Snabb 3TB/4TB extern hårddisk?

Permalänk
Avstängd

Snabb 3TB/4TB extern hårddisk?

Jag använder just nu en Western Digital MyBook 3TB extern hårddisk, men den är väldigt seg att använda eftersom det dröjer upp till 5 sekunder för den att komma igång om man inte använt den på en stund.

Jag har kollat på t.ex en Seagate Backup Plus Desktop hårddisk, tar denna också lång tid på sig att komma igång efter den stått idle en liten stund?

Någon annan hårddisk att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag använder just nu en Western Digital MyBook 3TB extern hårddisk, men den är väldigt seg att använda eftersom det dröjer upp till 5 sekunder för den att komma igång om man inte använt den på en stund.

Jag har kollat på t.ex en Seagate Backup Plus Desktop hårddisk, tar denna också lång tid på sig att komma igång efter den stått idle en liten stund?

Någon annan hårddisk att rekommendera?

4TB Western Digital Caviar 

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmet45:

Jag använder just nu en Western Digital MyBook 3TB extern hårddisk, men den är väldigt seg att använda eftersom det dröjer upp till 5 sekunder för den att komma igång om man inte använt den på en stund.

Jag har kollat på t.ex en Seagate Backup Plus Desktop hårddisk, tar denna också lång tid på sig att komma igång efter den stått idle en liten stund?

Någon annan hårddisk att rekommendera?

Alla mekaniska diskar tar en stund att varva upp från stillastående, ofta 7-10s. Inget du kan komma ifrån. Externa diskar är inte lämpade att stå igång 24/7 bl a därför går de i viloläge ofta.

Vill du ha en snabbare lösning får du skaffa en NAS eller liknande med ordentlig kylning och dimensionering där diskarna kan tillåtas snurra oavbrutet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Alla mekaniska diskar tar en stund att varva upp från stillastående, ofta 7-10s. Inget du kan komma ifrån. Externa diskar är inte lämpade att stå igång 24/7 bl a därför går de i viloläge ofta.

Vill du ha en snabbare lösning får du skaffa en NAS eller liknande med ordentlig kylning och dimensionering där diskarna kan tillåtas snurra oavbrutet.

Jag har också en 2TB WD Elements Desktop, och denna går alltid igång direkt utan något dröjsmål, borde ju finnas större diskar med samma egenskaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har också en 2TB WD Elements Desktop, och denna går alltid igång direkt utan något dröjsmål, borde ju finnas större diskar med samma egenskaper

Det har inte att göra med när den börjar spinna, utan hur lång tid det tar att komma upp i ordentlig fart.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag får nog hålla med Multi här. 5 sekunder är inte speciellt länge att vänta på en extern disk som gått i sparläge. Alternativen du har där är få.
Ny lös-häst, och aktivt kylt stall.
Eller en billig NAS, och fritt val på diskar. NetGEAR ReadyNAS NV+ V1 or går ju att hitta billigt lite överallt nu. Ska man "bara" ha dem som lagring är de mer än snabba nog. Det kan ta en kort stund att hitta dem och ansluta via nätverket, men ansluter man dem som nätverksdiskar så har jag aldrig märkt av någon fördröjning på överföringen. Min får slita hund och gör mer än hanterar lagring, streamar video, leker med torrents och sådant plock. Till det får man nog säga att den egentligen skulle varit lite snabbare. Det fungerar klanderfritt, men "precis".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Seagate 3TB USB 3.0 och är väldigt nöjd. Den beter sig ungefär som vanliga interna sata-diskar både i respons och hastighet (Asus P9X79WS).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Den beter sig ungefär som vanliga interna sata-diskar både i respons och hastighet (Asus P9X79WS).

Med andra ord så precis som dina interna diskar så spinner den ned, och när du inte har haft access till den på ett tag så tar det en stund för den att komma igång. Precis som hans nuvarande disk då alltså?

Så vitt jag vet gör alla externa diskar likadant. De är försedda med en firmware på USB - sATA bryggan, som bestämmer hur länge de ska vara inaktiva innan de spinner ner. Det kan alltså skilja i tid hur länge de behöver vara inaktiva, men för övrigt är beteendet det samma. Enda undantagen jag känner till är en "slot in" docka för skitpengar direkt från asien, som inte verkar spinna ner, inte ens när man stänger av utrustningen den är ansluten till, och ett gäng aktivt kylda USB kabinett. De flesta av dem stänger ner de med, men vanligen senare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hålla med tidigare talare. Men om du nu vill finns de program som håller hdds från viloläge.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Det jag rekomenderar är att du skaffar dig en intern disk istället och kör med via sata. Sedan ställer du om hur lång tid det ska ta innan de går i viloläge. De stängs också av med datorn då och har hela tiden kylning om du har kylning i datorn som inte är passiv. (Dåligt uttryckt av mig men du förstår)

Permalänk
Medlem

Går ju alltid använda http://nosleephd.codeplex.com/ om man absolut måste se till att den inte stänger av sig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med andra ord så precis som dina interna diskar så spinner den ned, och när du inte har haft access till den på ett tag så tar det en stund för den att komma igång. Precis som hans nuvarande disk då alltså?

Så vitt jag vet gör alla externa diskar likadant. De är försedda med en firmware på USB - sATA bryggan, som bestämmer hur länge de ska vara inaktiva innan de spinner ner. Det kan alltså skilja i tid hur länge de behöver vara inaktiva, men för övrigt är beteendet det samma. Enda undantagen jag känner till är en "slot in" docka för skitpengar direkt från asien, som inte verkar spinna ner, inte ens när man stänger av utrustningen den är ansluten till, och ett gäng aktivt kylda USB kabinett. De flesta av dem stänger ner de med, men vanligen senare.
B!

Min Seagate spinner inte ner alls som mina externa usb2 (som tar tid på sig) utan beter sig som mina vanliga interna diskar. Slipper vänta. 3st externa usb2, en usb3 och 21st interna (plus ett gäng ssd). USB3:an beter sig som de interna diskarna. USB2:orna får man vänta på att de går ut vänteläge men aldrig min seagate usb3 - den är igång direkt (alla används som extra backuplagring).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max