Permalänk
Medlem

Project Delid : Razorless

Hej allihopa!
Tänkte bara dela med mig lite av mitt pågående projekt, att delid'a min 3770k.
Finns garanterat flera liknande trådar liknande, men varje fall är ju lite unikt iaf.
Förhoppningsvis blir någon inspirerad, eller möjligtvis avskräckt om allt går åt skogen

Skulle du vilja göra detta så tänk på att garantin ryker!

Syfte:
Jag gjorde detta projekt för att få ner temperaturen på min glödheta processor, och för att det verkade som en riktigt rolig grej att göra.
Först så har jag testat temperaturer med Core Temp och IntelBurnTest 2.54.
Efter det så delid'ade jag processorn, men hade bara MX-4 att kladda på mellan IHS och CPU, samt mina fläktar till radiatorn blåste ut varmluften ur datorn.
Tredje värdena är när jag bytt till CLP mellan IHS och CPU, samt bytt håll så fläktarna suger in kalluft och kyler, plus att jag fixade sladdragningen i lådan så det blir bättre luftflöde.

Alla tester gjordes i ungefär samma rumstemperatur.

Detta är mina temperaturer före delid:

Stock, inget ändrat i bios

Lite väl svettigt, men det blir värre..

4.5GHz, någorlunda optimerat i bios, strax över 1.2V. (Detta vågade jag bara köra drygt 1 minut)

Dold text

Detta är efter delid, med MX-4 kylpasta mellan IHS och CPU + CPU-fläktarna blåser varmluft ur datorn:

Stock, med MX-4 kylpasta mellan IHS och CPU + CPU-fläktarna blåser varmluft ur datorn, inget ändrat i bios, delid

4.5GHz, med MX-4 kylpasta mellan IHS och CPU + CPU-fläktarna blåser varmluft ur datorn, exakt samma inställningar som det andra testet

Dold text

Slutgiltliga resultatet, CPU-fläktarna suger in kalluft i datorn + bättre sladdragning + CLP mellan IHS och CPU.

Stock, med CLP mellan IHS och CPU (notera att det var mycket varmare i mitt rum vid detta test)

4.5Ghz, samma inställningar som testen innan, också med CLP mellan IHS och CPU (notera att det var mycket varmare i mitt rum vid detta test)

Dold text

Skillnaden i grader C:
Stock före: 86
Stock efter: 70
Stock efter, med CLP: 62

4.5 före: 102
4.5 efter: 86
4.5 efter, med CLP: 68

Delid - MX-4: Skillnad ~ 16-17 grader.
Delid - CLP+MX-4: Skillnad ~ 26-34 grader.

Här kommer även lite bilder på processen:

Dold text

Summering:
Otroligt imponerande vad skillnad det blev till slut. Helt klart så är det bäst med CLP mellan IHS och CPU, både av värmeskäl samt att annan kylpasta stelnar och gör att det blir dålig kontakt av någon anledning.
---------------------------------------------------------------
Nu har jag gjort färdigt min överklock på 4.7Ghz, ligger just nu stabilt på 1.36V och maxar 79C
Helt plötsligt sätter inte temperaturer stopp för min överklock direkt, woho!
---------------------------------------------------------------
Lista på grejer jag använde:

  • Bordstving från Claes

  • Plasthandskar

  • AS MX-4 kylpasta

  • Coollaboratory Liquid Pro

  • Hammare

  • Träbit

  • Bomullskuddar och tops

  • Isopropyl för att rengöra

  • Två kompisar, en för att hålla, en för att ta kort

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Blir intressant, följer! Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk

Hoppas det går bra

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat litegrann, nu saknas bara själva delid'en

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Spännande, sjuka temps juu.. haha. Sitter spå spänn å dina vägnsr. Lycka till

Permalänk
Medlem

Spännande och ett litet tips vänta med fredagsgroggen tills du är klar!
Men seriöst lycka till och hoppas dina temperaturer blir mer humana när du är klar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Blir intressant, följer! Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gunner357:

Hoppas det går bra

Skrivet av TheXviper:

Håller tummarna

Skrivet av anon217901:

Spännande, sjuka temps juu.. haha. Sitter spå spänn å dina vägnsr. Lycka till

Skrivet av Cyberhof:

Spännande och ett litet tips vänta med fredagsgroggen tills du är klar!
Men seriöst lycka till och hoppas dina temperaturer blir mer humana när du är klar!

Nu är projektet klart! Skriv om jag har missat något

Har nu finjusteringen kvar av klocken, drog på lite extra ström för att vara säker på att den skulle funka, nu ska jag jobba upp Mhzen lite, å förhoppningsvis ner med tempen lite

Svarar gärna på frågor om det är någon som undrar hur något gick till.

Hoppas jag kan inspirera eller hjälpa någon!

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Bra att du lyckades o grattis jag höll bägge tummarna för dig.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Nu är projektet klart! Skriv om jag har missat något

Har nu finjusteringen kvar av klocken, drog på lite extra ström för att vara säker på att den skulle funka, nu ska jag jobba upp Mhzen lite, å förhoppningsvis ner med tempen lite

Svarar gärna på frågor om det är någon som undrar hur något gick till.

Hoppas jag kan inspirera eller hjälpa någon!

// WoG

Grymt och grattis. slog du/ni såpass att den flög av eller bara lossnade? Är så sjukt sugen själv.. Maka klocka lite ikväll och kolla temps, volt och potential..

Permalänk
Medlem

Grattis Har inte vågat på mig det själv nu, får bli efter nästa löning så jag vet jag har möjlighet att fixa nytt direkt om något mot förmodan skulle gå snett. Vice metoden verkar ju relativt riskfri dock sålänge man inte slår som en galning eller tar för liten träbit osv.

Något att tänka på dock som jag läste på overclock.net ang att köra vanlig kylpasta mellan IHS och CPU är att vissa har fått bra resultat någon vecka av det, varpå de sedan nått TJMAX. Kommer garanterat skaffa mig CLU innan det blir dags (hade jag gjort även utan dessa avskräckande exempel dock iom det verkar sänka ~10C mer än vanlig pasta mellan IHS/CPU).

Exempel:

Citat:

Regular TIM is more likely to push out and leave spaces after a period of time. Your temps could be great for a week, then BAM, you're hitting TJMax. Not fun.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, CPU: Intel Core i5 4670K @4,4 ghz
GPU: XFX Radeon HD7870, RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4)
MOBO: ASUS Maximus VI Hero, PSU: Corsair TX650
SSD: Samsung 840 256gb, HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 500gb,
Western Digital Caviar Green 5400rpm 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av katatoni:

Grattis Har inte vågat på mig det själv nu, får bli efter nästa löning så jag vet jag har möjlighet att fixa nytt direkt om något mot förmodan skulle gå snett. Vice metoden verkar ju relativt riskfri dock sålänge man inte slår som en galning eller tar för liten träbit osv.

Något att tänka på dock som jag läste på overclock.net ang att köra vanlig kylpasta mellan IHS och CPU är att vissa har fått bra resultat någon vecka av det, varpå de sedan nått TJMAX. Kommer garanterat skaffa mig CLU innan det blir dags (hade jag gjort även utan dessa avskräckande exempel dock iom det verkar sänka ~10C mer än vanlig pasta mellan IHS/CPU).

Exempel:

Okej, hade jag faktiskt inte hört Men bra att du sa de, ska nog ta å beställa sån, lika bra å ha det bästa när man ändå ska byta

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

70c stock? Antingen är kylaren kass eller skulle du skickat tillbaks cpu istället. Får 68c vid 4.5..på luft, ingen delidd.

Låter ju helt sjukt högt, även efter delidd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har sett exakt detta någon annan stans, du vet säkert var?
Säger inte på något vis att du "snott" idén, tvärtom, det är bara kul att du testar och tillämpar den! Jag vill mest bara gå tillbaka till den tråden och läsa lite där med

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

70c stock? Antingen är kylaren kass eller skulle du skickat tillbaks cpu istället. Får 68c vid 4.5..på luft, ingen delidd.

Låter ju helt sjukt högt, även efter delidd..

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte särskilt ovanligt dock för Haswell, även om många (som du själv verkar det som) får mycket bättre temps. Nu vet jag ju inte vilket test som ger dig 68C på 4.5, då skillnaden verkar rätt enorm mellan t.ex nya Linpack även jämfört med Prime95 Small FFT. Om man sedan ist testar något mindre syntetiskt som att encoda videos eller så får man väl ännu lite lägre.. Men som exempel så med 4.2 på 1.2V så når jag 87C max på p95 small FFT, med en H80i kylare...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, CPU: Intel Core i5 4670K @4,4 ghz
GPU: XFX Radeon HD7870, RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4)
MOBO: ASUS Maximus VI Hero, PSU: Corsair TX650
SSD: Samsung 840 256gb, HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 500gb,
Western Digital Caviar Green 5400rpm 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Okej, hade jag faktiskt inte hört Men bra att du sa de, ska nog ta å beställa sån, lika bra å ha det bästa när man ändå ska byta

fått till någon bra klock och jämnat ut tempsen??

här kmr ett screenshot ifrån mitt test. är ej så hajj på vad som är bra eller ej egentligen, tänkte omd et är värt med delid eller ej :

körde även i 4.7 med 1.230-35 och tempen på varmaste kärna toppade 81grad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

fått till någon bra klock och jämnat ut tempsen??

här kmr ett screenshot ifrån mitt test. är ej så hajj på vad som är bra eller ej egentligen, tänkte omd et är värt med delid eller ej :

http://s8.postimg.org/psy18xcz5/screenshiot.jpg

körde även i 4.7 med 1.230-35 och tempen på varmaste kärna toppade 81grad..

Ser ju riktigt bra ut tror inte du kommer behöva delida med de temperaturerna
Försöker få min stabil på 4.6, pain att få till de..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Grymt och grattis. slog du/ni såpass att den flög av eller bara lossnade? Är så sjukt sugen själv.. Maka klocka lite ikväll och kolla temps, volt och potential..

Slog väldigt löst, var väldigt försiktigt med grejerna haha tog säkert 30 slag, men till slut ramlade den av, och det var aldrig någon risk att något skulle gå snett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

70c stock? Antingen är kylaren kass eller skulle du skickat tillbaks cpu istället. Får 68c vid 4.5..på luft, ingen delidd.

Låter ju helt sjukt högt, även efter delidd..

Jo, funderar på om man ska byta kylare sen kanske.. Bara jag får den stabil i under 85 i torture test så e jag nöjd tills vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Rekomenderar CLU till 100% , Kör min i5 3570k i 4,6ghz ca 1.296vcore och i prime95 så går den inte över 60c och i intel burn test så går den inte över 65c.

Testade först med noctua pasta men efter byte till clu så fick jag ner tempen 15c gämfört med noctua.s pasta.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Rekomenderar CLU till 100% , Kör min i5 3570k i 4,6ghz ca 1.296vcore och i prime95 så går den inte över 60c och i intel burn test så går den inte över 65c.

Testade först med noctua pasta men efter byte till clu så fick jag ner tempen 15c gämfört med noctua.s pasta.

Låter trevligt! Har faktiskt redan beställt CLU, så ska byta när jag får hem det, kan vi se om det blir någon ytterligare skillnad har du något tips på en bra video exakt hur mycket man ska ha på chippet, och hur man ska stryka ut det?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Låter trevligt! Har faktiskt redan beställt CLU, så ska byta när jag får hem det, kan vi se om det blir någon ytterligare skillnad har du något tips på en bra video exakt hur mycket man ska ha på chippet, och hur man ska stryka ut det?

Deras egna video kanske är bra
http://www.youtube.com/watch?v=3N3D1zaeJoU

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Låter trevligt! Har faktiskt redan beställt CLU, så ska byta när jag får hem det, kan vi se om det blir någon ytterligare skillnad har du något tips på en bra video exakt hur mycket man ska ha på chippet, och hur man ska stryka ut det?

http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-club

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Gjorde slag i saken i dag och deliddade min 3570k. Har haft CLU hemma i två månader men var skeptisk till att slå på processorn med en hammare fram till i dag. Var skapligt nervös när drog fast processorn i skruvstädet, men jäklar vad bra det blev! Låg på 70-75c tidigare efter en timme i Prime 95 med kylarfläkten på max, nu ligger det stabilt 55-60c och då körs fläkten på 40%. Har CLU under IHS och Thermalright (nånting?) på. Överklockning och kylare syns i signatur.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

Måste man köra med IHSen på efteråt? Som jag ser det så är enda anledningen till att montera tillbaka den att man får tillbaka de "öron" som CPUbygeln trycker emot. Eller?

Borde man inte kunna få ännu bättre temps om man körde utan IHS och lät CPU-chippet ligga direkt an mot CPUkylaren/CPU-vattenblocket?

IHSen skulle man ju kunna dremla sönder så att det enda som blir kvar är en ram med de nämna öronen som man placerar på CPUn som vanligt så att CPUbygeln trycker emot denna och inte direkt mot CPUn.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Måste man köra med IHSen på efteråt? Som jag ser det så är enda anledningen till att montera tillbaka den att man får tillbaka de "öron" som CPUbygeln trycker emot. Eller?

Borde man inte kunna få ännu bättre temps om man körde utan IHS och lät CPU-chippet ligga direkt an mot CPUkylaren/CPU-vattenblocket?

IHSen skulle man ju kunna dremla sönder så att det enda som blir kvar är en ram med de nämna öronen som man placerar på CPUn som vanligt så att CPUbygeln trycker emot denna och inte direkt mot CPUn.

Som jag har förstått det så kan det bli nån enstaka grad till svalare utan IHS, men risken att chipet blir skadat/mosat är mycket större. EK har iofs ett specialblock till detta ändamålet om man använder sig av vattenkylning.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Gjorde slag i saken i dag och deliddade min 3570k. Har haft CLU hemma i två månader men var skeptisk till att slå på processorn med en hammare fram till i dag. Var skapligt nervös när drog fast processorn i skruvstädet, men jäklar vad bra det blev! Låg på 70-75c tidigare efter en timme i Prime 95 med kylarfläkten på max, nu ligger det stabilt 55-60c och då körs fläkten på 40%. Har CLU under IHS och Thermalright (nånting?) på. Överklockning och kylare syns i signatur.

Grymt! Riktigt nice ju Ska byta min kylpasta mellan IHS'en och cpun när jag får mitt nya moderkort, ska se om jag kan få till en bättre överklock på lägre värme då också Uppdaterar tråden när jag fixat det!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Som jag har förstått det så kan det bli nån enstaka grad till svalare utan IHS, men risken att chipet blir skadat/mosat är mycket större. EK har iofs ett specialblock till detta ändamålet om man använder sig av vattenkylning.

Jag kör ek naked ivy mount kit och temperaturen sjönk kanske 2-3 grader ytterliggare än med IHS på.

Fördelen med att köra utan ihs är att man har 1 mindre yta att sätta kylpasta på som Ev inte blir 100%.
När jag tog bort min CLU monterade ihs "som jag ur temperatur synpunkt var nöjd med" och kylare såg jag att pastan inte låg ann på 100% av vattenblocket på IHS. Täckte kanske 80-85%
Men nu med endast core och vattenblocket så är det mindre yta att täcka med pasta.

Viktigt att hålla vattenblocket helt stilla när man skuvar den, annars blir det sämre täckning på pastan mot metallen som jag lärde mig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Blir intressant, följer! Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gunner357:

Hoppas det går bra

Skrivet av TheXviper:

Håller tummarna

Skrivet av anon217901:

Spännande, sjuka temps juu.. haha. Sitter spå spänn å dina vägnsr. Lycka till

Skrivet av Cyberhof:

Spännande och ett litet tips vänta med fredagsgroggen tills du är klar!
Men seriöst lycka till och hoppas dina temperaturer blir mer humana när du är klar!

Skrivet av anon217901:

Grymt och grattis. slog du/ni såpass att den flög av eller bara lossnade? Är så sjukt sugen själv.. Maka klocka lite ikväll och kolla temps, volt och potential..

Skrivet av katatoni:

Grattis Har inte vågat på mig det själv nu, får bli efter nästa löning så jag vet jag har möjlighet att fixa nytt direkt om något mot förmodan skulle gå snett. Vice metoden verkar ju relativt riskfri dock sålänge man inte slår som en galning eller tar för liten träbit osv.

Något att tänka på dock som jag läste på overclock.net ang att köra vanlig kylpasta mellan IHS och CPU är att vissa har fått bra resultat någon vecka av det, varpå de sedan nått TJMAX. Kommer garanterat skaffa mig CLU innan det blir dags (hade jag gjort även utan dessa avskräckande exempel dock iom det verkar sänka ~10C mer än vanlig pasta mellan IHS/CPU).

Exempel:

Skrivet av palusa:

70c stock? Antingen är kylaren kass eller skulle du skickat tillbaks cpu istället. Får 68c vid 4.5..på luft, ingen delidd.

Låter ju helt sjukt högt, även efter delidd..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av katatoni:

Tyvärr inte särskilt ovanligt dock för Haswell, även om många (som du själv verkar det som) får mycket bättre temps. Nu vet jag ju inte vilket test som ger dig 68C på 4.5, då skillnaden verkar rätt enorm mellan t.ex nya Linpack även jämfört med Prime95 Small FFT. Om man sedan ist testar något mindre syntetiskt som att encoda videos eller så får man väl ännu lite lägre.. Men som exempel så med 4.2 på 1.2V så når jag 87C max på p95 small FFT, med en H80i kylare...

Skrivet av ligist_137:

Gjorde slag i saken i dag och deliddade min 3570k. Har haft CLU hemma i två månader men var skeptisk till att slå på processorn med en hammare fram till i dag. Var skapligt nervös när drog fast processorn i skruvstädet, men jäklar vad bra det blev! Låg på 70-75c tidigare efter en timme i Prime 95 med kylarfläkten på max, nu ligger det stabilt 55-60c och då körs fläkten på 40%. Har CLU under IHS och Thermalright (nånting?) på. Överklockning och kylare syns i signatur.

Dold text

Hej igen alla, närmar mig nu slutet på mitt projekt! Har nu bytt kylpastan mellan CPU och IHS'en, samt ändrat lite i chassit, bytt håll på fläktarna så de suger kalluft genom radiatorn, bytt moderkort samt fixat tusen gånger bättre kabeldragning.
Kan bara säga att jag är extremt nöjd med resultatet, färdiga temperaturer kommer ikväll när jag gjort klart testet!
Kan bara hinta att det handlar om 30C+ sänkning i bästa fallet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat med de sista uppgifterna. Är enormt nöjd med resultatet! Med tanke på att de sista testerna gjordes i minst 5C högre rumstemperatur än de innan är skillnaden ännu större än vad det ser ut att vara. Dock är en kärna lite varmare än de andra, så kanske någon gång i framtiden att jag provar att installera om det, men tror inte jag kommer orka det

Har varit grymt kul att göra det, vill tacka alla som tog tid att kommentera och läsa mitt projekt

//WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional