Hur veta om hårddiskarna är i raid 1?

Permalänk

Hur veta om hårddiskarna är i raid 1?

Moderkort: Asus Z87I-Pro

Igår försökte jag få mina två hårddiskar i raid 1, men det gick inte så bra. Jag följde moderkortsmanualen och ställde in sataportarna i raid 1 och sedan bootade om datorn och skapade en raidvolym. Sedan så bootade inte Windows 7 så jag drog ut hårddiskarna ur sataportarna och ställde in ACHI, och då bootade Windows 7.

Nu (idag) så kollade jag på forumet och såg att man kan gå in i diskhanteraren i Windows, så jag stängde av datorn och pluggade in båda HDD och startade datorn (ACHI inställt i BIOS) , gick in i diskhanteraren och såg att det fanns en hårddisk som jag fixade så att man nu kan se den i utforskaren.

Eftersom man bara kan se en enhet och eftersom båda HDD är inpluggade i moderkortet så antar jag att jag har två hårddiskar raid 1 eller?

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Hedersmedlem

Bumpning av trådar är inte tillåtet.
§4
Var god läs våra forumsregler.
Känner mig snäll idag så jag låser inte tråden.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröna Lådan:

Moderkort: Asus Z87I-Pro

Igår försökte jag få mina två hårddiskar i raid 1, men det gick inte så bra. Jag följde moderkortsmanualen och ställde in sataportarna i raid 1 och sedan bootade om datorn och skapade en raidvolym. Sedan så bootade inte Windows 7 så jag drog ut hårddiskarna ur sataportarna och ställde in ACHI, och då bootade Windows 7.

Nu (idag) så kollade jag på forumet och såg att man kan gå in i diskhanteraren i Windows, så jag stängde av datorn och pluggade in båda HDD och startade datorn (ACHI inställt i BIOS) , gick in i diskhanteraren och såg att det fanns en hårddisk som jag fixade så att man nu kan se den i utforskaren.

Eftersom man bara kan se en enhet och eftersom båda HDD är inpluggade i moderkortet så antar jag att jag har två hårddiskar raid 1 eller?

Du kan ju se på hårdvaran på partitionen du skapade genom att högerklicka på den i Diskhanteraren, välj egenskaper och sedan gå till fliken hårdvara.

Men somsagt sitter båda i och du enbart ser en disk så bör det vara RAID disken du ser.

Permalänk
Avstängd

Om du tror att du kan ställa in raid 1 och sen bota om datorn och tro att datorn är i raid 1 vid nästa uppstart då är du ute o cyklar. du måste installera om windows och allt igen för raid 1 så speglar du hårdiskarna. tror du måste läsa på lite mer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Knewgarn:

Du kan ju se på hårdvaran på partitionen du skapade genom att högerklicka på den i Diskhanteraren, välj egenskaper och sedan gå till fliken hårdvara.

Men somsagt sitter båda i och du enbart ser en disk så bör det vara RAID disken du ser.

Detta står om hårddiskarna i enhetshanteraren / Diskenheter: Intel Raid 1 Volume SCSI Disk Device

Jag är efter denna info 90% säker att hårddiskarna är i raid1.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröna Lådan:

Detta står om hårddiskarna i enhetshanteraren / Diskenheter: Intel Raid 1 Volume SCSI Disk Device

Jag är efter denna info 90% säker att hårddiskarna är i raid1.

Och under Dator Hanteraren -> Diskhanteraren står det också samma på partionen/disken?

Då kommer det att vara en RAID1 disk.

För att dubbelkolla så kan du ju dra ut en av diskarna och se om du kommer in på samma partition, och sedan dra ut den andra disken och kolla samma sak.
Visar den en likadan partition med samma information på så har du ren RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröna Lådan:

Detta står om hårddiskarna i enhetshanteraren / Diskenheter: Intel Raid 1 Volume SCSI Disk Device

Jag är efter denna info 90% säker att hårddiskarna är i raid1.

Installera intel rapid storage tech (driver) eller vad den heter. Där kan du kolla status och administrera din raid