Permalänk
Medlem

SSD + HDD köp

Hej, jag tänkte beställa en SSD och en HDD nu eftersom min gamla hårddisk är i sista spurten så att säga. I vilket fall, jag vet inte hur det ligger till med hårddiskar numera men jag ska tydligen ha 4st SATA 3,0 Gbit/s anslutningar på moderkortet och jag vet inte om det kommer funka. Tänkte spendera runt 1500kr på en ssd och hdd tillsammans, så vad skulle vara bäst att köpa i den situationen?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/crucial_v4_256gb_ssd Är just nu absolut billigast per GB. Använder du koden SWEC1307 vid köp så blir det ännu 5% billigare. 940.5:- för 256 GB är skamligt billigt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Det blev en A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB och 2TB WD. Hur konfigurerar jag windows för att funka optimalt med ssdn sen? Jag kan tänka mig att man inte vill ha caches på ssdn, utan flyttar dom utanför, men hur gör man det på ett bra sätt?

Permalänk
Vila i frid

Låt windows och allt rappel vara på SSD'n och tweaka ut till HDD allt eftersom utrymmesbrist kräver.

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

http://cdon.se/hemelektronik/crucial_v4_256gb_ssd Är just nu absolut billigast per GB. Använder du koden SWEC1307 vid köp så blir det ännu 5% billigare. 940.5:- för 256 GB är skamligt billigt.

Sata 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neteyes:

Jag kan tänka mig att man inte vill ha caches på ssdn, utan flyttar dom utanför, men hur gör man det på ett bra sätt?

Varför vill du inte utnyttja fördelarna med en snabb SSD? Har du ett 64-bitars OS och mindre än 4 GB RAM så rekommenderar jag dig att investera i lite mer minne i stället så slipper du få ångest över att det skrivs till cellerna

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Jag säger inte att det är den snabbaste SSD'n på marknaden. 230MB/s är nog hastighet om man är på en budget. Över det märker man inte värst stor skillnad ändå.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag säger inte att det är den snabbaste SSD'n på marknaden. 230MB/s är nog hastighet om man är på en budget. Över det märker man inte värst stor skillnad ändå.

Aldrig haft en SSD men känns dumt att köpa en SATA 2 SSD om man ska ha en snabb disk som SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag säger inte att det är den snabbaste SSD'n på marknaden. 230MB/s är nog hastighet om man är på en budget. Över det märker man inte värst stor skillnad ändå.

Har jämfört min sata2 med en polares sata 3. Knappt någon märkbar skillnad när man startar windows eller när man ska ladda en map på BF3.

(Ja sata3 disken körs i en sata3 port)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Har jämfört min sata2 med en polares sata 3. Knappt någon märkbar skillnad när man startar windows eller när man ska ladda en map på BF3.

(Ja sata3 disken körs i en sata3 port)

Tack, kanske ska slå till då..