Hur använder jag interna USB anslutningar?

Permalänk

Hur använder jag interna USB anslutningar?

Mitt moderkort har 6 st interna USB2 anslutningar. Jag skulle behöva använda någon av dem för att koppla in mina högtalare. Hur gör jag det?

Permalänk
Entusiast

Du kopplar de interna usb-kablarna, som förhoppningsvis kommer med chassit, till kontakterna på moderkortet. Och viola, chassits usb-portar fungerar.

Annars kan du skaffa något i stil med denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... för att få portarna på baksidan

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Du kopplar de interna usb-kablarna, som förhoppningsvis kommer med chassit, till kontakterna på moderkortet. Och viola, chassits usb-portar fungerar.

Annars kan du skaffa något i stil med denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... för att få portarna på baksidan

Chassit har bara 2 st usb2 portar på baksidan och dessa portar är ockuperade av tangentbordet och en mus. Det är nog en sån där extern kontakt på baksidan jag behöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Night Prowler:

Chassit har bara 2 st usb2 portar på baksidan och dessa portar är ockuperade av tangentbordet och en mus. Det är nog en sån där extern kontakt på baksidan jag behöver.

Måste vara ett gammalt chassi då i princip alla har haft USB-portar på framsidan sedan många år. Det är också oerhört ovanligt med chassin som har USB på baksidan, kan faktiskt inte minnas ett enda som haft det, om du inte menar utgångar direkt från moderkortet eller via extra uttag i en av kortplatserna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Chassit har bara 2 st usb2 portar på baksidan och dessa portar är ockuperade av tangentbordet och en mus. Det är nog en sån där extern kontakt på baksidan jag behöver.

Värt att notera att nästan inga chassin har usbportar på baksidan, utan är moderkortet som håller alla IO portar.

Har du ingen usb 3 port över då? Att ett moderkort bara skulle ha 2 usb portar är nästan en omöjlighet idag.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Jag menar att det finns två st externa usb2 portar på baksidan från moderkortet. Chassit har 2 st usb3 portar på framsidan. Resten av moderkortets externa usb portar är bara usb3. Och mina högtalare har usb2. Alltså måste jag använda moderkortets interna usb2 portar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag menar att det finns två st externa usb2 portar på baksidan från moderkortet. Chassit har 2 st usb3 portar på framsidan. Resten av moderkortets externa usb portar är bara usb3. Och mina högtalare har usb2. Alltså måste jag använda moderkortets interna usb2 portar.

Om det inte gäller specialfall som installering av OS från USB-sticka så ska USB3 vara bakåtkompatibelt med USB2, har du provat baktill? USB3-kontakten från frontportarna passar ju däremot bara i en USB3-header på moderkortet internt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Night Prowler:

Chassit har bara 2 st usb2 portar på baksidan och dessa portar är ockuperade av tangentbordet och en mus. Det är nog en sån där extern kontakt på baksidan jag behöver.

Chassin brukar inte ha usb-portar på baksidan, förutom då de som sitter på moderkortet, gissar på att det är dem du syftar på.
Men helt enkelt, har du inga lediga USB-portar någonstans så är det bara att köpa en sån där extern kontakt.

Men bara en fråga, du nämner hela tiden usb2, är det för att du har usb3 kontakter också eller bara för att, ja, det är ju faktiskt usb2?

Edit:

Du kan lugnt använda dig av USB3 till högtalarna, oddsen att det skulle vara bekymmer med bakåtkompatibiliteten är ytters små. Och fungerar det inte så lär du ju höra det, eller ja, inte höra ett smack

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel men usb som usb... Du kan ju köra usb 3.0 i ett 2.0 uttag men du får inte ut den högre hastigheten som usb 3.0 erbjuder utan begränsas av portens 2.0. Så högtalare i usb 3.0 ska väll inte vara något som helst problem?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om det inte gäller specialfall som installering av OS från USB-sticka så ska USB3 vara bakåtkompatibelt med USB2, har du provat baktill? USB3-kontakten från frontportarna passar ju däremot bara i en USB3-header på moderkortet internt.

Det visste jag inte att man kan sätta in USB2 kontakt i en USB3 port. Högtalarna funkar ju faktiskt nu.