Intel planerar blockera överklockning i billigare moderkort för Haswell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

Varning för dum fråga, men är Z motsvarande dagens/tidigare X?

Svaret är: Nej.

Skrivet av rektor:

Jag tycker det var coolt att Asrock att släppa en uppdatering som möjliggjorde Intel, även om dom visste att det kunde irritera Intel.

Det är väl knappast coolt av Asrock att lura sina kunder eller?
Intel lär inte bry sig om det eftersom det är Asrock själva som biter sig i svansen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralle_81:

Eller så väljer man Intel "K" CPU samt ett moderkort fr "normal" klassen (som då tillåter överklockning) och får en bättre CPU ur de flesta aspekter än kör på AMD CPUer.

En k som är identisk med en avsnoppad som kostar extra för dom inte skurit av en bana med laser och dom är för snål att löda his och blir en bsod brödrost som kommer i en billig pappkartong

mot en billigare amd som där dom löder fast his i kommer i sexig aluminium box är uplåst och kan köras i alla moderkort som orkar med att mata nog med ström vist en intel är bättre i singel trådat men det är så 2005 och i tunga multitrådade program så kan en 8x smiska en motsvarande K modell ganska duktigt så båda sidor har sina styrkor men en amd är mer cpu för pengarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lite löjligt av Intel, men.. tja.. inte förvånande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Ja mena bara att AMD fanboys behöver inte skriva enbart för att starta en AMD vs Intel tråd som så många trådar spårar ur så fort ngn skriver sin åsikt om vilket märke den personen tycker bäst om.

Prisskillnaden mellan AMD o Intel är väl inte så stor längre om du jämför i samma prestandasegment. I alla fall inte så som prisskillnaden var för ett antal år sedan då du betalade över 2 ggr mer för Intel CPUn, och då var givetvis Intel CPUn inte 100% bättre.

Jag skrev inte det för att skapa en sådan tråd. Jag skrev det för att jag tycker det.

Jo visst är det inte lika stor skillnad på priset längre men AMD är fortsatt mer prisvärt och man får mycket prestanda för priset man betalar men det är som jag sagt tidigare olika vad man föredrar alla har olika tycke och smak av vad de vill ha.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Fy fan! Bojkott?

Hur dom har ju nästan monopol

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag köper intel sen långt tillbaka. För några år sen så låg intel och amd i ungefär samma nivåer prestanda/prismässigt, det fanns en konkurens mellan företagen och man pressade på hårt för att nå prestandatoppen. Många varningsklockor ringde när amd började sacka efter, mycket av det togs upp här av folk på swec. Nu ett par år senare kan man se intels strategi.
De sänker tempot, tycker inte de visat upp nåt intressant sen sb, de hittar på konfigurationer som konsumenten måste lära sig (krånglar till nvidia stil). Vi ber inte om att ha en uppsättning olika modeller med låsningar som för mig är motsatsen till användningsområden vilket är en konsumentinriktning. Datorer ska i min värld vara konfigurerbara/uppgraderingsbara så långt det går utan att man som konsument måste överväga datorns livslängd och behov långt fram.
Vill jag låsa in mig kan jag lika gärna köpa en ps3/xbox.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Detta kanske kan vara ett fall för EU. En begränsning som ej gynnar konsumenten och dessutom skadar miljön pga att man måste byta ut datorn eller delar i förtid. Har ju hänt förr att EU tar upp sådana typer av frågor. Köpte själv K processor och X moderkort igår men ej med avsikt att klocka (men man vet aldrig ). Dock tror i alla fall jag att något mer än låsningen och vissa funktioner skiljer processorerna o moderkorten åt. Kan det vara så att kretsar (processor o styrkretsar) som ej uppfyller högsta kraven nedgraderas och säljs billigare? Om man då börjar klocka dessa, så får man kanske inte så bra resultat o skyller felet på Intel. Man kan kanske jämföra med tankegången när man väljer nätdel till datorn. (Gjorde precis det igår) Hur mycket effekt behöver jag? 300W, 400W, 500W eller mer? Det blev mer. Det ska ju vara stabilt! På samma sätt kanske Intel vill gardera sig. Eller? Sen vill jag faktiskt tacka alla som köper AMD. Det ökar ju på konkurrensen och sänker priserna på Intel, om än inte så mycket pga läget just nu. Men dom går nog inte helt säkert. Dessutom räcker nog de flesta processorer (av de senaste generationerna) till (och blir över) när det gäller spelande.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur windows kan påverka UEFI, kan windows update uppdatera UEFI nu?

Det känns som att sålänge man inte uppdaterar UEFI så kan man leka vidare, och det är ju sällan man har behov av en bios/uefi uppdatering eller?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Hur gör de som köpt dessa moderkort? Ska de lämna tillbaka dem eller helt enkelt bli "ägda"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...