Noiseblocker B12-PS vs Noctua P12 på en D-14

Permalänk
Medlem

Noiseblocker B12-PS vs Noctua P12 på en D-14

Tjena!

Är väldigt sugen på att testa nya fläktar på min D-14 och skulle vilja köra på PWM fläktar för en gångs skull! Så har kollat på Noiseblocker NB-eLoop B12-PS. Som verkar väldigt intressanta. Frågan är ju om jag kommer märka någon skillnad i ljud och prestanda? Dom är ju också så sjukt mycket snyggare än Noctuas fläktar.

Är det värt att prova eller är det pengar i sjön? Eventuellt om det finns några andra fläktar som är bättre?

Mvh Alexander

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangaz:

Tjena!

Är väldigt sugen på att testa nya fläktar på min D-14 och skulle vilja köra på PWM fläktar för en gångs skull! Så har kollat på Noiseblocker NB-eLoop B12-PS. Som verkar väldigt intressanta. Frågan är ju om jag kommer märka någon skillnad i ljud och prestanda? Dom är ju också så sjukt mycket snyggare än Noctuas fläktar.

Är det värt att prova eller är det pengar i sjön? Eventuellt om det finns några andra fläktar som är bättre?

Mvh Alexander

inte för att vara den... men jag tror det är 140mm fläktar på d-14 ...namnet säger sitt!

Men det kanske går att ha 120mm också?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

inte för att vara den... men jag tror det är 140mm fläktar på d-14 ...namnet säger sitt!

Men det kanske går att ha 120mm också?

Inte för att vara sån, men det är en 120mm och en 140mm med 120mm fästen som följer med när man köper den. Så jo det är 120mm fläktar som gäller Kika här

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulingen:

inte för att vara den... men jag tror det är 140mm fläktar på d-14 ...namnet säger sitt!

Men det kanske går att ha 120mm också?

Det går utan problem. 140 mm fläkten som Noctua använder har 120mm fästen endast.

Ontopic: Jag har läst mycket om eLoop fläktarna och att dom ska producera ett riktigt drönande ljud om dom används som pull.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

inte för att vara den... men jag tror det är 140mm fläktar på d-14 ...namnet säger sitt!

Men det kanske går att ha 120mm också?

man har en 140mm i mitten av tornen och en 120 på ena sidan

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangaz:

Tjena!

Är väldigt sugen på att testa nya fläktar på min D-14 och skulle vilja köra på PWM fläktar för en gångs skull! Så har kollat på Noiseblocker NB-eLoop B12-PS. Som verkar väldigt intressanta. Frågan är ju om jag kommer märka någon skillnad i ljud och prestanda? Dom är ju också så sjukt mycket snyggare än Noctuas fläktar.

Är det värt att prova eller är det pengar i sjön? Eventuellt om det finns några andra fläktar som är bättre?

Mvh Alexander

absolut inte noise blocker dom eller ena får ett pipande ljud om du sätter den för nära galler eller kylflänsar. Köpte mig två själv och har hört oljud vid för nära gallret ibak vid högre varv.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det går utan problem. 140 mm fläkten som Noctua använder har 120mm fästen endast.

Ontopic: Jag har läst mycket om eLoop fläktarna och att dom ska producera ett riktigt drönande ljud om dom används som pull.

Jaså? Har du något annat tips eller ska man kika på noctuas pwm fläktar? Typ NF-F12?

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

absolut inte noise blocker dom eller ena får ett pipande ljud om du sätter den för nära galler eller kylflänsar. Köpte mig två själv och har hört oljud vid för nära gallret ibak vid högre varv.

Verkar som många har det problemet :/

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangaz:

Jaså? Har du något annat tips eller ska man kika på noctuas pwm fläktar? Typ NF-F12?

F-12 är rätt fina, men är inte helt tysta. Under 6V är dom ohörbara dock.

Jag skulle nästan titta på Scythe GT

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangaz:

Verkar som många har det problemet :/

ja faktiskt! jag skulle ha dom till min radiator för H80i men den bakre fick ett konstigt ljud vid för nära kontakt med gallret ibak på chassit så jag ska köpa nya fläktar igen. Ett par Scythe typhoon fläktar för dom har ventilations hål eller vad det nu är ifram

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

F-12 är rätt fina, men är inte helt tysta. Under 6V är dom ohörbara dock.

Jag skulle nästan titta på Scythe GT

säger samma och håller med typhoon borde inte ge med sig ett pipande ljud iaf vilket mina noise blocker eloop gjorde (nyköpta) den bakre på radiatorn fick ett underligt ljud vid för nära kontakt med chassit så nu ska jag köpa nya igen ett par typhoon.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

F-12 är rätt fina, men är inte helt tysta. Under 6V är dom ohörbara dock.

Jag skulle nästan titta på Scythe GT

Har ett par scythe gt 1850rpm liggandes men vill verkligen köra pwm denna gång. Många säger att det är värt att köra det?

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

V styrning är enligt mig mycket bättre än PWM, och billigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

V styrning är enligt mig mycket bättre än PWM, och billigare också.

Blir nog ett par PWM fläktar

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?