Andra disk oanvändbar

Permalänk
Medlem

Andra disk oanvändbar

Tjena!

Jag kom precis till den punkten då jag insåg att det var dags att blåsa min dator och jag gjorde det precis som vanligt från en cd som följde med när jag köpte datorn från komplett.se jag formaterade mina bägge diskar (SSD 60gb där jag la OS:en samt en andra SATA disk på 500 GB) Mitt problem är nu då att min andra disk inte fungerar som vanligt, jag kan hitta den i enheter & skrivare men den går ej att använda eller lagra data på. Jag har stött på liknande problem innan men kan inte komma ihåg hur jag löst det vid dessa tillfällen, förmodligen enkelt att lösa uppskattar snabba svar eller hänvisningar till andra trådar!

Visa signatur

|| i9 9900k @ 5,0GHz || Corsair H150i || Gigabyte Geforce RTX 2080 Ti Gaming OC || Corsair Vengeance PRO RGB 2x8GB DDR4 3200MHz || Asus ROG Z390-F || Corsair HX850W Platinum || FD Define R6 ||

Permalänk
Medlem

Kanske glömde du fixa ett filsystem på den andra disken.
Jag brukar använda GParted och sen ställa in vilket filsystem jag vill ha (FAT, ext, NTFS, reiser, HFS, JFS, BTRFS etc).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Hur gör jag detta? har följt guiden för detta problemet i main tråden men min disk ligger allokerad och visas som fungerande men kan ej hitta den i "den här datorn"

En bild för att visa mer specifikt
http://imgur.com/i0yGRtT

Visa signatur

|| i9 9900k @ 5,0GHz || Corsair H150i || Gigabyte Geforce RTX 2080 Ti Gaming OC || Corsair Vengeance PRO RGB 2x8GB DDR4 3200MHz || Asus ROG Z390-F || Corsair HX850W Platinum || FD Define R6 ||

Permalänk
Medlem

Högerklicka där det står disk 0, och ge den en enhetsbeteckning.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som disken inte har nån enhetsbeteckning, högerklicka på den i diskhanteraren och ge den en enhetsbeteckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, enkelt åtgärdat känner mig bra dum nu men tackar och bockar för såpass snabb hjälp!

Visa signatur

|| i9 9900k @ 5,0GHz || Corsair H150i || Gigabyte Geforce RTX 2080 Ti Gaming OC || Corsair Vengeance PRO RGB 2x8GB DDR4 3200MHz || Asus ROG Z390-F || Corsair HX850W Platinum || FD Define R6 ||