Kan man färga en fläkt utan att göra den instabil?

Permalänk

Kan man färga en fläkt utan att göra den instabil?

Så jag vill ha ett grönt färgtema i min dator men jag hittar ingen cpu kylare som är grön så jag undrar om det finns ett sätt att typ färga om fläktarna på t ex en nh-d14 till grönt utan att riskera att dom blir instabila och går sönder, annars tipsa gärna om en cpu kylare som passar i ett grönt färgtema. Vet ej om det är rätt forumdel så mod får gärna flytta den!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Tunna lager sprayfärg, så jämna som möjligt, då borde det inte vara något problem. Vissa målar sina fläktar med pensel utan att de blir speciellt instabila.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Det borde bara vara att spreja med tunna lager, är ju flera som gjort det i sina byggen här på SweC. Annars skulle nog en helsvart kylare passa in bra, tex BeQuiet! Dark rock 2 PRO, eller den svarta versionen av phanteks flaggskepp.

EDIT: phukkitt ninjade före mig!

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att första träffen på googlesökningen "coloring noctua fans" kan vara helt okej..
http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=35185

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat alternativ är ju att köpa andra fläktar, t.ex. dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1241967
Då slipper du måla. Alternativt köpa Corsairs fläktar och bara måla om den där löstagbara färgade ramen som följer med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828576

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag kan tänka mig att första träffen på googlesökningen "coloring noctua fans" kan vara helt okej..
http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=35185

Ser intressant ut, kanske blir så

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:
Skrivet av Schackmannen:

Ser intressant ut, kanske blir så

Mycket bra plan på gång här. Corsairs AF140 eller SP120 och så färgar du den vita ringen grön, kommer ju bli grymt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Mycket bra plan på gång här. Corsairs AF140 eller SP120 och så färgar du den vita ringen grön, kommer ju bli grymt!

Jo, jag har en af 120 quiet som chassifläkt, kan prova att spreja på den så får jag se hur det blir, det värsta som kan hända är att den vita ringen blir missfärgad, använder den röda ringen just nu, men hur mycket sämre är corsairs sp 120 quiet vs nh-d14's fläktar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Jo, jag har en af 120 quiet som chassifläkt, kan prova att spreja på den så får jag se hur det blir, det värsta som kan hända är att den vita ringen blir missfärgad, använder den röda ringen just nu, men hur mycket sämre är corsairs sp 120 quiet vs nh-d14's fläktar?

Inte mycket. Noctua och GT är bättre än Corsair, men jag tycker corsairs är snyggare. Ljudnivåerna är ungefär samma när fläktarna även ligger på samma rpm. Många som jämför kollar på några olika tester, och så visar det sig att t ex noctuan låg i en mycket lägre rpm.

Om du köper eller redan har en nh-d14 så skulle jag verkligen inte byta fläktarna till Corsair eller GT. Alla ligger rätt lika varandra, noctua är helt klart i toppskiktet däremot, så ingen mening att byta ut dem om de redan följer med kylaren

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Inte mycket. Noctua och GT är bättre än Corsair, men jag tycker corsairs är snyggare. Ljudnivåerna är ungefär samma när fläktarna även ligger på samma rpm. Många som jämför kollar på några olika tester, och så visar det sig att t ex noctuan låg i en mycket lägre rpm.

Om du köper eller redan har en nh-d14 så skulle jag verkligen inte byta fläktarna till Corsair eller GT. Alla ligger rätt lika varandra, noctua är helt klart i toppskiktet däremot, så ingen mening att byta ut dem om de redan följer med kylaren

Tror jag kommer att köpa en nh-d14, men det känns som att ganska mycket kan gå fel om man gör på samma sätt som dom gjorde i länken du skickade, så jag tror jag kör på sprayfärg. Spelar det någon roll vad för sprayfärg man använder och vart köper man sånt billigast, närmsta färgbutik eller? Men garantin försvinner väl inte om man sprayar fläktarna? Förlåt för alla frågor!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Tror jag kommer att köpa en nh-d14, men det känns som att ganska mycket kan gå fel om man gör på samma sätt som dom gjorde i länken du skickade, så jag tror jag kör på sprayfärg. Spelar det någon roll vad för sprayfärg man använder och vart köper man sånt billigast, närmsta färgbutik eller? Men garantin försvinner väl inte om man sprayar fläktarna? Förlåt för alla frågor!

Måla med primer först, sedan två lager grönt för att vara säker, noctuas fläktar har ju en onekligen "speciell" färg. Så länge du använder primer så bör det inte spela så stor roll vilket märke du använder, fläktarna lär ju knappast bli utsatta för något slitande väder. Se till att maskera alla grejer du inte vill få färg på och spreja inte i motvind!

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Skrivet av KentaSås:

Måla med primer först, sedan två lager grönt för att vara säker, noctuas fläktar har ju en onekligen "speciell" färg. Så länge du använder primer så bör det inte spela så stor roll vilket märke du använder, fläktarna lär ju knappast bli utsatta för något slitande väder. Se till att maskera alla grejer du inte vill få färg på och spreja inte i motvind!

Behöver man ta loss ngt från fläkten om man bara ska spraya?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW