Google tillkännager Android 4.3

Permalänk
Medlem

Undra när man får uppdateringen till sin Nexus 4. Brukar det ta lång tid eller?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan de inte inte få ut tummen ur R#"¤ och kanske släppa Jelly bean till galaxy tab 2 10.1 i sverige innan dom uppdaterar, jäkligt störigt faktiskt :/

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Samsung?

Skrivet av Sir.Djs:

Kan de inte inte få ut tummen ur R#"¤ och kanske släppa Jelly bean till galaxy tab 2 10.1 i sverige innan dom uppdaterar, jäkligt störigt faktiskt :/

Det är väl inget som Google har med att göra? Det är väl en tablet som släppts av Samsung och inte heller någon Nexusenhet?

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Jo. http://techreport.com/review/25026/three-weeks-with-the-samsu...

"The Galaxy S4 feels a little slow during day-to-day use, I'm sad to say. It's slower than my iPhone 5 at unlocking, at opening apps, and at switching between them. It takes longer to get to the camera from an unlocked state, and even Google Now takes more time to respond to voice searches than the same app on iOS. I expected this killer, state-of-the-art handset to run circles around the older Apple one, or at the very least to be comparably quick, but that's just not the case. The loss in performance got frustrating at times, like when I needed to take a picture or look up something online quickly. Going from a fast phone to a slower one is never fun."

Kan hålla med där, men den jämförelsen gäller S4/touchwiz. Jag gick själv från iPhone 4S till HTC One och de är exakt lika kvicka, på allt. Förutom just kameran där One mer eller mindre saknar fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Kan hålla med där, men den jämförelsen gäller S4/touchwiz. Jag gick själv från iPhone 4S till HTC One och de är exakt lika kvicka, på allt. Förutom just kameran där One mer eller mindre saknar fördröjning.

Det är väl inget att hymla om att Android kräver mer hårdvara för att flyta på bra än både iOS och WindowsPhone, det kanske inte märks så mycket mellan Premiumtelefoner men om kolla på mellan och lågbudget segmenet så blir skillnaden väldigt tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är väl inget att hymla om att Android kräver mer hårdvara för att flyta på bra än både iOS och WindowsPhone, det kanske inte märks så mycket mellan Premiumtelefoner men om kolla på mellan och lågbudget segmenet så blir skillnaden väldigt tydlig.

Det dom lägger krutet på i Key Lime Pie (5.0) verkar det som..
Visst att Android kräver lite mer hårdvara men Nexus 4 har grymt bra flyt mot top telefonerna S4/HTC One.

Edit: Å andra sidan om google lyckas göra Key Lime Pie resurssnålt, Så ska väl Touchwiz på något sätt lyckas sabba det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyriak:

Det är väl inget att hymla om att Android kräver mer hårdvara för att flyta på bra än både iOS och WindowsPhone, det kanske inte märks så mycket mellan Premiumtelefoner men om kolla på mellan och lågbudget segmenet så blir skillnaden väldigt tydlig.

Samtidigt så har ju Android funktioner som Ios saknar. Till exempel har Apple fortfarande inte lika bra multitasking då vissa program fryses när de hamnar i bakgrunden. Det har till exempel ställt till problem för inloggning på internet bank med mobilt e-leg. Ios klarar inte av att köra både e-legget och browsern samtidigt så det fungerar inte. Så det är inte så att Android rakt av är sämre optimerat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjajjull:

Vad har du testat på Nexus 4/Galaxy Nexus?

Som jag skriver till många andra, är uppdatering viktigt för dig, köp Nexus.
För övrigt så är Jelly Bean (4.1 och 4.2) på nästan 40% av alla androidenheter.

Misslyckande? Är 75% marknadsandelar ett misslyckande?

Testat att navigera runt i OS, byta appar snabbt etc etc för att leta efter dåliga och ojämna animeringar samt tendenser till mikrolagg.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Om uppdateringar är viktigt för dig, köp Nexus.

Så uppdateringar är inte viktigt från andra tillverkare? Säkerhetsfixar och förbättringar av systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har inget med Google att göra. Det är bara tillverkarnas fel som envisas med att lägga in massa egen skit och sedan vägra göra uppdateringar. För den som vill är det fritt fram att uppdatera till den senaste Androidversionen.

I din fantasivärld kanske det är så. Men vill man ha något som är stabilt så är det långt ifrån fritt fram.
Jag skaffade en HTC Hero för jag resonerade som du, jag har betat av ett antal nyare android modeller också, men fakta kvarstår.
Android är en katastrof utan like, det finns en fördel och det är att du kan få in vilken app du vill, problemet är att ingenting fungerar bra.
Jag använder nu en Galaxy S3 och en iPhone 4S, rör inte S3'an mer än jag måste. Den är helt ursusel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

I din fantasivärld kanske det är så. Men vill man ha något som är stabilt så är det långt ifrån fritt fram.
Jag skaffade en HTC Hero för jag resonerade som du, jag har betat av ett antal nyare android modeller också, men fakta kvarstår.
Android är en katastrof utan like, det finns en fördel och det är att du kan få in vilken app du vill, problemet är att ingenting fungerar bra.
Jag använder nu en Galaxy S3 och en iPhone 4S, rör inte S3'an mer än jag måste. Den är helt ursusel.

Nej det är i verkligheten det är så. Google kan inte göra något alls åt att mobiltillverkarna inte vill uppdatera sina produkter. Mobiltillverkarna i sin tur vill inte lägga massa tid och pengar på att uppdatera gamla produkter då de tjänar pengar på att du tröttnar och köper nytt. Inget av det har något med Google att göra. Google släpper Android fritt och det finns en hel hög med specialversioner för den som vill byta upp sig. Cyanogenmod är ett exempel på en populär version med väldigt bred användarbas. Ska du gnälla på någon så är det Samsung du ska gnälla på som inte ville släppa uppdateringar. Hero fick en uppdatering från 1.5 till 2.1. Senare versioner stöddes inte officiellt då hårdvaran var för gammal. På samma sätt som att du inte kan slänga in senaste versionen av Ios på en för gammal Iphone heller.

Om du är så sugen på att ha det absolut senaste så får du antingen uppdatera själv eller köpa en Nexus. Nu har det ju kommit ett par till alternativ med standard Android från både Samsung och HTC som lär få uppdateringar snabbt de med eftersom de inte behöver göra om sina egna GUI.

Om du anser att S3 är urusel så är det en högst personlig preferens då S3 har sålts i ungefär lika många exemplar som Iphone 5. Båda har sålt runt 50 miljoner exemplar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Så uppdateringar är inte viktigt från andra tillverkare? Säkerhetsfixar och förbättringar av systemet?

Andra tillverkare skickar ofta ut säkerhetsuppdateringar och fixar buggar. Det är något helt annat än att uppdatera operativsystemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är i verkligheten det är så. Google kan inte göra något alls åt att mobiltillverkarna inte vill uppdatera sina produkter. Mobiltillverkarna i sin tur vill inte lägga massa tid och pengar på att uppdatera gamla produkter då de tjänar pengar på att du tröttnar och köper nytt. Inget av det har något med Google att göra. Google släpper Android fritt och det finns en hel hög med specialversioner för den som vill byta upp sig. Cyanogenmod är ett exempel på en populär version med väldigt bred användarbas. Ska du gnälla på någon så är det Samsung du ska gnälla på som inte ville släppa uppdateringar. Hero fick en uppdatering från 1.5 till 2.1. Senare versioner stöddes inte officiellt då hårdvaran var för gammal. På samma sätt som att du inte kan slänga in senaste versionen av Ios på en för gammal Iphone heller.

Om du är så sugen på att ha det absolut senaste så får du antingen uppdatera själv eller köpa en Nexus. Nu har det ju kommit ett par till alternativ med standard Android från både Samsung och HTC som lär få uppdateringar snabbt de med eftersom de inte behöver göra om sina egna GUI.

Om du anser att S3 är urusel så är det en högst personlig preferens då S3 har sålts i ungefär lika många exemplar som Iphone 5. Båda har sålt runt 50 miljoner exemplar.

Hero fick som du skrev mycket riktigt 2.1, sen kom det någon löjlig ursäkt om att hårdvaran var för gammal, trots att 2.2 (custom rom) var ett jättelyft för den. Gjorde felaktiga valet att ta en HTC Desire Z efter den, strandade på 2.3 med samma ursäkt, de släppte inte ens en buggfix för tangentbordet.
Situationen är inte alls likadan för iOS, 3-4 år gamla telefoner får uppdateringar.
Har inte länken nu, men google pratade om att de som använde android skulle uppdatera telefonerna i 18 månader. Förutom vissa flaggskepps-modeller och nexusar visade det sig vara skitsnack.

Om siffrorna du nämner som S3 är sanna så bevisar det bara att folk gillar billig skit.
Jag ville verkligen gilla android, därför köpte jag flera tidiga modeller, inkl en Acer Iconia A500 surfplatta, men det är rent skräp.
Helt utdaterat efter några månader, och kvaliten på appar är urusel i jämförelse med iOS.
Att ett mobil-os inte flyter på en 8-kärnig processor med 2GB ram är så löjligt att google borde skämmas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hero fick som du skrev mycket riktigt 2.1, sen kom det någon löjlig ursäkt om att hårdvaran var för gammal, trots att 2.2 (custom rom) var ett jättelyft för den. Gjorde felaktiga valet att ta en HTC Desire Z efter den, strandade på 2.3 med samma ursäkt, de släppte inte ens en buggfix för tangentbordet.
Situationen är inte alls likadan för iOS, 3-4 år gamla telefoner får uppdateringar.
Har inte länken nu, men google pratade om att de som använde android skulle uppdatera telefonerna i 18 månader. Förutom vissa flaggskepps-modeller och nexusar visade det sig vara skitsnack.

Om siffrorna du nämner som S3 är sanna så bevisar det bara att folk gillar billig skit.
Jag ville verkligen gilla android, därför köpte jag flera tidiga modeller, inkl en Acer Iconia A500 surfplatta, men det är rent skräp.
Helt utdaterat efter några månader, och kvaliten på appar är urusel i jämförelse med iOS.
Att ett mobil-os inte flyter på en 8-kärnig processor med 2GB ram är så löjligt att google borde skämmas.

Testa en Nexus innan du drar förhastade slutsatser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testa en Nexus innan du drar förhastade slutsatser.

Gjort och vad skulle vara en förhastad slutsats?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I din fantasivärld kanske det är så. Men vill man ha något som är stabilt så är det långt ifrån fritt fram.
Jag skaffade en HTC Hero för jag resonerade som du, jag har betat av ett antal nyare android modeller också, men fakta kvarstår.
Android är en katastrof utan like, det finns en fördel och det är att du kan få in vilken app du vill, problemet är att ingenting fungerar bra.
Jag använder nu en Galaxy S3 och en iPhone 4S, rör inte S3'an mer än jag måste. Den är helt ursusel.

Katastrof utan like? Herregud skaffa lite perspektiv, men det hade du tydligen redan och allt laggar som inte har ett äpple på baksidan eller? Jag har en nexus 4 och trots sämre hårdvara än toppskiktet flyter det fint, absolut uppstår det mikrolagg ibland, men stör man sig på det lilla får man väl hålla sig till absolut senaste iphonen jämt och ständigt då, för inte flyter äldre iphones så pass bra heller. Sen kan ju tillverkare ta bort funktioner och släppa "senaste" uppdateringen till alla sina lurar också. Men vill inte försvara dem, de vill ju bara tjäna pengar (som alla andra) och det kostar att uppdatera bloatware, även om de börjat inse att kunderna kanske är mer trogna om de får uppdateringar.

Android var inte så vasst i sin ungdom, men har börjat mogna rejält nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gjort och vad skulle vara en förhastad slutsats?

Att Android är skräp, katastrof osv.

Alla icke-Nexus-apparater brukar vara fyllda med bloat, och då blir upplevelsen tveklöst sämre.

Ja, andelen skräpappar av det totala utbudet är större för Android, men de bra Androidapparna är ju minst lika bra som iOS-motsvarigheterna. Har haft en iPhone så jag har åtminstone lite koll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av wroom:

Katastrof utan like? Herregud skaffa lite perspektiv, men det hade du tydligen redan och allt laggar som inte har ett äpple på baksidan eller? Jag har en nexus 4 och trots sämre hårdvara än toppskiktet flyter det fint, absolut uppstår det mikrolagg ibland, men stör man sig på det lilla får man väl hålla sig till absolut senaste iphonen jämt och ständigt då, för inte flyter äldre iphones så pass bra heller. Sen kan ju tillverkare ta bort funktioner och släppa "senaste" uppdateringen till alla sina lurar också. Men vill inte försvara dem, de vill ju bara tjäna pengar (som alla andra) och det kostar att uppdatera bloatware, även om de börjat inse att kunderna kanske är mer trogna om de får uppdateringar.

Android var inte så vasst i sin ungdom, men har börjat mogna rejält nu.

Skrivet av backfeed:

Att Android är skräp, katastrof osv.

Alla icke-Nexus-apparater brukar vara fyllda med bloat, och då blir upplevelsen tveklöst sämre.

Ja, andelen skräpappar av det totala utbudet är större för Android, men de bra Androidapparna är ju minst lika bra som iOS-motsvarigheterna. Har haft en iPhone så jag har åtminstone lite koll.

För oss som inte bara har telefonen som leksak så är det jag skriver helt korrekt.
Exchange stödet är uselt, stödet för office-filer är uselt, roota och ostabila custom-romar är totalt oaccepterbart om man använder telefonen mot ett företag som har någon form av säkerhetspolicy.
Lync mobile rullades ut nyligen på jobbet, helt otippat har det stabilitetsproblem med android (nåja, det kan ju vara Microsofts fel).

Faktum är dock, att ska man använda sin telefon till annat än leksak eller visa IT-specifika uppgifter så är iphone betydligt bättre.
Jag använder som sagt båda och även som leksak har iphone många fördelar. Spel släpps först till iOS, i många fall släpps de inte alls till android. Appar är i regel betydligt bättre även om det är samma app (senaste grejen jag stötte på, syrran försökte skicka film med whatsapp med sin xperia S, hon fick inte skicka för de var för stora. Min iphone konverterar automatiskt om jag försöker skicka med whatsapp. Finns säkert en lösning, men varför funkar det inte bara?) Även googles egna appar är ofta bättre till iOS. Gmail appen är nu nästan lika på bra android som på iOS t ex, men den var betydligt sämre på android förr.

Sen fungerar de flesta lagliga tjänster för media bättre med iOS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

4.2 och 4.3, inget särskilt alltså.

Jag sitter på 4.2 och väntar på 5.0, om ramminnesanvändningen dimper kan det vara räddningen för min telefon!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Som jag skrev, du jämför med TouchWiz, jämför med stock istället. TouchWiz är mycket långsammare än stock Android. Jag tycker min Nexus 4 är mycket snabbare än Galaxy S4, pga att den sistnämnda har just TouchWiz.

Touchwiz suger verkligen och har väldigt mycket stutter när man swipar, surfar eller öppnar/stänger apps. Har rootat min S4

Omega V9 och Crossbreeder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Faktum är dock, att ska man använda sin telefon till annat än leksak eller visa IT-specifika uppgifter så är iphone betydligt bättre.

Alla "smarta" telefoner är i praktiken leksaker, de går inte använda till något produktivt arbete. Såvida man inte är en masochist och touchfetischist förstås, och älskar totalt värdelösa användarupplevelser och att allt tar minst 10 ggr så lång tid att utföra. iPhone eller Android, ingen skillnad. Lika urbota värdelösa till produktivt arbete båda två. Samma sak med lekplattor.

Som leksaker är dock iPhone och Android mer eller mindre lika bra. iPhone är lite mer "polerad", Android mer fri. Kör man Android är det bäst med Nexus som sagt, så man slipper en massa bloatad dynga som ingen behöver (annat än tillverkaren, i marknadsföringssyfte). Eller om man orkar, fippla med Cyanogenmod eller andra distros, men det är jag personligen för lat för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Uppdateringen tog inte alls lång tid på S4, men var inte så mycket imponerande.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers