Vad lyssnar ni på för musik?

Permalänk
Gallerikonnässör

Vad lyssnar ni på för musik?

Hejsan alla Swecare!

Tänkte det kunde vara lite kul att höra vad alla här lyssnar på för något.

Så vad lyssnar ni alla på? Nu som då:)

Själv så lyssnar jag på väldigt mycket olika artister och genrer. Mycket elektroniskt som Daft Punk och Infected Mushroom, men även Red Hot Chili Peppers, Bo Kaspers Orkester, Dunderpatrullen, Dropkick Murphys, Gorillaz och Depeche Mode.

Slänger även in en omröstning så man kan se vilken/vilka genres som är populärast här!

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Nästan bara rock/metal med band som Adept, Atreyu, Bring me the Horizon, A day to remember o.s.v.
Men kan även lyssna på lite partymusik och dubstep

Permalänk
Medlem

Lite torftigt med valmöjligheter där - jag kan iallafall inte rösta överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jadu inte mycket att välja på där, själv lyssnar jag på alltifrån jpop till viking blackmetal, men mina favorit band är:

Amon Amarth(Melodic deathmetal)
Finntroll(Folkmetal)
Hypocrisy(Deathmetal)
Gorillaz(vad den exacta benämningen är vet jag ej.)

Permalänk

Själv är jag en allätare, lyssnar nästan på allt.

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag tänkte så brett som möjligt, blir lite jobbigt att sitta och ta med varenda subgenre som finns. Och jag ansåg att dessa fyra kategorier var tillräckligt brett, men tydligen inte.

Skrivet av Juggernawt:

Lite torftigt med valmöjligheter där - jag kan iallafall inte rösta överhuvudtaget.

Vad lyssnar du på då?

Skrivet av Joelschub:

Jadu inte mycket att välja på där, själv lyssnar jag på alltifrån jpop till viking blackmetal

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Allt, men i det stora hela blir det väl ca 80% som är metal.

Burzum (Black Metal)
Taake (Black Metal)
Windir(Black Metal)
King of Asgard (Death/Black Metal)
Iron Maiden (Heavy Metal)
Bruce Springsteen (Folk Rock)
Dire Straits (Rock)
Guns N Roses (Rock)
Infected Mushroom (Psy-trance?)
Depeche Mode (Synth)
Klassisk Musik

osv osv osv.

osv osv osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Rillepille:

Själv är jag en allätare, lyssnar nästan på allt.

Har du något exempel på vad du lyssnar på?

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på ganska mycket bla: dansband, dropkick Murphys, lite skrewdriver å liknande, könsrock är på topp i listan, Stefan Demert, ja lite av allt näts intill. Rapp å teckno är ju nått som får mina öron å blöda.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar oftast på metal och oi! men det händer att det blir lite hardstyle då och då. Metallica och Gatans lag är mina favoriter

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Ljudforumet är främst tänkt för hårdvara och utrustning, för frågor som handlar om musiken i sig tror jag att denna forumdel passar bäst.

Permalänk

Mycket 80-tal: Phil Collins, Bryan Adams, Toto, Journey och Springsteen med mera. Europe, Dio och Scorpions kommer ofta upp också.

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Lyssnar egentligen på det mesta men rock/hårdrock/metal är väl det som värmer mest. Därför bär det av till Wacken Open Air om en vecka för några sköna dagar med härlig musik, lustiga människor, sena nätter och sova i militärtält. Ja, och billig tysk öl förstås...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Lyssnar mest på DnB, dubstep, glitch och electro, men även lite metal.

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem

Blir mest melodisk death metal som t.ex. Omnium Gatherum, Kalmah, Dark Tranquillity, Nekrogoblikon osv. Såpass stor och varierad genre, så annan musik känns bara så jävla tråkig

Permalänk

Immortal teq och Vinnie Paz, sjukaste politik rapparna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FLAXMANNEN:

Har du något exempel på vad du lyssnar på?

Jadu, oftast vid datorn så drar jag igång någon kanal på Pandora. Just nu har det mest varit Hård rock/rock och Dubstep. Inga speciella artister, är låten bra så lyssnar jag.

Permalänk
Medlem

Lyssnar mest på genrer som Jazz, Funk, West Coast, Blues, Rock

Exempel på band:
Dave Weckl Band
Toto
Steely Dan
Michael Ruff
Jamiroquai
Incognito
Joe Bonamassa
Ole Börud
Genesis
Chaka Khan
Jamie Cullum

Permalänk
Medlem

Mest hiphop/rap.
Exempel:
Wu-Tang Clan
The Roots
Eminem
TLK
Big Pun
Xzibit
Mobb Deep

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Lyssnar på många hundra band och artister men för tillfället lyssnar jag på skivor med:
George Harrison (blandning av genrer)
Månegarm (viking black/death metal)
Monstrosity (death metal)
Tool (metal)
Ghost (rock/hårdrock)

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Rekordmedlem

Dåligt med val du gav, jag hade klickat i alla och 20 till om det funnits, Lyssnar på det mesta utom dansband, pojkband och kinesisk opera och all musik som har dålig ljudkvalitet går också bort, hör man inte hur musikerna spelar kan det kvitta och man behöver inte plåga sig med att lyssna på distad odynamisk musik oavsett genre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mesta dels Metal i alla de former men även en hel del annat. Sabaton går dock i en egen klass!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dåligt med val du gav, jag hade klickat i alla och 20 till om det funnits, Lyssnar på det mesta utom dansband, pojkband och kinesisk opera och all musik som har dålig ljudkvalitet går också bort, hör man inte hur musikerna spelar kan det kvitta och man behöver inte plåga sig med att lyssna på distad odynamisk musik oavsett genre.

Haha, du får mig att bli nostalgisk över de första mp3-filerna som kom. Dock finns det fortfarande en del grymma låtar i kass kvalitet värda att ha t.ex. "Döda Gunvor".

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Typhonos:

Haha, du får mig att bli nostalgisk över de första mp3-filerna som kom. Dock finns det fortfarande en del grymma låtar i kass kvalitet värda att ha t.ex. "Döda Gunvor".

Det händer att man lyssnar på gamla Eddie Meduza från kassett, när han kallade sig E Hitler and Luftwaffe, men det är inte för att njuta av musiken utan för att skratta åt texterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det händer att man lyssnar på gamla Eddie Meduza från kassett, när han kallade sig E Hitler and Luftwaffe, men det är inte för att njuta av musiken utan för att skratta åt texterna.

You got a point, tycker dock att det kan vara lite charmigt med det dåliga ljudet i dessa fall:
"Det är så dåligt att det blir bra"

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Typhonos:

You got a point, tycker dock att det kan vara lite charmigt med det dåliga ljudet i dessa fall:
"Det är så dåligt att det blir bra"

Men det är ju Eilert Pilarm du menar då, han har anständig teknisk kvalitet, men sången är minst sagt "unik"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har artister och låtar jag gillar i de flesta genrerna, undantaget är väl dansband i alla dess former. Mest blir det dock olika variationer av rock och metal. Några favoritartister kunde vara Arch Enemy, Killswitch Engage, Soilwork, Deathstars, Children Of Bodom, Dagoba. För att nämna några mer okända grupper så har även Dark Age, Mutiny Within, Dreamshade, The Birthday Massacre och Raintime fallit mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Larvigt att begränsa sig till en genre eller att kategorisera sig så brett.

Just nu i min playlist:

Massive Attack
Bad Religion
El-P
Two Steps from Hell
Crystal Castles
Caravan Palace
Machinae Supremacy
Ed Chamberlain

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Genrer:
Proggresiv rock, Folk rock, Indie och Jazz framförallt.

Artister:
The Moody Blues
Trummor och Orgel
Røde Mor

Simon & Garfunkel
Neil Young

The White Stripes
The Black Keys
Bob Hund

Sara Vaughan
Esbjörn Svensson Trio

Sen så är det väldigt mycket mer, och ännu mer som man inte upptäckt än.
I princip all elektronisk musik och det messta med growl eller alltför skrikig sång faller bort.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Håller med om att det var lite ont om genrer. Dubstep och experimentell elektronisk pop är extremt olika även om båda skulle kunna gå in under elektronisk musik.

De genrer jag lyssnar mest på blir väl rock, indie, elektroniskt (mer åt det poppiga hållet) och rap. Lyssnar egentligen på det mesta, förutom metal, jazz och opera.

Några band:
Arctic Monkeys
The Shins
Modest Mouse
Iron and Wine
The Rosebuds
Foo Fighters
The Roots
Public Enemy
Gorillaz
Fatboy Slim
Lemaitre