Ubuntu Edge – Canonical söker att finansiera smart telefon via crowdfunding

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast mitt exempel är faktiskt trovärdigt och finns i verkligheten, alltså inte överdrivet biltrams jämförelser som man ofta ser (Ferrari vs Volvo 240)

Jag kom mycket väl ihåg på den tiden då folk sa att 5MP är alldeles för mycket i en mobilkameran och att tex 2MP, 3,2MP alltid är bättre.
Riktigt så är det inte....

Du kommer alltid få en högre pixeltäthet/ skarpare bild med en 1080p upplösning på 4,5 mot en exakt lika den skärm med 720p. Sen vad själva panelen presterar i övrigt vet vi ju inte därför kan man inte direkt säga att det är bättre att denna mobil har 720p skärm. I övrigt handlar det om personliga prioriteringar om du har dålig syn eller om man vill att spel och dylikt ska rulla på lättar i lägre upplösning tex.

Men herregud människa, tänk lite. Det du sitter och säger är att en skärm med 1080 är bättre än en med 720 därför att en bil med 200 hk är snabbare än en med 150 hk.
Om vi nu ska modifiera din haltande bilanalogi så att den funkar lite bättre får vi säga att bilen med 150 hk har en mycket bättre byggd motor, därför kan den köra lika fort som den med 200 hk.

Fattar du skillnaden då?

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

Beroende på hur operativsystemet funkar i stor skärm och möjligheter med anslutningar så kanske det blir ett köp. Känns som en bra kontorsdator.

Permalänk
Medlem

830 dollar för en mobil som vi egentligen inte vet hur bra den blir, när den kommer ut, vilka specs den ska ha eller om den ens kommer ut alls är lite väl modigt för mig.

Sen är jag lite väl tveksam till glas, särskilt extremt hårt glas. Visst det håller mot repor men resultatet när man tappar den kan vara förödande, se iPhones härdade glas som exempel. Jag skulle hellre se gorillaglas eller liknande som kan böja sig och ta en smäll.

För att inte tala om att du helt saknar garanti förutom återköp inom 28 dagar.

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade råd med den telefonen är väldigt sugen, blir nog ett tag innan nån annan tillverkare hoppar på tåget och släpper en Ubuntu phone.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tänkte lämna lite information som borde finnas i huvudartikeln. Kanske redan nämnt, men här är det. Edge projektet är en Fixed Funding Campaign.

Fixed Funding Campaign: "If your campaign is set up as Fixed Funding, all contributions will be returned to your funders if you do not meet your goal". Citat från: http://www.indiegogo.com/indiegogo-faq

Det är bara att backa projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Bästa enligt vem?

Enligt den som köper telefonen. 1080p är mycket bättre än 720p så där är det ingen åsikt som spelar roll. Skulle jag köpa en telefon för 600$ vill jag gärna ha 1080p då alla andra har det. Dock är fallet annorlunda med den här telefonen, som troligtvis kommer ha grym prestanda , mycket lagring, mycket RAM och bra funktioner.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag var på vippen att "köpa" en igår, då de hade intropriset på $600 (+ $30 frakt), men ändrade mig. Det är en kul grej, men att köpa grisen i säcken på det där viset... mja... tveksamt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Tänkte lämna lite information som borde finnas i huvudartikeln. Kanske redan nämnt, men här är det. Edge projektet är en Fixed Funding Campaign.

Fixed Funding Campaign: "If your campaign is set up as Fixed Funding, all contributions will be returned to your funders if you do not meet your goal". Citat från: http://www.indiegogo.com/indiegogo-faq

Det är bara att backa projektet!

Jo, men bara för att det är fixed funding så betyder det ju inte att projektet kommer lyckas för det - det finns inga garantier. Även om de lyckas dra in de $32 M så tar pengarna kanske tar slut tidigare än beräknat, de kanske får problem med underleverantörer osv osv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

830 dollar för en mobil som vi egentligen inte vet hur bra den blir, när den kommer ut, vilka specs den ska ha eller om den ens kommer ut alls är lite väl modigt för mig.

Sen är jag lite väl tveksam till glas, särskilt extremt hårt glas. Visst det håller mot repor men resultatet när man tappar den kan vara förödande, se iPhones härdade glas som exempel. Jag skulle hellre se gorillaglas eller liknande som kan böja sig och ta en smäll.

För att inte tala om att du helt saknar garanti förutom återköp inom 28 dagar.

är inte glas... det är safir kristall, samma som man har på armbandsur. Det håller riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Enligt den som köper telefonen. 1080p är mycket bättre än 720p så där är det ingen åsikt som spelar roll. Skulle jag köpa en telefon för 600$ vill jag gärna ha 1080p då alla andra har det. Dock är fallet annorlunda med den här telefonen, som troligtvis kommer ha grym prestanda , mycket lagring, mycket RAM och bra funktioner.

Men om du får en färgåtergivning som är bättre i denna än på de andra så i det stora hela är denna kanske "bättre". för om du ska ha både 1080p och bra färgåtergivning som då skulle vara "bäst" så kanske du får en batteritid som inte är så bra, Och då kommer argumentet: "Köper man en telefon för 600$ vill man ju ha det bästa" även på batterifronten.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Så man får alltså med denna lösning så bra skärpa som det är möjligt att se med ett mänskligt öga, bättre färger, kontrast och ljusstyrka än många andra toppmodeller samt avsevärt bättre grafikprestanda mot 1080p. Jag vet utan tvekan vad jag föredrar...

Nu ska vi kanske inte överdriva, men sen om skillnaden är värd nackdelarna är väl en annan sak. Att det inte skulle vara någon skillnad på ppi "över 300" dock är ju inte sant. Tydlig skillnad på Samsung Galaxy S3 och iPhone 4/5 t.ex.

Sen kan de ju säga att de fokuserat på färgåtergivning, kontrast m.m... men det finns ju inte direkt något som säger att skärmarna faktiskt kommer vara bättre än de i de nuvarande toppmodellerna, förutom just texten som ska sälja telefonen.

Men visst, snygg design och bra hårdvara. Jag är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Med andra ord kan du inte köpa en telefon for 600$ i dagsläget?

Nej, klarar mig med en Nexus 4
Du skrev att den bästa ska vara tunnast, det tycker inte jag, hellre tjock med rejält batteri.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Inget att tveka på

Det är ju inget att tveka på,
betalade så fort jag såg detta, så nu ska man vara otålig i nästan ett år

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Den har fler pixlar per tum än din egen telefon

Japp, men jag köpte min telefon i oktober/november

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexHjelm:

Aldrig hört om den, verkar ju vara kina skit of doom :S

Hade jag inte missat dom 5k första mobilerna igår hade jag köpt den.

Märks att du inte har läst på någonting om märket eller mobilen då...

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

720p på 5". Hahahha, kanske om man har dålig syn xD

Jag kör 1080p på 60" och tycker det är klart godkänt.

Håller med att det är dumt at fokusera på onödigt hög upplösning där man låter processor skyffla mycket mer pixlar och där säkrmen drar onödigt mycket batteri - till obefintlig eller högst tveksam nytta (ej synbart, eller extremt marginellt upplevda förbättringar).

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är personligen inte intresserad av renodlad Linux, varken på telefonen eller skrivbordet, men tycker det är en grymt rolig idé att kunna använda sin telefon som en enklare dator med en extern skärm. Hoppas att det går bra och de får tillräckligt många intressenter. Kul med lite innovation i branschen.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlarveR:

Men herregud människa, tänk lite. Det du sitter och säger är att en skärm med 1080 är bättre än en med 720 därför att en bil med 200 hk är snabbare än en med 150 hk.
Om vi nu ska modifiera din haltande bilanalogi så att den funkar lite bättre får vi säga att bilen med 150 hk har en mycket bättre byggd motor, därför kan den köra lika fort som den med 200 hk.

Fattar du skillnaden då?

Fast jag sa, samma bilmodell med ett två olika motorval. Rimligtvis bör tillverkaren se till att det dyrare alternativet med större motor, är bättre och i detta sammanhang är snabbare bättre.

Det här var en enkel logisk beskrivning, utan detaljer om bilens vikt eller specifik motor.... Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

326 PPI, samma som iPhone 4/4S.

Inte helt fy sam med tanke på att de lägger mer vikt på färgåtergivning och ljusstyrka

Andar tillverkare kan gör både och lustigt nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Batteritiden kommer att vara riktigt bra. batteriteknologin de tänker använda ger c:a 200% mer laddning jämfört med vanliga litium-jon.

Är det så stor skillnad? Fyfan vad roligt att höra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jag kör 1080p på 60" och tycker det är klart godkänt.

Håller med att det är dumt at fokusera på onödigt hög upplösning där man låter processor skyffla mycket mer pixlar och där säkrmen drar onödigt mycket batteri - till obefintlig eller högst tveksam nytta (ej synbart, eller extremt marginellt upplevda förbättringar).

Mvh,
martin

Om man inte märker skillnad så är det såklart onödigt, märker man skillnad så är det en avvägning varje person får avväga själv. Är extremt känslig för både lag och låg PPI så att få 4K på både datorskärmar och TV har stor prioritet för mig. Dock är det alldeles för dyrt i dagsläget.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så kan man ju också se på det.... om man vill så fördelar i något som är sämre.

Sämre? Om jag väljer mellan två produkter.
Produkt 1. 1080p, dåliga färger, dålig konstrast, sämre batteritid.
Produkt 2. 720p, bra färger, bra kontrast, bättre batteritid.

För mig är det INTE sämre att jag skulle välja produkt 2.
Mycket förenklat dock. Men smaken är ju som baken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Sämre? Om jag väljer mellan två produkter.
Produkt 1. 1080p, dåliga färger, dålig konstrast, sämre batteritid.
Produkt 2. 720p, bra färger, bra kontrast, bättre batteritid.

För mig är det INTE sämre att jag skulle välja produkt 2.
Mycket förenklat dock. Men smaken är ju som baken.

Produkt 3. 1080p, bra färger, bra konstrast, bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Produkt 3. 1080p, bra färger, bra konstrast, bra batteritid.

1080p, bra färger, bra konstrast, visst. Bra batteritid, tyvärr inte, men önska kan man juh.
Samma som i TV djungeln. Hellre 1080p OLED, än 4k. OLED + 4k i 55" för runt 30000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, men bara för att det är fixed funding så betyder det ju inte att projektet kommer lyckas för det - det finns inga garantier. Även om de lyckas dra in de $32 M så tar pengarna kanske tar slut tidigare än beräknat, de kanske får problem med underleverantörer osv osv.

Du säger något som är underförstått och dessutom är spekulationer. Jag förstår att etablerade företag har dylika problem - Nvidia Shield är ett bra exempel på det.
Jag bidrog med riktig information angående en garanti som samtliga stödjare har utan spekulation eller tveksamheter. Det är bra att veta sina rättigheter, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag håller med dig helt ett par inlägg ovanför dig, men vill bara tillägga att det enda undantaget är AMOLED där den faktiska upplösningen är lägre än vad som anges, där kan 1080p vara till nytta, något jag också tycker märks avsevärt på Samsung S4 t.ex. - betydligt bättre än S3:ans skärm.

Jag tycker just att skärmkvalitet och teknik i skärmen är viktigare än upplösningen. Min första WP-telefon var en Lumia 900. Denna har WP7 och en upplösning på 480 x 800 punkter. När jag skulle skaffa en ytterligare telefon (privat) så kikade jag på olika modeller med WP8. Bla så kikade jag på en Samsung Ativ S (samma hårdvara som Galaxy S III, men med WP som operativ istället för Android) som fanns för ett riktigt bra pris vid det tillfället (detta var ett halvår sedan).

Ativ S har visserligen en upplösning på 1280 x 720 punkter, men använder OLED med PenTile. När jag kikade på ett demoex på en flygplats så märkte jag att, till min stora förvåning och besvikelse, så var texten på skärmen sämre och otydligare i kanterna än min Lumia 900 med lägre uppplösning, men med vanlig OLED (ej PenTile).

Detta lärde mig väldigt praktiskt och handfast att skärmteknik och kvalitet kan vara viktigare än att bara stirra sig blind på upplösningen.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Du säger något som är underförstått och dessutom är spekulationer. Jag förstår att etablerade företag har dylika problem - Nvidia Shield är ett bra exempel på det.
Jag bidrog med riktig information angående en garanti som samtliga stödjare har utan spekulation eller tveksamheter. Det är bra att veta sina rättigheter, inte sant?

Grejen är just att den "garantin" bara gäller under insamlingsperioden, om insamlingen inte skulle lyckas. Den upphör omedelbart efter lyckad insamling, och därför anser jag det värt att poängtera att det inte är riskfritt att kasta pengar på det här projektet överhuvudtaget.

Man kan inte räkna med att det är underförstått för alla. Det vore en grav överskattning av folk i allmänhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte gå något vidare med insamlingen
Jag som var sjukt sugen på denna mobilen, köpte precis en begagnad S2 som jag tänkte ha tills denna kom.... Tråkigt när folk inte vågar skilja sig från normen...

Permalänk
Medlem

Nu har de sänkt priset permanent till 695$ tack vare backing från mobilindustrin.

http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge?c=activity

Nu finns det ingen anledning att inte slå till!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Nu har de sänkt priset permanent till 695$ tack vare backing från mobilindustrin.

Det är faktiskt ett riktigt bra pris!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50