Permalänk

Varm CPU

Tjena!

Skulle titta in på ett program som heter "Speccy" (Där kan du kolla alla dina specs i datorn) och såg att CPU:n var vid 60 grader. Är det normalt att ha så höga grader? Om inte, finns det nåt bra program med fläkt controller?

PS! Har 5 fläktar i datorn som går på för fullt, Så förstår inte varför det är så varmt.

Permalänk
Medlem

Under load eller idle? Kolla också med HWmonitor ev coretemp.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Under load eller idle? Kolla också med HWmonitor ev coretemp.

Vad menar du med load eller idle? *host* är kass inom datorer *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Vad menar du med load eller idle? *host* är kass inom datorer *host*

om du t ex spelar ett spel så är det under "load" så testa och starta ett krävande spel och tabbaned och kolla tampen

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Vad menar du med load eller idle? *host* är kass inom datorer *host*

när man säger "load" i det här sammanghanget brukar man då mena när processorn belastas fullt ut.
detta går endast o göra med test program så som prime95.
prime95 tvingar processorn att jobba fullt ut vilket leder till att processorn kommer bli så varm som möjligt. då ser man load temp.
idle innebär när du inte gör något speciellt med datorn och inget program använder processorn.

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

när man säger "load" i det här sammanghanget brukar man då mena när processorn belastas fullt ut.
detta går endast o göra med test program så som prime95.
prime95 tvingar processorn att jobba fullt ut vilket leder till att processorn kommer bli så varm som möjligt. då ser man load temp.
idle innebär när du inte gör något speciellt med datorn och inget program använder processorn.

Jag googlade på prime95 (för nedladdning) och det står extreme överklockning. vilket jag fattar det som att jag gör CPU:n bättre? Men som sagt, KASS om datorer... Och en grej till, Om jag nu använder prime95, kan CPU:n "förstöras" av överklockningen? Har hört att det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Jag googlade på prime95 (för nedladdning) och det står extreme överklockning. vilket jag fattar det som att jag gör CPU:n bättre? Men som sagt, KASS om datorer... Och en grej till, Om jag nu använder prime95, kan CPU:n "förstöras"? Har hört att det kan hända.

Tekniskt sätt ja, men du kan avbryta prime när du vill. Sen om du har en intel cpu så har jag för mig att dem brukar ha en säkerhets åtgärd mot överhättning.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Jag googlade på prime95 (för nedladdning) och det står extreme överklockning. vilket jag fattar det som att jag gör CPU:n bättre? Men som sagt, KASS om datorer... Och en grej till, Om jag nu använder prime95, kan CPU:n "förstöras" av överklockningen? Har hört att det kan hända.

Kör prime 95 och kolla temperaturen med tex core temp. Om det blir högre än 70 grader är det inte så bra. Din processor kan inte skadas av prime 95.

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Tekniskt sätt ja, men du kan avbryta prime när du vill. Sen om du har en intel cpu så har jag för mig att dem brukar ha en säkerhets åtgärd mot överhättning.

Aha ok.. Och, Ja, Jag har ett Intel Core i7 920 @ 2.67GHz. Men har aldrig använt prime, så vågar inte riktigt.. Har inte så mycket cash till att köpa ett nytt om det pajar... tror du att du kan guidea lite?

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Kör prime 95 och kolla temperaturen med tex core temp. Om det blir högre än 70 grader är det inte så bra. Din processor kan inte skadas av prime 95.

Inte? Vad nice! Men om det blir runt 70 grader, ska jag bara stänga ner prime95 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Inte? Vad nice! Men om det blir runt 70 grader, ska jag bara stänga ner prime95 då?

Aaa. Tryck på ikonen i högra nedersta hörnet där tid och allt visas. Det kommer komma en ny ikon när du kör prime. Högerklicka på den och tryck exit eller något sånt.

Permalänk
Skrivet av luigimario77:

Aha ok.. Och, Ja, Jag har ett Intel Core i7 920 @ 2.67GHz. Men har aldrig använt prime, så vågar inte riktigt.. Har inte så mycket cash till att köpa ett nytt om det pajar... tror du att du kan guidea lite?

Den kommer inte paja. Går den över typ 115C så stänger datorn av sig. Det är bra att lasta sin dator ibland, samma sak som med bilar. De mår bra att köra med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Den kommer inte paja. Går den över typ 115C så stänger datorn av sig. Det är bra att lasta sin dator ibland, samma sak som med bilar. De mår bra att köra med de.

115c är väl lite väl mycket. Tror det är 85-90c.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Aaa. Tryck på ikonen i högra nedersta hörnet där tid och allt visas. Det kommer komma en ny ikon när du kör prime. Högerklicka på den och tryck exit eller något sånt.

Ok. Så ska jag bara titta på när programmet håller på eller ska jag typ spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Jag googlade på prime95 (för nedladdning) och det står extreme överklockning. vilket jag fattar det som att jag gör CPU:n bättre? Men som sagt, KASS om datorer... Och en grej till, Om jag nu använder prime95, kan CPU:n "förstöras" av överklockningen? Har hört att det kan hända.

Prime95 överklockar inget, det är gjort för överklockare att kolla temps och att dem får en stabil överklockning. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Ok. Så ska jag bara titta på när programmet håller på eller ska jag typ spela?

Du bara sätter på prime 95 och startar stress testet och kollar på temperaturen. Prime 95 belastar processorn till 100% och då är den som varmast.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Du bara sätter på prime 95 och startar stress testet och kollar på temperaturen. Prime 95 belastar processorn till 100% och då är den som varmast.

Ok. Men hur många "torture test threads to run" ska jag ha? Det är ifyllt 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Ok. Men hur många "torture test threads to run" ska jag ha? Det är ifyllt 8.

Kör som det är ifyllt. 8 är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Aha ok.. Och, Ja, Jag har ett Intel Core i7 920 @ 2.67GHz. Men har aldrig använt prime, så vågar inte riktigt.. Har inte så mycket cash till att köpa ett nytt om det pajar... tror du att du kan guidea lite?

Det är inte så farligt som det låter. Starta HWmonitor, starta prime, blir det varmare än 70-80 grader så kan du avsluta prime Jag har en gång haft min cpu på 98 grader, dock så tror jag att den visar vel (jag har stock kylare på min cpu)

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Det är inte så farligt som det låter. Starta HWmonitor, starta prime, blir det varmare än 70-80 grader så kan du avsluta prime Jag har en gång haft min cpu på 98 grader, dock så tror jag att den visar vel (jag har stock kylare på min cpu)

Skrivet av foxzox7:

Kör som det är ifyllt. 8 är bra.

Jag har kört nu i ca 10 min. Och den gick upp till 88 grader sakta men säkert, När den gick till 88 stängde jag av prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Jag har kört nu i ca 10 min. Och den gick upp till 88 grader sakta men säkert, När den gick till 88 stängde jag av prime95.

Kör du med orginal kylaren? Har du bytt pasta sen du köpte datorn? Rensat datorn på damm?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Kör du med orginal kylaren? Har du bytt pasta sen du köpte datorn? Rensat datorn på damm?

Jaa tror det. Pasta? Ja, jag har rensade datorn senast 1 månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Jaa tror det. Pasta? Ja, jag har rensade datorn senast 1 månad sen.

Mellan kylaren och processorn så ligger det lite kylarpasta. Och beroende på vilken man använder så kan den behöva bytas ut ibland.

Kommer ihåg att min 920 blev riktigt varm också men tror aldrig jag lyckades få upp den i temperaturerna som du gjorde.
Så något känns ju som det är lite "fel" eftersom den blir så pass varm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Mellan kylaren och processorn så ligger det lite kylarpasta. Och beroende på vilken man använder så kan den behöva bytas ut ibland.

Kommer ihåg att min 920 blev riktigt varm också men tror aldrig jag lyckades få upp den i temperaturerna som du gjorde.
Så något känns ju som det är lite "fel" eftersom den blir så pass varm.

Då kan jag nog säga att jag INTE har bytt pasta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigimario77:

Då kan jag nog säga att jag INTE har bytt pasta..

Hur länge har du haft den? Jag byter pasta en gång om året oftast. I samband med en riktigt rengöring när jag tar isär datorn.
Kommer ihåg att min 920 med orginal kylaren blev runt 70-75C och där runt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur länge har du haft den? Jag byter pasta en gång om året oftast. I samband med en riktigt rengöring när jag tar isär datorn.
Kommer ihåg att min 920 med orginal kylaren blev runt 70-75C och där runt.

Jag köpte datorn av min morbror typ förra året och när jag för första gången skulle städa den så såg jag direkt att han inte hade gjort det sen han köpte den.. men har haft den ett år nu (datorn är 2 år gammal) och har städat den ca 3-4 gånger så det är ju ingen fara med det. Men han har nog aldrig bytt pasta.

Permalänk
Medlem

är det orginal kylare till CPUn? Om så är fallet kan du sätta på en billig eftermarknadskylare samtidigt som du byter pastan så kommer du nog att få ner den ganska många grader!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

är det orginal kylare till CPUn? Om så är fallet kan du sätta på en billig eftermarknadskylare samtidigt som du byter pastan så kommer du nog att få ner den ganska många grader!

Jag tror det är det. Men om det inte är det, kan man kolla om den har originalkylare då? Och kan du länka nån eftermarknadskylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

115c är väl lite väl mycket. Tror det är 85-90c.

nej det är över 100c min cpu låg på 98 grader när jag spela... sen bytte jag till vatten kylning. 70 grader är inte farligt om du sitter å spelar precis. om den skulle ligga på 70c idl så skulle det inte va så bra.

Permalänk
Skrivet av icuis:

nej det är över 100c min cpu låg på 98 grader när jag spela... sen bytte jag till vatten kylning. 70 grader är inte farligt om du sitter å spelar precis. om den skulle ligga på 70c idl så skulle det inte va så bra.

min ligger på 48c idl, är det ok?