicka en rapport enligt §11.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, vi kan fortsätta med detta via PM så slipper tråden bli lidande kan jag tycka. Hur ser du istället
på allt annat jag skrev i förra inlägget? Får det dig att dra några andra slutsatser som kan hjälpa
mig att få tillbaka filerna?

Mvh : Lunkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan81:

Datorn startade inte en morgon, skickade in den på service, datorn kom tillbaka och man hade av misstag lyckats
formatera båda diskarna när man gjorde en systemåterställning. Bakgrundshistoria går att hitta i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1221708

Den formaterade disken var min D-disk (en backupdisk). En vanlig intern hårddisk (Seagate Barracuda) på 149 Gb.
Som man sagt, så har man inte skrivit över några filer på servicestället. Jag själv har inte heller skrivit någon data
till disken. Jag plockade ut den så fort jag upptäckte detta och har sedan väntat på en ny hårddisk för att kunna
försöka mig på en återställningen (vilket jag nu gjort). Vi pratar stationär dator här.

Jag har använt programmen jag nämnt ovan. Jag har provat enkel sökning, Deep Scan och Full Scan. Självklart
ger de senare bättre resultat. Jag hittar som sagt filerna, men programmen klarar inte av att återställa filerna.
Jag har nämnt några exempel på problem i OP. Nästan alla filer är korrupta.

Jocke92, hoppas det besvarade dina frågor. Har du några tips att ge?

Mvh : Lunkan

Tack, då förstår jag situationen! Har inga tips att ge dock