3Tb disk visar bara 746 Gb

Permalänk
Medlem

3Tb disk visar bara 746 Gb

Hej,
Intel Rapid Storage visar min nya 3Tb disk med full kapacitet, men Windows 7 64-bit verkar bara se 746 Gb trots att jag "gett disken GPT istället för MBR".
AHCI är på.
Kan jag göra nåt för att få full kapacitet? Kan det verkligen vara så illa att mitt moderkort (nedan) inte supportar 3Tb diskar? Folk verkar snacka vid sidan av varandra på ASUS forum så jag blir inte klok på diskussionerna där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Troligen moderkortskretsarna och/eller BIOS som inte kan hantera >2TB. Vad är det för moderkort? Har du flera kontrollers kan du prova byta. Uppdatera BIOS kan också hjälpa.

Ja, det händer att IRS detekterar rätt trots att moderkortet inte klarar det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tog du bort alla partitioner innan konverteringen från MBR till GPT?

Här är en guide som beskriver hur man konverterar från MBR till GPT http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-g...

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av janee:

Tog du bort alla partitioner innan konverteringen från MBR till GPT?

Här är en guide som beskriver hur man konverterar från MBR till GPT http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-g...

Då borde väl överskjutande utrymme synts i diskhanteraren? Det är ju tomt efter de 750MB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då borde väl överskjutande utrymme synts i diskhanteraren? Det är ju tomt efter de 750MB.

Ja du har nog rätt, det övriga utrymmet bör synas i diskhanteraren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligen moderkortskretsarna och/eller BIOS som inte kan hantera >2TB. Vad är det för moderkort? Har du flera kontrollers kan du prova byta. Uppdatera BIOS kan också hjälpa.

Det funkade med Marvel kontrollerna. Yippee! Tur att de där halfjösiga wannabe SATA III-kontakterna kom till nån användning eftersom de inte är nåt att koppla en SSD mot.

Tack för hjälpen (och alla andra förslag, ni andra).

(Moderkortet är ett Sabertooth x58 1366)