Permalänk

Val av vattenkylning!

Tja! sitter och kollar på vattenkylning till min 3770K, sitter just nu med en Corsair H50 och känner för en uppgradering nu när jag vill överklocka.
Mina alternativ är : Corsair h100i hydro, eller Corsair H110 hydro, och NZXT Kraken x60, eller en egenbyggt vattenkylning, Någon som kan säga vilken som är mest värt priset? Och vilken som ger bäst kylning? Helst mellan De slutna, har beslutsångest och vill gärna veta vilken som ger bäst kylning för priset!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilken radiator storlek har du plats för?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Bygg eget, det andra är bortkastade pengar

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Vilken radiator storlek har du plats för?

Allt upp till 300mm +, har ett stort server chassi så kan sätta på toppen av chassit.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Bygg eget, det andra är bort kastade pengar

Så ett slutet är bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem

Har man sluten vattenkylning kan man lika gärna köra med luftkylare o slippa ljudet från pumpen.

Det finns en gång då sluten vattenkylning är bra, o det är i m-ITX byggen etc, där en stor tonkylare inte får plats.

Bygg riktig vattenkylning ist, med en D5 eller DDC pump, samt minst en 240 rad, för bara cpu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bygg eget, det andra är bort kastade pengar

Att lägga ca 700:- istället för ca 2000 - 3000:- är bortkastade pengar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Har man sluten vattenkylning kan man lika gärna köra med luftkylare o slippa ljudet från pumpen.

Det finns en gång då sluten vattenkylning är bra, o det är i m-ITX byggen etc, där en stor tonkylare inte får plats.

Bygg riktig vattenkylning ist, med en D5 eller DDC pump, samt minst en 240 rad, för bara cpu.

konstigt då min pump är näst intill ljudlös...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

konstigt då min pump är näst intill ljudlös...

Oavsett hur lågt pumpljudet är på t ex en h100 så är ju luftkylning tystare på lika många fläktar. Det finns ju ingen pump då..

Luft är även billigare än slutna system.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Oavsett hur lågt pumpljudet är på t ex en h100 så är ju luftkylning tystare på lika många fläktar. Det finns ju ingen pump då..

Luft är även billigare än slutna system.

aha jag vet inte. Min pump är som sagt i princip ljudlös, och eftersom jag bytt ut fläktarna till Fractal Designs Silent R2-fläktar så vill jag faktiskt påstå att kylsystemet är knäpptyst.

Att det är dyrare kan jag inte neka till, men jag känner mig ändå tillräckligt manad till att säga att ett slutet vattenkylningssystem kan vara lika tyst som luftkylning.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade h100i innan o var rätt nöjd men sen bytade jag till riktig vattenkylning inkl kylare till gpu o nu när det är 30c ute och 32-34 inne så är jag nöjd då min i5 inte blir varmare än 60c i 4,6ghz och mitt titan blir inte varmare än 40c i 1215mhz

O fläktarna som kyler mina radiatorer håller 1000rpm bara

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Slutna system vinner inget över en sjysst luftkylare. Jag kör själv en h100 och hade utan problem fått samma prestanda med en Noctua NH-D14 som slipper pumpljud, fläktar mitt i chassit istället för vid fläktplatser vilket stänger in fläktljudet lite mer, allmännt lägre varv på fläktarna vilket också bidrar till ljudnivån, samt en lite lägre prislapp

http://www.tomshardware.com/reviews/h100i-elc240-seidon-240m-...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Slutna system vinner inget över en sjysst luftkylare. Jag kör själv en h100 och hade utan problem fått samma prestanda med en Noctua NH-D14 som slipper pumpljud, fläktar mitt i chassit istället för vid fläktplatser vilket stänger in fläktljudet lite mer, allmännt lägre varv på fläktarna vilket också bidrar till ljudnivån, samt en lite lägre prislapp

http://www.tomshardware.com/reviews/h100i-elc240-seidon-240m-...

Jag gick från noctua till h100i och jag fick bättre temp trots fläktarna på steg 1 "silence" men jag hade kanske tur med min pump då den var helt tyst , dock hade jag bytat ut fläktarna till akasa viper som är tystare o pumpar mer luft än corsairs

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Slutna system vinner inget över en sjysst luftkylare. Jag kör själv en h100 och hade utan problem fått samma prestanda med en Noctua NH-D14 som slipper pumpljud, fläktar mitt i chassit istället för vid fläktplatser vilket stänger in fläktljudet lite mer, allmännt lägre varv på fläktarna vilket också bidrar till ljudnivån, samt en lite lägre prislapp

http://www.tomshardware.com/reviews/h100i-elc240-seidon-240m-...

Fast att påstå att slutna vattensystem INTE vinner något över luftkylning tycker jag dock är fel. Den stora anledningen till att jag själv skaffade slutet vattensystem var att värmen från CPU:n INTE dumpas ut i chassit, utan "stannar kvar". Det enda som egentligen dumpar värme i mitt chassi nu är grafikkortet. Så jag ser faktiskt en stor fördel med vatten i datorn

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

aha jag vet inte. Min pump är som sagt i princip ljudlös, och eftersom jag bytt ut fläktarna till Fractal Designs Silent R2-fläktar så vill jag faktiskt påstå att kylsystemet är knäpptyst.

Att det är dyrare kan jag inte neka till, men jag känner mig ändå tillräckligt manad till att säga att ett slutet vattenkylningssystem kan vara lika tyst som luftkylning.

Det finns ingen anledning till att köra ett slutet system som h100 i TS fall. Valet står helt klart mellan custom vattenkylning eller sjysst luftkylning.
En h100 vinner inget över en luftkylare "out of the box" och att byta fläktarna är inget hållbart argument då detta är möjligt på båda kylarna. I ditt fall har det bara bidragit till priset ytterligare.

Jag sitter som sagt med en h100 själv, och är nöjd. Men i TS fall så är det ju ett smart val (om man bortser från alternativet med egen vattenkylning) att ge 700 spänn för NH-D14 som man då betalar för kylare+fläktar. Om man köper H100i så krånglar man till det lite mer än vad som är nödvändigt. Man betalar 200 kr mer men får en pump, slang och radiator för det. Mycket grejer för pengarna när man köper H100i, så ett lågt pris på komponenterna. Och sen när är "billiga" komponenter bäst?

Som sagt, valet står mellan en sjysst luftkylare eller egenbyggd vattenkylning

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag gick från noctua till h100i och jag fick bättre temp trots fläktarna på steg 1 "silence" men jag hade kanske tur med min pump då den var helt tyst , dock hade jag bytat ut fläktarna till akasa viper som är tystare o pumpar mer luft än corsairs

Jo precis, jag har liksom fått byta min h100 två gånger pga pump-missljud, och sedan köpte jag bättre/tystare fläktar till en pnp config, då blev det riktigt sjysst. Man kan få ut mer av en h100(i) om man lägger ännu mer pengar på den, men då tycker jag att man hellre ska köra på ett eget vattenkylningsystem

Mitt nästa bygge kommer bli custom vatten, tänker inte lägga pengar på ett grundläggande slutet system som ändå måste förbättras med nya fläktar osv.

Skrivet av YamahaDGX630:

Fast att påstå att slutna vattensystem INTE vinner något över luftkylning tycker jag dock är fel. Den stora anledningen till att jag själv skaffade slutet vattensystem var att värmen från CPU:n INTE dumpas ut i chassit, utan "stannar kvar". Det enda som egentligen dumpar värme i mitt chassi nu är grafikkortet. Så jag ser faktiskt en stor fördel med vatten i datorn

Mycket bra poäng gällande chassitemp, men ett bra utblås som ligger i linje med luftkylaren jämnar ut detta rätt bra det med. Och då snackar vi en ny sjysst fläkt istället för de två eller fyra som behövs för en h100

Ett bra luftflöde i chassit ska ju byta luft konstant och inte vispa runt eller låta den ligga kvar, så att transportera bort värmen till radiatorn är i jämförelse med en bra luftkylare som sitter mitt i ett bra luftflöde ingen större skillnad.

Kom ihåg att jag är opartisk gällande kylarna, jag är själv mycket nöjd med min h100, men den har behövt nya bättre fläktar för att vara effektiv som nh-d14, och mitt chassi har bra luftflöde oavsett så luftkylarens värme transporterades bort väldigt bra

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

jag satt också velade mellan Corsair h100i /h110 och Kraken x60 men fick efter lite googlande så hitta jag swiftech h220 och den sitter i burken just nu har en idel typ på ca35ish nog för den bara har setat i burken i 2dagar men so far so good. swiftech h320 har nyligen också kommit ut på marknaden. sitter med en i7 3770k på 4.2ghz + att jag har kör 4st Noctua NF-F12-PWM i push&pull

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd94:

Det finns ingen anledning till att köra ett slutet system som h100 i TS fall. Valet står helt klart mellan custom vattenkylning eller sjysst luftkylning

Som dwd94 säger kör på en custom loop eller välj en bra luftkylare istället.

Permalänk
Skrivet av groxy:

jag satt också velade mellan Corsair h100i /h110 och Kraken x60 men fick efter lite googlande så hitta jag swiftech h220 och den sitter i burken just nu har en idel typ på ca35ish nog för den bara har setat i burken i 2dagar men so far so good. swiftech h320 har nyligen också kommit ut på marknaden. sitter med en i7 3770k på 4.2ghz + att jag har kör 4st Noctua NF-F12-PWM i push&pull

Om jag själv sitter med 4,4 med min 3770k så ser jag ingen anledning att gå ner till 4,2 med en swiftech h220.

Permalänk

Jag har en h100i med 2st GT 1850rpm i pull och är extremt nöjd. Högsta tempen min prolle @ 4.5GHz 1.35v är 59c efter ca 4 timmar i prime95.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Jag har en h100i med 2st GT 1850rpm i pull och är extremt nöjd. Högsta tempen min prolle @ 4.5GHz 1.35v är 59c efter ca 4 timmar i prime95.

Då måste du haft tur och fått en bra Amd prolle! För amd blir extremt varje vid överklocking. Eller så måste du fått en bra h100i helt enkelt. Tror jag kör en custom loop istället. För det är ju bättre än vilken sluten som hellst. Tack endå!

Permalänk

Tjena! Jag har kollat en massa på Custom vattenkylning nu, Någon som kan ge mig tips på det bästa och billigaste? 2000-3000 hällst.

Detta är det jag har skrivit upp som jag tycker är riktigt bra, Men det är nästan för dyrt alltså.

Fläkt x3 119:-st http://www.coolingstuff.se/p/762/corsair-air-series-sp120-hp

Radiator 850:- http://www.coolingstuff.se/p/546/ek-coolstream-xtx-360

Pump 669:- http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Slang 2m 110:- http://www.coolingstuff.se/p/164/masterkleer-19-13-uv-clear-b...

Block 695:- http://www.coolingstuff.se/p/437/cuplex-kryos-xt-intel

Tank 439:- http://www.coolingstuff.se/p/884/xspc-photon-170

Top till pump 299:- http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

Så, Någon som kan hjälpa mig att hitta något som är ''UNGEFÄR'' Lika bra fast billigare? Tack på förhand!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

aha jag vet inte. Min pump är som sagt i princip ljudlös, och eftersom jag bytt ut fläktarna till Fractal Designs Silent R2-fläktar så vill jag faktiskt påstå att kylsystemet är knäpptyst.

Att det är dyrare kan jag inte neka till, men jag känner mig ändå tillräckligt manad till att säga att ett slutet vattenkylningssystem kan vara lika tyst som luftkylning.

Din Corsair H80i blandar kopparblock med aluminium radiator, det är värsta tänkbara kombination, det är till och med ännu sämre kombination när det sker i blöta miljöer, koppar och aluminium går inte ens ihop i snustorra miljöer. Byt ut den snarast innan den förstör hela ditt system när läckan sker.

Permalänk
Medlem

Hade en H80 tidigare som var ett rent h***ete. Fick en H80i på utbytesgarantin. Den ligger ouppackad under sängen.
Say no more, Noctua NH-D14 for sure.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Din Corsair H80i blandar kopparblock med aluminium radiator, det är värsta tänkbara kombination, det är till och med ännu sämre kombination när det sker i blöta miljöer, koppar och aluminium går inte ens ihop i snustorra miljöer. Byt ut den snarast innan den förstör hela ditt system när läckan sker.

Vafan snackar du om... -.-

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag dumpar lite erfarenheter här i tråden bara.

Sluten vattenkylning: Först hade jag en H60. Den lät inte särskillt mycket och kylde bra. Hade originalfläktarna på lågt varvtal och det räckte till bra.

Luftkylning: Sålde mitt slutna system, köpte en Silver Arrow. Den lät mer än min H60, var klumpigare, dyrare, kylde sämre och kostade mer.

Custom vattenkylning: CPU-temp blev inte särskilt stor skillnad mot de andra, någon grad lägre bara, men skaffade det främst för att kunna ha ett litet chassi och kyla grafikkortet som tidigare nästan överhettade när jag bytt chassi. Pumpen är i stort sätt ljudlös och beroende på hur jag ställer fläktkontrollen går ljudnivån från ljudlös till att låta mer än de andra. Detta beror dock på att jag har relativt liten radiatoryta och således behöver väldigt högt luftflöde.

Det finns fördelar och nackdelar med samtliga lösningar, men enklast är i alla fall luftkylning, om det inte gäller trånga chassin, och roligast är en custom loop.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av JesperBerglund:

Tjena! Jag har kollat en massa på Custom vattenkylning nu, Någon som kan ge mig tips på det bästa och billigaste? 2000-3000 hällst.

Detta är det jag har skrivit upp som jag tycker är riktigt bra, Men det är nästan för dyrt alltså.

Fläkt x3 119:-st http://www.coolingstuff.se/p/762/corsair-air-series-sp120-hp

Radiator 850:- http://www.coolingstuff.se/p/546/ek-coolstream-xtx-360

Pump 669:- http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Slang 2m 110:- http://www.coolingstuff.se/p/164/masterkleer-19-13-uv-clear-b...

Block 695:- http://www.coolingstuff.se/p/437/cuplex-kryos-xt-intel

Tank 439:- http://www.coolingstuff.se/p/884/xspc-photon-170

Top till pump 299:- http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

Så, Någon som kan hjälpa mig att hitta något som är ''UNGEFÄR'' Lika bra fast billigare? Tack på förhand!!

Jag hade kört på http://www.coolingstuff.se/p/790/alphacool-nexxxos-ut60-fc-36...
billgare, och har fått grymt resultat i många tester. Sedan hade jag kört på phobya eller gentle typhonfläktar, men det är upp till dig. GT fläktarna vinner alla tester år efter år.

Kan du inte köra en top/res kombo typ ek x3 150, då sparar du lite pengar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Slutna system vinner inget över en sjysst luftkylare. Jag kör själv en h100 och hade utan problem fått samma prestanda med en Noctua NH-D14 som slipper pumpljud, fläktar mitt i chassit istället för vid fläktplatser vilket stänger in fläktljudet lite mer, allmännt lägre varv på fläktarna vilket också bidrar till ljudnivån, samt en lite lägre prislapp

Lägre prislapp är väl det enda jag kan hålla med dig om.

Gick från en Noctua U12P till en H100i och mina temperaturer har blivit bra mycket lägre.
Kommer inte ens upp i 57 grader nu under ett par BF3 rundor, tidigare bortåt 70.

Vill man ha det någerlunda tyst så bör man väl byta ut fläktarna man får med H100i och det är ytterligare 250:-, jag valde Corsairs SP120 Quiet edition.
Med det sagt, sluten vattenkylning åla H100/H100i har inga bekymmer att slå en D14 på fingrarna och ändå vara tyst.
Jag är förvånad över hur tyst min H100i är i förhållande till min NH-U12P, men till ett rätt saftigt pris då.

Men att säga att slutna system inte vinner något över en "sjysst" luftkylare är helt enkelt inte korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Vafan snackar du om... -.-

Vad exakt var det du inte förstod?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vad exakt var det du inte förstod?

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen allvarligt... Tror du själv på det du skrev... Lät som ren bullshit! Och ingen källa hade du heller....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless