Vill bygga ett egenkomponerat kylsystem för cpu och gpu, förslag?

Permalänk
Medlem

Vill bygga ett egenkomponerat kylsystem för cpu och gpu, förslag?

Jag är sugen på att vattenkyla mitt system men är helt grön när det kommer till detta. Speccen är enligt signaturen och det är för CPU och GPU jag vill ha ett system (om ingen annan har något bättre förslag!).

I första hand tycker jag det är roligt att lära mig nya saker så kylningen är inte för att nå någon extrem klockning eller ljudnivåsänkning. Om dessa möjligheter ökar med vattenkylningen är det emellertid en bonus!

Så, är det någon som skulle vilja peka mig i rätt riktning för att starta ett projekt?

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! ;D

Jag plockade ihop detta:

är jag helt ute och cyklar? (Slanglängd och antalet kopplingar har jag INGEN koll på, men är jag på rätt väg?)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Antalet kopplingar är antalet komponenter*2. (Pump, radiator, block, reservoar)
Du borde klara dig på 3 meter slang, det gjorde jag och då drog jag ändå om slangen 1 gång och har en meter över. Skulle rekommendera 10/16 slang istället för 10/13, bättre att jobba med.
Det är bra att ta med några 90 graders och kanske någon 45 graders vinkel också, förenklar slangdragen.

Dubbelkolla så vattenblocket du köpt till grafikkortet passar. Enligt http://www.coolingconfigurator.com/ så passar det inte.

En radiator på 2*12 är nog på gränsen om du skall kyla både processor och grafikkort. Skulle satsa på större om du har plats för det.

Jag skulle rekommendera att du köper pumptoppen i acetal istället för plexi, håller bättre.
Alternativt så köper du en som har reservoar också (reservoar underlättar bygget rejält!) t.ex. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p14775_EK-Wate...

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Antalet kopplingar är antalet komponenter*2. (Pump, radiator, block, reservoar)
Du borde klara dig på 3 meter slang, det gjorde jag och då drog jag ändå om slangen 1 gång och har en meter över. Skulle rekommendera 10/16 slang istället för 10/13, bättre att jobba med.
Det är bra att ta med några 90 graders och kanske någon 45 graders vinkel också, förenklar slangdragen.

Dubbelkolla så vattenblocket du köpt till grafikkortet passar. Enligt http://www.coolingconfigurator.com/ så passar det inte.

En radiator på 2*12 är nog på gränsen om du skall kyla både processor och grafikkort. Skulle satsa på större om du har plats för det.

Jag skulle rekommendera att du köper pumptoppen i acetal istället för plexi, håller bättre.
Alternativt så köper du en som har reservoar också (reservoar underlättar bygget rejält!) t.ex. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p14775_EK-Wate...

Tackar så mycket för hjälpen! Bor hyfsat nära Inet så det är ju inte värre än att man kan åka förbi och komplettera med kopplingar/slang om det skulle vara något som saknas.

Hur är själva byggandet? Svårt? Risk för läckage? Eller är det bara att använda sunt förnuft och köra på?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Byggandet är ganska enkelt om man inte har tummen mitt i handen. Se till att ha en bra plan innan bara hur du skall dra slangar mm så är det inga problem.
Finns flera bra guider på youtube hur du bygger vattenkylning och dom går igenom hur du fyller på systemet med vatten och gör läckage test.
Om du har ett extra nätagg är det den bästa lösningen; du kopplar in pumpen till det och drar en kabel (eller ett gem) mellan 2 pins på ATX kontakten så kan du starta nätagget med brytaren för att starta och stoppa pumpen när du fyller på med vatten, då har du ingen ström i datorn och risken för kortslutningar är minimal. Om du inte har det får du koppla bort nätagget från moderkort, grafikkort mm så du bara har pumpen inkopplad.

Det finns egentligen bara 2 riktigt viktiga saker att komma ihåg när man bygger vattenkylning:
Pumpen får ALDRIG snurra torr, den går sönder på ingen tid alls p.g.a. att den använder vatten som kylning och smörjning.
Reservoaren skall vara precis innan pumpen i loppen. Har du en separat reservoar skall den sitta precis innan och ovanför pumpen så vattnet rinner ner från reservoar till pumpen så pumpen aldrig går torr.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering är på sin plats.

Det är sommar och Göteborg kokar. Häromdagen var första dagen som jag märkte att värmen tog ut sin rätt på min kära dator och när mitt MSI-kort närmade sig 90 grader kände jag att det nog var dags att investera i den där vattenkylningen ändå. Förhoppningsvis är det någon som kan hjälpa mig att plocka ihop något vettigt till mitt system.

Den stationära datorn i sign är den som ska kylas och alltihop sitter i ett Fractal Design R3-chassi. Jag skulle vilja kyla CPU + GPU + GPU, men om det finns ett markant utrymme för förbättring genom att kyla ytterligare delar (moderkortsbryggor, RAM?) kan det vara intressant också men jag lägger mig helst på en prislapp någorlunda human för en studentplånbok. Nybörjare som jag är vet jag dock inte vilken prislapp det rör sig om öht så kom gärna med förslag!

Tack igen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕