Samsungs SSD:er bäst av alla?

Permalänk

Samsungs SSD:er bäst av alla?

Varför säger de flesta att Samsungs SSD:er är ett självklart val när man ska skaffa en SSD?

Är det något dåligt med t.ex. Kingston eller Sandisk?

Väldigt tacksam för svar då jag funderar på en SSD och Samsungs är väldigt dyra!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Samsungs SSD:er bäst av alla?

Bitmicro eller Fusion-io är säkert bäst av alla

Men menar du konsument versioner så skulle jag nog valt Samsung eller Intel.
Men antagligen inget större fel på Sandisk/Kingston/Plextor etc.

Permalänk

Samsungs diskar är väl inte särskilt dyra? 800kr för 120GB. http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Jag kör A-DATA, är jättenöjd med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968923. Fick den på rea också vill jag minnas.
Köper man samsung betalar man väldigt mycket för märket.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Bitmicro eller Fusion-io är säkert bäst av alla

Men menar du konsument versioner så skulle jag nog valt Samsung eller Intel.
Men antagligen inget större fel på Sandisk/Kingston/Plextor etc.

Okej! Instressant.

Skrivet av KentaSås:

Samsungs diskar är väl inte särskilt dyra? 800kr för 120GB. http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

Om man jämför hastighet så är de rättså dyra

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

Samsungs skrivhastighet är riktigt dålig

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte lätt att uttala sig om Kingston och Sandisk vs Samsung när du inte talar om vilka modeller du tittar på, men jag kan erbjuda ett generellt svar. Nu är det möjligt att mitt svar inte stämmer helt för varje enskild SSD, men ungefär så här är min bild.

Det finns lite olika segment med priser på SSD där de billigare ofta är tex äldre styrkretsar eller avsevärt mycket långsammare än det som är state of the art idag. Det har hänt ganska mycket på SSD sidan. För inte så särskilt många år sedan var det mycket mer problem med diskar som felade än idag. Därför vill man inte köpa en gammal disk.

I det segmentet där man vill vara så är faktiskt Samsung diskarna några av de billigaste, särskilt om man tar den enklaste versionen av 840. Samtidigt så får Samsung ofta väldigt bra resultat i tester.

Om du undrar mer så kan jag bara rekommendera dig att läsa på. Läs tester, SweC har många SSD tester. Läs på om vilka styrkretsar som sitter i olika modeller och vad som är deras för och nackdelar. Det är först när du har kunskapen som du kan avgöra om en billig disk är något att satsa på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Samsungs skrivhastighet är riktigt dålig

På deras Basic serie, Ja. Men hastigheten på Pro serien är bra men de är väldigt dyra emot vad man får

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det är inte lätt att uttala sig om Kingston och Sandisk vs Samsung när du inte talar om vilka modeller du tittar på, men jag kan erbjuda ett generellt svar. Nu är det möjligt att mitt svar inte stämmer helt för varje enskild SSD, men ungefär så här är min bild.

Det finns lite olika segment med priser på SSD där de billigare ofta är tex äldre styrkretsar eller avsevärt mycket långsammare än det som är state of the art idag. Det har hänt ganska mycket på SSD sidan. För inte så särskilt många år sedan var det mycket mer problem med diskar som felade än idag. Därför vill man inte köpa en gammal disk.

I det segmentet där man vill vara så är faktiskt Samsung diskarna några av de billigaste, särskilt om man tar den enklaste versionen av 840. Samtidigt så får Samsung ofta väldigt bra resultat i tester.

Om du undrar mer så kan jag bara rekommendera dig att läsa på. Läs tester, SweC har många SSD tester. Läs på om vilka styrkretsar som sitter i olika modeller och vad som är deras för och nackdelar. Det är först när du har kunskapen som du kan avgöra om en billig disk är något att satsa på.

Intressant! Tack för svar, ska läsa där nu!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon142735:

Samsungs skrivhastighet är riktigt dålig

På den enklaste 840 modellen är de betydligt sämre än läshastigheten, ja. Men tänk då på att du kommer att läsa mycket mer data från disken än du skriver. Då är det en bra kompromiss att ha en läshastighet som är i klass med de bästa, en sämre skrivhastighet och ett lägre pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag gillar intel, bara haft problem 1 gång med min när den inte ville dycka upp i BIOS, fast det visade sig vara en lite ful inställning i BIOS som gjorde det....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Samsungs skrivhastighet är riktigt dålig

Samsung 840 Basic ersätts ju av Samsung 840 Evo ganska så snart.

Permalänk
Skrivet av KnugOlsson:

Varför säger de flesta att Samsungs SSD:er är ett självklart val när man ska skaffa en SSD?

Är det något dåligt med t.ex. Kingston eller Sandisk?

Väldigt tacksam för svar då jag funderar på en SSD och Samsungs är väldigt dyra!

Finns förmodligen inget dåligt med varken Kingston eller Sandisk Samsung hade dock en jättebra och billig SSD med deras 830 serie den var både billig och var en SSD i toppklass med både höga läs och skriv hastigheter för det priset du betalade sen efter det har det förmodligen sutit i att man tar Samsung SSD:er då man ofta tänker på 830-serien och att Samsung inte har särskillt hög reklamtions % och har inte haft det på varken 830 och 840 serien.

840 serien har bra mycket långsammare skriv hastighet än 830 serien men det är fortfarande väldigt svårt att märka någon större skillnad mellan SSD:er då de redan är så snabba jämfört med mekaniska hårddiskar.

Samsung har därför varit ett säkert kort i ungefär två år och då sitter det förmodligen i att rekommendera deras SSD:er då man vet att de med väldigt stor säkerhet att de kommer fungera utmärkt. Du kommer dock förmodligen inte ha några problem med varken Kingston eller Sandisk och i så fall är det bara att reklamera den.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk

Samsung använder sin egna kontroller medan många andra tillverkare använder Sandforce. Min uppfattning är att Samsung och Intel har mest stabilitet, därav brukar de vara dyrare.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 840 500gb som speldisk för att det är billigt.
Kör Intel som systemdisk på speldatorn och i htpcn för det känns stabilare även om ingen har strulat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken